Raad gevraagd, digitale camera

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:23

Ik zou gewoon veel gaan oefenen met verschillende objecten en situaties om de camera te leren kennen.

Qua lenzen, ik heb sinds vorig jaar een Sigma lens gekocht voor mijn camera (Fujifilm systeemcamera) en die doet echt niet onder aan fotokwaliteit met mijn Fujifilm lenzen. Qua geld scheelde het echter wel een hoop haha.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:28

Xyris schreef:
Ik heb er zelf niet voor betaald (wel geld bijgelegd voor een polarisatie filter en inderdaad een videolamp). De eerste veroorzaakt alleen nog ergere problemen met de belichting, de tweede is poedersuiker als je mensen fotografeert, maar verder wel een uitkomst.


Wat was je idee achter het kopen van een polarfilter? Die haalt de helft van je licht weg. Het is een zonnebril, in feite. Een polaroid zonnebril.

Een videolamp heb je idd ook niet veel aan bij fotograferen. Wat ik al zei, een flitser wel.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:41

Het zou mooi zijn als je een keer kunt meekijken met een ervaren fotograaf die je de belichtingsdriehoek in de praktijk kan uitleggen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 21:51

Thanks! Ja, geld is wel een dingetje daar de meerderheid voor een akkoord moet gaan in een dergelijke situatie.

Polarisatiefilter was ivm winkels van buiten af fotograferen (dus etalages) die deed ik als alternatief op mijn telefoon in de nachturen, maar dat werd mij een beetje te gortig, en ik kreeg ook negatieve kritiek omdat de winkels dan gesloten waren. Vandaar voor de canon overdag, maar ben nog niet heel tevreden. Ik ben ook met dit verhaal naar de verkoper gegaan (die ook de camera aan mij verkocht had)

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:06

Maar met een polarfilter haal je weerspiegeling van een ruit niet weg. Weerspiegeling kun je alleen vermijden door de hoek waaronder je fotografeert in combinatie met slim uitkienen waar het licht uberhaupt vandaan komt. Liefst heb je niet de zon in je rug want dan krijg je sowieso spiegeling.

En als je ondanks dat toch nog spiegeling hebt, kun je in RAW de highlights verminderen.

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:18

Je van ook een camera met lens huren of een goede hobbyfotograaf vragen

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:22

Met een polarisatiefilter kun je weerspiegeling in een ruit of in water enorm verminderen.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:39

Exitium schreef:
Met een polarisatiefilter kun je weerspiegeling in een ruit of in water enorm verminderen.

Ja, dat haalt je de koekoek. Je haalt 50% van je (over)belichting weg. Maar daarmee los je je probleem niet op, en al helemaal niet als je totale foto daardoor onderbelicht (of bewogen) dreigt te worden.

Heel simpel, een stop minder geeft exact hetzelfde effect.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 23:11

De beste man heeft me wel verteld dat ik onder een hoek moet fotograferen met een polarfilter, al is het daar ook bij gebleven.... Ik had liever gewoon gehad dat hij me had verteld hoe of wat, en me (de vereniging) een duurdere lens had verkocht...

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:07

Gewoon je belichting minimaal twee stops hoger. Maar echt ga gewoon even goed klooien met de instellingen zodat je weet hoe dat werkt. Verdiep je in compositie en standpunt vooral en waar je focus moet liggen namelijk op je onderwerp en niet op iets op de achtergrond want de onscherpte op je fotos ligt eraan de je niet op je onderwerp scherp stelt. Je kunt ook een scherpstel punt vast zetten en daar kun je ook meerdere punten op uitkiezen of juist èèn wat groter gebied. Maar neem nou die foto van die man die is onscherp. Meer van een raar punt genomen ook, je maakt ze het best van onderaf of op ooghoogte.

Voor binnen heb je die polarisatiefilter niet nodig. Van binnen naar buiten wel heel handig en buiten heel fijn.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 00:57

Thanks! Ja, dat is dus het gekke, ik heb hem standaard op het midden staan en focus daar ook op. Nou kan het zijn dat de beste man net uit focus liep, maar dit gebeurt bij élke foto en ik heb er tientallen gemaakt en herfocus elke keer, (knopje even indrukken, wachten op focus, doorklikken). En toch, ze focussen allemaal op de achtergrond.

Hier een ander voorbeeld, absoluut zeker dat het volop de ring gefocust stond én voldoende licht aanwezig. Wel uit de hand. Iso wederom 1600, dat is ook te zien, en dit is ook te fixen, maar dit is echt het beste dat ik uit deze camera kan krijgen.

Afbeelding

Polar filter is inderdaad voor buiten naar binnen i.v.m. weerspiegeling, maar hoef dat niet te proberen als het niet zonnig is.

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 07:35

Heb je al eens geprobeerd om van de AF af te gaan? Dus geen autofocus maar handmatig scherpstellen om te kijken wat er dan gebeurd?

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 07:50

Xyris, ik heb jarenlang een Canon 400d gehad. Voor buiten een prima body, maar voor binnen altijd een drama. Je ISO is te gelimiteerd om goede foto’s te krijgen.
Bij nieuwere camera’s kun je de iso veel hoger zetten zodat de foto’s wel het gewenste resultaat geven. Dit komt omdat de sensor technologie de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd is.

Eerlijk gezegd, als je nog de optie hebt zou ik de camera terugbrengen en voor de dag of dagen dat je m nodig hebt, een goede combinatie huren bij een van de grotere camerawinkels zoals kamera express.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Raad gevraagd, digitale camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 16:23

@BeFunny, ja, maar daar na de eerste shoot gelijk weer vanaf gestapt want dat was echt 1 groot drama. Ik kan ook niet gelijk controleren of de foto wel scherp is, omdat he display van deze camera zelf van een erg lage resolutie is. Ik kom er dus ook pas achter als ik thuis ben :/.

@loveslimpie, ik ben blij dat je dat zegt en er ervaring mee hebt, want dit is echt precies wat ik ook ervaar. Dank je wel!