Wat is de beste android telefoon?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 16:23

Hallo ik ben langzaam op zoek naar een nieuwe telefoon. Ik weet dat er een recent telefoon topic loopt maar daar is het vooral gefocust op de camera en dat hoeft voor mij niet.
Ik heb in de afgelopen jaren altijd android besturingssysteem gehad en vind dat ook erg fijn.

Momenteel heb ik al 2,5 jaar een samsung A12. Een goedkoper model dan kon ik wat eerder een nieuwer model kopen was het idee.
Maar hij valt mij enorm tegen.
Ik heb in het verleden met een abbonement duurdere samsungs gehad en ook die vielen tegen.

Voor de huidige samsung een overstap gemaakt naar de huawei. Opzich een fijn toestel maar hij was traag en hij gaf geen updates meer op een gegeven moment.

Ik weet nu duidelijker wat ik wil en wil ook dat mijn telefoon langer mee gaat dan 2 jaar.

Huidige punten waar ik mij aan erger:
- traag in reageren, 3 x de letter a in moeten toetsen bijvoorbeeld voor hij die pakt.
- als ik bel of iemand mij dan moeten we eerst over en weer hallo zeggen voor iemand aan de andere kant mij kan horen. De eerste minuten van het gesprek valt het stil/horen ze mij niet.
- hij valt steeds vaker op zwart beeld hij krijgt dan een soort error lijkt het wel.

Mijn wensen:
- niet groter dan 6,5 inch. Liefst iets kleiner zelfs.
- snelle bediening in reageren op toutchscreen.
- batterij die de hele dag mee gaat bij gemiddeld gebruik. (De hele dag filmpjes kijken en dan leeg is normaal voor mij)
- updates de komende jaren
- geen Apple telefoon
- prijs maximaal €500 euro.
- goede gps omdat ik veel op de weg zit. Minimaal een uur per dag/5 dagen per week.

Huawei was het dus net niet,gps was heel slecht van die. Samsung valt keer op keer tegen. Geen idee hoe de ' duurdere' models het doen?

Wie heeft de tip?

CupCakes_

Berichten: 3338
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:33

Ga eens bij OnePlus kijken. Deze hebben verschillende telefoons binnen het budget en die aan je eisen voldoen.
Ik heb zelf de OnePlus 10pro en ik ben er ontzettend content mee. Mijn omge ing heeft de wat goedkopere modellen en zijn er ook tevreden mee.

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:37

Ik ben heel blij met mijn Xiaomi. Dit is mijn 3e al en mijn vriend heeft er ook al meerdere gehad.
Telefoons krijgen lang systeem updates en gaan ook lang mee met de batterij.
Volgens mij heb ik de mijne nu 2 a 2,5 jaar en de batterij gaat gemiddeld echt wel langer dan een dag mee. Als ik een dag heb dat ik er bijna niets mee doet gaat hij echt wel 2 dagen mee.

Alleen merk ik dat ze toch echt wel weer steeds groter worden.. -O-

xSannee

Berichten: 4354
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:41

Ja OnePlus! Ik ben van Samsung naar OnePlus gegaan.
Ik heb nu de OnePlus Nord 2T. De Nord is de "goedekopere" lijn, maar zijn echt hele fijne & goede telefoons.

Mijn vriend heeft al jaren OnePlus telefoons. Zijn huidige is nu 3 jaar oud & voor zijn werk gebruikt hij zijn oude; die is zo'n 5 jaar oud. Die wordt wel wat trager & sneller leeg uiteraard, maar hij houd het toch goed vol haha.

Ik durf alleen niet te zeggen hoe groot ze zijn. Ik heb mini handen en kan m nog prima bedienen haha.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 16:53

Wat leuk om te lezen dat de reacties in het recente topic zo uit een lopen en ze hier alle 3 zo eengezind zijn. Ik ga er eens naar kijken bedankt!

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 16:53

Heeft iemand ervaring met de google pixel 7 telefoon?

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:01

Heb echt helemaal niks met Samsung. Ze doen veel PR en dat heeft ze veel populariteit opgeleverd, maar hardware is meh voor het geld en hun Android skin vind ik persoonlijk ook niks. Daarbij heb ik issues ervaren met alles van Samsung waar stroom in gaat, van telefoon batterijen tot aan een ontploffende koelkast aan toe. Dus dat merk komt bij mij als het ff kan niet het huis in behalve voor dingen als SSD's.

Ben zelf enorm fan van Sony telefoons. Weet dat ze niet zo populair zijn met Jan Modaal, maar binnen de IT wereld zie je ze met grote regelmaat. Heb zelf de flagship modelen gehad en die zijn wel een stuk duurder, maar ze hebben ook mid-range toestellen. Komen met near-stock android. Goede hardware. Komt nog gewoon dingen als een 3.5mm aux poort. De 21:9 verhouding is fijn voor zowel serries kijken als voor scrollen op social media (lang werkt goed met de feats die social media vandaag de dag heeft). Daarbij vind ik de meeste telefoons echt te breed, kan nouwlijks met 1 hand bij de andere kant wat bij Sony dus geen issue is door de andere beeldverhouding. Dus wellicht is dat voor jou ook fijn als je geen groot scherm wil. Ze zijn ook enorm stevig, heb al 10 jaar Sony's en meestal zonder hoesje omdat ze met vallen toch niet kapot gaan (en als ik wel een hoesje heb is dat omdat ik bijv. een stand wil). En ik ben enorm lomp en doe er echt rare dingen mee :+ . Batterij gaat hier 1,5 dag mee met intensief gebruik. Oh, en de camera's zijn ook top tegenwoordig (dat was op oude modellen nog wel eens een issue). Camera draait op software die gebaseerd is op die van de Sony Alpha niet-spiegelreflex camera's, maar hebben sinds de laatste 2 modellen ook goede point-and-shoot opties. Ik heb zelf de Xperia 1 IV en dat is ook de eerste telefoon met echt optische zoom. Sony gaat verder ook niet altijd mee met trends in telefoon-land, maar zoekt naar nuttige innovatie. Daardoor missen ze soms populaire functies, maar hebben ze vaak andere in de praktijk veel nuttigere dingen.

En mocht je ooit van Android/Google afwillen of een oud apparaat nieuw leven willen inblazen. Sony zet hun hardware na de gewone support periode open waardoor bijv. SailfishOS (Linux voor telefoon met Android app ondersteuning) er goed op draait.

Enige reden dat ik hierna wat anders ga proberen is omdat ik GrapheneOS wil draaien ipv Android, en dan een Pixel nodig ben.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 20:32

Iemand nog goede androind telefoon merken?
Voor de mensen hierboven, wat zijn de echte plus en min punten?
Ik vind het lastig kiezen

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:35

Motorola.

Mijn huidige wordt in januari zes jaar oud en is nu echt wel aan vervanging toe. Zonder twijfel komt er hier opnieuw een Motorola. Niet duur en uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:19

Ik overweeg de Oppo reno 10. Groot geheugen, zowel ram als opslag, grote batterij, maar het scherm is dus ook vrij groot wat mij ook doet twijfelen (6,7 inch) mede daardoor overweeg ik toch ook de iPhone 13.

Ik lees met je topic mee :)

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:23

Ik heb de Google Pixel 7a besteld, komt komende week.

Voor mijn werk een Motorola, werkt ook prima, weinig onzin erop die niet eraf kan. Mijn oude Motorola heb ik 5 jaar gehad en toen ging het echt niet meer met de batterij, maar altijd heel gelukkig mee geweest.nu de Google Pixel vanwege de camera, 6.1 inch (ik heb kleine handen en eigenlijk heb ik nog liever nog veel kleiner maargoed, dat is niet te vinden of Apple en ik wil geen Apple) en vanwege de langdurige updates.

Nu prive een Gigaset en dat doe ik nooit meer. Onding. Slechte camera, beeldscherm is ingebrand, speaker is niet om aan te horen. Ramp.

Samsung was ik ook nooit tevreden mee, onlogisch voor mijn gevoel en teveel software erop die ik helemaal niet wil en nodig heb.
Xiaomi, Redmi, Huawei enzo zou ik nooit aan beginnen omdat ik daar per definitie geen goed gevoel bij heb/China en geen idee wat voor spyware erop zit. Anderzijds weet je dat van de rest natuurlijk ook niet.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:24

Yenni schreef:
Heeft iemand ervaring met de google pixel 7 telefoon?


Ik zelf niet, mijn vriend heeft hem via zijn werk en is er zeer content mee. Ik ben zelf 100% kamp OnePlus. Heb echt jaaaaren zonder achteruitgang met de 6T gedaan, die is eigenlijk nog steeds goed, maar ik heb nu ruim een jaar de OnePlus 9 pro (die net wel/net niet in je budget valt) en ik vind het echt een subliem toestel. De camera is alleen niet het beste in zijn segment, maar als dat niet je belangrijkste eis is dan zijn de foto's meer dan prima.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 01:02

Hier iemand met een pixel 7 en ik ben erg tevreden. Ik kom van een pixel 4a af en ben een groot fan van de pixels.

Camera, scherm, touchscreen alles werkt prettig. De batterij had van mij best nog iets groter gemogen maar ik laat er gewoon een nieuwe batterij in zetten als hij lui word. Voor nu is de batterij groot zat voor mij en ik gebruik hem vrij intensief.

Android updates krijgt de 7 tot oktober 2025 en security updates tot oktober 2027.

Ik vind het heel prettig dat er geen onnodige apps op de pixel telefoons zitten. Samsung en dergelijke hebben nogal wat 'zooi' er op staan die je niet kunt verwijderen.

Verder vind ik de camera voor deze prijsklasse echt super.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 05:22

Heeft de google pixel een goede gps? Hij spreekt mij erg aan namelijk. Trekt hij een volle dag batterij?

Ik rij voor mijn werk een half uurtje op en neer en gebruik mijn telefoon dan voor navigatie.
Op het werk gebruik ik hem zeer weinig.

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:38

Hier nog een one plus fan
Ondertussen drie jaar de one plus Nord, en gaat nog makkelijk twee dagen mee zonder opladen (met vrij intensief gebruik).
De nieuwere versie is de Nord SE geloof ik.

Ook een pluspunt: ik heb mijn telefoon afgelopen drie maanden zeker drie keer van een dravend paard op het asfalt laten vallen (iets met telefoon onder tailleband rijbroek steken), en er zit nog geen krasje op het scherm :=

Biebz

Berichten: 5516
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:36

Hier nog een Google Pixel fan :)

Ik ben nu van de 6 over naar de 8 pro. Dus heb de 7 serie overgeslagen.

Maar ben zeer tevreden.
Geen onzinnige apps die je niet kan verwijderen. Batterij gaat makkelijk een dag mee. Erg goede camera. Hij is in de auto ook mijn navigatie.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:34

Hier een motorola fan, enige minpunt is dat ze niet lang android updates geven, maar verder meer dan tevreden. Goede camera ook, batterij houdt het na 2,5 jaar nog steeds 2 dagen vol bij normaal gebruik. Geen rommel erop zoals bij Samsung e.d. En heel betaalbaar.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:48

Yenni schreef:
Heeft de google pixel een goede gps? Hij spreekt mij erg aan namelijk. Trekt hij een volle dag batterij?

Ik rij voor mijn werk een half uurtje op en neer en gebruik mijn telefoon dan voor navigatie.
Op het werk gebruik ik hem zeer weinig.


Mijn telefoon red een hele dag net met 1x opladen maar ik heb de hele dag mijn locatie en bluetooth aan staan en gebruik mijn telefoon vrij veel. Dus ik denk dat het voor jou prima zou zijn.

Ik vind de gps super maar ik heb weinig ervaring met andere merken.

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:21

Ik heb een pixel 7a en vind de batterij echt heel slecht. Ik kan er geen dag mee doen. Verder is het een goede telefoon, maar een powerbank op zak zal je erbij moeten accepteren..

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 23:39

Wat jammer om te horen Floko.. ik wil wel dat ie minimaal een dag mee gaat van 7 tot 10 savonds...

Heeft iemand ervaring met de sony experia 10V?

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 02:59

Yenni schreef:
Heeft iemand ervaring met de sony experia 10V?
Heb zelf niet de 10V, maar wel de 1IV en 10 jaar lang Sony's gehad. Collega heeft wel de 10 serrie, en ken zo nog wat Sony fans. Doen allemaal wel makkelijk een dag met de batterij.

Kan er weinig slechts over zeggen. Vind het echt geweldige telefoons, stevig gebouwd, goede hardware voor de prijs, en near-stock Android met weinig poes-pas erbij op. Volgens mij had ik dat echter al eens gezegd.

Kan wel dit nog zeggen, de Sony's zijn gemaakt voor een niché markt. Ze doen niet mee met alle populaire trends in smartphoneland (dus als je daarom geeft zijn ze niet voor jou). Wat ze wel doen, is goede/nuttige hardware inovatie (waar soms dezelfde, en soms heel andere keuzes uit komen dan die op trend-focussed modellen als Samsung, Oppo, Pixel, etc.) en focusen op de camera in perspectief van de (hobby)photograaf (met samenwerking met Sony's camera afdeling sinds de huidige lijn met latijnse nummering). Sommige modellen kunnen zelfs als extensie op de proffesionele cameras gebruikt worden. Dit betekend goede cameras. Echter wel minder AI foto's en meer werkelijkheid vastleggen, wat er vaak toch "saaier" uit ziet en minder "instagrammable" is (nee die mooie plaatjes van je Samsung en Apple zijn niet onbewerkt, AI bewerkt ze voor je).

Je ziet de toestellen dan ook vrij veel in de IT-wereld (waar een stel nerds vooral naar specs kijkt en minder naar populariteit/marketing) en bij de (hobby)fotografen. Maar best weinig bij Jan Modaal. Ze zijn niet "cool" of "hip". Gebrek aan marketing zal ze hier niet in helpen, niet mee doen aan trends ook niet. Maar ze zijn wel goed, met hun eigen pro's en cons zoals hierboven vermeld. Of dit is wat je zoekt moet je zelf invullen, dat ligt maar net aan je eigen wensen.

BeFunny

Berichten: 10611
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:56

Afgelopen zaterdag hield mijn Oppo Reno pro4 er ineens mee op. Altijd zeer content mee geweest nooit problemen. Hij laade niet meer op en hij ging ook niet meer aan. Hard reset deed hij ook niet. Na zondag een laatste poging heb ik hem weer aan de praat gekregen eigenlijk meer per ongeluk maar hij laad nu heel langzaam op en is veel sneller leeg.

Dus ik heb in het middensegment gekeken wat ik nu zou willen want Samsung valt voor mij nog steeds af (al kwamen er twee modellen voor mij uit bij MediaMarkt) . Dus de keuze was tussen weer een Oppo find 5 of pro 10, Sony 10V, Motorola diverse modellen die wel gelijk allemaal af vielen en de One Nord 3 die ze niet bij MediaMarkt hebben. Ik wilde graag 256gb dus Sony viel ook af. Dat maakte de keuze gelijk wat beperkter ik ben uit nieuwsgierigheid voor de Nord 3 gegaan. Die wordt vandaag geleverd.

Ondanks dat hij op papier wel een mindere camera heeft zeker vergeleken met de oppos en Camera is wel een ding voor mij maar in de praktijk schijnt die wel goede foto's te maken dus ben benieuwd.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:16

Voor mij is een goede telefoon: batterij 3 dagen, militaire standaard dus vallen of onder de kraan houden geen probleem, max tot 300 euro, Hier voldoet mijn telefoon aan Oukitel type rugged.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:37

Ik ben fan van Sony, dit is inmiddels mijn 3e Sony volgens mij.

Ik heb nu een Xperia 10ii, dat is nog een fijn relatief klein toestel (veel kleiner dan de Samsung S20 die ik van mijn werk heb).

In vergelijking tot de Samsung vind ik de Sony een veel fijner toestel, minder extra rotzooi naast de Android wat Samsung er wel allemaal op zet.

Batterijduur is prima, in het begin ging die meerdere dagen mee, nu nog met gemak 1 dag, maar toestel is inmiddels 3 jaar oud geloof ik.

Als deze kapot gaat, ga ik weer voor Sony.

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Wat is de beste android telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:01

Hier ook een Sony fan! Fijn toestel in gebruik, lange levensduur batterij en prima foto's.