Robotmaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 22:57

Voor onze tuin zijn we op zoek naar een robotmaaier. We hebben zowel voor als achter een aardig stuk gras. Het maaien met de hand hebben we wel gezien, dus we zoeken een goede robotmaaier. Wat zijn jullie ervaringen? Welke raden jullie wel of juist niet aan? Alvast bedankt!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:00

Ik ben dus ook erg benieuwd naar antwoord op deze vraag. Iemand ?
Is er een bepaald merk aan te raden ? Waar moet je verder opletten ?
Ik begreep dat het wel handig is om een robotmaaier te nemen die meer m2 aankan dan de tuidn daadwerkelijk is ?

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:13

Hier de Navimow H500e. Is zonder kabel maar met gps. We hebben er een camera op en een "garage" bij. Werkt op gps.

Mijn man heeft lang research gedaan naar verschillende modellen en ze hebben allemaal hun eigen nadelen (en voordelen).

Het instellen van het "maaiplan" is vooral iets wat soms een beetje frustreert, ineens nu na de winter was hij het plan "vergeten". Af en toe komen er updates. Maar hij maakt wel heel goed en we hebben natuurlijk niet moeten graven.

lukka63
Berichten: 1409
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:24

Hier rijdt Hendrik(husqvarna)al 2 jaar rond,zijn super tevreden.
Gazon is ongeveer 800m2.

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 22:45

Wij hebben het niet gedaan uiteindelijk. Uit mijn research kwam dat als je twee aparte stukken hebt die niet met een pad ofzo ertussen gekoppeld zijn, je een apart station erbij moet kopen en die zijn aardig aan de prijs.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:54

Ik heb er ook naar zitten kijken maar ben er nog niet uit :roll:
De voortuin en achtertuin zouden beide een eigen maaier moeten hebben ivm schutting.
De kosten lopen dan aardig op...

En voor nu hebben we 2 jongens die elke week komen helpen in de tuin voor 5 euro per jongen. Dat is dan een stuk voordeliger:=

lukka63
Berichten: 1409
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:06

Wij zijn vaak met camper weg en dan is het zo fijn dat het gras netjes blijft.

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:14

Hier een husqvarna heel blij mee. Hebben 2 stukken gras voor en achter het huis en dat is geen probleem. Loopt die zelf naar toe.

Roodvos

Berichten: 6673
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:26

Mri schreef:
Ik heb er ook naar zitten kijken maar ben er nog niet uit :roll:
De voortuin en achtertuin zouden beide een eigen maaier moeten hebben ivm schutting.
De kosten lopen dan aardig op...

Mijn vader heeft daarom een "robotmaaiergat" gezaagd in zijn schutting. Dat is nog wel een maaier met een draadje. De maaier volgt mooi de draad door het gat onder de schutting door. Doet zijn werk in de voortuin en keert dan door het gat weer terug naar het station.
Maar als je schutting kat- of (kleine) hondproof moet blijven is dat natuurlijk geen optie.

Voordeel van de robotmaaier, naast dat het gras netjes blijft, is ook dat er ook significant minder mos in groeit. Doordat het gemaaide gras blijft liggen als natuurlijke bemesting worden de omstandigheden voor mos minder gunstig.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:27

Ha fijn al die reacties.
Maar je hoeft toch niet te graven voor de draad ? Ik dacht dat je die met een soort haringen in de grond duwt ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:29

Floko en Mri, bij de Lidl is er nu een te koop voor 300 euro. Geen idee of hij goed is. Maar dan zijn 2 er misschien toch te doen ??

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:03

Die van de Lidl zou ik niet doen. Wij hebben hem twee keer ter reparatie gehad en de derde keer viel buiten de garantie.

LoveBodin

Berichten: 4357
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:15

Veel ervarign heb ik er niet mee, wij hebben gewoon een ouderwetse zitmaaier, maar kijk alsjeblieft wel naar robotmaaiers die veilig zijn voor egels.
Als ze te 'hoog' zijn, kunnen ze namelijk ook over een egeltje heen rijden.

Westhof

Berichten: 2909
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:22

LoveBodin schreef:
Veel ervarign heb ik er niet mee, wij hebben gewoon een ouderwetse zitmaaier, maar kijk alsjeblieft wel naar robotmaaiers die veilig zijn voor egels.
Als ze te 'hoog' zijn, kunnen ze namelijk ook over een egeltje heen rijden.

Ik zag toevallig net een bericht van Stichting DierenLot op LinkedIn hierover. Arme egeltje was zwaargewond door een robotmaaier, waarbij 1 pootje zelfs geamputeerd is door de maaier. M'n maag draait er nog van om als ik er weer aan denk |( Ik zou het echt lekker bij maaien met de hand houden...

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:32

De schutting is kleine kinderen proof en er staan (vaste) langs dr schutting :=

Een gat maken is dus niet echt een optie. Maar gelukkig heb ik voorlopig nog 2 jongens die grasmaaien en in de tuin rommelen erg leuk vinden!

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Robotmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:51

Wij hebben echt al jaren een robot maaier, Maaike hebben we haar genoemd en we hebben haar laten wrappen als lieveheersbeestje ( husqvarna heeft onze Maaike ook in de folder / website). Wij zijn super blij met haar, altijd mooi gras en nooit werk eraan of het geluid van een gras maaier.

Maar omdat iedereen die voorbij reed van zijn fiets viel of met zijn auto tegen een boom reed als ze Maaike aan het werk zagen hebben we haar nu alleen in de nacht aan het werk gezet. Overdag staat ze op rust. Wij hebben een perceel van 3000m2 wat ze bij houdt.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:24

Westhof schreef:
LoveBodin schreef:
Veel ervarign heb ik er niet mee, wij hebben gewoon een ouderwetse zitmaaier, maar kijk alsjeblieft wel naar robotmaaiers die veilig zijn voor egels.
Als ze te 'hoog' zijn, kunnen ze namelijk ook over een egeltje heen rijden.

Ik zag toevallig net een bericht van Stichting DierenLot op LinkedIn hierover. Arme egeltje was zwaargewond door een robotmaaier, waarbij 1 pootje zelfs geamputeerd is door de maaier. M'n maag draait er nog van om als ik er weer aan denk |( Ik zou het echt lekker bij maaien met de hand houden...


Inderdaad, dit soort apparaten zouden verboden moeten worden. Niet alleen (heel veel) egels worden slachtoffer van die moordmachines. Maar voor velen is het "gemak" belangrijker dan het leven van dieren..........
Nog een betere oplossing; maak een moestuin/ voedselbos van je grasmat, dan levert het ook nog wat gezonds op.