Action camera of onderwaterbehuizing?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Action camera of onderwaterbehuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 18:44

Wij hebben de GoPro 7 silver nu een paar jaar. Het is een prima apparaat maar af en toe loopt hij vast, dat is soms wel lastig. Dus ik ben aan het kijken naar een alternatief voor tijdens het snorkelen.
Toen dacht ik, ik heb een goede camera, kan ik daar niet mee onder water? Maar vaste onderwaterbehuizingen zijn behoorlijk prijzig.
Heeft iemand ervaring met een onderwaterzak? Ik vind dt wel een spannend iets.

Verder qua action camera's heb je natuurlijk GoPro, maar ik zie dat er genoeg alternatieven op de markt zijn. Hebben jullie nog tips daarvoor of is GoPro echt het merk om bij te blijven? Het is dus voornamelijk voor het snorkelen!

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:02

Ik heb wel eens sportshoots gedaan met mijn EOS 7DII onder water met zo'n waterzak! Toen in de tijd had ik hem van Dicapack, speciaal voor mijn camera en objectief afgestemd. Ik vond die hele behuizingen ook veel te duur en zo diep zou ik niet gaan, maar ik wilde wel een beetje betrouwbare kwaliteit. :j

Later heb ik voor vakanties een EOS M50 systeemcamera aangeschaft met de gedachte dat die er dan in kon, maar ik moet nog steeds zeggen dat het altijd spannend blijft. Ik heb nog een Gopro Hero8 liggen die ik liever meeneem bij wijze van.. De schade tijdens een lekkage is groter bij de DSLR/systeem dan een Gopro voor mij en dat houdt me toch tegen.

Je krijgt met een onderwaterbehuizing/pack wel meer opties dan met de Gopro. Meer scherptediepte speling, veel meer lichtsterkte, meer kwaliteit.. Dat mis ik op de Gopro ook wel eens.

Ik ben ook wel benieuwd nu! Of er meer opties en mensen met tips hier zijn. :D

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Action camera of onderwaterbehuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 20:23

Ja ik zit nu in een fbgroep met mensen die haaien fotograferen en dan denk ik djeeesss dat wil ik ook!!! Maar tegelijkertijd vind ik dat ook wel spannend om met mn echte camera onder water te gaan _O-

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:36

Een gopro is leuk om te filmen en ondiep willen foto's ook nog wel. Maar macro kan gewoon niet. Ook kun je er geen flitsers op aansluiten en dat heb je onder water al heel snel nodig, ook in de tropen.

Een onderwaterzak heb ik geen ervaring mee, maar wel met echte behuizingen en die zijn duur. De mijne was 2200 euro, en dan is de boel niet waterdicht, want er moet nog een lenspoort bij. De lenspoort is rond de 700. En voor een macrolens heb je een platte poort nodig met de juiste lengte en voor een groothoeklens een dome poort. Ook moeten er soms nog tussenringen bij en die zijn ook 120-300 euro per stuk, ligt aan de lengte van de lens en de lengte van de poort.
Flitsers voor onder water beginnen bij 400 euro, kabels 80 euro, een tray bij Ali express voor 40 euro.

Ik werk met een systeemcamera, want een behuizing voor een spiegelreflex is nog duurder.

Voor een prijsidee kun je eens kijken op https://www.onderwaterhuis.nl

Maar, als je goede foto's onder water wilt maken, en ook wat meer macro kunt, waarom kijk je dan niet naar de Olympus TG7? De camera (al waterdicht tot 15m) en behuizing zit op 800 ofzo en met een flitser zit je op 1200-1300 euro. En dan kun je echt heel veel.

De gopro 10 of 11 hebben een vast diafragma, kleine sensor, en niets is echt in te stellen. Zeker niet als het in een behuizing zit. Leuk speelgoed, als je de beperkingen kent kun je er echt wel wat leuks mee, maar je hebt ook filters nodig om de kleuren goed te houden. En lampen voor licht. Een videolamp kost al gauw 500 euro. Dus tja, dan ben je met een TG7 goedkoper uit.

Ik gebruik de gopro 11 ook, maar dan puur voor het filmen. En als ik aan het fotograferen ben voor macro, dan kan ik toch wat filmen mocht er opeens wat groot wild langskomen.

Ik werk met een onderwaterhuis en poorten van Isotta:
https://www.isotecnic.it/en/
Dan kun je een beeld vormen van de prijzen. Ben ik er geheel tevreden mee? Ja en nee. Waterdichtheid is wel ok, maar de beloofde 100m diepte blijkt alleen waterdichtheid te zijn, maar op 70m diepte heb ik al totaal geen enkele functionaliteit meer en dit is al de 2e behuizing die zo doet. Dat wordt dus weer een discussie, want ik kan niet even zo naar 70m om te testen omdat we simpelweg hier geen diep water hebben. Alleen op vakanties kom ik zo diep. Maar je betaalt er wel voor.
Maar tot 50m diepte werkt het perfect, werkt het simpel, is de gehele camera te bedienen inclusief functies die niet werken onder water zoals hdr.