Houten balken in badkamer beschermen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 10:18

Wij hebben een badkamer gemaakt op de verdieping in onze verbouwde historische schuur. Het oude eiken balkenwerk hebben we deels in het zicht gehouden <3 Hartstikke mooi natuurlijk, maar hoe gaan we dat ook mooi houden. Ze worden minstens vochtig. In een verfwinkel werd mij aangeraden de balken te behandelen met kleurloze parketlak, maar een proefstukje op een niet zichtbare plaats sloeg wit uit. Dat doen we maar niet. Optie 2 is hardwaxolie, maar welke dan? Bij welke is de verkleuring van oud (en ruw) eiken minimaal? Er zijn zo veel opties op de markt. Heeft bokt tips?

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:38

In onze camper heb ik de houten keuken etc. behandeld met Skylt Lak (2 componenten). Breng je in een aantal dunne lagen aan en is kleurloos. Wel prijzig, maar beschermt goed tegen water en vuil. Is zoiets een idee? Succes!

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:11

Hier ook 2 componenten Skylt :) maar dan op de (eet)tafels. Ook omdat we de natuurlijke look wilden behouden. Is erg goed gelukt! Mooi mat gebleven. Je kan niet zien dat ze behandelt zijn.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:14

Hier ook Skylt 2 componenten gebruikt voor behandelen van beukenhouten vensterbanken. Top spul en je ziet er idd niets van

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:36

Wij hebben ze destijds behandeld met een gewone blanke buitenbeits...

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:47

lizy29 schreef:
Wij hebben ze destijds behandeld met een gewone blanke buitenbeits...

[ [url=m/4QraoZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dat bleef ook dezelfde kleur?

Prijs maakt me overigens niet zoveel uit, als het maar duurzaam is.

Dank alvast voor de suggestie van Skylt, ga vanmiddag even checken of Gamma of Praxis dat hebben. Ik had Glitsa gebruikt. Ook geen banketstaaf merk, maar resultaat viel echt tegen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:46

Kaka schreef:
lizy29 schreef:
Wij hebben ze destijds behandeld met een gewone blanke buitenbeits...

[ [url=m/4QraoZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dat bleef ook dezelfde kleur?

Prijs maakt me overigens niet zoveel uit, als het maar duurzaam is.

Dank alvast voor de suggestie van Skylt, ga vanmiddag even checken of Gamma of Praxis dat hebben. Ik had Glitsa gebruikt. Ook geen banketstaaf merk, maar resultaat viel echt tegen.


Ja. Wij hadden weliswaar een Frans merk maar neem aan dat ze in Nederland toch ook wel een gewone buitenbeits hebben. Het viel ons juist op dat het de eigen diepe gouden kleur naar boven bracht.

Correctie: heb het even nagekeken en wij hadden 'natuurlijk eiken'

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:06

Je kunt ook kijken naar boten lak. Waar ze houten boten mee behandelen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:16

Wij hebben onze daksteunbalk zichtbaar in de badkamer.
De timmerman die onze orginele houten vloeren behandeld heeft met een speciale langlevende blanke lak, heeft ons toen de grondlak en beschermlak in een paar jampotjes gegeven voor de balk. Je merkt aan alles dat het proffessioneel spul is wat niet bij de doe het zelf zaak staat. Helaas weet ik het merk niet.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:17

Wit uitslaan van een watergedragen lak kan komen door vocht. Omgeving of ondergrond.
Maar kan ook een reactie zijn op iets uit de ondergrond.

Botenlak als bv een jachtlak kan op sommige ondergronden een gelige uitstraling krijgen.

Cetabever heeft een lijn met natuurlijke kleuren zoals bv natuurlijk eiken.
Wil je wat meer kwaliteit van zou je naar een transparante beits van bv Sikkens kunnen kijken. Maar kies dan wel voor een buiten variant. Bv de Sikkens TGL
Die zijn beter bestand tegen vocht

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:38

kiki1976 schreef:
Wit uitslaan van een watergedragen lak kan komen door vocht. Omgeving of ondergrond.
Maar kan ook een reactie zijn op iets uit de ondergrond.

Botenlak als bv een jachtlak kan op sommige ondergronden een gelige uitstraling krijgen.

Cetabever heeft een lijn met natuurlijke kleuren zoals bv natuurlijk eiken.
Wil je wat meer kwaliteit van zou je naar een transparante beits van bv Sikkens kunnen kijken. Maar kies dan wel voor een buiten variant. Bv de Sikkens TGL
Die zijn beter bestand tegen vocht


Ik durf wel te zeggen dat de schuur nu hartstikke droog is, maar er hebben decennia dieren in gestaan, wie weet wat er allemaal in het hout getrokken is. Glitsa is idd watergedragen, liever toch alkyd dan. Helemaal niet aan gedacht. Sikkens TGL heeft de lokale verfhandel zeker, Sikkens voor de buitenboel daar ook gekocht.

Dank voor dit inzicht.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:35

Absoluut Skylt! Dan krijg je ook niet zo'n (sorry) lelijk glimmende lak laag op je hout.
Wij hebben onze eiken badplank met skylt behandeld en dit werkt echt top.

Wel zou ik met een vochtmeter even kijken hoe droog het hout is, aangezien de parketlak wit uitsloeg. Anders moet je eerst nog met een droogmachine/ontvochtiger aan de slag.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Houten balken in badkamer beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:57

Hier ook Skylt, dat spul is bij mij echt heilig. Inderdaad eiken badkamerplank mee behandeld en die blijft al jaren mooi ondanks veel nattigheid.

Botenlak kan ook, maar gaat inderdaad glimmen en is gelig, persoonlijk vind ik dat minder mooi. Bij Skylt lijkt het net alsof er niets op zit, maar het beschermt fantastisch