Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:51

De Bilt Utrecht voldoet denk ik volledig aan je wensen. Net buiten Utrecht. Daar kan je met de fiets of het OV makkelijk naar toe. Heel veel bosgebied.. (Utrechtse Heuvelrug, Lage Vuursche, Goois Natuurreservaat) Veel groen in het dorp. Winkelmogelijkheden in het dorp zelf maar wil je shop til you drop dan kan je je hart op halen in Utrecht stad..
Is Utrecht je te druk om te winkelen? Dan je je lekker naar Zeist. (Waar je overigens ook heel comfortabel kan wonen)

Meer dan voldoende uitgaansgelegenheden en verenigingen.

Heel veel uitvalswegen dus heel Nederland is goed bereikbaar. OV is goed te noemen. (Denk heel veel beter dan in veel andere delen van het land.

Grootste probleem hier zal zijn het vinden van een woning.

Elitedeux

Berichten: 691
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:54

Ede! Ben ik een half jaar geleden naar toe verhuisd. Je zit overal dicht bij, met zowel de auto als het OV. Alles is mooi groen en toch rustig wonen :)

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:15

Ik zou zeggen Zandvoort. In de winter voldoet het aan al je eisen.

In de zomer is het wat drukker, maar ook wijken waar het dan rustig is. Zelfs in het F1 weekend.
Huur is vanaf september tot maart goed te vinden, voor de zomer periode war lastiger (lees duurder). Maar zo kan je het in de winter wel uitproberen.

Ingesloten in 2 natuurgebieden en de zee, dus genoeg natuur. Vanaf overal op loopafstand.

Met ov in 10 min in Haarlem en 30 op Amsterdam centraal. Fietsen is 20-30 min naar Haarlem.

Ligt er natuurlijk wel aan wat je onder betaalbaar schaard. Voor wat ik in deze omgeving krijg vind ik het nog betaalbaar. Kijk ik puur alleen naar woonoppervlakte, dan is het duur vergeleken met Limburg bijvoorbeeld.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:17

Zou lekker naar Brabant komen. Woon zelf in Gilze, mijn paard staat in Udenhout op pension, vlak bij de prachtige loonse en drunense duinen. Nog wat zuidelijker heb je Esbeek, Lage en Hoge Mierde, ook aan gigantisch natuurgebied de Utrecht, Gorp en Rovert en dicht bij Belgie. Steden in de buurt zijn Tilburg, Breda, 's-Hertogenbosch, Eindhoven.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:20

Ook toevallig specifieke tips voor betaalbare plekken met veel natuur :P ?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:22

Wat vind je betaalbaar? Koop of huur?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:31

Onder andere de Bilt, Zandvoort, zag ook Amsterdam voorbij komen en nog wat plekken die worden genoemd zijn vind ik toch wel dure plaatsen :o

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:33

moonsparkle schreef:
Onder andere de Bilt, Zandvoort en nog wat plekken die worden genoemd zijn vind ik toch wel dure plaatsen :o


Gemiddeld ligt de huizenprijs hier inderdaad vrij hoog. Zeker in vergelijk met het Noorden van het land.

Maar er zijn hier zeker ook wel goedkopere woningen.

Je moet alleen heel veel geluk hebben, zeker bij huur, om er tussen te komen.

Andreeaa

Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:39

boeflover schreef:
Trekt Zeeland je? Rust, ruimte en veel werkgelegenheid.
Steden als Goes of Middelburg hebben beide flink groene stukken, en buiten de steden vind je genoeg rust en natuur. De natuur hier is natuurlijk geen Veluwe qua bos, het zijn veel open polders, heggengebieden, stranden en wat bos.
Qua werkgelegenheid hebben we de laagste werkloosheid van Nederland en veel tekorten. Niet alleen in de steden maar ook in het havengebied en in de industrie is veel werk te vinden.


Daar moest ik ook aan denken. Ik zit een eiland hoger, en het voelt als we hier zijn echt aan alsof we fulltime op vakantie zijn.
Hier heb je nog huurwoningen waar je vrij uitzicht op de polders hebt. Met de auto ben ik binnen een paar minuten bij de Grevelingen, 15 minuten bij de noordzee, Zierikzee is een leuke stad ( mis wel eens wat, maar een keer naar Goes toe is goed te doen).
Misschien ligt het aan ons dorp, maar ik vind de mensen hier heel open en je maakt hier gemakkelijk contact.
Wij zijn hier in 2019 gekomen en was hier totaal niet bekend, maar we hebben inmiddels een behoorlijke vriendenkring/kennissen opgebouwd.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:44

Voor de 1 is 150.000 betaalbaar, voor de ander 350.000. Of hoger. Idem voor huur. Zoek je iets voor 500 per maand, 1000 of hoger? Zolang je dat niet weet, weet je ook niet wat betaalbaar is.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:44

Hoe zit het qua bossen in Zeeland? Ik woon nu in de polder en ik mis vooral grote bossen

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:48

Rondom Bergen op Zoom. Uurtje van Rotterdam, Half uurtje van Antwerpen, half uurtje naar Breda.
Vlakbij de Kalmhoutse Heide, Brabantse Wal.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:57

moonsparkle schreef:
Onder andere de Bilt, Zandvoort, zag ook Amsterdam voorbij komen en nog wat plekken die worden genoemd zijn vind ik toch wel dure plaatsen :o


Haha Zandvoort en Amsterdam zijn idd niet de meest goedkope plekken. Ook al zitten er bij beide betaalbaare opties tussen het aanbod.

Zandvoort voldoet dan ook vooral in de winter aan de eisen van TS. De zomerhuisjes worden aangeboden in de tijdelijke (betaalbaare) huur van september/oktober tot maart.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:10

Cowgirl schreef:
listiglistje schreef:
Ik ben zelf verhuist van Brabant naar Ittervoort/Thorn Limburg, echt prachtige omgeving met heel veel voordelen *D

Ik zit midden in een toeristisch gebied, prachtige natuur, natuurgebieden, bossen,
de maas stranden en met vele havens, terrassen, is erg veel te beleven (ook qua evenementen).
Dichtbij steden, Roermond, Heinsberg, Maaseik, Maasmechelen 10 a 20 minuten,
en Eindhoven, Maastricht, Valkenburg half uurtje. Dusseldorf, Aken, Genk, Hasselt 3 kwartier.
Ik zit 2 minuten van België en 20 minuten van Duitsland, erg voordelig boodschappen doen en tanken!
Veel werkgelegenheid in de buurt.
Hartelijk ontvangen hier door de buurt, super aardige mensen ook in het dorp en omgeving.
Het is erg bourgondisch leven hier, veel restaurants, boerderijwinkels, streekproducten.
Veel voorzieningen dichtbij, alles bij de hand.
Gunstige huizenprijzen en ook huur meer mogelijkheden.

Ik woon hier nu vanaf mei 2022 en het is echt geweldig wonen <3



En als je een paard(en) wilt houden? Is daar ook knappe stalling voor te vinden?


Zeker! Ik zit er ook in de buurt en stallen genoeg. Van paddock paradises tot klassieke stallingen, zeker geen probleem.

boefloverJarig

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:51

moonsparkle schreef:
Hoe zit het qua bossen in Zeeland? Ik woon nu in de polder en ik mis vooral grote bossen

Zoals ik al schreef moet je bij een kustgebied niet denken aan bossen a la de Veluwe. Veel natuurgebieden hier zijn broedgebieden voor trekvogels, duingebieden, slikken en schorren en heggengebieden. Bekendere wat grotere bosgebieden zijn bv Westenschouwen en Oranjezon.
Meer bossen ga je toch in Brabant vinden.
Zeeland is volgens mij dan weer wel meer begroeid als bv Friesland (nu heb ik die provincie nog niet volledig gezien maar het viel me daar op dat het echt nog veel harder waaide als bij ons, wij hebben iets vaker een binnendijk of heggen/bos rand die de wind breekt voor mijn gevoel)

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:21

Neonlight schreef:
Ten zuiden van Eindhoven. Grote Heide, Cartierheide, De Malpie, prachtige natuurgebieden. Mensen zijn open en er zijn leuke dorpen om te wonen. Werkgelegenheid is er genoeg met het high tech centrum van de wereld in Eindhoven en Veldhoven. Ook al zit je niet in de technologie, de economie floreert hier mede ook door de expats. Dus ook in de horeca, winkels etc is veel werkgelegenheid. Plus veel toeleveranciers voor de grote bedrijven zitten ook in die omgeving.
Klein nadeel, door alle expats is het lastig om woningen te vinden, maar als je buiten Veldhoven en Eindhoven zoekt is het beter, en dat is wel weer wat jij zoekt. Expats zoeken het stadse net op.



Precies, woon ook in mooi dorp niet ver van Eindhoven.
Veel natuur , love it

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:28

Omgeving Veluwe :) Apeldoorn (Ugchelen, Beekbergen, Loenen), Harderwijk, Nunspeet, Ermelo, Ede… zoveel leuke steden en dorpen in de buurt, allemaal met alles wat je nodig kan hebben in de buurt. Voordeel van omgeving Veluwe is dat het midden in het land is, je zit relatief snel in de randstad, maar ook weer in Groningen of in Duitsland. Woon al mijn hele leven in Apeldoorn en de dorpen er omheen en het blijft hier prachtig!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 02:54

listiglistje schreef:
Ik ben zelf verhuist van Brabant naar Ittervoort/Thorn Limburg, echt prachtige omgeving met heel veel voordelen *D

Ik zit midden in een toeristisch gebied, prachtige natuur, natuurgebieden, bossen,
de maas stranden en met vele havens, terrassen, is erg veel te beleven (ook qua evenementen).
Dichtbij steden, Roermond, Heinsberg, Maaseik, Maasmechelen 10 a 20 minuten,
en Eindhoven, Maastricht, Valkenburg half uurtje. Dusseldorf, Aken, Genk, Hasselt 3 kwartier.
Ik zit 2 minuten van België en 20 minuten van Duitsland, erg voordelig boodschappen doen en tanken!
Veel werkgelegenheid in de buurt.
Hartelijk ontvangen hier door de buurt, super aardige mensen ook in het dorp en omgeving.
Het is erg bourgondisch leven hier, veel restaurants, boerderijwinkels, streekproducten.
Veel voorzieningen dichtbij, alles bij de hand.
Gunstige huizenprijzen en ook huur meer mogelijkheden.

Ik woon hier nu vanaf mei 2022 en het is echt geweldig wonen <3


Ha leuk,

Mijn ouders zijn daar ook naar toe verhuisd toen ik net 18 werd. Vond het destijds verschrikkelijk maar als ik nu terug op bezoek ben is het daar wel heel mooi qua natuur. Mijn broer woont in Rotterdam en die komt ook graag op bezoek voor wat rustigere natuur momenten en lekker veel lopen met de hond.

Roermond en Weert zijn allebei dichtbij en je zit zo op de autoweg. Het is wel echt ons kent ons, dus dat moet je aan staan. Ik zou er zelf nooit meer kunnen wonen (maar denk dat ik nauwelijks ergens in NL kan wonen nu) maar zie wel de mooiheid ervan. Je bent ook zo in Belgie!

Als je iets groter wilt zou je kunnen kijken naar Heel of Echt of Maasbracht.

Ann_moi

Berichten: 3854
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:20

Marjo schreef:
Omgeving Amersfoort, Leusden/Hooglanderveen/Nijkerkerveen/Hoevelaken zijn allemaal dorpen die aan deze wensen voldoen. Je bent in relatief korte tijd in Amersfoort (ook op de fiets).


Helemaal eens met deze suggesties! Vooral Leusden is 5 minuten fietsen van een natuurgebied, 15 minuten van Amersfoort, maar Hoevelaken is ook prachtig, wel iets duurder denk ik.

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:25

gaucho schreef:
Apeldoorn is heel gemixed, mensen komen uit alle windstreken en aan alle kanten natuur.

Ik wilde ook al Apeldoorn zeggen :j Daar ben je iig niet snel een buitenstaander :D

Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:09

Benzz schreef:
Dat ligt er geheel aan hoe je bent. Opgegroeid in de achterhoek en nu woonachtig in de randstad. Voor geen goud ga ik terug.

Hier andersom :D
Tot mijn 29e op diverse plekken in de Bollenstreek/Leiden gewoond. Maar nu woon ik al bijna 30 jaar in de Achterhoek (Lochem). In de regio nogmaals verhuisd, maar nog altijd in de buurt van Lochem. En ik ga nooit meer terug naar de Randstad :+

boefloverJarig

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:10

Voor huurwoningen in Zeeland en een stukje west Brabant kun je bv kijken op zuidwestwonen.nl
Huurwoningen tussen de €450,- tot +- €850,-
Over de wachttijd kon ik niets vinden, is volgens mij per plaats ook wel verschillend maar als je ziet hoe veel reacties gaat het niet om jaren lijkt mij.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:39

Tink89 schreef:
Zeker! Ik zit er ook in de buurt en stallen genoeg. Van paddock paradises tot klassieke stallingen, zeker geen probleem.


En in welke prijsrange moet ik dan denken voor een PP?

Gewoon nieuwsgierig want ik zit best goed hier in Drenthe :D Al is goede stalling vinden hier echt wel een ding. -O-

Ik heb 3 jaar terug hetzelfde gedaan wat TS wilt maar ik ben van NH naar Drenthe verhuisd en dat bevalt prima. Is natuurlijk wel dichtbij voor TS maar er is hier echt veel bos. Grote steden Groningen en Assen op ong 30 minuten, al kom ik daar zelden.

Hoewel mijn paard nu fantastisch staat viel het niet mee om een geschikte plek te vinden.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:10

Cowgirl schreef:
Tink89 schreef:
Zeker! Ik zit er ook in de buurt en stallen genoeg. Van paddock paradises tot klassieke stallingen, zeker geen probleem.


En in welke prijsrange moet ik dan denken voor een PP?

Gewoon nieuwsgierig want ik zit best goed hier in Drenthe :D Al is goede stalling vinden hier echt wel een ding. -O-

Ik heb 3 jaar terug hetzelfde gedaan wat TS wilt maar ik ben van NH naar Drenthe verhuisd en dat bevalt prima. Is natuurlijk wel dichtbij voor TS maar er is hier echt veel bos. Grote steden Groningen en Assen op ong 30 minuten, al kom ik daar zelden.

Hoewel mijn paard nu fantastisch staat viel het niet mee om een geschikte plek te vinden.


https://www.stalvanhornehoeve.nl/paddock-paradise/ bijvoorbeeld. 20 minuten rijden, 300 per maand.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:58

ohhh zou bijna volgende week weer verhuizen....wat een gave plek.