Verhuizen ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 08:37

Ik ben benieuwd naar jullie objectieve meningen mbt onze situatie.
We wonen nu in een huurwoning uit jaren 70. Heerlijk huis,maar erg gehorig en de buurt is er de laatste jaren qua bewoners en mentaliteit erg op achteruit gegaan. Betreft sociale huurwoning.
We hebben veel last van de buren, wat komt doordat ze erg lomp zijn en overal maling aan hebben en de kinderen niet opvoeden, en een hond die in het weekend uren achter elkaar blaft,maar wat we natuurlijk extra meekrijgen doordat de woning zo gehorig is.
Ze zijn buitenlands en er is niet mee te communiceren.
Je hoort ze lopen (stampen op plavuizen, rennende kinderen) slaande deuren, maar ook gewoon praten, naar toilet gaan, stekker in het stopcontact doen en niezen.....
Na een aantal jaar dit aan te horen en de achteruitgang van de buurt te hebben meegemaakt, willen we graag verhuizen.
We kunnen nu een andere huurwoning vrije sector krijgen,uit 2016 ,hoekwoning.
Aan een drukke weg, voor ons geen probleem, want dan geen krijsende kinderen op straat voor de deur aan het spelen de hele dag, wat nu wel vaak zo is.
De woning heeft een fijne indeling en praktische ligging.
Wel een gezin er naast, met een erg rommelige en oneverzorgde tuin (zegt vaak wat over de bewoners)
Het dorp zou niet mijn eerste keuze zijn,maar dat is het dorp waat we nu wonen ook niet. Het gaat erom dat het praktisch is, dat we ons er thuisvoelen en dat we ons rust hebben thuis.
Het is een (behalve de woning er naast) een nette buurt.
Zouden jullie voor de nieuwe woning kiezen, of toch wachten op iets wat nog meer aansluit bij onze wensen?
Je kan je wachttijd tenslotte maar 1x gebruiken.... maar ja, buren heb je overal. En die kunnen ook weer verhuizen....
Het enige twijfelpunt is dus weer de directe buren, en daar gaan we zeker nog navraag naar doen.
Zou dit huis uit 2016 echt een stuk minder gehorig zijn dan de huidige woning uit jaren 70?

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:42

Ik zou op verschillende momenten bij dat huis gaan kijken, hoeveel hoor je van de autoweg? Verkeer kan zijn van vroeg tot laat overlast geven. Je kunt ook bij de buren waar de tuin rommelig is aan bellen. Of liever bij meerdere buren.

Mijn tuin is nu ook rommelig omdat we deze dit jaar laten opknappen dus het heeft nu even geen zin dat ik er wat aan ga doen :') daarnaast gebruik ik de tuin als moestuin dus in de winter is het min of meer leeg en groeit er wat onkruid tot ik in het voorjaar weer begin. Maar er is ook een weer een verschil tussen bijvoorbeeld afval in de tuin, dingen die echt overhoop liggen of mijn rommelige tuin.

Luister naar je gevoel en maak een goede afweging vooral als je dan je wachttijd kwijt bent.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:17

Wat een hoop aannames.

Bij ons is het vanwege verbouwing, omstandigheden en 2 kinderen ook een flinke rommel buiten.
En ik baal hier enorm van.
Maar wat zegt dat over ons? Ben ik oprecht wel benieuwd naar.

Ik denk niet dat je aan buren gaat ontkomen met een sociale huurwoning.
Met een hoekhuis heb je in elk geval maar aan 1 kant buren …
Ik denk maar ook dat is een aanname dat je in een huis van 2016 minder zult horen van je buren.
Maar of dat echt zo is dat weet je niet helaas.

Succes in elk geval met je keuze.
Fijn dat de keuze er in elk geval is :)

Edit ik lees nu dat het andere huis in de vrije sector is. Excuus.

Als dit een mogelijkheid is. Dan kun je wellicht verder zoeken naar iets vrij staand?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:28

Ik denk dat een huis uit 2016 minder gehorig is.
Huizen van de jaren 50/60 zijn heel anders gebouwd.
Als de drukke weg je niet stoort, zou ik gaan verhuizen.
Waarschijnlijk zit je met energie ook gunstiger.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 09:53

De tuin zelf is onverzorgd,maar dat kan en maak ik mij niet druk om.
Helaas slechte ervaringen met mensen die kinderspeelgoed,fietsen en brommers en auto-onderdelen etc in hun voortuin hebben liggen.
Misschien een aanname, waar wel op basis van bepaalde ervaringen.
Laatst bijgewerkt door veneri op 18-02-24 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:16

Misschien even bij de buren aan de andere kant van je misschien nieuwe buren informeren hoe zij daar wonen en of ze last hebben van omgevingsgeluiden?

Nyaleti

Berichten: 6158
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:33

Pfff wat een negativiteit.

Enkel de hond die jij noemt valt onder overlast, de rest zijn gewoon leef geluiden hè? Maar wel even vermelden dat het buitenlanders zijn.

Ik zou bij de nieuwe woning even kijken of het wel echt Nederlanders zijn :j
Nee even serieus, het is extreem lastig om een huis te krijgen in deze tijd en jij wil het laten gaan omdat er .. speelgoed in de tuin ligt..?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:40

.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-02-24 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:40

veneri schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie objectieve meningen mbt onze situatie.
We wonen nu in een huurwoning uit jaren 70. Heerlijk huis,maar erg gehorig en de buurt is er de laatste jaren qua bewoners en mentaliteit erg op achteruit gegaan. Betreft sociale huurwoning.
We hebben veel last van de buren, wat komt doordat ze erg lomp zijn en overal maling aan hebben en de kinderen niet opvoeden, en een hond die in het weekend uren achter elkaar blaft,maar wat we natuurlijk extra meekrijgen doordat de woning zo gehorig is.
Ze zijn buitenlands en er is niet mee te communiceren.
Je hoort ze lopen (stampen op plavuizen, rennende kinderen) slaande deuren, maar ook gewoon praten, naar toilet gaan, stekker in het stopcontact doen en niezen.....
Na een aantal jaar dit aan te horen en de achteruitgang van de buurt te hebben meegemaakt, willen we graag verhuizen.
We kunnen nu een andere huurwoning vrije sector krijgen,uit 2016 ,hoekwoning.
Aan een drukke weg, voor ons geen probleem, want dan geen krijsende kinderen op straat voor de deur aan het spelen de hele dag, wat nu wel vaak zo is.
De woning heeft een fijne indeling en praktische ligging.
Wel een gezin er naast, met een erg rommelige en oneverzorgde tuin (zegt vaak wat over de bewoners)
Het dorp zou niet mijn eerste keuze zijn,maar dat is het dorp waat we nu wonen ook niet. Het gaat erom dat het praktisch is, dat we ons er thuisvoelen en dat we ons rust hebben thuis.
Het is een (behalve de woning er naast) een nette buurt.
Zouden jullie voor de nieuwe woning kiezen, of toch wachten op iets wat nog meer aansluit bij onze wensen?
Je kan je wachttijd tenslotte maar 1x gebruiken.... maar ja, buren heb je overal. En die kunnen ook weer verhuizen....
Het enige twijfelpunt is dus weer de directe buren, en daar gaan we zeker nog navraag naar doen.
Zou dit huis uit 2016 echt een stuk minder gehorig zijn dan de huidige woning uit jaren 70?


Ik werk toevallig zelf in die sector. Wat mij opvalt is dat buren elkaar vaak niet durven aan te spreken wanneer zij last van iemand ervaren. Vaak omdat ze een andere cultuur hebben of anders zijn gaan buren niet met elkaar in gesprek. Een gesprek kan soms best verhelderend werken. Men heeft niet altijd door dat ze overlast veroorzaken als jullie zelf wel altijd vrij stil leven. Er zijn ook kleine aanpassingen mogelijk waardoor je elkaar minder hoort, zoals viltjes onder stoelen, deur stoppers, kleden op de vloer of kijken naar een goede onder vloer die voldoet aan de geluid reductie eisen.

De woningbouw kan bewoners wel aanspreken op als er afval in de tuin is of als het echt niet goed is onderhouden.

Of je nou in een woning woont uit 2016 of ouder daar zit niet veel verschil in. De woningen zijn tegen elkaar aangebouwd (contact geluid). Je zult altijd iets horen van de buren. En dat hoort er ook een beetje bij. De dingen die omschreven worden horen volgens de wet onder leefgeluiden. Tussen 7 en 22 uur mag je buiten spelen of geluid maken tot een bepaald aantal decibellen.

Leef geluiden zoals wij dat noemen zul je altijd wel iets van blijven horen als je in een rijtjes woning woont. Of je in deze woning woont of een andere dat zal je altijd horen.

cariena1
Berichten: 942
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:49

Ik heb een NL buurman met kids nou het is net of er een heel.elftal woont trapmof trap af gelukkig maar eens in de 14 dagen maar dat het Buitenlanders zijn zegt niks. Heb meer last van ernaast met wiet roken wat over mijn tuin waait als ik er zit.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 11:04

Normale leefgeluiden als in met deuren slaan, rennen, stampen en schreeuwen in huis. Het zal best.
Dat het buitenlanders zijn is geen probleem. Het probleem is dat je daardoor het gesprek niet kunt aangaan. Woningbouw doet er niks aan. Heeft 2x gesprek gehad met ze voor zover dat mogelijk was.
Het is de combi van ene gehorig huis en geen rekening houden met een ander, waarvan ik hoop dat de gehorigheid iig in een nieuwer huis minder zal zijn.
Jammer dat het zo negatief wordt opgepakt hier.
Kennelijk geen begrip (gelukkig voor jullie) hoe het is om geen rust in eigen huis te hebben.
Ik zou graag jullie ervaring lezen mbt de gehorigheid in een nieuwere woning tov een oudere woning.
De rest is enkel ter illustratie waarom dat belangrijk voor ons is.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:33

Is het huis van de nieuwe buren (die met de rommelige tuin) ook een sociale woning?
Dan kan de woning-maatschappij hen aanspreken op die tuin, en moeten ze hem opruimen.

Mijn vader zijn buurman had absurd veel vuilniszakken in zijn tuin staan, wat gepaard ging met vliegen en stank. Die man heeft zijn tuin moeten opruimen van de woning-maatschappij.

Je kan verhuizen. Maar je kan daar tegen hetzelfde probleem aanlopen - zoals je dat kan bij elk rijtjeshuis of appartement kunt.
Als je hier absoluut geen zin meer in hebt (wat ik snap), zal je particulier moeten gaan huren, en een vrijstaande woning moeten zoeken. Ik weet niet of dat in jouw mogelijkheden ligt - ik bedoel alleen maar, zolang je in een rijtjeshuis woont, loop je het risico de buren te horen.

Je zou denken dat een modernere woning beter geïsoleerd is, en je daardoor minder van buren zal horen, maar dat is niet overal het geval. Mijn mama haar huis is nog niet zo heel lang geleden gerenoveerd, maar ze hoeft geen wekker te zetten - ze hoort die van de buren alsof hij bij haar in huis staat.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 11:47

Particulier huren,helemaal vrijstaand, zal onbetaalbaar zijn voor ons. Evenals kopen van een vrijstaande woning.er zijn er wel binnen onze prijsklasse,maar dan stook je voor de mussen.

Onze huidige woning is onlangs verduurzaamd. Had label D. Nu ? Onbekend nog. Het nieuwe huis heeft label A. Maar dat zegt niks over gehorigheid.
Lastig hoor dit! Maar ik denk dat je binnen de huurmarkt niet snel een betere optie zal vinden qua woning.
En de buren....die heb je overal en kan ook altijd weer veranderen....

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:08

veneri schreef:
Particulier huren,helemaal vrijstaand, zal onbetaalbaar zijn voor ons. Evenals kopen van een vrijstaande woning.er zijn er wel binnen onze prijsklasse,maar dan stook je voor de mussen.

Onze huidige woning is onlangs verduurzaamd. Had label D. Nu ? Onbekend nog. Het nieuwe huis heeft label A. Maar dat zegt niks over gehorigheid.
Lastig hoor dit! Maar ik denk dat je binnen de huurmarkt niet snel een betere optie zal vinden qua woning.
En de buren....die heb je overal en kan ook altijd weer veranderen....


Absoluut.

Mijn vader is nu anderhalf jaar geleden verhuisd. De linkerburen hadden dus die vieze tuin - die werd opgeruimd, maar begint nu terug vervuild te geraken. De rechterbuurvrouw was heel fijn - maar die is 2 maanden geleden overleden. Bang afwachten dus wie daar nu komt wonen.

Ik snap je hoor. Wij hadden in ons appartement op zich heel aangename buren - maar potverdorie, we hoorden alles van elkaar. En dat was nieuwbouw. Wij zijn om die reden verhuisd, hebben meer dan een jaar gezocht naar hét huis. Er scheelt hier en daar wel wat aan hoor haha, dat zal in elke woning zo zijn, maar we hebben wel de privacy die we zo graag wilden, want het is een vrijstaand huis met heerlijk hoge haag.
De stookkosten - daar wil ik het niet over hebben, dan ga ik huilen :')

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:37

Ik weet precies hoe het is om dag in dag uit overlast te hebben van de buren. Slaan met deuren, stampen, slaan tegen de muren, smijten met dingen, binnen in huis schreeuwen, in de tuin schreeuwen, 's ochtends 's middags 's avonds schreeuwen en gooien met dingen. Elke. Dag. Weer. Nooit rust hebben in je eigen huis. Ik word er nog boos van :o

Dus wat dat betreft zou ik voor de nieuwe woning gaan. Als de rommelige tuin eigenlijk het enige twijfelpunt is, zou ik gewoon eens bij de buren aanbellen. Dan zie je al snel wat voor type mens het is.

Een familielid van mij heeft ook een hele rommelige tuin, maar ze werkt 40 uur en woont alleen en heeft dus nauwelijks tijd om er iets moois van te maken. Terwijl zij de meest sociale en vooral stille buur is die je je kan wensen :j

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:38

Ik zou verhuizen. Woon zelf in een woning uit 2003 en wij horen zo goed als niks van de buren, terwijl de buurjongen (door een handicap) buitengewoon luidruchtig kan zijn. In de zomer als de buitendeuren open zijn hoor je het uiteraard wel, maar nooit binnendoor. Dus ook nooit overlast met slapen etc. Ik verwacht dat een huis uit 2016 toch minimaal vergelijkbaar zal zijn qua overdracht van geluid.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:56

Zelf ook buitenlandse mensen naast me gekregen. Ook deze houden geen rekening met buren. Schreeuwen, slaan met kastdeurtjes, herrie bij weggaan met dichtslaan deuren. Ze hebben zich niet voorgesteld en er valt ook niet mee te praten(spreken geen Nederlands). Nu heb ik het geluk dat de huiskamers zelf niet tegen elkaar aanliggen. Dat is misschien ook nog iets om op te letten. Beter heb je er bv 2 gangen tegen elkaar aan dan 2 huiskamers.
Gerenoveerd zegt niet zoveel, meestal doen ze niks met de tussenmuren. Nieuwbouw heeft vaak wel betere geluidsisolatie. Alleen een rommelige tuin, maar met daarin ook rondslingerend speelgoed etc, zou ik ook niet zo happig op zijn. Vaak zijn dat toch bepaalde types die het niet zo nauw nemen en het valt me op dat mensen zo huis toch eerder links laten liggen. Staat er bv ook nog een keet of partytent kun je vermoedelijk helemaal je lol op zomers. Beste kun je posten en kijken of je wat van de buren kunt zien of aanbellen en zeggen dat je overweegt er te wonen en vragen of de huizen gehorig zijn. Daarnaast kan een drukke weg ook vervelend worden, bv met regen en nat wegdek hoor je de weg veel meer. Rijdt er vrachtverkeer over kun je ook nog veel last krijgen van trillingen en dat kan ook echt vervelend worden als je van rust houdt.

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 13:56

Jij snapt wat ik bedoel Sabri.
Ik ga de huidige bewoners iig goed uithoren.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:17

En (als je de mogelijkheid hebt) rijd of beter nog loop eens op verschillende tijdstippen langs het nieuwe huis om te kijken hoe druk het er is en wat je van de buren kunt zien en horen.

Ik snap je punt helemaal, ik zou er ook om willen verhuizen!

veneri
Berichten: 878
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 14:26

Zou er qua bouwwijze en geluidsissolatie nog een verschiĺ zijn omdat het om een huurwoning gaat?
Misschien goedkopere bouwwijze?
Zou je de bouwwijze bij de wbv kunnen opvragen? En waar dan op te letten?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:11

veneri schreef:
Zou er qua bouwwijze en geluidsissolatie nog een verschiĺ zijn omdat het om een huurwoning gaat?
Misschien goedkopere bouwwijze?
Zou je de bouwwijze bij de wbv kunnen opvragen? En waar dan op te letten?


Bouwwijze huur of koop zou niet uit moeten maken.

Ze zitten vast aan een bouwbesluit en daar moeten ze aan voldoen.
Wij hadden een woning oplevering 2018 maar een veel ouder bouwbesluit (want die is gebaseerd op de bouwvergunning, wanneer die is aangevraagd/verstrekt).

We hoorden behoorlijk wat van de buren, maar ik heb het zelden als zeer storend ervaren. Ik hoorde de buurjongen de trapopgang en af denderen, de hakken van de buurvrouw en de hond die blafte. Tja, woon geluiden.
We hadden prima contact, en toen wij tijdens hun vakantie steeds een piepje hoorde die wij niet konden plaatsen mochten we hun huis in om te gaan "zoeken" (bleek de batterij van de CO-melder bij hun op zolder).

Zolang je contact goed is kan je veel meer van elkaar hebben.
Wij wonen nu vrijstaand en ik merk wel dat we "luider" zijn geworden .



Maar de vraag was: verhuizen of niet.

Dan moet je afwegen: is de andere woning binnen budget en heb ik dat geld ervoor over?
Nieuwer is niet altijd beter (vaak zij tuinen kleiner etc), maar heeft vaak wel een hoger wooncomfort.

In de huidige tijd is het lastig om aan een andere woning te komen.

Ga eens meerdere keren, op verschillende momenten en verschillende dagen kijken. Bel gewoon eens aan bij "het huis" en maak een praatje.
Je denkt er over om naar deze wijk te gaan verhuizen, hoe ervaren deze mensen de wijk?

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:14

veneri schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie objectieve meningen mbt onze situatie.
We wonen nu in een huurwoning uit jaren 70. Heerlijk huis,maar erg gehorig en de buurt is er de laatste jaren qua bewoners en mentaliteit erg op achteruit gegaan. Betreft sociale huurwoning.
We hebben veel last van de buren, wat komt doordat ze erg lomp zijn en overal maling aan hebben en de kinderen niet opvoeden, en een hond die in het weekend uren achter elkaar blaft,maar wat we natuurlijk extra meekrijgen doordat de woning zo gehorig is.
Ze zijn buitenlands en er is niet mee te communiceren.
Je hoort ze lopen (stampen op plavuizen, rennende kinderen) slaande deuren, maar ook gewoon praten, naar toilet gaan, stekker in het stopcontact doen en niezen.....
Na een aantal jaar dit aan te horen en de achteruitgang van de buurt te hebben meegemaakt, willen we graag verhuizen.
We kunnen nu een andere huurwoning vrije sector krijgen,uit 2016 ,hoekwoning.
Aan een drukke weg, voor ons geen probleem, want dan geen krijsende kinderen op straat voor de deur aan het spelen de hele dag, wat nu wel vaak zo is.
De woning heeft een fijne indeling en praktische ligging.
Wel een gezin er naast, met een erg rommelige en oneverzorgde tuin (zegt vaak wat over de bewoners)
Het dorp zou niet mijn eerste keuze zijn,maar dat is het dorp waat we nu wonen ook niet. Het gaat erom dat het praktisch is, dat we ons er thuisvoelen en dat we ons rust hebben thuis.
Het is een (behalve de woning er naast) een nette buurt.
Zouden jullie voor de nieuwe woning kiezen, of toch wachten op iets wat nog meer aansluit bij onze wensen?
Je kan je wachttijd tenslotte maar 1x gebruiken.... maar ja, buren heb je overal. En die kunnen ook weer verhuizen....
Het enige twijfelpunt is dus weer de directe buren, en daar gaan we zeker nog navraag naar doen.
Zou dit huis uit 2016 echt een stuk minder gehorig zijn dan de huidige woning uit jaren 70?



Van sociale huur naar vrije sector? Best kans indd op beter publiek. Maar ook daar kan je pech hebben. Ga inderdaad eens op verschillende tijdstippen kijken en luisteren. Ik kan niet adviseren mbt bouw en gehorigheid, ik weet niet of er later nog wat geïsoleerd is.. misschien eens wachten op andere optie, ik houd ook niet van tuinieren maar m'n tuin is geen puinhoop, als ik kijk naar tuinen in mn buurt die echt een zooi zijn, dan wonen er - vaak - mensen waar ik niet naast wil zitten. uitzonderingen daargelaten; mensen die 40 uur werken etc. aanbellen en een praatje maken kan ook geen kwaad, dan heb je wel n indruk van wat er woont.

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:37

Wij zijn van een flat (jaren 60) met verschrikkelijke onderburen verhuisd naar een relatief nieuw huis. Op de flat hadden we heel veel overlast van onze onderburen. Voortdurend hadden ze ruzie, heel vaak keiharde muziek aan zelfs tot midden in de nacht, blowen op het balkon en afval in het portiek laten staan voor wekenlang etc. Politie wilde niets doen omdat we ze eerst zelf moesten aanspreken (ja doei, dan vond je geheid een mes in je autobanden de volgende dag).
Uiteindelijk dus gelukkig genoeg gespaard om te verhuizen. Wij zijn naar een koopwoning gegaan, rijtjeshuis uit 2001. Ik merk aanzienlijk veel verschil qua gehorigheid, geluiden van de buren zijn niet op de voorgrond aanwezig. Wel hoor je natuurlijk af en toe dat ze met schoenen de trap oplopen of eens de hond blaffen, ik hoor ze inderdaad zelfs de stekker in het stopcontact steken maar vind het niet storend. Ik denk dat er zeker wel wat verschil in isolatie zit tussen een oud en vrij nieuw huis, maar met directe buren tegen je huis aan zal het nooit echt stil zijn.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:58

Ik wil zeggen..doe toch ff normaal zeg..wat een aannames.
Hier ook fietsen in de voortuin..fietskar en oja de kliko's ook nog.
Maar wat zegt dat in hemelsnaam over ons..mijn huis is supernetjes..reden voor dingen in de tuin is gewoon een veel te kleine achtertuin en een erg kleine schuur..waar ik liever de spullen van mijn kinderen in leg en overig tuinspul dan de 'voortuinspullen'.
Ik zou ook niet naast mensen zoals jij willen wonen eerlijk gezegd.

3heathcliff5
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:35

Sociale huur, vrije sector of koop zegt allemaal niet zoveel over het type buren dat je kan hebben. Zo heb ik een koopwoning, waarbij de woning naast mij op korte tijd al een paar keer van eigenaar is gewisseld. Daar heeft er ook eentje tussen gezeten waarbij ik de vlag nog net niet uit heb gehangen toen er weer een te koop bord op de woning hing.

Om op je vraag terug te komen. Met een verhuizing heb je alleen de garantie dat je geen last meer hebt van je huidige buren. Van je nieuwe buren kan je hooguit een inschatting maken of je er prettig(er) naast kan wonen dan je nu doet in je huidige huis. Maar ook fijne buren kunnen verhuizen en daar kan iets minder fijns voor terugkomen.