Welke koptelefoon of oortjes?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 23:31

Ik weet dat dit niet het eerste topic is over dit onderwerp ( :') ) maar omdat ik na het rondspeuren in oude bokt-topics en uiteraard het internet nog niet helemaal uit ben, bij deze toch een topic :).

Ik vraag mij dus af of er één koptelefoon is waarin al mijn wensen samen komen:

- Goede (!) noise cancelling
- Fijne pasvorm voor brildragers
- Goed te gebruiken voor sporten
- Max. 250,-

Ik ben tot nu toe erg enthousiast over de Sony WH-1000XM4. Ik vind goede noise cancelling het belangrijkste. Deze Sony heeft veel goede reviews en wordt ook op bokt meermaals aangeraden. Deze is helaas niet waterdicht en daarnaast loop ik ook regelmatig hard en weet ik ook niet of dit nu de beste koptelefoon daarvoor is. Ook lees ik soms wat negatieve ervaringen m.b.t. bellen of online meetings met de Sony. Ik zou de koptelefoon wel graag zo nu en dan willen gebruiken in de auto, om voor werk wat belletjes te kunnen doen, maar ik neem aan dat dit prima zou moeten kunnen met de Sony. Ik ben verder niet hele dagen aan het bellen. Ik lees ook veel goeds over de Bose - QuietComfort, maar ik lees in de reviews meerdere keren dat het gebruik buiten in de wind van de Bose QuietComfort 45 minder goed is dan de 35ii, en die laatste is niet meer verkrijgbaar.

Ik neig er nu naar om de Sony te kopen en wat goedkopere hardloopoortjes voor tijdens mijn rondje hardlopen, omdat het dan niet zozeer om de perfecte geluidskwaliteit of noise cancelling gaat maar om het feit dat ze simpelweg blijven zitten. Maar dat wordt dan ook weer een prijziger verhaal. Het zou natuurlijk ideaal zijn als ik 1 apparaat had waarin alles samen komt. Alhoewel de Sony koptelefoon me geweldig lijkt, vraag ik mij af of voor mijn dagelijkse gebruik kwalitatieve in-ears dan niet toch handiger zijn. Dan ben ik wel op zoek naar kwalitatieve oordopjes waarbij de noise cancelling niet (of in ieder geval niet heel veel) onder doet voor de sony koptelefoon, en die ik dus ook makkelijk kan gebruiken tijdens het sporten. Maar bij in-ears vind ik ook de pasvorm weer erg belangrijk, ik ben 'bang' dat ik anders toch sneller last krijg van mijn oren.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben :j
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 04-02-24 00:09, in het totaal 5 keer bewerkt

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:34


zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Welke koptelefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:06

Ik ben groot fan van mijn Sony, dus ik zou zeker voor deze gaan. Een koptelefoon dragen in de auto zou ik echt afraden, zorg dan voor een goede carkit.

De belkwaliteit is volgens mijn man prima.

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:08

Ik zweer bij mijn Clam 2 ANC koptelefoon.
De noise cancelling is geweldig en vind m qua geluid ook heel goed.
Bril kan ik niets zinnigs over zeggen. want die draag ik niet. Maar qua pasvorm vind ik m heerlijk

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:09

Ik heb toevallig de Sony WH-1000XM4. Ben er erg tevreden over! Zit met bril ook erg comfortabel. Maar ik gebruik hem vooral om mij thuis af te sluiten voor mijn omgeving. Dus durf er verder niks over te zeggen.

In ear lijkt mij ook ideaal! Maar ik krijg daar altijd oorpijn van of ik verlies ze. Nooit fijne kunnen vinden.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:11

Ik lees graag mee. Ik overweeg de Jabra elite active.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 00:16

zonnebloem18 schreef:
Ik ben groot fan van mijn Sony, dus ik zou zeker voor deze gaan. Een koptelefoon dragen in de auto zou ik echt afraden, zorg dan voor een goede carkit.

De belkwaliteit is volgens mijn man prima.

Biebz schreef:
Ik heb toevallig de Sony WH-1000XM4. Ben er erg tevreden over! Zit met bril ook erg comfortabel. Maar ik gebruik hem vooral om mij thuis af te sluiten voor mijn omgeving. Dus durf er verder niks over te zeggen.

In ear lijkt mij ook ideaal! Maar ik krijg daar altijd oorpijn van of ik verlies ze. Nooit fijne kunnen vinden.

De Sony lijkt me inderdaad een heerlijke koptelefoon, ik zou op basis van alle goede reviews deze zo bestellen. Alleen als ik nu nadenk waar ik ze vooral gebruik, is het in de sportschool, tijdens het hardlopen en als ik de stad in ga (en musea bezoek). Thuis heb ik een vrij rustige omgeving waarbij ik me vaak niet hoef af te sluiten voor geluid. Op werk heb ik zo goed als geen koptelefoon nodig, alleen af en toe in de auto een belletje zou handig zijn. Dit allemaal bij elkaar opgeteld vraag ik me af of het toch niet de moeite is om nog even verder te zoek naar goede oordopjes. Maar inderdaad zoals je zegt Biebz, dan vind ik het nog wel weer ingewikkelder omdat ervaring in draagcomfort daarbij ook zo persoonlijk lijkt te zijn. En ik vind dan 250,- voor in-ears ook wel weer een heel fors bedrag, dan moeten ze 't wel echt waard zijn.

Iemand toevallig ervaring met de Sony WF-1000XM5 oordopjes? https://www.bol.com/nl/nl/p/sony-wf-1000xm5-volledig-draadloze-oordopjes-met-noise-cancelling-zwart/9300000153582752/?Referrer=ADVNLGOO002020-G-149517408931-S-1912839945960-9300000153582752&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIrJDemZqQhAMVpbGDBx2CrArREAQYASABEgLws_D_BwE

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:10

Ander idee, als dat mag, bestaande oordopjes voorzien van oorhaakjes zodat ze goed blijven zitten?
Apple oortjes (de gewone), vielen bij mij meteen uit als ik maar iets bewoog. Nu heb ik oorhaakjes gekocht en blijven ze zelfs met paardrijden goed zitten. Ik vind het fijn, dat het geen in ear dingen zijn, maar juist wat losser.
Misschien is er zoiets voor je bestaande oortjes?

5 Paar/partij Earpods Covers Sport Siliconen Oor Cap Oortelefoon Mouw Hoofdtelefoon Adapter Beschermhoes Accessoires Voor Telefoon
https://a.aliexpress.com/_EQdwEQ1

MonaLieske

Berichten: 1520
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:55

Ik heb de Sony WH-1000XM3 (over ear) en WF-1000XM4 (in ear). Over ear heeft uiteraard de beste noise cancellation maar ik vind ze te warm om mee te sporten. Daarnaast zijn ze behoorlijk groot om mee te nemen. De in ear passen altijd in mijn zak of in een klein tasje. De noise cancellation en geluidskwaliteit is in de meeste situaties voldoende, maar in het vliegtuig of zo pak ik liever de over ear (die zijn met een aux kabel ook nog bedraad te gebruiken op in flight entertainment systemen). Daarnaast is de batterijduur van de over ear koptelefoon beter. Als ik met de over ear koptelefoon bel, krijg ik inderdaad wel eens klachten. Met de in ears ben ik volgens mij beter te verstaan.

Oftewel: ze hebben allebei voor- en nadelen. Hoewel sommige punten in de 5 serie ook vast weer verbeterd zullen zijn. Ik zou de keuze af laten hangen van de situatie waarin je ze het meest gebruikt.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:40

Ik vind het altijd grappig als er gezegd wordt “voor oortjes vind ik het wel heel veel geld, moeten ze dan wel echt waard zijn”.

Terwijl het dezelfde technologie is, maar dan in een heel veel kleiner ding gepropt. Vind het niet vreemd dat ze dan vergelijkbare prijzen hebben met de volle koptelefoons.

Als je een iPhone hebt en of MacBook zou ik 300% voor de Apple AirPods Pro gaan 2. Niet twijfelen. Gewoon doen :’)

Ik heb zowel de Sony xm3 als de AirPods Pro, en de AirPods zijn minstens net zo goed, zijn niet zo zwaar en blijven kei goed zitten, ook met hardlopen.

Maar als je geen Apple producten hebt, zou ik het niet doen.

De Sony is een hele fijne koptelefoon. Ik heb vrij grote oren en dan kunnen ze wel een beetje pijnlijk worden, maar dat geldt voor alle over ear koptelefoons. Hardlopen ermee lijkt me zwaar oncomfortabel.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:01

Ik heb de Bose QuietComfort 45, ik vind het echt een binnen kop telefoon. Buiten vooral met wind is het vreselijk qua geluid en hij blijft bij mij niet lekker zitten ook met bv sporten. Dus ik heb gewoon simpele airpods voor sporten en buiten en deze met noise cancelling voor binnen/werken.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:45

Even gekeken. Ik heb de Sony WH-1000x M3. Op zich prima koptelefoon, maar vind hem erg warm. Ermee sporten zou niet in me opkomen.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:55

Waarom wil je hardlopen met een goede noise cancelling koptelefoon? Dit maakt het juist gevaarlijk omdat je het verkeer om je heen niet hoort. Ik zet mijn AirPods dan juist van noise cancelling naar de stand dat ik alles juist beter hoor om me heen. Idem voor in de auto met bellen, je hoort dan niks meer om je heen wat toch belangrijk is imo. Daarnaast vind ik persoonlijk een over ear koptelefoon veel te zweterig en warm met sporten.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:28

Met mijn Sony WH-1000XM3 zou ik ook zeker niet gaan sporten, daarvoor vind ik hem te zwaar/warm. Voor sporten lijkt me een bone conduction set veel geschikter. Dan hoor je het verkeer en hoef je niet bang te zijn dat je een oortje verliest.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:40

Het zou nooit in mij opkomen om met een over-ear hoofdtelefoon te gaan sporten en als zeker niet met noise canceling aan. Ik schrik met muziek aan soms nog als er iemand mij inhaalt of langs achteren benadert. Maar goed ik ben bij het sporten alleen in het bos of in de rijbak (instructieset) dus niet echt veel storende geluiden...

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:50

Ik heb de Sony WH-1000XM4, en het is echt een geweldige koptelefoon en ik sleep hem dan ook overal mee naar toe... :D Heerlijke koptelefoon om je even helemaal van de buitenwereld af te sluiten. Ik gebruik hem wel tijdens mijn krachttraining, echter is hij inderdaad wel wat warm/zwaar. Met hardlopen gebruik ik gewoon oortjes. Niet alleen omdat ik de Sony daar te zwaar voor vind, maar ook omdat ik tijdens het hardlopen graag wat meer van mijn omgeving mee krijg.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:04

Mijn vriend en ik heb beide de oortjes van Bose de Quiet Comfort. Mijn vriend heeft en de koptelefoon en de oortjes, beide de nieuwe versie. Ik heb van de oortjes nog de oudere versie. Qua oortjes merk ik echt geen verschil in de oude of de nieuwe. Vaak gebruik ik ze tijdens het paardrijden en ze blijven echt super zitten.
Koptelefoon is hij ook over te spreken.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:49

ontherun schreef:
Waarom wil je hardlopen met een goede noise cancelling koptelefoon? Dit maakt het juist gevaarlijk omdat je het verkeer om je heen niet hoort. Ik zet mijn AirPods dan juist van noise cancelling naar de stand dat ik alles juist beter hoor om me heen. Idem voor in de auto met bellen, je hoort dan niks meer om je heen wat toch belangrijk is imo. Daarnaast vind ik persoonlijk een over ear koptelefoon veel te zweterig en warm met sporten.

Dit, precies het eerste wat ik dacht.
voor buiten sporten raad ik de shockz openrun aan.
Het geluid gaat via je jukbeenderen ipv oor. Je hoort zowel de muziek heel goed, als ook het omgevingsgeluid.

Voor alle andere siutaties heb ik Airpods pro, met prima noice cancelling. Maar mijn zoon heeft Sony over ear met noice canceliing die zijn ook heel fijn.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:12

Ik had precies hetzelfde gedachte als ontherun en Eleeke.

Ik zweer bij mijn Bose QuietComfort koptelefoon, ideaal voor binnen en in het OV. Top apparaat!! Maar tijdens het sporten vind ik 'm veel te warm en zweterig. En buiten werkt ie zo goed (vind ik), dat ik amper iets om me heen hoor en dat vind ik niet relaxed.

Buiten en bij het sporten (ik ben ook een hardloper) draag ik losse oortjes zonder noise cancelling. Daarmee hoor ik het verkeer om me heen nog erg goed en het is niet zo warm.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:40

De Bose quiet comfort 45 is de enige koptelefoon die met mijn brillen comfortabel zit :j ik sport er ook mee, ook buiten, gaat prima :)

Mijn vriend heeft noise cancelling Beats oordoppen want die wil juist geen koptelefoon. Die zweer daarbij, voor zowel sport als normaal. Hij hoort overigens echt NIKS als hij die dingen in heeft :')

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:44

Rolfstone nova sport, heel tevreden mee

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:04

Eleeke schreef:
ontherun schreef:
Waarom wil je hardlopen met een goede noise cancelling koptelefoon? Dit maakt het juist gevaarlijk omdat je het verkeer om je heen niet hoort. Ik zet mijn AirPods dan juist van noise cancelling naar de stand dat ik alles juist beter hoor om me heen. Idem voor in de auto met bellen, je hoort dan niks meer om je heen wat toch belangrijk is imo. Daarnaast vind ik persoonlijk een over ear koptelefoon veel te zweterig en warm met sporten.

Dit, precies het eerste wat ik dacht.
voor buiten sporten raad ik de shockz openrun aan.
Het geluid gaat via je jukbeenderen ipv oor. Je hoort zowel de muziek heel goed, als ook het omgevingsgeluid.

Meelezer hier, heb net de shockz besteld, ben heel benieuwd :j
Was nog op zoek naar goede oortjes voor het hardlopen, en dat is lastig aangezien die bij mij eigenlijk nooit goed blijven zitten -O-
Dan is zoiets wel een goed alternatief! Wel even een gat in het budget, maar goed, ik loop 3-4 x per weem, dan mag het ook wel heb ik besloten :D

Happy_Hippie

Berichten: 877
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:06

Ik heb nu die van JBL live pro+
En zeer tevreden zeker ook voor de prijs/ kwaliteit :D
Zijn de eerste die ook daadwerkelijk blijven zitten.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke koptelefoon of oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:21

Ik heb de Fresh'n'Rebel Clam Elite ANC, vind 'm super fashionable. Ik heb de zandkleurige.
De geluidsfreaks zullen deze vast niet perfect vinden...

Maar ik vind 'm heerlijk zitten, persoonlijke sound vind ik heel fijn en de noise cancelling niet te heftig, met airpods vind ik dat echt gewoon griezelig. Ik hou van geluid om me heen, dus als je dat niet wilt, moet je een betere ANC zoeken.

Ik ben geen hardloper, maar verwacht dat deze echt goed blijft zitten.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:57

Achterom schreef:
Eleeke schreef:
Dit, precies het eerste wat ik dacht.
voor buiten sporten raad ik de shockz openrun aan.
Het geluid gaat via je jukbeenderen ipv oor. Je hoort zowel de muziek heel goed, als ook het omgevingsgeluid.

Meelezer hier, heb net de shockz besteld, ben heel benieuwd :j
Was nog op zoek naar goede oortjes voor het hardlopen, en dat is lastig aangezien die bij mij eigenlijk nooit goed blijven zitten -O-
Dan is zoiets wel een goed alternatief! Wel even een gat in het budget, maar goed, ik loop 3-4 x per weem, dan mag het ook wel heb ik besloten :D

Geniet ervan, ik heb ze al een paar jaar en doen het nog steeds super , door regen, wind en sneeuw ( maar liever in de zon)