Het leed dat een hijskraan heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 10:09

Tja de titel is duidelijk :')

Sinds een jaar of 3 wordt er in onze straat een huis gebouwd. Alle andere vrijstaande huizen zijn af, behalve nog 1 huis.
Wij wonen in een doodlopende straat. De bouw van de andere huizen was nooit een probleem, alles in goed overleg met elkaar. Als er een hijskraan moest komen of iets, dan kregen we een briefje of een belletje dat de auto's weg moesten en dus no problemo.

Nu dus dit laatste huis. Deze man heeft behoorlijk lak aan de buurt. De eerste keer heeft hij aangebeld, om kwart over 5 s'ochtends ( ik was net 2 dagen geleden bevallen, lekker tijdstip ook :+ ) dat mijn auto weg moest. Mijn man boos, die zei dat hij vast gisteren ook al wist dat die hijskraan zou komen en dat hij dit wel een dag eerder had kunnen melden ipv midden in de nacht. Auto hebben we weggehaald, rest van de buurt ook uit bed gehaald en alle auto's verplaatst. Toen was de toon al wel een beetje gezet :')

Nu 3 jaar later, nog steeds een bouwval. En vanochtend voor denk ik de 7de keer in die 3 jaar, weer ineens een hijskraan in de straat. Kan weer niet bij mijn auto, en kan dus ook weer niet naar mijn werk (ov is dik 2,5 uur dus geen optie) Ik begin het echt nu zat te worden dat de straat zonder pardon wordt geblokkeerd, het is een doodlopende weg dus er is echt geen andere uitweg -O-

De handhaving kan je bellen, die komt kijken. Zeggen dan doodleuk dat zijn vergunning al 1,5 jaar is verlopen maar dat ze niks kunnen doen. De stoom komt nu wel een beetje uit mijn oren -:(-

Wat kan ik hier nu mee? Geen probleem dat er een hijskraan komt hoor, maar een beetje overleggen en als ik het van tevoren weet zet ik gerust mijn auto een stukje verderop -O-

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:11

Gemeente inschakelen?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:27

Uh wtf, niet naar je werk kunnen door een of andere bosmongool die het niet meld? Dan zou ik die uren toch echt bij hen of het bedrijf gaan declareren. Handhaving, maar hoe zit het met de politie?

Overigens gek dat ze zeggen dat de vergunning is verlopen en ze dus niet kunnen. Dan kunnen ze toch juist iets, want zonder vergunning mag je dan toch niet verder?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:34

En hoe moet dit dan wanneer er brand uit breekt? Dan kunnen de hulpdiensten er ook niet bij neem ik aan?
Of wanneer er een ambulance nodig is?

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:35

ja, de gemeente die de vergunning heeft afgegeven zou je moeten aanspreken. Het is toch te gek dat je niet bij je eigen auto kunt komen. Zoek het hogerop!

veel succes!

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:45

Is deze man van het bouwbedrijf of bouwt hij zelf?
En om wat voor vergunning gaat het?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:48

Het hogerop zoeken is een goed advies, maar dan wel bij de meneer in de hijskraan. Probeer hem direct bereiken of via zijn bedrijf. Het logo daarvan staat vast op de hijskraan. Hij moet de hijskraan (even) verplaatsen zodat jij met je auto weg kan. De kosten kan hij verhalen op de bouwende buurman.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:56

Maflinger_S schreef:
Het hogerop zoeken is een goed advies, maar dan wel bij de meneer in de hijskraan. Probeer hem direct bereiken of via zijn bedrijf. Het logo daarvan staat vast op de hijskraan. Hij moet de hijskraan (even) verplaatsen zodat jij met je auto weg kan. De kosten kan hij verhalen op de bouwende buurman.

Dit dus.
Lijkt me de enige zinvolle oplossing.
Werken die ook niet mee?

Dan inderdaad de gemeente inschakelen ivm overtredingen.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:08

Welke vergunning is al verlopen? De bouwvergunning?

Hebben ze vergunning voor de hijskraan?

I.p.v. bellen kun je ook elke keer een MOV Melding Overlast indienen via de website van de gemeente.

En een handhavingsverzoek kun je waarschijnlijk ook digitaal indienen.


Dat werkt waarschijnlijk beter dan bellen.

In elk geval succes.
Dit soort dingen vergen vaak een lange adem.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:17

In principe verloopt een vergunning niet. Het is overigens wel zo dat wanneer een vergunning die voor 01-01-2024 is verleend, niet binnen twee jaar gebruikt wordt, ingetrokken zou kunnen worden. Maar als daar geen goede reden voor is, zal de gemeente daar niet zo gauw aan beginnen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:43

_Jelske schreef:
In principe verloopt een vergunning niet. Het is overigens wel zo dat wanneer een vergunning die voor 01-01-2024 is verleend, niet binnen twee jaar gebruikt wordt, ingetrokken zou kunnen worden. Maar als daar geen goede reden voor is, zal de gemeente daar niet zo gauw aan beginnen.

Voor het (tijdelijk) blokkeren van de openbare weg (door hijskraan/ steigers/ bouwcontainer enz) heb je een vergunning nodig die maar een bepaalde periode geldig is.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:48

Brainless schreef:
_Jelske schreef:
In principe verloopt een vergunning niet. Het is overigens wel zo dat wanneer een vergunning die voor 01-01-2024 is verleend, niet binnen twee jaar gebruikt wordt, ingetrokken zou kunnen worden. Maar als daar geen goede reden voor is, zal de gemeente daar niet zo gauw aan beginnen.

Voor het (tijdelijk) blokkeren van de openbare weg (door hijskraan/ steigers/ bouwcontainer enz) heb je een vergunning nodig die maar een bepaalde periode geldig is.

Dit dus, tenzij op eigen terrein, maar dat is hier niet het geval meen ik.
In dat geval dan is er dus wel degelijk een overtreding.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:54

Handhavingsverzoek doen bij gemeente. Dan móeten ze handhaven.
Lokale krant benaderen wil ook nogal eens wat ambtenaren wakker maken, evenals een lokale politieke partij inschakelen. Bij voorkeur een oppositiepartij. Zit daar geen lokale partij, pak dan een groene/sociale landelijke partij. Een VVD, om maar wat te noemen, gaat vermoedelijk niet veel voor je doen :D

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:05

Nog eentje voor onder de gordel uit te proberen: op de FB pagina van het bouwbedrijf mopperen mocht de kraanbestuurder niet meewerken en je hele vriendenkring taggen.

Heb ik eens gedaan met een garage die me voor de gek hield. Het merk waarvan ze concessie hielden kon er iig niet mee lachen, had binnen de 24 u de klantendienst aan de lijn voor oplossing.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Het leed dat een hijskraan heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:28

@Fox80
Die zijn niet verantwoordelijk of de opdrachtgever de boel wel/niet goed geregeld heeft.
Dus eigenlijk heel flauw hen aan te gaan pakker terwijl de buurman (of als hij die heeft; zijn aannemer) degene zijn die de boel niet goed geregeld hebben.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:36

Brainless schreef:
@Fox80
Die zijn niet verantwoordelijk of de opdrachtgever de boel wel/niet goed geregeld heeft.
Dus eigenlijk heel flauw hen aan te gaan pakker terwijl de buurman (of als hij die heeft; zijn aannemer) degene zijn die de boel niet goed geregeld hebben.


Ik schrijf ook "als kraanman niet mee wil werken" ;-)
Ik val ook niet over het feit van de vergunning want daar heeft kraanbedrijf idd niks mee te maken, ze verwachten dat opdrachtgever dit regelt en zal ook zo in hun algemene voorwaarden staan.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:41

foxy80 schreef:
Ik schrijf ook "als kraanman niet mee wil werken" ;-)

Als de opdrachtgever aan geeft dat ze een vergunning hebben om de boel af te sluiten hoeft de machinist niet mee te werken, hoe vervelend dat ook is.
Hij kan niet elke x weer de weg uit rijden omdat iemand erdoor moet als hij er mag staan.
Bij ons was de weg afgesloten, wij kregen geen bericht, stond nl in het plaatselijke sufferdje dat er een vergunning was afgegeven voor een bepaalde tijd/periode.
Er werd in ons gedeelte een groot dakkapel geplaatst met kraan waardoor je niet de parkeerplaats op/af kon, mensen hadden netjes een vergunning voor die dag en was gemeld in de krant.
Een geplaatste hijskraan kan niet zomaar even wegrijden.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:48

foxy80 schreef:
Nog eentje voor onder de gordel uit te proberen: op de FB pagina van het bouwbedrijf mopperen mocht de kraanbestuurder niet meewerken en je hele vriendenkring taggen.

Heb ik eens gedaan met een garage die me voor de gek hield. Het merk waarvan ze concessie hielden kon er iig niet mee lachen, had binnen de 24 u de klantendienst aan de lijn voor oplossing.


Nee dat vooral niet doen!
Die kraanmachinist doet gewoon zijn werk. Hoe vaak ik wel niet heb gehad dat ze tegen mij begonnen dat ik in de weg stond, en ik vond dat dan weer erg vervelend. Die kraanmachinist/vrachtwagenchauffeur bedenkt het niet hè om daar te gaan bouwen.
En nee een kraan verplaats je niet zomaar even...

Daarom ook de vraag. Is het een bouwbedrijf of iemand die de bouw in eigen hand heeft.
De aannemer is verantwoordelijk. Niet diegene op de vrachtwagen of kraanauto.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:49

Nee, maar 'meewerken' bestaat in vele vormen. Ik spreek nergens over gelijk aan de kant pleuren.
Het kan heus geen kwaad dat kraanman en dus het kraanbedrijf weet dat hun opdrachtgever niet in orde is met de vergunning. Als er geen ambulance langs kan, staat er wel een foto van hun bouwkraan met hun logo in de krant.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:51

en toch werkt dat vaak wel het beste/snelste om de chauffeur zelf even vriendelijk te vragen om even mee te werken. Met stroop vang je meer dan met azijn he.....

die azijn kan altijd nog.

succes.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:29

foxy80 schreef:
Nee, maar 'meewerken' bestaat in vele vormen. Ik spreek nergens over gelijk aan de kant pleuren.
Het kan heus geen kwaad dat kraanman en dus het kraanbedrijf weet dat hun opdrachtgever niet in orde is met de vergunning. Als er geen ambulance langs kan, staat er wel een foto van hun bouwkraan met hun logo in de krant.


Tja die kan er ook niet langs als die vergunning wel in orde is.

Ik snap dat het vervelend is hoor, daar niet van. Maar een kraan is ook niet zomaar aan de kant.

Vraag me dus echt af over wat voor vergunning TS het heeft.

Een bouwvergunning verloopt namelijk niet zomaar.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:34

Bel ook even je rechtsbijstand, zij kunnen je advies geven voor vervolgstappen bv omdat de handhavers niks doen. En als je schade hebt, (bv niet naar werk kunnen / vakantiedagen moeten inleveren) kunnen zij je ook bijstaan.