VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 23:04

Achterom schreef:
Natuurlijk kun je in houten kozijnen gewoon dubbel glas plaatsen. Zelfs tripel als dat moet. De dikte van het kozijn is bepalend, niet het materiaal. Bizar dat mensen dat blijkbaar denken :?

Ik heb nog niet bijzonder veel huizen verbouwd in mijn leven moest dat nog niet opvallen :o

De lusters passen totaal niet bij wat wij voor het huis in gedachten hebben maar als het iedereen geruststelt zal ik ze eerst nog 10 jaar in de kelder leggen voor ik ze weg doe _O-

Azmay schreef:
Wat een gaaf project, ik volg.

Met het slopen van die stal krijg ik wel flashbacks naar Kim die toen zon enorme ellende had met de asbest. Maar dat verhaal ken jij ook dus je zal daar vast al onderzoek naar hebben gedaan :=


Hm dat verhaal ken ik niet of ben ik vergeten denk ik?

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:36

Juist bij hout kan je wel een andere glasdikte zetten. Kunststof is daarin veel lastiger qua aanpassingen.

Oh, en mbt kunstof kozijnen/deuren (ik werk bij kozijnenboer;) ); let op met donkere kleuren en zonzijde. Sowieso is afstelling een ding bij kunstof deuren, maar in de zon met donkere kleur garandeer ik je dat je (zeker) 2x per jaar de deuren opnieuw moet (laten) afstellen omdat je hem anders niet meer open of dicht kan krijgen.
Ook met lichte kleur is afstelling van kunststof deuren een dingetje.
Kozijnen zijn minder gevoelig, maar bij grote ramen is dit wel iets om mee te nemen in beslissingsproces.

Mocht je bij hout bang zijn voor kromtrekken; de meeste deuren zijn tegenwoordig verstevigd met staal waardoor kromtrekken niet/minimaal gebeurt.

miereneter

Berichten: 2560
Geregistreerd: 25-05-17

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 00:33

Wat een leuk huis en project, ik volg mee!

Ben een tikje jaloers op het pand en de ruimte, en de paarden aan huis, iets minder jaloers op het werk dat je te wachten staat :Y) .

Schuur_

Berichten: 4889
Geregistreerd: 09-08-05

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:06

Leuk project Granouk! Dat emigreren van energielabel valt best wel mee en is minder urgent dan het lijkt. Wel raad ik je aan om zo snel mogelijk de elektra in orde te maken. Goedgekeurd is goedgekeurd voor 10 jaar whatever je er daarna ook mee doet.

Nu maakt het ook niet zo uit als de elektricien moet slijpen om wat kabels te trekken of stopcontactjes bij maken omdat je toch nog alles moet verven/verbouwen. Als je net je hele huis behangvrij, gaatjes gevuld en geschilderd hebt en dan komt die met zijn slijper baal je best wel ( been there done that :Y) )

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:49

Wat een project. Benieuwd wat het gaat worden.

1 van de eerste dingen die ik m'n huis gedaan heb is alle ramen vervangen op de benedenverdieping (die waren nog enkel glas). Ik heb toen ook de houten kozijnen voor kunststof vervangen en ben er heel blij mee. Onderhoudsvriendelijk en kleurvast. Ze zitten er al een tijdje in en hier geen problemen met vervormen of moeilijkheden om te sluiten/openen.
De houten kozijnen boven (niet vervangen want was al dubbel glas) hebben echter dringend een lik verf nodig.
Nee, ik heb 10x liever kunststof.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:03

Wij zijn juist fan van hout, veel sfeervoller en dat vinden we van belang in onze oude boerderij :j Met kunststof doe je echt afbreuk aan het huis, vinden wij. Bij een nieuwere woning ligt dat wel wat anders, imo, daar past het vaak prima bij.
En ondanks dat men altijd roept dat je het verschil niet meer ziet, zie ik het áltijd.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:23

Ieder zo z'n prioriteiten. Nooit meer schuren en schilderen of een smak geld neertellen om het te laten doen weegt bij mij dan weer zwaarder :D

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:18

Dat dus.
Ik heb die kunststof kozijnen in een oude fermette geplaatst. Wel met een houtmotiefje en in dezelfde kleur als de bilzen.
Je ziet uiteraard wel dat het kunststof is maar het geheelaanzicht is niet verkeerd.
En die kunststofkozijnen doen momenteel minder afbreuk dan de houten kozijnen die gerenoveerd moeten worden.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:43

TS, ik volg. Mijn huis zelf was vroeger een varkensstal. :D Ben benieuwd hoe alles gaat worden. De trap vind ik nu al een plaatje. <3

Rintah schreef:
Oh, en mbt kunstof kozijnen/deuren (ik werk bij kozijnenboer;) ); let op met donkere kleuren en zonzijde. Sowieso is afstelling een ding bij kunstof deuren, maar in de zon met donkere kleur garandeer ik je dat je (zeker) 2x per jaar de deuren opnieuw moet (laten) afstellen omdat je hem anders niet meer open of dicht kan krijgen.
Ook met lichte kleur is afstelling van kunststof deuren een dingetje.
Kozijnen zijn minder gevoelig, maar bij grote ramen is dit wel iets om mee te nemen in beslissingsproces.

Ik heb al zo'n 15 jaar groene kunststof kozijnen en een groene kunststof voordeur. De voordeur staat op de zuidkant in de volle zon, maar nog nooit heb ik de deur opnieuw hoeven af te stellen? Nooit problemen gehad met het niet goed kunnen sluiten van ramen of deur. Maar ... sinds dit jaar hoor ik wel als ik de deur open of dicht doe een geluid alsof er water in zit? Heeft dit dan te maken met wat jij zegt over het afstellen of kan er ook gewoon daadwerkelijk water in zitten (lijkt me niet, maar geen idee eigenlijk).

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:10

Vwb de kroonlijsten, jouw huis, jouw keuze, bij mij zouden ze ook op de stort belanden.

Ik heb nu zo’n 10 jaar kunststof kozijnen op de bovenverdieping en ik ben er nog steeds blij mee, nooit meer verven. Er zit een houtlook nerf in en je ziet het amper. Er zit verschil tussen goedkope en wat duurdere. Zeker bij woningbouwvereniging zien ze er goedkoop en lelijk uit en dat is waar de meester mensen aan denken bij kunststof kozijnen.
Echter een mooie voordeur in kunststof het ik nog gevonden en daarom zit er een houten in bij mij.

Veel succes met het klussen en het gaat vast mooi worden!

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:53

Achterom schreef:
Wij zijn juist fan van hout, veel sfeervoller en dat vinden we van belang in onze oude boerderij :j Met kunststof doe je echt afbreuk aan het huis, vinden wij. Bij een nieuwere woning ligt dat wel wat anders, imo, daar past het vaak prima bij.
En ondanks dat men altijd roept dat je het verschil niet meer ziet, zie ik het áltijd.


Wij hebben onze kozijnen ook vevangen en gekozen voor hout. Ik vind kunststof foei lelijk.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:19

Granoek schreef:
Azmay schreef:
Wat een gaaf project, ik volg.

Met het slopen van die stal krijg ik wel flashbacks naar Kim die toen zon enorme ellende had met de asbest. Maar dat verhaal ken jij ook dus je zal daar vast al onderzoek naar hebben gedaan :=


Hm dat verhaal ken ik niet of ben ik vergeten denk ik?

Abbeyblues van hier, zat allemaal asbest in de fundering geloof ik. Is toen echt lang grove ellende geweest.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 22:21

Rintah schreef:
Juist bij hout kan je wel een andere glasdikte zetten. Kunststof is daarin veel lastiger qua aanpassingen.

Oh, en mbt kunstof kozijnen/deuren (ik werk bij kozijnenboer;) ); let op met donkere kleuren en zonzijde. Sowieso is afstelling een ding bij kunstof deuren, maar in de zon met donkere kleur garandeer ik je dat je (zeker) 2x per jaar de deuren opnieuw moet (laten) afstellen omdat je hem anders niet meer open of dicht kan krijgen.
Ook met lichte kleur is afstelling van kunststof deuren een dingetje.
Kozijnen zijn minder gevoelig, maar bij grote ramen is dit wel iets om mee te nemen in beslissingsproces.

Mocht je bij hout bang zijn voor kromtrekken; de meeste deuren zijn tegenwoordig verstevigd met staal waardoor kromtrekken niet/minimaal gebeurt.


Thanks!!
Ik ben met hout vooral bang voor de prijs :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 22:22

Schuur_ schreef:
Leuk project Granouk! Dat emigreren van energielabel valt best wel mee en is minder urgent dan het lijkt. Wel raad ik je aan om zo snel mogelijk de elektra in orde te maken. Goedgekeurd is goedgekeurd voor 10 jaar whatever je er daarna ook mee doet.

Nu maakt het ook niet zo uit als de elektricien moet slijpen om wat kabels te trekken of stopcontactjes bij maken omdat je toch nog alles moet verven/verbouwen. Als je net je hele huis behangvrij, gaatjes gevuld en geschilderd hebt en dan komt die met zijn slijper baal je best wel ( been there done that :Y) )


Dat is inderdaad het eerste dat mijn vriend gaat aanpakken!
Er komt daar binnenkort iemand voor langs die ook kan keuren

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 22:26

Oooh Azmay ik had een andere Kim voor! Daar zit me wel iets van bij ja.

Gelukkig hebben wij een asbestattest er bij, hoop dat ik er van uit kan gaan dat die klopt?

Wij hebben ook offerte gevraagd voor kunststof kozijnen!
Onderhoudsvriendelijk en we willen graag zwarte ramen :)

PVC is ook niet meer het pvc van vroeger natuurlijk, ik zit niet per se vastgepind op hout of houtlook voor ramen. De deur willen we wel graag in houtlook

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:44

Granoek schreef:
Oooh Azmay ik had een andere Kim voor! Daar zit me wel iets van bij ja.

Gelukkig hebben wij een asbestattest er bij, hoop dat ik er van uit kan gaan dat die klopt?

Wij hebben ook offerte gevraagd voor kunststof kozijnen!
Onderhoudsvriendelijk en we willen graag zwarte ramen :)

PVC is ook niet meer het pvc van vroeger natuurlijk, ik zit niet per se vastgepind op hout of houtlook voor ramen. De deur willen we wel graag in houtlook



Ik denk dat jij misschien aan mij dacht? :')
Wij hebben ook asbest van onze paardenstal laten halen en ook van ons huis...dat was ook dikke ellende namelijk.
Onze stal heeft 4 weken zonder dak gezeten (in oktober) en uiteindelijk heeft een extern bedrijf ons nieuwe dak er maar op gelegd...en de dakgoten van ons huis zijn pas 1,5 jaar na afspraken aangepakt door betreffend bedrijf.

Dit betekend natuurlijk niet dat het overal dikke ellende is...hoop dat het allemaal redelijk vlekkeloos verloopt bij jullie Anoek, een heel mooi project hebben jullie +:)+ komt vast allemaal goed

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 08:18

Mijn vriend heeft gisteren hard gewerkt!

De deurlijsten (of hoe heet dat ook alweer) er al deels uit gesloopt

Afbeelding

Afbeelding

En ook het houten kader van de draagbalk af gehaald.

Afbeelding

Dit gaan we wellicht gewoon met gyproc bekleden. Had er graag een mooie houten balk van gemaakt maar dat is het nu eenmaal niet haha

En dan heeft hij ook al 1 deel van de stal onder handen genomen!
Ik weet niet hoe hij het gedaan heeft want ik was gisteren met die hitte stilletjes aan het sterven hier op werk maar hij heeft alle ijzeren rekken er al uit gekregen in dit stuk

Afbeelding

Afbeelding

En de eerste schatten al gevonden:

Spoiler want naalden en dode dieren

Spoiler:
Afbeelding

Kaitlyn

Berichten: 9730
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:41

Is dat een big?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 08:46

Kaitlyn schreef:
Is dat een big?

Ik zou het echt niet weten, hij dacht een rat maar ik heb hier echt geen verstand van :D

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:49

Ik zou zeggen een (pasgeboren) big.
Door het rooster gevallen, net als die naald.

laura_estee

Berichten: 149
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:49

Wat creepy (en interessant) om dat soort dingen in je eigen hebben en houden te vinden!

Kaitlyn

Berichten: 9730
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:56

Thioro schreef:
Ik zou zeggen een (pasgeboren) big.
Door het rooster gevallen, net als die naald.


Ja dat was ook mijn idee. Kan natuurlijk een hele kleine big of premature big zijn geweest ofzo.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:33

Ik ga volgen. Wat een tof project! Ik begrijp je opzet met toch behoud van wat stallen heel goed. Strontvervelend als er wat is en je moet dan nog op zoek naar een plek om je paard op te stallen terwijl je eigenlijk thuis wel ruimte hebt om wat te creëren. Het kan makkelijk in jouw schuur dus waarom niet. Ook handig ivm de wolf, evt onderzoeken ooit,… je weet nooit waarvoor ze van pas kunnen komen!

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:50

Ja scheelt wel als je niet alle kozijnen hoeft te vervangen.

Wij hebben bij een oude en mooie authentieke deur en schattige kleine raampjes op de zolder van ons jaren 30 huis alleen het glas laten vervangen. Scheelt toch een hoop geld.

Een ruitje is iets van 30 euro vaak en een heel kozijn een stukje duurder. Dan alleen nog een glaszetter maar dat waren ook de kosten niet.

Een nieuwe voordeur of kozijn is toch vaak duurder dan ruitjes van enkel glas vervangen. 4 ruiten bij onze voordeur was 300 euro incl glaszetter. En die kleine raampjes boven 150 incl glaszetter. Daar koop je geen nieuwe kozijnen of voordeur voor. Als je zelf handig bent met ramen erin zetten dan is het nog goedkoper.

Volgens mij kun je ook die kosten van die ramen gebruiken voor een of andere subsidiepot voor verduurzaming huis. Hele kozijnen niet...maar wel het glas. Maar dat zou je even moeten uitzoeken welke voorwaarden daar voor zijn.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:16

Rintah schreef:
Juist bij hout kan je wel een andere glasdikte zetten. Kunststof is daarin veel lastiger qua aanpassingen.

Oh, en mbt kunstof kozijnen/deuren (ik werk bij kozijnenboer;) ); let op met donkere kleuren en zonzijde. Sowieso is afstelling een ding bij kunstof deuren, maar in de zon met donkere kleur garandeer ik je dat je (zeker) 2x per jaar de deuren opnieuw moet (laten) afstellen omdat je hem anders niet meer open of dicht kan krijgen.
Ook met lichte kleur is afstelling van kunststof deuren een dingetje.
Kozijnen zijn minder gevoelig, maar bij grote ramen is dit wel iets om mee te nemen in beslissingsproces.

Mocht je bij hout bang zijn voor kromtrekken; de meeste deuren zijn tegenwoordig verstevigd met staal waardoor kromtrekken niet/minimaal gebeurt.
op zn minst. Worden er helemaal gestoord van.. huurhuis dus kunnen er ook niks aan doen.. helaas


Gaaf volgtopic en ik volg ook. Ik gok dat ik ook de kelder zou volstorten met puin en dan beton haha. :')
Heel benieuwd naar t hele project