Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 11:51

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor de woonplaats (of de wijk) waar je nu woont?

Toen ik op mezelf ging wonen ben ik in dezelfde stad als mijn ouders blijven wonen. Ik vond het fijn om dichtbij ze te wonen. Daarnaast was ik bekend in deze stad en vond ik dat prettig. Ik woon in een fantastisch poppenhuisje en heb de mogelijkheid gekregen om dit een paar jaar terug te kunnen kopen.

In 2024 gaat de woonsituatie iets veranderen: graag met mijn vriend gaan samenwonen (hij ook met mij hoor, haha). Hij woont in een dorp iets verderop. Gezien ik in een klein poppenhuisje woon hebben we besloten om in zijn huis te gaan wonen. Dit zal tijdelijk zijn. We zouden graag samen iets kopen.

Alleen is het nu de vraag: Welk dorp of welke stad willen we wonen?
Hoe maak je deze (juiste) keuze? Hoe hebben jullie deze keuze gemaakt?


PS: Ik ga ervan uit dat ik langer dan 10 jaar in een huis ga wonen. Liefst voor altijd natuurlijk, even afhankelijk hoe realistisch dit is ;).

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:34

Als we ooit gaan verhuizen dan kijken we naar woon-werkafstand, waar voor je geld qua huis, leuke buurt/dorp. Eventueel als er kinderen zijn of een kinderwens is, goede scholen in de buurt.
Op dit moment wonen we in Assen, mijn man woonde daar al en daar konden we snel een huurhuis krijgen. Vermoedelijk zullen we over een jaar of 10 richting Zwolle verhuizen omdat dat voor mijn werk handiger is. Mijn man is uitzendkracht en kan als het moet overal wel werken.

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:37

Ons eerste huis is gekocht in het dorp waar mijn man vandaan komt, ons tweede huis in het dorp waar ik vandaan kom. De keus is gebaseerd op een combinatie van woonwensen en woon-werk afstand. We hebben in meer dorpen in de omgeving gekeken, niet persee alleen de twee dorpen waar wij vandaan komen, maar we wilden wel persee in een van de dorpen gaan wonen en absoluut niet in (een van de buitenwijken van) de stad.

Andere criteria die mee zouden kunnen spelen zijn winkels, scholen, ontsluitingswegen, openbaar vervoer etc. En je gevoel natuurlijk, je moet je wel thuis voelen in een buurt.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:26

Sja, ik kan overal wonen :D Enige vereiste is dat ik de taal spreek. Dus toen mijn man en ik gingen samenwonen, was het snel besloten dat ik zijn kant op kwam. Maw, ik ben geëmigreerd naar België.

Qua locatie is de keuze vooral bepaald door het aanbod. Wij wilden perse nieuwbouw in een van drie woonplaatsen. En uiteraard betaalbaar. Zodoende hebben we ons huidige huis gekocht. Mijn man zou liever in een andere stad wonen, maar hier was een goede tweede plaats.
Over een aantal jaar gaan we waarschijnlijk toch kijken voor een andere woning. Om toch in die andere stad te kunnen wonen. En om groter te gaan. Dus dan zien we dan wat er allemaal is *D

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:35

Wij hebben vooral naar woon/werkverkeer voor mijn vriend gekeken. Mijn job kon ik overal uitvoeren dus dat maakte mij niet zo heel veel uit. Niet àl te ver van mijn ouders vandaan (pakweg 30-40min rijden), zijn ouders wonen in Spanje dus daar kan ik geen rekening mee houden :')

Van mij moest het groen zijn, voor mijn paard. Die moest van mij zo dicht mogelijk bij huis kunnen staan, gezien ik elke dag zelf naar stal ging en alles altijd zelf gedaan heb, dan wil ik niet 2x 30min onderweg zijn. Ik vond een stal op minder dan 5km, helemaal top dus.

En ik vond het dorp hier ook heel erg gezellig. Ik hoef geen half uur te rijden als ik eens een cadeautje voor iemand moet kopen oid. Er zit hier heel veel in de buurt, en dat vind ik wel handig. Ik denk zo even snel aan de pellets voor onze kachel ed.

Mochten wij ooit weer verhuizen, zoek ik iets dat nog groener ligt. Eén of ander boerengat zonder scholen, want godver, hier sta je meer aan te schuiven voor die hysterische fluovestjes met bordjes dan dat je kan doorrijden :') Dorp is ook veel te auto-onvriendelijk, het is hier fietsers en voetgangers wat de klok slaat, drempels en bloembakken, enkelrichting- en fietsstraten en speelwijken. Hoezo verkeersbelasting betalen, je kan hier amper rijden :')

Qua werk ben ik nu iets strenger geworden. Mijn vriend zit ondertussen op verschillende locaties (BXL, A'pen, Gent, Hasselt, ...) dus dat schiet niet op. Mijn hoofdberoep kan ik nog steeds overal uitvoeren, maar mijn passie niet, dus wil ik wel iets of wat in de buurt blijven, want die job wil ik absoluut niet opgeven.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 13:42

Bedankt voor de tips!

Als kind ben ik veel verhuisd, maar had toen geen idee wat wel/niet belangrijk was. Als er maar vriendjes in de buurt waren.

Winkels in de buurt vind ik idd een goede. Die neem ik mee. Er hoeven niet 4 supermarkten om mij heen te zitten, maar een grotere in de buurt vind ik wel prettig.

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:42

Wij zijn een jaar of 4 geleden gaan zoeken naar een nieuwe woonplek. De eisen waren toen:
- goede basisschool in de buurt
- woonwerk-afstand
- een dorp met minstens een supermarkt, huisarts, apotheek, bushalte
- rustige buurt, ruimte om op straat te spelen
- dichtbij het groen
- veel huis voor je geld
- maximale afstand van familie (mn mijn oudere schoonouders, die worden wrs relatief snel hulpbehoevend)
- geen negatieve blik op nieuwkomers. We wilden in Limburg wonen en mijn man is een brabander, dus een ons-kent-ons-dorpje waar iedereen dialect spreekt en eerste vraag is 'of je van hier bent', past ons niet.

We zijn in Heel beland en het bevalt perfect!

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 13:46

Tink89 schreef:
Wij zijn een jaar of 4 geleden gaan zoeken naar een nieuwe woonplek. De eisen waren toen:
- goede basisschool in de buurt
- woonwerk-afstand
- een dorp met minstens een supermarkt, huisarts, apotheek, bushalte
- rustige buurt, ruimte om op straat te spelen
- dichtbij het groen
- veel huis voor je geld
- maximale afstand van familie (mn mijn oudere schoonouders, die worden wrs relatief snel hulpbehoevend)
- geen negatieve blik op nieuwkomers. We wilden in Limburg wonen en mijn man is een brabander, dus een ons-kent-ons-dorpje waar iedereen dialect spreekt en eerste vraag is 'of je van hier bent', past ons niet.

We zijn in Heel beland en het bevalt perfect!



O dat is nog een goede! Geen negatieve blik op nieuwkomers.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:58

Wij kwamen vanuit het buitenland, anderhalf jaar geleden, en konden dus eigenlijk echt overal in Nederland gaan wonen. Ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Holland, mijn ouders wonen inmiddels in Gelderland en mijn schoonfamilie woont allemaal in het buitenland dus daar hoefden we geen rekening mee te houden :+
In principe hadden we allebei (nog) geen werk om rekening mee te houden bij terugkomst, hoewel ik natuurlijk wel eerst werk zou moeten vinden.
Buiten de provincies Gelderland, Utrecht, Zuid- en Noord-Holland wilde ik eigenlijk sowieso al niet wonen en boven Amsterdam of onder Rotterdam ook niet.

Verder:
- Eigenlijk vind ik alles tussen Rotterdam en Amsterdam in ook een beetje saai en we wilden graag meer groen/bos/ruimte. Of strand, maar dat zou dan weer erg ver van mijn ouders vandaan zijn, dus dan werd het bos.
- Liefst niet teveel expats, dan zou mijn man nooit Nederlands geleerd hebben :o Den Haag bijvoorbeeld viel daardoor wel af.
- Geen dorp, of in elk geval geen dorp zonder stad in de buurt
- Utrechtse Heuvelrug, rond Amersfoort of het Gooi was een optie, maar ja, duur :+ Dus relatief betaalbaar was ook een belangrijke
- Omgeving Apeldoorn kende ik inmiddels wat beter omdat mijn ouders al een paar jaar op de Veluwe woonden en ik er ook wat mensen kende van vroeger. Vond de stad zelf nooit zo leuk, maar toen ik er wat vaker kwam zag ik dat het op het centrum na eigenlijk best heel mooi was.
- Winkels en iets van levendigheid in de directe omgeving van ons huis (maar niet een stadscentrum)
- Fietsafstand van een Intercity station, liefst max 1-1,5 uur treinafstand van de randstad
- Relatief veilige buurt met scholen, groen en speelplekken met het oog op evt kinderen (nou ja, 1 kind :+ ) in de toekomst

We zijn uiteindelijk in Apeldoorn terecht gekomen en heel tevreden :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:05

Wij zijn pas geleden vanuit de stad naar een dorp verhuist. Wij zijn nog jong maar weten wel wat we willen.
- groene omgeving
- rust om ons heen
- meer huis / grond voor je geld
- school / opvang in het dorp
- supermarkt ect op korte afstand (op 15 min afstand zijn we in een stad)
- mijn vriend werkt overal en ik werk nu op een half uur rijden maar vind het heerlijk om af te schakelen na het werk. En in mijn beroep is overal werk te vinden mocht ik dichterbij huis willen

Voor nu blijven we hier de komende jaren wel wonen maar ons doel is wel om uiteindelijk naar een huis te gaan met grond er omheen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:06

Voor mij zijn een paar dingen belangrijk;
- het huis zelf. dat moet goed aanvoelen en voldoende ruimte erom heen hebben.
- buurt moet aangenaam zijn met voldoende voorzieningen, dus de winkels voor de dagelijkse dingen in de buurt, hoeft echt niet om de hoek te zijn, maar elke keer een kwartier in de auto te zitten omdat de eieren op zijn is ook niet fijn.
- afstand tot werk en stal moet redelijk zijn. (ik heb een hekel aan dagelijks filerijden)
- afstand tot familie en vrienden.
- voldoende parkeerruimte beschikbaar. ik wil niet elke dag 10 minuten rondjes rijden om de auto kwijt te kunnen.
- centraal gelegen met goede snelweg en OV verbindingen.


wat wellicht voor jou van belang kan zijn, check of er grote bouwplannen zijn die mogelijk de omgeving gaan beïnvloeden. Niet dat je voor het mooie uitzicht valt en binnen een jaar een bouwlocatie voor je neus hebt bijvoorbeeld.

En inderdaad, hoe makkelijk integreer je, dat verschilt echt van plaats tot plaats, 5 km verderop kan het echt anders zijn dan in je eigen dorp.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 14:16

Eulogy schreef:
Wij kwamen vanuit het buitenland, anderhalf jaar geleden, en konden dus eigenlijk echt overal in Nederland gaan wonen. Ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Holland, mijn ouders wonen inmiddels in Gelderland en mijn schoonfamilie woont allemaal in het buitenland dus daar hoefden we geen rekening mee te houden :+
In principe hadden we allebei (nog) geen werk om rekening mee te houden bij terugkomst, hoewel ik natuurlijk wel eerst werk zou moeten vinden.
Buiten de provincies Gelderland, Utrecht, Zuid- en Noord-Holland wilde ik eigenlijk sowieso al niet wonen en boven Amsterdam of onder Rotterdam ook niet.

Verder:
- Eigenlijk vind ik alles tussen Rotterdam en Amsterdam in ook een beetje saai en we wilden graag meer groen/bos/ruimte. Of strand, maar dat zou dan weer erg ver van mijn ouders vandaan zijn, dus dan werd het bos.
- Liefst niet teveel expats, dan zou mijn man nooit Nederlands geleerd hebben :o Den Haag bijvoorbeeld viel daardoor wel af.
- Geen dorp, of in elk geval geen dorp zonder stad in de buurt
- Utrechtse Heuvelrug, rond Amersfoort of het Gooi was een optie, maar ja, duur :+ Dus relatief betaalbaar was ook een belangrijke
- Omgeving Apeldoorn kende ik inmiddels wat beter omdat mijn ouders al een paar jaar op de Veluwe woonden en ik er ook wat mensen kende van vroeger. Vond de stad zelf nooit zo leuk, maar toen ik er wat vaker kwam zag ik dat het op het centrum na eigenlijk best heel mooi was.
- Winkels en iets van levendigheid in de directe omgeving van ons huis (maar niet een stadscentrum)
- Fietsafstand van een Intercity station, liefst max 1-1,5 uur treinafstand van de randstad
- Relatief veilige buurt met scholen, groen en speelplekken met het oog op evt kinderen (nou ja, 1 kind :+ ) in de toekomst

We zijn uiteindelijk in Apeldoorn terecht gekomen en heel tevreden :)



Ik woon nu in de buurt van Het Gooi en Amersfoort. Vind de verhouding geld en wat je krijgt niet helemaal in balans hier. Echter ben ik bang dat mijn vriend niet verder het oosten (of zuiden) op wil. Ik zou dat persoonlijk niet zo erg vinden.


Edit: Ik zou ook wel meer richting het groen willen. Een paard houden hier is 1. vreselijk duur, 2. amper de ruimte voor paarden om buiten te komen (mits je zelf heel veel tijd hebt, maar werk-technisch heb ik dat ook niet)

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:17

Gelijkvloers, dusdanig hoog, alleen geen flat, maar dat ik voorlopig droge voeten hou.
Diverse voorzieningen op loop/fietsafstand, goede OV.

Furst
Berichten: 610
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:39

Lastig, bij ons ging dat gewoon vanzelf. Hoewel mijn vriend en ik nu wel wil emigreren naar Denemarken. Mijn moeder ga ik wel missen. Maar voor ons de beste keuze. Ik denk dat je moet kijken wat je wil uiteindelijk. Wij willen de paarden aan huis en in Belgie is het te duur. Dus is de keuze gemaakt om te gaan emigreren als we hier alles opgelost krijgen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:46

Mijn man en ik hebben redelijk vaste wortels in onze omgeving.

We wonen nu 300 meter vanaf het huis waar ik op gegroeid ben, in het buitengebied. Er zit dus echt maar 1 woning tussen. In de tussentijd wel een paar jaar in het buur dorp gewoond.
Mijn man heeft ook alleen maar in deze 2 dorpen gewoond.

Deze dorpen waren geen harde eis, in de polder wel. We zijn 1x 50 meter buiten de polder bij een huis geweest, en nee, dat was het niet, het voelde niet thuis omdat het dus buiten de polder was.


Mochten we ooit verder weg verhuizen willen we meteen naar de andere kant van het land, bosrijk ergens in een boeren gehucht.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:01

Ik wil zo veel, maar was blij met een dak boven mijn hoofd. Dus heb het 1e huis geaccepteerd dat beschikbaar was.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:07

Waarom zou je er vanuit willen gaan dat je een huis voor altijd koopt?
Zeker als je nog jonger bent lijkt me dat helemaal niet handig, en ook helemaal niet leuk. Er zit juist veel charme in in verhuizen, doorgroeien, doorbouwen en uitbouwen. Jij verandert/ gaat veranderen, en je leven ook. En dat is oke als je huis, je plek, dan meegroeit.
Maar sowieso, voor mij zou het als heel veel druk voelen als ik het gevoel zou hebben dat ik 'een huis moet kiezen voor het leven'. Ik zou het bovendien ook onwijs saai en beklemmend vinden.

En dat zeg ik terwijl ik nu een droomhuis heb; een oude Spaanse boerderij op een berg met een enorme lap woeste grond met wilde dieren erbij, die we een aantal jaren geleden gekocht hebben en sindsdien opknappen.
Maar goed, hier ben ik ook niet begonnen.
Hiervoor meerdere huizen gehad, maar nooit het gevoel daar te willen blijven voor altijd (ook niet bij de start), en dat was ook heel prima. Waren leuke huizen en prima tijd gehad.
Daarna pas de keuze gemaakt / kunnen maken om ECHT te gaan voor wat we wilden.
Voor ons was dat natuur, ruimte, buitenland, avontuur. En een beetje praktisch, dus niet twee uur naar de bewoonde wereld over een zandweg, maar wel met het gevoel echt buiten te wonen en te zijn.
Maar een grote supermarkt in de buurt is echt never nooit iets op mn lijstje geweest.
Vooral het gevoel van thuiskomen, ookal waren we er nog nooit geweest.
Dat dus.

En zo zie je maar hoe persoonlijk het is :)

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 15:14

Castellon schreef:
Hoe oud ben je TS?
Waarom zou je er vanuit willen gaan dat je een huis voor altijd koopt?
Zeker als je nog jonger bent lijkt me dat helemaal niet handig, en ook helemaal niet leuk. Er zit juist veel charme in in verhuizen, doorgroeien, doorbouwen en uitbouwen. Jij verandert/ gaat veranderen, en je leven ook. En dat is oke als je huis, je plek, dan meegroeit.
Voor mij zou het als heel veel druk voelen als ik het gevoel zou hebben dat ik 'een huis moet kiezen voor het leven'. Ik zou het bovendien ook onwijs saai en beklemmend vinden.

En dat zeg ik terwijl ik nu een droomhuis heb; een oude Spaanse boerderij op een berg met een enorme lap woeste grond met wilde dieren erbij, die we een aantal jaren geleden gekocht hebben en sindsdien opknappen.
Maar goed, hier ben ik ook niet begonnen.
Hiervoor meerdere huizen gehad, maar nooit het gevoel daar te willen blijven voor altijd (ook niet bij de start), en dat was ook heel prima. Waren leuke huizen en prima tijd gehad.
Daarna pas de keuze gemaakt / kunnen maken om ECHT te gaan voor wat we wilden.
Voor ons was dat natuur, ruimte, buitenland, avontuur. En een beetje praktisch, dus niet twee uur naar de bewoonde wereld over een zandweg. Maar een grote supermarkt in de buurt is echt never nooit iets op mn lijstje geweest.
Vooral het gevoel van thuiskomen, ookal waren we er nog nooit geweest.
Dat dus.

En zo zie je maar hoe persoonlijk het is :)


Ik ben nog geen 30! Erg jong nog om te denken dat je ergens lang (als in 10, 20 of 30 jaar) gaat wonen. Het lijkt mij vooral fijn om het gevoel te hebben dat je ergens thuis bent, en blij bent er te wonen.

In mijn huidige huis woon ik nu al 6/7 jaar. Eerlijk gezegd was ik hier het eerste jaar/de eerste twee jaar heel blij. Vooral omdat ik dacht dat dit tijdelijk was (verwachting er 2/3 jaar te gaan wonen en dan wat groters te kopen). Inmiddels woon ik hier dus al langer dan verwacht (wat niet erg is overigens). Alleen dat maakt nu dat ik verwacht ergens lang(er) te wonen voor ik een nieuwe stap maak en graag het 'goed' wil doen. Als in: goed kiezen wat ik nu belangrijk vind, met het idee er langer te wonen.

Misschien maak ik het ook te groot in mijn hoofd hoor haha

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:16

Leuke vraag TS, ik heb er ook eens een topic over geopend :)

[LZP] Hoe koos jij waar je ging wonen?

Edit: inmiddels is de relatie uit dat topic uit, ben ik dus weer verhuisd maar lekker in eigen stad gebleven. Ik volg voortaan m'n gevoel :D

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:18

Toen ik uit huis ging ben ik bewust in de buurt gebleven van waar mijn familie destijds woonde, al ging mijn moeder wel verhuizen. Dit omdat ik mijn vrienden er toen al had en eerlijk was ik niet zo avontuurlijk, dus vond ik het idee van èn uit huis èn ook nog naar een nieuwe plaats heel spannend.

De plaats daartussen had ik niet heel veel keus over, ik trok namelijk bij mijn moeder in wegens de woningmarkt :).

We zijn nu naar Amersfoort verhuisd (mijn vriend en ik). We hebben Amersfoort destijds gekozen omdat mijn vriend in Amsterdam werkt en de reistijd voor hem voordelig was. En mijn eisen waren vooral niet te ver weg van de natuur, niet teveel naar het westen en het liefste in de buurt van Ede-Wageningen/Arnhem wegens mogelijke studie. Amersfoort tikte al die boxen af. We hadden ook nog wat andere plaatsen overwogen, zoals Apeldoorn en Ede zelf, maar uiteindelijk kregen we hier een aanbod en ik ben blij dat we het gedaan hebben. Voel me hier geheel thuis dus ik kan me ook niet voorstellen dat we hier snel vertrekken. :)

Maar het was meer een compromis dus, om wat centraler te wonen maar wel nog mijn eisen kunnen vervullen (ik heb namelijk vanaf mijn 12e op het platteland gewoond en ik word echt ongelukkig zonder natuur om me heen).

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:22

Wij hebben gekeken naar een centrale regio voor ons werk, een vrijstaand huis waar de paarden bij kunnen staan binnen ons budget en kwamen daarbij uit in een plaats en straat waar wij ons allebei meteen thuis voelden.

Century

Berichten: 5973
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:37

Heel simpel, in de buurt van werk. Denk dat dat voor de meeste mensen wel zal gelden.
Voor ons was dit het belangrijkste:

- Werk voor beiden bereisbaar (al vond ik iets langere reistijd ok)
- Buitenaf, met grond om het huis en een grote garage
- Relatief in de buurt van voorzieningen
- Neutrale/leuke buurt
- Binnen budget

Voor het huis hadden we nog wat eisen/wensen zoals grootte, serre etc, maar bovenste was wel het belangrijkste.
Dus gewoon gaan zoeken tot we iets vonden, en daar zijn we gaan wonen.

Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:42

Belangrijk is om voor jezelf te bedenken wat jullie gezamenlijke woonwensen zijn. Nu maar ook voor de toekomst aangezien je aangeeft er langer te willen blijven wonen. Neem dus ook jullie toekomstdromen hier in mee.

Wij hebben een paar jaar geleden zo'n zoektocht gedaan. We hebben eerst een tijd gebrainstormd en toen een lijstje gemaakt met circa 5 realistische (!) woonwensen. Vandaaruit zijn we toen gaan zoeken. Wij zijn niet honkvast dus hebben ook een rondje gemaakt naar locaties die voldeden aan onze eisen. Uiteindelijk zijn wij toen gaan plussen en minnen en hebben we uiteindelijk een nieuwbouwwoning gekocht die we qua uiterlijk en type huis lelijk vonden (en nog steeds niet heel mooi vinden) maar die wel volledig voldoet aan al onze woonwensen waar we nu dan ook fantastisch wonen en graag thuis komen.

Kortom, ga goed na wat voor jullie samen belangrijk is. Ga daarna goed na of het ook realistisch is en ga vervolgens op pad om eens zelf rond te kijken als het om nieuwe omgevingen gaat. Wellicht dat er binnenkort weer eens een open huizendag is dat jullie eens samen huizen kunnen gaan bekijken. Dat geeft ook vaak een goed beeld wat je wel en juist niet wil.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:48

Ik heb ongeveer 30 jaar in (de omgeving van) een stad gewoond waar ik wel gewend was maar waar ik nooit echt thuis ben geweest. Afgelopen zomer eindelijk naar Friesland verhuisd, naar een tijdelijke plek. En nu vanaf hier op zoek naar een definitiever onderkomen. Inmiddels heb ik een lijstje gemaakt van wat ik zoek, en ook van de dorpen die dat hebben. Dorpen inderdaad, hoewel ik bijna mijn hele leven in steden heb gewoond valt het mij steeds meer op en tegen hoe nors en gehaast de mensen er zijn en hoe weinig ruimte er is.

Omdat ik geen auto heb zoek ik een woning die niet super afgelegen is. Waarmee de echt kleine dorpjes, maar ook het noordwesten al afvalt. Alles boven Leeuwarden en ten westen van Sneek zeg maar :+ Daarnaast is het voor mij belangrijk dat de basisvoorzieningen (supermarkten en winkels, zwembad, treinstation) op fietsafstand zijn. Een stad van enige omvang redelijk in de buurt is ook wel fijn.

Het helpt echt om voor jezelf helder te hebben welke voorzieningen je nodig hebt en op wat voor (reis)afstand ongeveer. Stel dat je in de toekomst kinderen zou willen, wil je dan echt dat die als ze naar de middelbare gaan eerst een eind moeten fietsen naar een bushalte en dan nog een half uur in die bus moeten zitten?

Jij weet hoe jouw leven er uitziet, wat je wensen zijn en hoe ver of hoe lang je daarvoor onderweg wil zijn. Als je dat duidelijk hebt voor jezelf wordt de keuze al een stuk makkelijker. Leg dat wensenlijstje naast je lijstje met regio's waar je zou willen wonen. Dan kom je denk ik al een heel eind.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe maak je de keuze waar je graag zou willen wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:11

Nou bij ons was het eigenlijk redelijk simpel; m’n vriend werkt in hartje Amsterdam en werkt ook regelmatig tot ‘s avonds laat. We wilden absoluut niet in Amsterdam wonen. Dus moesten we op zoek naar een plaats die ook op nachtnet aangesloten is en niet te ver fietsen van het station.
Hallo Leiden :')