Vloerverwarming of airco verwarming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 13:39

Wij hebben een nieuwe huis gekocht en twijfelen tussen vloerverwarming en airco. Wat zouden jullie doen?

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:44

Ik heb airco verwarming en dat is heel fijn, wordt snel warm, maar de warmte blijft niet hangen. Zodra de airco uit gaat, koelt het relatief snel af. Ik heb geen ervaring met vloer verwarming, maar als dat langer blijft hangen dan zou ik daarvoor kiezen.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:48

Vloer, zonder twijfel.

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:50

Jorinda schreef:
Ik heb airco verwarming en dat is heel fijn, wordt snel warm, maar de warmte blijft niet hangen. Zodra de airco uit gaat, koelt het relatief snel af. Ik heb geen ervaring met vloer verwarming, maar als dat langer blijft hangen dan zou ik daarvoor kiezen.


Yup, dat blijft beter hangen.

Ik zou zeker gaan voor vloerverwarming, mits je vloer daar geschikt voor is. Goeie isolatie is bij vloerverwarming wel van belang, anders ben je veel energie kwijt omdat je ook de kruipruimte opwarmt.

Een combi kan ook, vloerverwarming voor constante basistemperatuur, airco erbij voor als je het een keertje snel wat warmer wil hebben (en somers om te koelen).
Laatst bijgewerkt door Rintah op 20-11-23 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:51

Vloerverwarming ALTIJD doen, is de lekkerste warmte :j

En dan ook airco's erbij. Lekker voor de zomer. Je hebt een back-up verwarming. En kan ook de vloerverwarming iets koeler zetten (om gas te besparen, als je de vloer daar op verwarmt) en de airco's gebruiken voor toch een aangename temperatuur die je ook makkelijk iets hoger kan zetten op bepaalde uren van de dag.

Wij waren blij dat we voor de airco's gespaard hadden toen 1-2 jaar later ineens het gas zo duur werd :=
Maar de vloerverwarming is veeeeeeel lekkerder :+:
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-11-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:51

Wij hebben dit jaar geïnvesteerd in airco's (4 binnen units en 1 multisplit buiten). Echter is dit geen vervanging voor onze CV installatie. Wel is het fijn dat we hiermee per ruimte de temperatuur kunnen finetunen en snel 1 of 2 graden warmer kunnen vragen indien gewenst en we lijken tot hiertoe wel onze gasrekening lager te kunnen houden (we hopen deze bijna te kunnen halveren tenzij het deze winter enorm gaat vriezen, want dan zijn lucht-lucht warmptepompen helemaal niet meer zo rendabel)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:05

Wil je goedkoop stoken, en 's zomers ook kunnen koelen; airco
Wil je comfortabel zitten maar veel gas verbruiken; vloerverwarming
Of natuurlijk een combinatie.

MarliesV

Berichten: 15198
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:14

8nnemiek schreef:
Wil je goedkoop stoken, en 's zomers ook kunnen koelen; airco
Wil je comfortabel zitten maar veel gas verbruiken; vloerverwarming
Of natuurlijk een combinatie.


Wij hebben een gasloos huis en vloerverwarming, dus veel gas verbruiken hoeft niet als je vloerverwarming hebt. Wel is het dan van belang dat je een warmtepomp of pelletkachel plaatst en een buffervat.

Koelen kan ook met vloerverwarming.

TS, laat je goed voorlichten bij een installateur over de mogelijkheden en kosten.

Er is veel keuze, maar de vraag is hoe groot de investering is die je kan en wilt doen. Airco is de quick fix, vloerverwarming de lange termijn oplossing in mijn ogen, zeker als je deze kan combineren met een warmtepomp en zonnepanelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:24

Ik ging inderdaad uit van vloerverwarming via de CV.
Warmtepomp is ook een optie :j Wel aardig aan de prijs.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:25

Jorinda schreef:
Ik heb airco verwarming en dat is heel fijn, wordt snel warm, maar de warmte blijft niet hangen. Zodra de airco uit gaat, koelt het relatief snel af. Ik heb geen ervaring met vloer verwarming, maar als dat langer blijft hangen dan zou ik daarvoor kiezen.

Dit precies. Hier momenteel budgettechnisch geen vloerverwarming-mogelijkheid. Anders had ik dat wel al gedaan :j
Voordeel van een airco is wel dat je het in de zomer ook koeler kan houden in huis.

MarliesV

Berichten: 15198
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:27

Ja zeker, dus daarom ook verstandig voor de TS om alles eens op een rijtje te laten zetten bij een installateur. Want als je een warmtepomp neemt, is het ook wel erg fijn om zonnepanelen te leggen bijvoorbeeld.

Onze warmtepomp kan ook koelen via de vloerverwarming, afgelopen zomer ontzettend veel gemak van gehad. Maar net als met verwarmen is het niet direct koel of warm. Wat een airco wel heeft.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 22:16

Bedankt voor alle reacties en zo kom je inderdaad van het een in het ander. Ik ga contact opnemen met een installateur. Zonnepanelen en warmtepomp hebben we ook nog niet en misschien is dat een betere investering

Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:41

Het verschilt van woning tot woning wat de beste investering is op dit moment. Is het een goed geïsoleerd huis of een ouder huis, hoe is de ligging tov de zon, bomen rondom etc.
Houd er rekening mee dat de zonnepanelen vooral in de zomer renderen, en op het moment dat de warmtepomp zijn werk moet doen, de zonnepanelen weinig energie leveren. Het energieverbruik loopt dan flink op. Het kan de komende jaren nog wel uit maar zodra de saldering eraf is dan is deze combi niet de voordeligste.
Er zijn nog veel meer opties; een pelletkachel of pelletketel op CV, heatpipes in combinatie met andere warmte en warmwatervoorzieningen.
Wij hebben een oud huis, waar kon is het geïsoleerd, pelletkachel op CV, en airco's met inverter en zonnepanelen. Alles is te besturen met domotica. Afhankelijk van de seizoenen/temperatuur en zon gebruiken we wat het voordeligste is.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:44

Vloerverwarming, heeft veel nadelen. De thermostaat kan 21 graden aangeven en je kan het dan nog kil vinden. Verder zijn veel mensen die ik ken niet echt overtuigd dat het zo zuinig is in gebruik.

Een radiator of pelletkachel of houtkachel geeft stralingswarmte en dat is veel fijnere warmte.

Koelen met vloerverwarming, stel je daar niet teveel van voor..

Wil je snel koelen of snel verwarmen dan is een airco ideaal, tevens is dit het goedkoopste in gebruik ten opzichte van gas.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:49

Afbeelding
Wij kunnen kiezen uit vloerverwarming ( nu nog met gasketel tzt de lucht/ water warmtepomp de volgende nieuwe types ) OF 2 stuks airco's A klasse verwarmen. Ongeacht de keuze het is 22 graden. De badkamer heeft ook vloerverwarming maar bij gebruik airco staat daar tijdelijk een infraroodverwarming (spiegel) aan. Het comfort tussen die beiden is een wereld van verschil en met airco verwarmen heeft talloze voor ons veelal persoonlijke voor en nadelen. In ons geval is de keuze voor airco wegens de lage stookkosten wegens saldering, nadeel lager comfort blazen, koude vloer, geluid. Ik monteer ook zelf airco/ warmtepompen bij installateurs. Behalve een A klasse airco is tevens de scop belangrijk. Van onze airco is scop 5.1 woonkamer en scop 4.7 bovenverdieping. Dat is bewust zo gekozen, wel beide airco zelfde capaciteit en zelfde merk. Omdat gas gemiddeld 3x goedkoper is dan stroom moet je dus het voordeel met scop/ cop terug verdienen. Maar heel globaal en gemiddeld kom ik tegen dat gas zodra het een paar graden of meer vriest nog steeds het goedkoopst is in stookkosten t.o.v. stroom. Saldering / overschot niet gerekend.
Foto, de lucht is in de omgeving van de airco warmer, in de ruimte 22 graden.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 22-11-23 00:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:56

Hier allebei waarbij vloerverwarming onze ‘basis’verwarming is. Airco wordt gebruikt om extra bij te stoken. Zeker overdag omdat we zonnepanelen hebben is dit wel aantrekkelijk. In de avond vaak de houtkachel aan. Maar vloerverwarming alleen zou ook prima kunnen hoor.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:59

Ik zou dan eerst beginnen met zonnepanelen voor je airco units installeert. Mijn meter draait nog terug dus ik heb nog dik geluk maar tot nu toe is het lekker warm binnen en heb ik zelfs met dit weer deze maand nog meer energie opgewekt dan verbruikt via de units.

Ik heb geen CV installatie meer en verwarm dus enkel met de units en pelletkachel in de woonkamer

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:22

LadyDaily schreef:
Bedankt voor alle reacties en zo kom je inderdaad van het een in het ander. Ik ga contact opnemen met een installateur. Zonnepanelen en warmtepomp hebben we ook nog niet en misschien is dat een betere investering

Installateurs hebben nu veel tijd. Afgelopen zomer was ik altijd druk met montage warmtepompen maar nu m.i.v januari werkeloos als f-gassen monteur categorie 1. Afhankelijk van bouwjaar, type woning, ruimte voor warmtepomp de tip om niet te hard van stapel te lopen. Immers de huidige split warmtepompen,meest geïnstalleerd in bestaande woningen, kunnen nooit een boiler volledig verwarmen (legionella run). Split warmtepompen die dat wel kunnen zijn vrijwel niet in productie maar dat komt zeker. Daar wacht ik ook op, er zit dan R454c in als koudemiddel.
Voor zonnepanelen kijk ook eens op facebook, zonnepaneel foutjes, de montage door sommige bedrijven is diep droevig. Ik zie dat vrijwel dagelijks. Je kunt dat voorkomen door te eisen dat de installatie opgeleverd wordt via een onafhankelijke inspectie met rapportage.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vloerverwarming of airco verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:14

Robert45: je kiest imo ook niet voor een vloerverwarming omdat je zuinig wilt zijn in verbruik....maar omdat je de meest comfortabele warmte wilt :)

Het is hier met de airco best lekker warm te maken in huis hoor.
Maar dan moet je wel de hele dag met sloffen aan lopen want het blijft armoedig aanvoelen, die kouwe vloer, als je voorgaande jaren heerlijk warme voetjes had :+: