Zonwering op open balkon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 14:07

Ik heb een balkon op de bovenste verdieping zonder dak erboven. In de zomer kan het er dus heel heet worden. Door de vorige bewoners is er wel een parasol aan een stukje muur bevestigd maar ik houd altijd mijn hart vast als het maar iets harder waait.
Toen kwam ik op het idee van een pergola. Wat bedrijven langs laten komen, maar omdat ik op de bovenste verdieping zit moet er met kranen gewerkt worden ivm arbo. Dat gaat dus enorm in de papieren lopen.

Zijn er Bokkers met eenzelfde soort balkon en hoe hebben jullie dit opgelost qua zonwering?
Of mensen met ideeën?

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:22

Zonnescherm met grote uitval?

En hoe bedoel je ‘kranen’? Één is toch wel genoeg? Gaat alleen maar om de spullen naar boven te takelen? Je zou het materiaal ook met hulp naar boven kunnen slepen.
Maar Een kraan voor een paar uurtjes is toch niet zo heel erg duur?
Maar ik begrijp dat wat ik goedkoop vind voor jou wellicht heel duur is

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:46

Mijn ouders woonden vijf hoog met een open balkon en hadden een elektrisch zonnescherm, ging perfect en was heerlijk in de zomer.

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:25

Een horizontale lamelluifel? Of bedoel je dat met pergola? Met een beetje handigheid is dat volgens mij prima zelf te doen?

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:49

Ook voor de installatie is een kraan/hoogwerker vereist. Ze mogen niet boven de balustrade uitkomen of op een ladder staan op een hoge verdieping.
Met pergola bedoel ik 2 staanders en geleiding waar het zonnescherm doorheen loopt.

Een knikarmscherm is geen optie, dan kan ik net zo goed mijn parasol houden. Ik zit aan het water en het waait hier bijna altijd.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:51

Ik heb uitvalschermen hangen op het balkon met armen die tot windkracht 6 aan kunnen. Wij zitten ook wat hoger en hebben vaak flink wat wind maar met deze schermen is dat prima te doen. Dat scheelt echt enorm in de zomer. Wij hebben zelf een stijger geplaatst en met een kraan zijn de schermen omhoog gehesen. De stijger kwam bij een bouwbedrijf uit de familie dus dat was kosteloos, die kraan tikt aan maar het is het wel dubbel en dwars waard geweest. Bij de buren zonder die schermen is het een aantal graden warmen in de zomer maanden.

Ik zou wel kijken voor windvaste armen en ga zeker niet voor de goedkoopste optie. Wij hebben ze van Somfi inclusief motoren en sensoren zodat ze bij wind en regen automatisch dicht gaan.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:51

Een goede knikarm zonnenscherm kan tot windkracht 6 hebben.
Mijn ouders hebben er 1 die vanzelf bij (zeer) zware wind sluit.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:12

Ik zie toevallig op FB dit voorbij komen. Te bestellen bij CorteIngles. Is iets soortgelijks niet wat? Afbeelding

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 23:16

Ja, zoiets bedoel ik ook. Maar dat is dus best prijzig door het nodig hebben van een kraan.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:28

Hoe bedoel je ‘enorm in de papieren’?
Eén dag een hoogwerker huren is nog geen €200.
Zonwering is sowieso duur, een hoogwerker kan er toch wel bij? En het moet sowieso, dus anders heb je geen zonwering.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:30

Hoi ts, ik zit wel wat lager, maar ik heb een tuin waar de wind vol op staat als het windkracht 6/7 is. Ik heb hier een knikarm zonnescherm hangen met kleilbouten(die zijn dan het stevigst) en hangt nog steeds ondanks de stormen. Aan de overkant bij mij zijn flats die ook knikarmen hebben. Ook de bovenste verdiepingen en dat zie ik ook nog steeds goed gaan. Is arbo technisch misschien ook makkelijker. Ik had de mijne toen bij de hornbach vandaan met korting.:)

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:57

verootjoo schreef:
Hoe bedoel je ‘enorm in de papieren’?
Eén dag een hoogwerker huren is nog geen €200.
Zonwering is sowieso duur, een hoogwerker kan er toch wel bij? En het moet sowieso, dus anders heb je geen zonwering.


Als je te hoog zit is een hoogwerker geen optie en de kraan heb je niet voor €200. Toch vond ik het wel absoluut het geld waard gezien het comfort.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:18

Overigens bestaan er windalarmen voor zonneschermen. Vrienden hebben die, en bij teveel wind word het scherm automatisch weer terug gedraaid.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:45

Dat klopt, die sensoren heb ik er ook op. Als het te hard waait of regent gaan ze automatisch in en bij felle zon gaan ze uit. Ideaal want je hebt er geen omkijken naar.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 01:24

Ik heb al screens voor de glazen pui. En dus een parasol die aan de wand bevestigd is. Dus nee, het hoeft niet sowieso.

Het gaat mij er alleen om dat ik met gerust hart op mijn balkon zit in de schaduw. Met een knikarmscherm houd ik hetzelfde. Dan zit ik nog niet rustig. Die parasol kan nl ook tot windkracht 6. Van die pergola’s had ik gelezen dat die nog steviger zijn.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:41

1500€ kost zo'n pergola. Kan duurder en goedkoper.
Volgens mij bouw je die gewoon zelf , niks kraan.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 11:47

Die zullen ze niet naar Nl versturen gok ik. Want dat is een prima prijs!

Ik zat zelf nu ook naar schaduwdoek te kijken.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:48

Maar kijk nou gewoon eens verder naar iets wat wél naar NL verstuurd, ik geef gewoon een idee, jij kunt zelf verder zoekem

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:16

Ik zou wel even kijken hoe de regels van jouw VVE/woningbouwvereniging zijn want bij ons mag op hoge verdiepingen geen andere zonwering dan screens, knikarmschermen en uitvalschermen met windarmen worden gemonteerd. Dit nadat iemand op de bovenste etage een pergola had neergezet die met de eerste beste storm naar beneden kwam en daarbij vijf auto's, een aantal lager gelegen balkons en wat fietsen had gesloopt.
Dus als je voor een rustig en veilig gevoel wilt gaan, dan zou ik systemen als een pergola vergeten. Die windarmen aan knikarm- en uitval schermen zijn echt prima voor wat jij wilt.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:20

Ik zou het daar ook bij houden inderdaad. Een goed stevig zonnescherm met windsensoren. Die gaat vanzelf dicht als het te hard waait.
Hoe stevig je pergola ook is, met storm en windstoten kan dat ding inderdaad gaan vliegen en kan behoorlijk schade aanrichten als hij van de bovenste verdieping naar beneden valt.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:01

Ik lees appartement en het eerste wat bij mij opkwam is inderdaad eerst checken wat mag binnen de VVE. Mijn vorige woning was een appartement met dezelfde situatie als jij en daar mochten alleen screens of een knikarmscherm en zelfs de kleur en stof stonden vast. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, maar weet dat bewoners als groep dit hebben geplaatst om zo kosten voor de kraan te delen.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 13:17

Uiteraard weet ik wat mag en welke kleuren verplicht zijn. Het lijkt me niet meer dan logisch dan dat je dat als eerste uitzoekt ;).

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:20

Fitzroy schreef:
Uiteraard weet ik wat mag en welke kleuren verplicht zijn. Het lijkt me niet meer dan logisch dan dat je dat als eerste uitzoekt ;).


Ja, dat zou je wel verwachten maar bij ons in de VVE heeft een groot deel die gave niet en in mijn werk ben ik ook zat zaken tegengekomen waarbij VVE leden dat even "vergeten" waren. Het is dus niet zo vanzelfsprekend. :o

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 13:26


Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zonwering op open balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:54

Ik zou gewoon een zonwering bedrijf bellen, die kunnen je daar vast mee helpen. Bij ons hebben ze ook meegedacht en een ontwerp gemaakt.