Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 22:10

De titel zegt het al… ik zoek een vrijstaand kookplaat met 2 kookzones (meer heb ik niet nodig) en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een perilex aansluiting maar 1 fase kan ook. Ik had een ETNA kiv12zil gezien maar na het lezen van de slechtste reviews… vind dat een best dure gok.

Hebben jullie misschien aanraders? Budget is liefst onder 200 er boven mag maar niet te gek.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:20

Sowieso iets kopen met perilex-aansluiting als je de keuze hebt.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:22


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:49

Ik heb er een van de Lidl gehad. Die was binnen een maand kapot :=
Hij beviel sowieso niet heel goed. Ik vond de bediening niet handig. Geretourneerd, en een Etna gekocht. Deze heb ik: *link*
Deze bevalt érg goed :j Water kookt snel, de instellingen zijn heel fijn, de timer werkt goed, maakt niet veel herrie en de standen zijn heel fijn. Heeft ook een lage warmhoudstand, wat die van de Lidl niet had.

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:11

Ik heb er een bij de (duitse) aldi gekocht, merk Ambiano.
Eigenlijk met de bedoeling hem ‘s zomers buiten te gebruiken als het te heet is om binnen de gasplaat aan te steken.
Inmiddels gebruik ik de inductieplaat nagenoeg altijd.
Ik ben er enthousiast over, de nederlandse aldi zal hem ongetwijfeld ook verkopen.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:43

Ik heb een tweepitter staan waarop ik gekookt heb tijdens mn verbouwing. Met gewone stekker. Werkt als een tiet.
We hebben nu een 5 pitter met perilex maar even bloed zweet en tranen qua aansluiting hoor.

Marcella

Berichten: 36736
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:47

Bitchy schreef:
Ik heb er een bij de (duitse) aldi gekocht, merk Ambiano.
Eigenlijk met de bedoeling hem ‘s zomers buiten te gebruiken als het te heet is om binnen de gasplaat aan te steken.
Inmiddels gebruik ik de inductieplaat nagenoeg altijd.
Ik ben er enthousiast over, de nederlandse aldi zal hem ongetwijfeld ook verkopen.

Heb er nu een bij de Nederlandse Aldi voor nu super tevreden, maar heb nog maar sinds woensdag.

Roodvos

Berichten: 6667
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:03

Ik dacht ook maar 2 kookzones nodig te hebben. Ik heb een 2-pits gehad van Princess. Nadat binnen een jaar er 3 stuk waren gegaan was ik er klaar mee.

Ik heb toen een 4-pits gekocht van Inventum. Met een gewone stekker.
Die doet het al weer 4 of 5 jaar. Super tevreden over. Eenvoudige bediening, timer in te stellen per zone. Warmhoud stand en booster functie. Ik gebruik meestal maar 2 zones voor het koken. En dan de derde om mijn bord warm te maken O:) .

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:20

Bord warm maken? Is het dan wel inductie? Of leg je het bord dan op een pan?

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:42

Ik had een Tomado met een gewone stekker, prima ding.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:33


Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:39

Ik heb dezelfde als 8nnemiek, sinds 1,5 jaar en bevalt enorm goed

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:46

Heeft iemand er toevallig ook een energiemeter aan hangen? Ben benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik bij het koken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:08

Ik heb er een Ampere meter tussen zitten (die van ons gebruik ik op de boot), en het wattage klopt heel aardig.
Als het water van de aardappelen/pasta eenmaal kookt dan zet ik beide pitjes terug naar het laagste wattage, en dan verbruikt ie echt niet veel meer. Dan kan ik mijn oven van 1350W ernaast aanzetten zonder dat de stroom eruit klapt (die kan net wat meer dan 2000W hebben)

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:10

En hoeveel W heb je dan in dit voorbeeld in totaal verbruikt?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:16

Dat ligt natuurlijk helemaal aan hoe lang je eten erop staat, maar is vrij makkelijk uit te rekenen.
Ik dacht dat ie op de laagste stand 200W gebruikt. Dus op een half uur koken is dat 100 Wh oftewel 0,1 kWh.
Het koken van het water duurt hooguit 2 minuten. Op 2000W is dat dan 66Wh oftewel 0,06kWh.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:52

Uitrekenen is leuk, maar ik heb niet zo'n plaat en dus geen idee hoe lang en op welk vermogen het koken zou gaan. Dus het is fijn dat je voorbeelden noemt, dankjewel!

Ik hoor in mijn omveld namelijk alleen maar mensen klagen dat koken op gas zo duur is (hoewel ze dat niet met bedragen kunnen onderbouwen) en dan overstappen op een willekeurig kookplaatje (wederom niet wetend wat het kost).
Mijn gasverbruik kan ik behoorlijk nauwkeurig terugkijken, ik heb geen ander gasverbruik dan het fornuis en de ketel alleen bij gebruik van warm water (ketel staat qua CV hardcoded uit, dus ook geen warmhoudverbruik en ik douche nooit tegelijk met koken, verder gebruik ik geen warm water dus het gebruik wat ik zie op tijden van koken is echt alleen van het koken).

Maar ja, het gas gaat er een keer vanaf, dus ik ben nieuwsgierig naar de kookplaten en als het echt zoveel goedkoper is dan koken op gas, wil ik misschien wel eerder mijn gasfornuis inruilen dan per se nodig, want tegen de tijd dat we echt van het gas af moeten zal die niet veel meer waard zijn.

Dus als je meer voorbeelden met totaalverbruik hebt, dan hoor ik ze graag!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:01

Ik kan volgende keer eens een kWh meter meenemen en er tussen zetten. Dan kan ik precies zien hoeveel Wh er verbruikt is na een hele maaltijd koken en wat dat dan kost :j

Inductie is wel heel anders en veel efficiënter dan een gewone keramische plaat. Inductie verwarmt echt alleen de bodem van de pan, niet de plaat, dus je hebt nauwelijks warmteverlies.
Bij gas heb je nog meer verlies dan bij keramisch, en er komt veel water bij vrij en is minder goed voor de luchtkwaliteit in huis. Maar de prijs voor gas is wel weer lager voor de hoeveelheid energie die erin zit dan de prijs voor stroom. Welke uiteindelijk goedkoper is ligt aan veel verschillende factoren.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke vrijstaande inductie kookplaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 14:25

Heel erg bedankt voor de berichten! Ik keek dus al naar die plaat die jij hebt Annemiek en die heb ik nu dus ook besteld. Interessant om te lezen over het verbruik!

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:29

8nnemiek schreef:
Ik kan volgende keer eens een kWh meter meenemen en er tussen zetten. Dan kan ik precies zien hoeveel Wh er verbruikt is na een hele maaltijd koken en wat dat dan kost :j

Inductie is wel heel anders en veel efficiënter dan een gewone keramische plaat. Inductie verwarmt echt alleen de bodem van de pan, niet de plaat, dus je hebt nauwelijks warmteverlies.
Bij gas heb je nog meer verlies dan bij keramisch, en er komt veel water bij vrij en is minder goed voor de luchtkwaliteit in huis. Maar de prijs voor gas is wel weer lager voor de hoeveelheid energie die erin zit dan de prijs voor stroom. Welke uiteindelijk goedkoper is ligt aan veel verschillende factoren.

Dat zou tof zijn, dankjewel! Ik vind het wel een leuke puzzel.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:55

Omdat wij maar 1 groep hebben en geen zin hadden in mog meer kosten hebben we een kleine 2 weken geleden deze gehaald. Is voor gewoon geaard stopcontact. https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_e ... 65833.html Tot nu toe erg tevreden mee. Ze hadden ook kleinere staan, 1 en 2 "pits".