Taxateur voor hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 19:51

Ik kon met de zoekfunctie niet echt iets vinden, dus hopelijk mag ik een apart topic hiervoor aanmaken.

Ik heb een huis gekocht en koopcontract al getekend. Nu heb ik dus op korte termijn een taxateur nodig die het huis taxeert voor de hypotheek.

De hypotheek adviseur wil graag dat ik gebruik maak van hun aanbod om een taxateur aan te stellen. Ik heb totaal geen ervaring hiermee.
Heeft een taxateur via de hypotheek adviseur er belang bij om de waarde hoger in te schatten dan de vraagprijs of niet?
Ik heb vrij veel overboden en hoef echt niet het hele bedrag aan hypotheek, maar wel ruim boven de vraagprijs.

Wat is jullie ervaring? Wel of geen taxateur via de hypotheek verstrekker?

Mocht iemand nog een goede taxateur weten in de omgeving van Swifterbant/Dronten dan hoor ik dat ook graag. Ik weet dat er taxateurs zijn die meedenken en vooraf vragen wat je nodig hebt. Maar daar moet je vaak wel via via binnenkomen.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:07

Ik zou gewoon via de adviseur een taxateur laten langsgaan. Heb ik toen ook gedaan. En ik heb inderdaad het idee dat ze elkaar wel “helpen”. Ik neem dan aan dat je adviseur wel een local is?

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:09

Emj_23 schreef:
Ik zou gewoon via de adviseur een taxateur laten langsgaan. Heb ik toen ook gedaan. En ik heb inderdaad het idee dat ze elkaar wel “helpen”. Ik neem dan aan dat je adviseur wel een local is?

Heb ik ook gedaan en had hetzelfde idee. Woning is precies getaxeerd op wat ik nodig had :+

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:10

Emj_23 schreef:
Ik zou gewoon via de adviseur een taxateur laten langsgaan. Heb ik toen ook gedaan. En ik heb inderdaad het idee dat ze elkaar wel “helpen”. Ik neem dan aan dat je adviseur wel een local is?


Adviseur is geen local, is van hypotheek24, dus een groot bedrijf voor heel Nederland.

Fijn dat jullie wel goede ervaringen hebben via de adviseur.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:11

Mijn ervaring is dat taxateurs te sturen zijn in de hoogte van de waarde.

Als je veel hebt overboden is dit wel belangrijk. Dus geen eigen huis taxateur in elk geval.

Ik denk dat dit aanbod mits de prijs niet absurd is zo gek nog niet eens is. De hypotheekverstrekker wilt ook zaken doen dus zal een taxateur pakken die meebeweegt.

Kijk ook gelijk even naar kosten verduurzaming en verbouwing. Waren wij vergeten.

Wat ik toen heb gedaan is een bekende taxateur bellen en aangeven wat ik geboden heb. Gevraagd of hij aan die waarde kon komen meer niet. Kon die wel (even snel vergelijkbare panden opgezocht) toen heb ik hem pas laten komen.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:12

Kijk even of je kunt volstaan met een zogenaamde desktop-taxatie of Calcasa-rapport. Scheelt je heel veel euro’s :)

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:12

Je kunt vragen wat het kost en of er voordelen verbonden zijn aan het accepteren van de taxatie door de aanbevolen taxateur. En eventueel een makelaar bellen om te vragen wat de taxatie daar kost. En wat daarvan de voordelen zijn. Dan kun je kiezen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:13

_suus19_ schreef:
Emj_23 schreef:
Ik zou gewoon via de adviseur een taxateur laten langsgaan. Heb ik toen ook gedaan. En ik heb inderdaad het idee dat ze elkaar wel “helpen”. Ik neem dan aan dat je adviseur wel een local is?


Adviseur is geen local, is van hypotheek24, dus een groot bedrijf voor heel Nederland.

Fijn dat jullie wel goede ervaringen hebben via de adviseur.


Geloof mij maar die makkers kennen elkaar. De ene hand wast de ander.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:14

Marita schreef:
Je kunt vragen wat het kost en of er voordelen verbonden zijn aan het accepteren van de taxatie door de aanbevolen taxateur. En eventueel een makelaar bellen om te vragen wat de taxatie daar kost. En wat daarvan de voordelen zijn. Dan kun je kiezen.


Die voordelen kunnen ze je niet hardop vertellen. De gewenste waarde taxeren is je voordeel simpel zat.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:15

Dat zou mooi zijn. Ik ben een beetje bezorgd omdat de adviseur aangaf dat hij twijfels had bij de hoogte van de hypotheek die ik wil hebben, juist ivm de taxatiewaarde. Als het zo makkelijk zou zijn had hij die twijfels niet uit hoeven spreken toch?

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:16

Berdien schreef:
Kijk even of je kunt volstaan met een zogenaamde desktop-taxatie of Calcasa-rapport. Scheelt je heel veel euro’s :)


Zal niet werken met fors overbieden. Maar voor een paar tientjes kun je het wel even checken idd.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:17

Ligt eraan, als je fors overbied en daarbij een smak eigen geld inbrengt dan heb je alsnog kans dat het kan.

Controleren is gratis overigens :) Je betaalt pas als je het rapport uit laat brengen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:20

Het is niet heel fors, ik heb 3,5% meer nodig dan de vraagprijs. Daarnaast idd een smak eigen geld.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:22

Berdien schreef:
Kijk even of je kunt volstaan met een zogenaamde desktop-taxatie of Calcasa-rapport. Scheelt je heel veel euro’s :)


Daar moet ik me dan even in gaan verdiepen, het zegt me allemaal niets haha.
Kan ik dit in de documenten van de hypotheek verstrekker vinden?

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:22

Maar als je flink eigen geld inbrengt dan hoef je toch niet perse op de koopsom uit te komen? Dat is met name als je de volledige koopsom wil financieren, maar als je (fors) daaronder zit qua benodigde hypotheek dan is de taxatiewaarde toch wat minder spannend?

Edit: Je kunt het mogelijk vinden, maar ik zou het vooral even overleggen met je adviseur :) Die kan je alle opties voorleggen als het goed is.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:23

Die calcasa klopt geen reet van.
Mijn huis zat met Calcasa op 265.000
Bij 3 makelaars op 325.000 en is verkocht voor 340.000

Ik zou die via de adviseur kiezen die denken wel mee ;)

Mijn ervaring is dat ze rond het aankoopbedrag taxeren.
Of je moet extreem overboden hebben.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:43

Berdien schreef:
Maar als je flink eigen geld inbrengt dan hoef je toch niet perse op de koopsom uit te komen? Dat is met name als je de volledige koopsom wil financieren, maar als je (fors) daaronder zit qua benodigde hypotheek dan is de taxatiewaarde toch wat minder spannend?

Edit: Je kunt het mogelijk vinden, maar ik zou het vooral even overleggen met je adviseur :) Die kan je alle opties voorleggen als het goed is.


Ik hoef niet op de koopsom uit te komen, maar wel boven de vraagprijs :) ergens in het midden zegmaar.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:47

Oké, dan is een desktop-taxatie zeer waarschijnlijk niet geschikt. Dat is uit mijn hoofd voor financieringen tot 90% van de waarde van de woning.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 04:13

Ben je lid van eigen huis? Wij hebben via hen een taxatie aangevraagd, scheelde bijna €300 dankzij leden voordeel.

Voor de waarde van de taxatie zal het allemaal niet zoveel uitmaken. In mijn ervaring stelt een taxatie bijzonder weinig voor en kom je keurig op of in de buurt van de (ver)koopprijs uit.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:23

Ik heb toevallig van de week huis laten taxeren. Wel onze keuze taxateur omdat wij flink hebben moeten overbieden en liefst volledig financieren en ook een bouwdepot willen.

Dat lijkt nu allemaal gelukt te zijn. Ze zijn erg stuurbaar.

Als je nog te maken heb met starters overdrachtsbelasting is enige belangrijke denk ik dat de taxatie niet boven die 510 uitkomt.
Verder is het jouw keus hoeveel je uiteindelijk financieert. Zeker als ie van plan ben eigen inleg te doen is het gunstig als waarde hoog licht waardoor je misschien wel in lager risico ingedeeld wordt en dus ook minder rente betaald.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:45

Doubtless schreef:
Ben je lid van eigen huis? Wij hebben via hen een taxatie aangevraagd, scheelde bijna €300 dankzij leden voordeel.

Voor de waarde van de taxatie zal het allemaal niet zoveel uitmaken. In mijn ervaring stelt een taxatie bijzonder weinig voor en kom je keurig op of in de buurt van de (ver)koopprijs uit.


Niet mijn ervaring. Royaal gezeik gehad met een taxateur van eigen huis. Geld ook terug gekregen.
Hij taxeerde 35% onder de vraagprijs! Zijn opvolger taxeerde 5% boven de vraagprijs.

Hij heeft zelfs een berisping gehad van het nwwi en van eigen huis. Vergelijkingsobjecten met verkeerde bestemming en al. Hier nooit meer

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:21

SincereQ schreef:
Emj_23 schreef:
Ik zou gewoon via de adviseur een taxateur laten langsgaan. Heb ik toen ook gedaan. En ik heb inderdaad het idee dat ze elkaar wel “helpen”. Ik neem dan aan dat je adviseur wel een local is?

Heb ik ook gedaan en had hetzelfde idee. Woning is precies getaxeerd op wat ik nodig had :+


Hypotheekverstrekker en hun vaste taxateur werken vaak samen.
Ze verdienen allebei geld aan jou, dus ze doen samen echt wel samen hun best om te zorgen dat je dat huis kan kopen.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 06-03-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:22

Mijn ervaring is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. De taxateur via de hypotheekadviseur taxeerde 2500 euro boven het bedrag wat we nodig hadden aan hypotheek, en degene die we zelf hebben ingeschakeld vroeg gewoon zelf wat het minimumbedrag was wat we nodig hadden. Daar zullen ze echt niet altijd in mee gaan maar zij kunnen binnen een bepaalde range natuurlijk prima verantwoorden aan de nwwi.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:22

Paardjes83 schreef:
Niet mijn ervaring. Royaal gezeik gehad met een taxateur van eigen huis. Geld ook terug gekregen.
Hij taxeerde 35% onder de vraagprijs! Zijn opvolger taxeerde 5% boven de vraagprijs.

Hij heeft zelfs een berisping gehad van het nwwi en van eigen huis. Vergelijkingsobjecten met verkeerde bestemming en al. Hier nooit meer


Wat erg!! Rotte appel zo te lezen. Maar ik snap dat je die weg niet meer kiest :=

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Taxateur voor hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 23:11

Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Ik heb besloten inderdaad in zee te gaan met de taxateur via de adviseur.
Morgen verloopt de wettelijke bedenktijd, daarna ga ik alle papieren tekenen.