Laptop: HP pavilion, envy of probook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Laptop: HP pavilion, envy of probook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 21:54

Hoihoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop.
Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor mijn studie, daarvoor is het wel fijn dat de accu lang meegaat. Ook wil ik er youtube op kijken en af en toe wat foto en video bewerking maar niks professioneels.
Ik wil graag een HP omdat ik dit goede laptops vind en ik daar studentenkorting kan krijgen, maar een ander merk mag eventueel ook.
Ik heb zelf al uren gespendeerd aan kijken naar laptops, vergelijken (op tweakers & consumentenbond), videos kijken, reviews lezen etc. En nu twijfel ik tussen een HP pavilion 15, een HP envy x360 15 en een
HP probook (450 g9 of g10 waarschijnlijk). Ik wil een 15.6 inch laptop van onder de 2 kilo, en het liefst met 16 gb ram.

De probook is eigenlijk bedoeld voor zakelijk gebruik, er zitten dus allemaal extra beveiligingsopties bij waar je ws dus ook iets meer voor betaald terwijl ik dat niet ga gebruiken. Maar de batterijduur is volgensmij wel heel goed.
De HP envy x360 is een omklapbare laptop met touchscreen en geschikt voor zowel studie als creatieve taken. Volgens de specificaties heeft deze een nogal lange accuduur, echter lees ik ook dat de accu juist niet goed is en dat het ook vaak voorkomt dat de scharnieren van de laptop kapot gaan door het omklappen. Deze laptop heeft dus touchscreen en dat vind ik prima, maar is geen must voor mij.
De pavilion 15 voldoet verder aan alles waarvoor ik hem wil gebruiken en is in principe de ideale studielaptop waar je dus niet betaald voor dingen als extra beveiliging en touchscreen, alleen een heel groot minpunt is voor mij dat de accuduur maar kort blijkt te zijn.
Op de HP site staat bij de specificaties hoelang de batterijduur ongeveer is, nou vertrouw ik er niet perse op dat ze het ook echt zo lang volhouden als er staat hoor alleen denk dat de verhouding tussen de laptops wel redelijk zal kloppen? En daar zit dan een mega verschil in, de envy en probook gaan dan gemiddeld bijna dubbel zo lang mee (7/8 uur vs 13 uur) als de pavilion.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met een van deze laptops, hoe is de batterijduur? En verdere ervaringen?

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Laptop: HP pavilion, envy of probook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:06

Ik zou touchscreen sowieso afraden. Dat is gewoon heel kwetsbaar en heel duur om te laten repareren. Helemaal als je hem ook mee gaat nemen naar school ed.

Voor de rest kan ik je weinig advies geven want ik weet de daadwerkelijke specificaties niet van de laptops die je gezien hebt.

Asus heeft ook een goede lijn laptops voor studiegebruik. Is ook het overwegen waard.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 22:10

Koekeroekus schreef:
Ik zou touchscreen sowieso afraden. Dat is gewoon heel kwetsbaar en heel duur om te laten repareren. Helemaal als je hem ook mee gaat nemen naar school ed.

Voor de rest kan ik je weinig advies geven want ik weet de daadwerkelijke specificaties niet van de laptops die je gezien hebt.

Asus heeft ook een goede lijn laptops voor studiegebruik. Is ook het overwegen waard.

Ah, daar had ik idd nog niet echt over nagedacht. Ik heb nu een kleine dell met touchscreen, deze heb ik nu 6 jaar en hij is verschrikkelijk traag maar wel onbreekbaar. Heeft heel veel doorsteen en geen enkel krasje. Maar geloof wel dat touchscreen een groter risico kan zijn, en aangezien ik het niet nodig vind kan ik het misschien dan maar beter niet doen

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:30

Shetloveerrr schreef:
Koekeroekus schreef:
Ik zou touchscreen sowieso afraden. Dat is gewoon heel kwetsbaar en heel duur om te laten repareren. Helemaal als je hem ook mee gaat nemen naar school ed.

Voor de rest kan ik je weinig advies geven want ik weet de daadwerkelijke specificaties niet van de laptops die je gezien hebt.

Asus heeft ook een goede lijn laptops voor studiegebruik. Is ook het overwegen waard.

Ah, daar had ik idd nog niet echt over nagedacht. Ik heb nu een kleine dell met touchscreen, deze heb ik nu 6 jaar en hij is verschrikkelijk traag maar wel onbreekbaar. Heeft heel veel doorsteen en geen enkel krasje. Maar geloof wel dat touchscreen een groter risico kan zijn, en aangezien ik het niet nodig vind kan ik het misschien dan maar beter niet doen


De huidige touchscreens kunnen veel minder hebben omdat er amper nog behuizing omheen zit.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Laptop: HP pavilion, envy of probook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:59

Toevallig wordt morgen mijn nieuwe HP geleverd (HP 15s-eq2971nd), de oude is na bijna 11 jaar wel aan vervanging toe, dat was ook een HP pavilion . Heb met name gekeken naar geheugen en batterijduur en wilde idd ook een 15,6” scherm plus niet te zwaar. Denk dat dat wel gelukt is. Verder heb ik er geen verstand van :D

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Laptop: HP pavilion, envy of probook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:02

Mijn touchscreen werkt echt prima en wordt dagelijks in mijn werktas overal mee heen gesleept.
Ik vind het heerlijk om een touchscreen te hebben. Maar ik heb een Lenovo Yoga ideaal dat je m helemaal dubbel kan vouwen beide kanten op...

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 19:27

Moska schreef:
Toevallig wordt morgen mijn nieuwe HP geleverd (HP 15s-eq2971nd), de oude is na bijna 11 jaar wel aan vervanging toe, dat was ook een HP pavilion . Heb met name gekeken naar geheugen en batterijduur en wilde idd ook een 15,6” scherm plus niet te zwaar. Denk dat dat wel gelukt is. Verder heb ik er geen verstand van :D

Oh thanks, dat type is misschien ook nog wel een optie! Laat maar weten hoe hij bevalt :)