Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:37

Op onze slaapkamer is het nu 9 graden :D
Heerlijk!

Maar dat zou het zonder stoken beneden ook zijn.
Onder de 18,5 vind ik het toch echt te koud.
Dan gaat in de kamer de houtkachel aan en in de keuken de airco.
De verwarming is al 1,5 jaar of zo niet meer aangeweest.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:42

Ik heb de cv ook nog niet aan gehad. Ik verwarm met de airco. In de slaapkamer is het 11 graden. Heerlijk! Niet meer zweten en geen nachtmerries meer!

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:49

Roodvos schreef:
Suliko schreef:
Hier zakt het heel snel naar 10 graden als de verwarming niet aan staat. :brr:
Oude woning met enkel glas, dus ik heb het een maand geleden al opgegeven om de kachel nog niet aan te zetten. :=

Het heeft ook geen zin om de kachel op 15 graden te laten, dan ben ik echt enorm veel stookkosten kwijt door alle kieren, amper geïsoleerde muren en dunne ramen. Ik zet hem niet aan als ik in de ochtend er snel vandoor moet, maar als ik thuis ben alle gordijnen dicht en eerst op 15 dan later op de avond 17 (thermostaat is ook oud, hij warmt het huis dan op naar 18 soms 19 graden, dus daar klopt ook niets van). Heb alleen de verwarming in de woonkamer aan, dus rest van het huis, ook de keuken, is koud.

En dan heb ik nog geluk met een bovenwoning en woonkamerraam op het zuiden, de woningen onder mij zijn nog kouder en vooral vochtiger. Ik heb gelukkig geen last van vocht, maar heb ook regelmatig even ramen open in de ruimtes waar ik niet stook.

Ik concludeer nu dat jouw huis net zo "goed" geïsoleerd is als mijn stacaravan :Y)


Het is ook niet voor niets een sloopwoning. :')

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:25

Ik verwarm met airco die nu als ondersteuning is voor de CV. Airco moest namelijk gisteren regelmatig defrosten. Daarnaast is het ook wel lekker als het niet steenkoud is in de douche en slaapkamer :+

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:39

Ik heb hem helaas wel aan moeten zetten. Cv was kapot en 2 weken geleden was het dus nog maar 12 graden in huis s ochtends bij de 1e of 2e nacht onder de 10 graden.
Duurde een week voordat het gemaakt was en daarna wel meteen gestookt om huis weer iets warmer te krijgen en vocht eruit te krijgen.

En nu slaat hij elke nacht sowieso al aan om het op 15 graden te houden.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:43

Hier staat de houtkachel veel aan. Sinds we die hebben is het hele huis aangenamer warm. We stoken de radiatoren er mee warm. De cv is nog niet aan geweest. Ik heb echt al enorm veel bespaard met de houtkachel

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:57

Ik hou het trouwens nu zeker rond de 20 graden zit met 4 zieke kittens en een mama poes niet lekker.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:03

In de slaapkamers js het nu 13 graden. Lekker fris. Hiernwordt niet gestookt. Dat vindt ik onzin.
Is alleen even doorbijten als je uit bed moet stappen :brr:

Beneden is het gedaald naar 15 graden. Airco aangeslingerd en binnen 15 nin was het 17 graden. Ben blij dat.hij het ook met dit weer nog goes trekt. 16 uur verwarmd voor €1,67
Gisteren 10 uur voor €1,60. Cv daarom nog niet aan gehad.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:04

Winged schreef:
Ik verwarm met airco die nu als ondersteuning is voor de CV. Airco moest namelijk gisteren regelmatig defrosten. Daarnaast is het ook wel lekker als het niet steenkoud is in de douche en slaapkamer :+

in de douche heb ik zo'n straalkacheltje, dat doet mijn man even aan als hij gaat douchen, ik niet, ik zweet me altijd rot. Zit nu ook nog in een t-shirtje af te koelen in de woonkamer waar het nu nog 17 graden is. Ga zo aan de gang beneden, daar is het lekker koel

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:09

Hier 's avonds ook de cv gewoon aan, hoor.

Heb wel klein hokje, goed geïsoleerd, zet de cv rond 18 uur op 19,5, anderhalf uur ongeveer, en heerlijk warm huis.

Je kan je wel heel dik inpakken, maar de kou om je heen blijft dan.

Ik heb daar het geld wel voor over.

Wodan denkt daar anders over:

Afbeelding
:D :D

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:24

Hier gaat de thermostaat omhoog naar ±16-17°c wanneer ik mijn bed uit kom, das ook het moment dat ik een legging/joggingbroek, hoodie en sokken aantrek en meestal rond 21-22u gaat hij weer omlaag naar de ±13,5°c.
Meestal heb ik een dekbed om me heen en wanneer ik het dan nog iets te koud heb pak ik een kruik erbij.
Maar ik heb voor mezelf ook de houding dat ik niet ga stoken opdat ik in een mouwloos shirt kan blijven rondlopen. :+
Met de deur naar de gang op een kiertje en de achterkamer dicht red ik het geregeld ook in een dunne longsleeve tenzij ik heel moe ben of niet fit ofzo maar dan is een hoodie en een dekentje ook een goede toevoeging.
Ik heb weleens mensen over de vloer die gaan lopen klagen dat het zooooooo koud is in mijn huis, bij doorvragen blijkt dat ze hun thermostaat op 22°c of warmer hebben staan. :wow:
Echt, ik smoor weg bij dat soort temperaturen in huis. :')
En ja, mijn slaapkamer is een stuk kouder dan de woonkamer, de verwarming staat wel open maar zo dat het net een beetje aangenaam wordt als de thermostaat aanslaat.
Vind ik heerlijk om in te slapen ook; overdag aangenaam en dan 's nachts koud en lekker diep weggekropen onder mijn dikke dekbed. <3
En zolang mijn voeten niet ijskoud worden krijg ik het zelf vaak ook niet ijskoud.