Vraagje aan de (product) fotograaf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Vraagje aan de (product) fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 01:09

Ola!

Ik ga binnenkort beginnen met met name productfotografie in opdracht van een ondernemersvereniging. Dit houdt in dat ik een breed scala aan producten en belichtingen tegen ga komen.

Zo kan ik een winkel in lopen met halogeenverlichting die reiskoffers verkoopt, maar ook een pittoresk restaurantje met gedimd licht.

Het is voor mij echt behelpen met elke situatie waar ik in kom. Het is gratis -> maar er valt veel mee binnen te halen voor de ondernemer. En mijn ervaring is dat als iets gratis wordt aangeboden men toch snel de waarde er niet van in ziet en niet even de moeite doet om fatsoenlijk ruimte te maken, al is het maar voor de beste belichting. En als dat het niet is, dan is het wel onkunde.

Dus bij deze mijn vraag: Wat is nou een geschikte verlichting die makkelijk mee te nemen is en bruikbaar in elke (on)mogelijke situatie? Het zou fijn zijn als het onder elke hoek neergezet kan worden en aan van alles en nogwat bevestigd kan worden -> ook dure vitrines. Mijn doel is hoofdzakelijk om een lange sluitertijd te voorkomen, wat al snel een probleem is met de Canon 450D die ik hiervoor in bruikleen heb. En directe flits vind ik ook geen porem.
Het mag wel een beetje budget zijn want de camera is niet van mij.

Ik ben erg benieuwd wat voor tips jullie hebben!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vraagje aan de (product) fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:51

Dat wordt meestal gedaan met twee of drie offcamera flitsers met softbox. Maar in dat resaurantje met sfeervol licht wil je juist weer geen flitslicht, en op statief een lange sluitertijd gebruiken. Dus erg lastig daar een duidelijk antwoord op te geven.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 13:00

Hmm bedankt, ja lastig, ik ben niet heel erg ervaren met fotograferen. Ik ben wel grafisch vormgever en illustrator, dus ik ken de regels van het maken van een mooi plaatje, maar die belichting blijft toch lastig... En ik wil voorkomen dat ik tijd verspil met slechte foto's want de ondernemers hebben weinig tijd, er is een strakke deadline en er is weinig budget.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vraagje aan de (product) fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:12

Als je iets zoekt dat compact en betaalbaar is, dan zou je misschien ook voor een dimbare videolamp kunnen gaan. Je kunt dan de lichtsterkte zelf bepalen en het is compact (ca. 10x15 cm.) en relatief goedkoop. Voor iets van 30 euro heb je al een fijne lamp.
Het is ideaal en er zijn betere oplossingen, maar dit is wel een heel makkelijke manier om verbetering te krijgen.