Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memories

Berichten: 2630
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:18

Hier nog steeds geen verwarming aan gehad. Beneden is het in de ochtend rond de 20, als de zon erop heeft gestaan of wij er savonds hebben geleefd dan is het zo weer 21-22 graden. Luchtroosters heb ik zo goed als altijd open staan. Boven is het wel iets kouder maar nog niets wat een dikkere trui niet oplost. Of onze buren zo hard opstoken dat wij er veel voordeel van hebben weet ik niet, dit is ook de eerste volle winter voor ons in dit huis. Is een jaren 80 huis en in de zomer hebben we de hele boel na laten isoleren, dus zou mooi zijn als we daar blijkbaar zo veel profijt van hebben.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:28

Morrie schreef:
mijn man is 3 x geopereerd in 3 weken tijd en is nu thuis en heeft het koud. Ik heb 1 x de cv een halve dag aan gehad en schrok me dood wat ik verstookt had, nu staat de airco aan en die maakt het keurig in no time 20 graden hier. Dat zal enorm in de kosten schelen (hoop ik, want de app van Greenchoice ligt er al een tijdje uit wegens onderhoud)


De meeste airco's hebben een rendement van 400% dus gemiddeld 4x zuiniger. Nu is het nog geen vriezend weer dus airco zal zeker veel goedkoper zijn.
Als hij hier 8 a 9 uur aan gestaan heeft dan heeft hij het van 16.5 naar 20 graden verwarmd en dat kost me nu totaal max 85 cent!

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:32

Hier ook nog steeds geen verwarming aan. ‘s Morgens is het 18,5 graden. Even de zon erop en ik zit weer op 21.

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:34

Inmiddels hele dag aan. Want ochtends is het 15 graden in de woonkamer en dan kan ik echt niet in werken. Tot dusver hoeft hij nog niet hoger dan 18.5. Maar wel constant aan als ik thuis ben (werk thuis 99% van de tijd)

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:55

hier is er lekkage bij 1 van de verwarmingsbuizen (alles is eraf geweest met de verbouwing en deze wil niet maar normaal doen)

Dus na hem 1x te hebben aan gehad en daardoor de woonkamer blank te hebben gehad staat die nu alweer een tijdje uit. Heb ook geen haast om hem te laten maken.
Daarin tegen staat wel de open haard aan en de warmte vind ik echt 10x beter. de pijp grenst aan al onze slaapkamers hier in huis dus ook daar gaat de ergste kou eruit.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:42

Ik ben ook wel erg blij met onze airco. Die staat nu 11 uur aan en verbruikt dan 0,78 euro. Al kost het door de zonnepanelen helemaal geen geld.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:17

Slmt9 schreef:
Ik ben ook wel erg blij met onze airco. Die staat nu 11 uur aan en verbruikt dan 0,78 euro. Al kost het door de zonnepanelen helemaal geen geld.


Heb je ondertussen een goede instelling voor verwarmen gevonden?
(Was jij toch?)

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:26

Tieme schreef:
Slmt9 schreef:
Ik ben ook wel erg blij met onze airco. Die staat nu 11 uur aan en verbruikt dan 0,78 euro. Al kost het door de zonnepanelen helemaal geen geld.


Heb je ondertussen een goede instelling voor verwarmen gevonden?
(Was jij toch?)


Ja was ik! En ja, gevonden! Elke dag nog een beetje zoeken naar of het nog zuiniger kan en dat lukt ook nog steeds :D

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:42

Ik stook dit jaar voor het eerst met vloerverwarming. Ivb verbouwing en veel vocht al op tijd aangezet. Staat nu constant op 18,5. Wel even wennen om er niet teveel aan te zitten.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:06

Ik merk dat ik in huizen waar met airco verwarmd wordt de warmte heel naar vind.
Het voelt als een soort droge warmte. M’n ogen voelen dan ook heel naar.

Weet niet of het komt dat de airco de lucht droger maakt of dat in die huizen sowieso dan droge lucht is.
Bij ons is het altijd 40-60% luchtvochtigheid (zonder airco dus) en dat is fijn.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:37

Bij ons blijft de luchtvochtigheid 58%. Het ontvochtigen met airco werkt alleen als je koude lucht gebruikt, niet met warme lucht.
Ik vind het niet prettig om in de lucht van de airco te zitten, dus de blaasstand is recht naar voren de kamer in. Zo verdeelt hij de warmte ook het beste over de hele woonkamer en keuken.
Bij ons merk je nu niet echt dat er verwarmd wordt met airco.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:41

Is met airco niet de grond heel koud. Warme lucht steigt op toch?

Beneden krijgen we in januari vloerverwarming. Daar verheug ik me erg op ivm mijn pijnlijke enkelgewrichten. Maar voor de eerste etage zou dat duur zijn. Dus twijfel nog tussen infrarood en airco.

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:54

Iemand ervaring met de keramische wandverwarming van aldi die je aan de muur kan bevestigen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 06:28

Veulen: als je de keuze hebt tussen infrarood en split-airco, ga voor de airco! Heel veel hoger rendement, en het is heerlijk om in de zomer je slaapkamer te kunnen koelen. En koude lucht zakt, dus als je ‘s zomers de deuren naar beneden open zet kun je het hele huis koelen met een airco op de bovenverdieping.

Biebz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 06:53

Hier is hij helaas alweer dagelijks aan momenteel.
S nachts hebben wij hem op alle kamers op 15 graden staan. Doen wij dat niet dan is het hier alweer 12/13 graden in huis :brr:

Woonkamer laten wij als wij er zijn wel verwarmen naar 18 graden.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 07:27

Ik heb hem helaas ook al aangehad. Meerdere keren 15 graden in huis, zelfs overdag... mijn lijf trekt het echt niet meer, zelfs niet met dikke truien enzovoorts aan. Mijn haar droogt na douchen ook gewoon niet. Nu nog steeds nat na douche gisteren om half 9. :+ Elektrische fleecedeken ook al flink in gebruik.

De elektrische deken in bed nog niet, ik haat dat ding, kan er niet op liggen. Blijf alle draadjes enzo voelen, dus maar proberen of het werkt als hij onder de topper ligt. Of ik gooi hem aan voordat ik naar bed ga en dan eruit als ik ga liggen.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 07:50

PSvanLot schreef:
Misschien weten jullie hier antwoord op.

Op de app van Nefit Easy kan ik voor de volgende instelling kiezen, ‘volgt cv-klokprogramma’
Ik heb het nu uitgezet, en denk dat de cv niet warm gehouden wordt als we er niet zijn of slapen. Maar klopt dit wel? En is het voordeliger of juist niet?
[ [url=m/gDXQPO.jpg]Afbeelding[/url] ]



Afbeelding


Niemand hier een antwoord op?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:01

Het lijkt mij het voordeligst om het warme water helemaal niet voor te verwarmen, toch? Ik heb de boiler van de CV een paar jaar geleden al helemaal uit gezet, en dat scheelt ons 3 tot 4 kuub per maand.
Het duurt dan iets langer voordat het water warm is als je gaat douchen en afwassen, maar verder merk ik geen verschil.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:53

MWM, kun je dan ipv de elektrische deken eronder niet je fleecedeken gebruiken, ook op bed?

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:57

Veulen84 schreef:
Is met airco niet de grond heel koud. Warme lucht steigt op toch?

Beneden krijgen we in januari vloerverwarming. Daar verheug ik me erg op ivm mijn pijnlijke enkelgewrichten. Maar voor de eerste etage zou dat duur zijn. Dus twijfel nog tussen infrarood en airco.


Nee, de grond is niet koud. We hadden inderdaad met die theorie eerst de blaasstand naar beneden gericht. Dan bleek het verbruik veel hoger en het bereik veel lokaler (in de woonkamer warm, liep je naar de keuken werd het koud).

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:01

8nnemiek schreef:
Veulen: als je de keuze hebt tussen infrarood en split-airco, ga voor de airco! Heel veel hoger rendement, en het is heerlijk om in de zomer je slaapkamer te kunnen koelen. En koude lucht zakt, dus als je ‘s zomers de deuren naar beneden open zet kun je het hele huis koelen met een airco op de bovenverdieping.


Oh dat is heel slim. Weet niet of het nodig is want we hebben warm-koud vloerverwarming genomen. Dus de vloerverwarming kan ook de temperatuur naaar beneden brengen.

Het voordeel van airco zou wel weer zijn dat je er minder van nodig hebt dan van de infraroodpanelen.
Maar ik ben ook wel weer een beetje bang voor het geluid 's nachts.


Slmt9 schreef:
Nee, de grond is niet koud. We hadden inderdaad met die theorie eerst de blaasstand naar beneden gericht. Dan bleek het verbruik veel hoger en het bereik veel lokaler (in de woonkamer warm, liep je naar de keuken werd het koud).


Oh dat had ik dan weer helemaal niet verwacht. Goed om te weten, want dat stond idd op de ideeenlijst. Net als laag ophangen.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:06

Veulen84 schreef:
.

Het voordeel van airco zou wel weer zijn dat je er minder van nodig hebt dan van de infraroodpanelen.
Maar ik ben ook wel weer een beetje bang voor het geluid 's nachts.


Slmt9 schreef:
Nee, de grond is niet koud. We hadden inderdaad met die theorie eerst de blaasstand naar beneden gericht. Dan bleek het verbruik veel hoger en het bereik veel lokaler (in de woonkamer warm, liep je naar de keuken werd het koud).


Oh dat had ik dan weer helemaal niet verwacht. Goed om te weten, want dat stond idd op de ideeenlijst. Net als laag ophangen.


Ik weet natuurlijk niet voor welke airco je gaat, maar dat geluid hoor je bijna niet. Buiten ook niet. En dan staat hij nog niet eens op de stille stand.
Wij hebben hem het eerste half uurtje bij verwarmen op een hogere stand staan (de snelheid van de ventilator) dat hoor je wel, daarna gaat hij op de laagste ventilatorstand en dat is heel stil. In de zomer als je hem op drogen of koeler hebt staan is het nog stiller.

In de zomer hebben wij de airco bijna niet gebruikt. Daarvoor hadden we hem ook juist naar boven gericht, met het idee dat koude lucht zakt. Maar dat duurde voor ons te lang. Dat is iets wat je ook zelf moet gaan testen wat je prettig vind. We konden hem ook eerder aan doen en dan zou dat wel werken, maar ik heb hem liever korter aan en dan iets meer naar beneden gericht dat je gelijk wat koele lucht voelt.

Op FB is een groep waar je heel veel informatie en advies kan vinden. Ook omtrent plaatsing, merk en gebruik.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:23

De meeste moderne airco's hebben inderdaad een stille stand, dan is ie nagenoeg geruisloos :j

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:35

Ook zonder stille stand hoor je hem niet echt :D Ik gebruik de stille stand niet omdat ik hem bedien met de app en daar zit die optie niet op. Die zit alleen op de afstandsbediening en je kan maar een van beide gebruiken, niet te gelijk :+

Bo_Y

Berichten: 4563
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:25

8nnemiek schreef:
De meeste moderne airco's hebben inderdaad een stille stand, dan is ie nagenoeg geruisloos :j


Die kan mijn buurman dan niet vinden. Haha.. die vindt ik best herrie maken. Niet zo erg dat ik er wakker van wordt. Maar een bromtoon komt er wel vanaf.