Kikkers verplaatsen in de winter

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 13:29

Aangezien bokt altijd alles weet...

Mijn buren hebben een vijver. Ik heb een vijver. Mijn buren hebben een jong kind. Ik heb geen jong kind.
Gezien de buren het jonge kind hebben willen ze hun vijver dicht gaan gooien. Gezien ik geen jong kind heb mogen alle kikkers, planten etc die ze er in hebben zitten in mijn vijver komen wonen.

Dit willen ze ergens in de komende 2 weken gaan doen. Helaas voor die kikkers zitten ze nu natuurlijk midden in hun winterperiode.

Wat zou de beste manier zijn om ze een zo groot mogelijke overlevingskans te bieden? Niet verplaatsen is geen optie; de vijver gaat dicht en ze moeten over...

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:39

Juist nu z.s.m. in de vijver gaan scheppen en beginnen met leegpompen. V.a. half februari begint de voorplantingsperiode (mits het warm genoeg is) en dan zijn amfibieën nog veel kwetsbaarder.

Dus zorg dat er iets van een groene corridor is naar jouw vijver. Eerst met een schepnet zoeken in de vijver, gevangen dieren direct naar jouw poel doen. Vijver deels leegpompen/scheppen, nog een keer goed zoeken naar amfibieën, helemaal leeg pompen/scheppen en dan het slib nog eens goed checken op salamanders!

De rest zit als het goed is nog in hun landhabitat en komt dan wel van een koude kermis thuis als ze naar een niet meer bestaande vijver trekken. Maar dat is dan maar zo. Misschien kan je met je buren afspreken dat ze het een beetje in de gaten houden en verdwaalde kikkers vangen en bij jullie parkeren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:58

Zijn het groene kikkers? Die worden wat later weer actief. De bruine kikkers zijn hier al weer flink op jacht naar partners.

Omdat de vijver dicht gaat gewoon verplaatsen, andere keuze heb je niet. Misschien juist voor de groene kikker wel prettig als dat gebeurt in de in actieve periode.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:53

Ik zal jullie uit een droom helpen.
Om te paren gaan de kikkers vaak terug naar de plek waar ze zelf geboren zijn.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:02

Vijver leeg halen deden we hier door een laken door de vijver te halen, vanaf beneden naar boven zeg maar.
Wel zo snel mogelijk dan idd. Het is een best karwei meestal.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:07

De bruine kikker is hier in elk geval al actief. Ik zou het ook zo snel mogelijk doen, dan ben je de paartijd misschien nog net voor.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:10

Morganlefay schreef:
Ik zal jullie uit een droom helpen.
Om te paren gaan de kikkers vaak terug naar de plek waar ze zelf geboren zijn.


Dat klopt, daarom is het hier nu feest. Maar al deze kikkers wonen niet in onze vijver. Volgens mij maar 1 bruine en er zitten er nu zeker 4.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:20

De kikkers zitten nu als het goed is niet in de vijver. Daar gaan ze pas heen als ze gaan voortplanten.
Heb hier nog geen kikker gezien. Hoewel de amfibieëntrek nu al wel weer begint, zag de natuurclubs al beesten oversteken.

Maar de kikkers gaan sowieso weer naar die vijver want ze zijn nogal honkvast. Dus als je tzt radeloze kikkers ziet kan je ze op dat moment pakken en bij jouw vijver neerzetten en hopen dat ze daar ook hun kikkerdril kwijt willen.

Zoolgangster

Berichten: 9599
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:28

Morganlefay schreef:
Ik zal jullie uit een droom helpen.
Om te paren gaan de kikkers vaak terug naar de plek waar ze zelf geboren zijn.


Hier al jarenlang kikkers en padden van de buren, of ze heimwee hebben hebben ze me nooit verteld, ze zijn nog steeds hier, en bij de buren is de vijver al jaren weg. Hier wonen ze in een dichtbegroeide cementbak.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 21:51

Morganlefay schreef:
Ik zal jullie uit een droom helpen.
Om te paren gaan de kikkers vaak terug naar de plek waar ze zelf geboren zijn.


Die plek bestaat straks dus niet meer...


Maar goed, ik ben wel blij om te horen dat het niet te vroeg is om de kikkers te verhuizen, dan moeten we binnenkort maar eens flink aan de slag!

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:31

Je bent eerder te laat dan te vroeg. Ik zou echt z.s.m. beginnen. Of wachten tot het najaar. Maar dat zullen je buren wel niet willen.

Goed het water controleren, goed het slib controleren en idd omdat ze zo honkvast zijn goed in de gaten houden of er verdwaalde amfibieën bij de buren blijven hangen. En: het gaat niet alleen om kikkers, ook salamanders weten dit soort tuinvijvers goed te vinden. Vergeet die niet!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 12:48

Eelmo schreef:
Je bent eerder te laat dan te vroeg. Ik zou echt z.s.m. beginnen. Of wachten tot het najaar. Maar dat zullen je buren wel niet willen.

Goed het water controleren, goed het slib controleren en idd omdat ze zo honkvast zijn goed in de gaten houden of er verdwaalde amfibieën bij de buren blijven hangen. En: het gaat niet alleen om kikkers, ook salamanders weten dit soort tuinvijvers goed te vinden. Vergeet die niet!


Oh, alles wat we aan levende beestjes tegenkomen mag mijn vijver in. Ook hun planten komen over en een gedeelte van hun water.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:48

Top +:)+
Omdat het verder alleen maar over kikkers ging wilde ik ze toch nog even extra noemen. Maar echt top dat planten en water ook mee verhuizen! Succes met de hele happening!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 15:25

Update: we hebben vandaag een kleine 30 kikkers gevangen en (hemelsbreed) 2,5 meter verderop weer los gelaten in mijn vijver :D . Als ik nu naar achteren loop bewegen alle planten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:28

Als de vijver van de buurman er nog is zijn die met 1 tot 2 dagen weer terug daar. := Beetje het nadeel van kikkers verplaatsen, die blijven niet op de plek maar gaan hun eigen gang.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 17:20

Neonlight schreef:
Als de vijver van de buurman er nog is zijn die met 1 tot 2 dagen weer terug daar. := Beetje het nadeel van kikkers verplaatsen, die blijven niet op de plek maar gaan hun eigen gang.


De vijver van de buren is ontdaan van water en van folie, er ligt alleen nog een groot droog gat in de grond.

En we hebben de krat bij de buren laten staan dus als ze nog kikkers zien kunnen ze ze vangen en dan komen ze weer naar mij

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kikkers verplaatsen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:02

Blijven terugzetten in je vijver, ze gaan op den duur blijven.

Groene kikkers overwinteren op de bodem van een waterput en niet buiten het water zoals hierboven iemand zei.

Het voordeel nu is dat het nog behoorlijk koud is ‘S nachts, de groene kikkers blijven langer ‘slapen’ en zijn nu nog weinig tot niet actief, dus met een beetje geluk is het nog te koud om echt terug te keren en gaan ze naar jouw bodem en blijven ze.

Het zijn sowieso prachtige en zalige beestjes, hier ook een grote poel met veel groene kikkers, hun eerste gekwaak is voor mij altijd het ultieme lente gevoel!(maar dat duurt nog een maandje of 2)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 17:50

Kleine update: de froggos lijken het goed naar hun zin te hebben!

Tot vorige week dinsdag heb ik me heel erg hard afgevraagd of ze toch niet vertrokken waren, maar sindsdien ben ik meerdere ehrm... stapeltjes kikkers tegengekomen, en sinds 2 dagen liggen er zeker 4 grote hopen dril in de vijver. Ook beweegt het wateroppervlak de hele dag, is er continu gekwaak te horen en zodra je de deur uit stapt zie je ze overal wegduiken en wegspringen. Verhuizing geslaagd!


Afbeelding

Afbeelding