Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:40

Ik schrik eerlijk gezegd echt van de mensen die er maar gelijk van uit gaan dat je hier verwende kinderen mee creëert.

Als ouder vind ik het juist heel logisch dat je probeerd een zo fijn en financieel zorgeloos thuis voor je kind te maken. Zoals Ts ook post zijn hier meerdere manieren voor mogelijk en ook op dusdanige manier dat haar zoon gewoon geld voor de woning betaald en het financieel dus allemaal zelf moet regelen.

foxy80

Berichten: 7880
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:31

SjonnieZ schreef:
21 en z’n MBO nog niet af? Die zou ik eerst lekker z’n opleiding laten afmaken.
Vroegah.. ging je eerst naar school dan een paar jaar werken, huren sparen en dan kwam koop om de hoek.
En mss ouderwets maar ik vind dit nog steeds een heel gezonde basis.


Sjonnie, je zegt het goed, vroegah...

Tijden veranderen en wat ik hier zie is een TS die een gezonde basis tracht te formuleren voor het jaar 2023 met krappe woningmarkt en exuberante prijzen (voor alles, niet alleen huur).

En we hebben het hier over wonen hé, dat is een basisrecht. Geen dure telefoon, waanzinnige vakantie of een of ander vaag ondernemingsplan.

Vergeet ook niet dat deze jongen single is. Dat kan veranderen, maar in de huidige tijd is zelfs dat geen 'oplossing'. Tweeverdieners worden nu ook geconfronteerd met onbetaalbare markt. Dat was 20 jaar geleden absoluut niet het geval. Ofwel kocht je een opknapper, of je leende langer, maar er was keuze. Nu is er zonder eigen fikse inbreng niks mogelijk qua kopen.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:54

Hier een beetje een tegengeluid. :P

Mijn ouders hebben me nooit financieel gesupport in woonruimte(of studie). ik ben "gewoon" begonnen op een studentenkamer met huisgenoten, doorgestroomd naar huur-studio, naar uiteindelijk koop zonder hulp van buitenaf.

Ik vind het nogal wat dat jullie allemaal je kind zo willen helpen. Ik vind het echt heel verwend overkomen :o . Ben echt niet slechter geworden van huren en op eigen benen staan.

Ik lijk veel mensen te lezen hier die maar één kind hebben? Of ook mensen die meerdere kinderen hebben die dit overwegen? Meerdere kinderen zo financieel supporten lijkt me ook nogal wat vermogen voor nodig.

Ja, de huizenmarkt is verrot maar de banenmarkt is daarentegen weer prima met de arbeidsmarktkrapte. Gewoon, eerst een baan, sparen en dan naar zelfstandige woonruimte.

Ik zou het trouwens ook best een afknapper vinden als mijn partner zo "uit de wind" zou worden gehouden door zijn ouders.


Misschien sta ik er later als ik zelf kinderen heb wel heel anders in, je weet het natuurlijk niet :D

Roosch

Berichten: 36675
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:59

MyrtheJ, ik ben ook 100% financieel onafhankelijk sinds m'n 18e en ben het met je eens dat je daar wel wat van leert en hard wordt hiervan.

Aan de andere kant natuurlijk onwijs mooi als ouders wel kunnen en willen helpen.

Ik ben nu 33 en in "mijn tijd" was het toch iets makkelijker een woning te krijgen gok ik dan nu.

Een ideale middenweg zou zijn én kind leren op eigen benen staan én helpen. Ik denk dat hem laten onderhuren bijvoorbeeld echt ideaal zou zijn. Je kunt hem dan zo wel helpen maar niet z'n pamper blijven verschonen om het maar zo te zeggen. :Y)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:05

Ja weet je, beter verwend dan verwaarloosd. Ik zie de constructie huren van je ouders veel in mijn omgeving. Als ik het later ook zo kan regen voor mijn kinderen zal ik dat zeker doen. Ik heb zelf voor een habbekrats in de stad gewoond, maar ik ga er niet vanuit dat mijn kinderen later zo makkelijk aan de beurt zijn bij de woningbouw.

Wij zijn met z'n drieën thuis en onze ouders hebben ons alle drie in meer of mindere mate financieel geholpen. Alleen maar fijn dat je de wind mee hebt. In mijn geval hebben ze mijn studie betaald.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-08-23 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Berichten: 7880
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:09

Myrthe, was jij nog single toen je huurde? Uit je eerdere reacties op bokt (sorry, heb gespiekt) zag ik iig dat je een relatie had toen je kocht, dus die situatie is al anders dan die van zoon TS. En welk jaar en regio? Want TS haar zoon zit blijkbaar in een regio waar je nu als single man geen huurwoning vindt.

Ik wilde ook gelijk roepen dat in mijn tijd (20 jaar geleden) kopen makkelijker was, maar kwartje viel dat ik op het moment van uit huis gaan ook een meebetalende partner had.

TS haar zoon is single man, vindt nu al geen huurwoning en wil zich indekken als partner niet meteen mee gaat of kan betalen.

Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:09

Ik vind het heel eerlijk gezegd vooral overkomen als afgunst als mensen daar zo'n sterke mening over hebben :o En dat snap ik ook best wel misschien, als je het zelf zonder hulp hebt moeten doen.

Ik heb inderdaad geen broers of zussen en wel hulp van mijn ouders gehad. Heel fijn en ik ben ze daar heel dankbaar voor. Wat een ander daarvan vindt, vind ik ook niet zo interessant eigenlijk. Moet iedereen vooral zelf weten, toch? Als je het kan en wil, prima. Ik heb daarnaast ook prima de waarde van geld en werken geleerd, dat lijkt me het belangrijkste.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:44

foxy80 schreef:
Myrthe, was jij nog single toen je huurde? Uit je eerdere reacties op bokt (sorry, heb gespiekt) zag ik iig dat je een relatie had toen je kocht, dus die situatie is al anders dan die van zoon TS. En welk jaar en regio? Want TS haar zoon zit blijkbaar in een regio waar je nu als single man geen huurwoning vindt.

Ik wilde ook gelijk roepen dat in mijn tijd (20 jaar geleden) kopen makkelijker was, maar kwartje viel dat ik op het moment van uit huis gaan ook een meebetalende partner had.

TS haar zoon is single man, vindt nu al geen huurwoning en wil zich indekken als partner niet meteen mee gaat of kan betalen.


Ik vond het wat teveel om mijn hele priveleven hierop te gooien maar ik heb inderdaad zowel gehuurd samenwonend, gekocht samenwonend, gehuurd single en gekocht single in de afgelopen 10 jaar. Laten we zeggen dat ik wel vaak verhuisd ben en alle varianten geprobeerd heb. :+ . Altijd regio randstad, drie van de vier grote steden... Huren was altijd particulier, als je samen woont heb je ook meer ruimte nodig dan alleen.

En zeker geen afgunst hoor! Het is mooi als het wel kan, maar ik ken het gewoon niet van huis uit.

foxy80

Berichten: 7880
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:28

MyrtheJ schreef:
En zeker geen afgunst hoor! Het is mooi als het wel kan, maar ik ken het gewoon niet van huis uit.


Ik ook niet trouwens. Maar zoals gezegd, tijden veranderen.

Bij mij is trouwens het besef gekomen dat je niet wil dat de staat bij overlijden met een hoop geld gaat lopen wat je eigenlijk prima vooraf aan je kroost had kunnen geven, mits de nodige voorbehouden vastgelegd via notaris. En laat vastgoed nou net heel goed zijn om dit meteen te regelen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 18:31

Citaat:
Wat kan hij zelf aan hypotheek krijgen? Is het haalbaar om het verschil tussen zijn max hypotheek en wat een startersflatje kost te schenken?


We komen inderdaad ook richting gedachte zelf gedeelte hypotheek (hij dus) en ik gedeelte via generatiehypotheek constructie. Maar ik vind het ook erg belangrijk dat het als het ff kan ook echt (al is het gedeeltelijk eventueel) wel van hem ook wordt. Al is het een kippenhok, dan is het wel zijn kippenhok :7

Citaat:
Ik schrik eerlijk gezegd echt van de mensen die er maar gelijk van uit gaan dat je hier verwende kinderen mee creëert.

Dat dus. Die van mij is helemaal niet verwend. Het is ook niet dat hij erom vraagt, het is dat ik het aanbied, omdat we nu twee jaar aan het zoeken zijn en het schiet niet op en de situatie wordt er niet beter op... Je kijkt als ouder wat de mogelijkheden zijn. In combinatie met ...
Citaat:
Bij mij is trouwens het besef gekomen dat je niet wil dat de staat bij overlijden met een hoop geld gaat lopen wat je eigenlijk prima vooraf aan je kroost had kunnen geven, mits de nodige voorbehouden vastgelegd via notaris. En laat vastgoed nou net heel goed zijn om dit meteen te regelen.

Dat telt dus ook mee.

Ja ik heb 'maar' een kind :) had ik er twee gehad, was het wellicht makkelijker, stop je ze samen in een huis, dat zie ik in mijn omgeving ook gebeuren.

Ik ben zelf vroeger nooit geholpen, en nu ook niet trouwens. Maakt niet uit, andere tijden, andere (on)mogelijkheden.

Citaat:
Ja weet je, beter verwend dan verwaarloosd. Ik zie de constructie huren van je ouders veel in mijn omgeving. Als ik het later ook zo kan regen voor mijn kinderen zal ik dat zeker doen. Ik heb zelf voor een habbekrats in de stad gewoond, maar ik ga er niet vanuit dat mijn kinderen later zo makkelijk aan de beurt zijn bij de woningbouw.

Wij zijn met z'n drieën thuis en onze ouders hebben ons alle drie in meer of mindere mate financieel geholpen. Alleen maar fijn dat je de wind mee hebt. In mijn geval hebben ze mijn studie betaald.


Fijn dat dat zo gelopen is bij jou :j en wat je zegt: er wordt veel gehuurd van / via ouders :j

Aan stelletjes wordt veel makkelijker verhuurd of aan vriendinnen :) ik begrijp dat ook wel als verhuurder hoor. Maar ik heb nu eenmaal een zoon, daar maak ik niet zomaar een meisje van :+

Citaat:
Mijn ouders hebben me nooit financieel gesupport in woonruimte(of studie). ik ben "gewoon" begonnen op een studentenkamer met huisgenoten, doorgestroomd naar huur-studio, naar uiteindelijk koop zonder hulp van buitenaf.


Dat zou die van mij het liefste willen maar dat lukt dus niet. Die 1e stap.
Ik snap niet dat er veel wordt gezegd dat mensen er niet slechter van zijn geworden ,dat het verwend overkomt , dat hij niet op eigen benen kan / wil staan etc. Dat is niet de issue.

Trouwens, bottom line zal hij het gewoon zelf betalen, ik help hem op weg. Hij zal gewoon huur betalen aan mij als ik een huis / appartement voor hem fix op wat voor manier dan ook, dus van 'zomaar weggeven' of geven, schenken of wat dan ook in enorme getallen en hoeveelheden, is totaal geen sprake :+ was het maar zo'n feestje, ik ben geen miljonair of zoiets hahaha.

Hij mag het bijv lenen, en dat is meer dan de bank doet als je jong bent zonder een vast contract :-)
Hij wordt dus niet financieel 'uit de wind gehouden', het wordt juist mogelijk gemaakt om dingen te kunnen gaan doen. Hij wil best wel betalen, maar als jij in je eentje 800/ 1000 Euro huur moet ophoesten (let wel, alleen al huur, dan heb ik het nog niet over de overige kosten bij een huurwoning) en je hebt een salaris van 1500 / 2000 netto, wordt het al bijzonder lastig. Maar als die woonbaas vraagt om een salaris van minimaal 4x de huurprijs, dus 4000 bruto, ja dat gaat hem echt niet worden op je 21e, 22e, 23e...
Denk ik zomaar }:0

Hij wil ook prima met anderen in een huis, dus het hoeft geen zelfstandige woonruimte te zijn, hij werkt gewoon nu ook al, hij spaart .... maar die woonruimte dat is gewoon bijzonder lastig.

Ech wel....

Plukje
Berichten: 1653
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:56

MyrtheJ schreef:
Ik vind het nogal wat dat jullie allemaal je kind zo willen helpen. Ik vind het echt heel verwend overkomen :o . Ben echt niet slechter geworden van huren en op eigen benen staan.

…..

Ik zou het trouwens ook best een afknapper vinden als mijn partner zo "uit de wind" zou worden gehouden

En dit is precies het soort nare reacties waar ik zo van baal. Mijn zoon is zelfstandig, hardwerkend, bescheiden, verlegen en lief. Het feit dat wij de middelen hebben om hem in een bizarre huizenmarkt te ondersteunen doet niets af aan zijn fijne karakter. Dat ook ikzelf niet slechter ben geworden van alles rooien zonder hulp staat compleet los van het feit dat ik mijn zoon graag help omdat wij daar toevallig de mogelijkheid toe hebben. Dat hij vervolgens ook nog wordt afgeserveerd als potentiële partner omdat zijn ouders door hard werk wat vermogen hebben opgebouwd vind ik ronduit schokkend.
Ik hoorde laatst ook al van een bevriend stel dat zij hun kinderen vragen om te liegen over wat zij van hun ouders krijgen, omdat daar zo negatief op wordt gereageerd. Ik vind het een enge wereld…

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:09

Ik snap heel goed wat je zegt hoor. Ik zou als ouder ook mijn kind financieel of met woning willen helpen.

Aan de andere kant snap ik ook wat andere hier zeggen over "verwennen".

Even als voorbeeld: langdurige ziekte is voor een heel groot deel psychische klachten tegenwoordig. Vooral in de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Een belangrijke reden daarvan is dat deze generatie gewoon nooit tegenslag heeft gehad. En als er dan iets tegen zit, ze er niet mee kunnen dealen.

Voor een deel komt dat dus doordat ouders "alles oplossen" tijdens het opgroeien.

Dus dat "verwend" zijn, kan later behoorlijk opbreken.

Maar nogmaals: ik snap heel goed jouw wens om je zoon net dat beetje hulp te bieden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:37

Tango1979 schreef:
Ik snap heel goed wat je zegt hoor. Ik zou als ouder ook mijn kind financieel of met woning willen helpen.

Aan de andere kant snap ik ook wat andere hier zeggen over "verwennen".

Even als voorbeeld: langdurige ziekte is voor een heel groot deel psychische klachten tegenwoordig. Vooral in de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Een belangrijke reden daarvan is dat deze generatie gewoon nooit tegenslag heeft gehad. En als er dan iets tegen zit, ze er niet mee kunnen dealen.

Voor een deel komt dat dus doordat ouders "alles oplossen" tijdens het opgroeien.

Dus dat "verwend" zijn, kan later behoorlijk opbreken.

Maar nogmaals: ik snap heel goed jouw wens om je zoon net dat beetje hulp te bieden.


Wat een onzin. Alsof je een psychische ziekte krijgt als je ouders je financieel ondersteunen. Of dat dat uberhaupt te maken heeft met ‘ergens mee kunnen dealen’. Dat heeft veel meer te maken met dat er tegenwoordig veel minder familiaal contact is, hogere werkdruk, meer computerwerk, meer social media met ‘de perfecte verhalen/modellen/…, minder communicatie en veilig thuisgevoel door scheidingen en co-ouderschappen, etc.

Ik heb ook een heel deel van thuis uit meegekregen waar ik heel dankbaar voor ben. Werk verder fulltime, doe nog paarden in pension hier, probeer wat geld te geven aan goede doelen en ben voor de rest vooral heel erg bezig met sparen en toekomstplannen. Ja dat sparen had een heel stuk minder geweest als ik nog een huur ergens moest ophoesten die veel hoger is dan mijn huidige lening. Maar die ene stap hulp verandert echt niets aan iemands karakter of geeft iemand geen psychische problemen. Integendeel… van chronische geldzorgen krijg je eerder psychische klachten.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:38

MyrtheJ schreef:
Hier een beetje een tegengeluid. :P

Mijn ouders hebben me nooit financieel gesupport in woonruimte(of studie). ik ben "gewoon" begonnen op een studentenkamer met huisgenoten, doorgestroomd naar huur-studio, naar uiteindelijk koop zonder hulp van buitenaf.

Ik vind het nogal wat dat jullie allemaal je kind zo willen helpen. Ik vind het echt heel verwend overkomen :o . Ben echt niet slechter geworden van huren en op eigen benen staan.

Ik lijk veel mensen te lezen hier die maar één kind hebben? Of ook mensen die meerdere kinderen hebben die dit overwegen? Meerdere kinderen zo financieel supporten lijkt me ook nogal wat vermogen voor nodig.

Ja, de huizenmarkt is verrot maar de banenmarkt is daarentegen weer prima met de arbeidsmarktkrapte. Gewoon, eerst een baan, sparen en dan naar zelfstandige woonruimte.

Ik zou het trouwens ook best een afknapper vinden als mijn partner zo "uit de wind" zou worden gehouden door zijn ouders.


Misschien sta ik er later als ik zelf kinderen heb wel heel anders in, je weet het natuurlijk niet :D


Wat maakt het uit of je van je ouders huurt of van een andere huurbaas :? Of een huis van je ouders koopt of van een ander?

En vraag twee waar vind je dan een huurhuis die je alleen kan betalen op een modaal of startsalaris :')
In mijn omgeving bestaat dit namelijk gewoon niet, of je moet 15-20 jaar op de wachtlijst en ik neem aan dat je ook gewoon je kind uit huis wil hebben en als het niet kan je dan zelf mogelijkheden gaat creëren.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:39

Tango1979 schreef:
Even als voorbeeld: langdurige ziekte is voor een heel groot deel psychische klachten tegenwoordig. Vooral in de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Een belangrijke reden daarvan is dat deze generatie gewoon nooit tegenslag heeft gehad. En als er dan iets tegen zit, ze er niet mee kunnen dealen.

Voor een deel komt dat dus doordat ouders "alles oplossen" tijdens het opgroeien.

Dus dat "verwend" zijn, kan later behoorlijk opbreken.


Wat is de onderbouwing voor dit statement?

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:04

Ik werk als verzekeringsadviseur. Veel met AOV en verzuimverzekering. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar de redenen van verzuim.

Meer dan 50% tegenwoordig is psychisch verzuim
https://www.sazas.nl/werkgever/verzuimt ... ch-verzuim

Mentale weerbaarheid is een onderdeel daarvan. Natuurlijk zijn er ook andere factoren: sociale media, verharding maatschappij, meer druk, sneller leven.

Ik zeg dus niet dat alles komt door mentale weerbaarheid kweken. Maar een deel zeker wel. En mentale weerbaarheid opbouwen is lastig als je geen tegenslagen tijdens het opgroeien hebt.

https://progressiegerichtwerken.nl/hoe- ... terouders/

https://www.gezondheid.be/artikel/opvoe ... reld-29448

https://www.mamaliefde.nl/curling-ouder ... -wat-zijn/
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 09-08-23 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:13

Eens dat curlingouders niet weerbare kinderen kweken.

Maar een kind helpen met een huis vind ik niet bepaald curling :=
Wat maakt het uit of je hypotheek/huur aan je ouders betaalt ipv een bank/ andere huurbaas :? Dat is toch niet je kind volledig uit de wind houden.

Plukje
Berichten: 1653
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:13

Ik ben wel bekend met het fenomeen, maar ik ben het gewoon totaal niet eens met de connectie. Het financieel ondersteunen van je kind heeft niets te maken met curling. Mijn kind is onwaarschijnlijk zelfstandig voor zijn leeftijd, hij heeft gedoe met leraren altijd zelf opgelost, hij heeft twee (interessante) bijbanen volledig zelf geregeld, hij kan het volledige huishouden draaien inclusief goed koken. Ik herken gewoon echt helemaal niets in de termen ‘verwend’ en ‘niet weerbaar’ en vind het echt vervelend dat kinderen van ouders met geld automatisch dat label opgeplakt krijgen.
Laatst bijgewerkt door Plukje op 09-08-23 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:13

Tango1979 schreef:
Even als voorbeeld: langdurige ziekte is voor een heel groot deel psychische klachten tegenwoordig. Vooral in de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Een belangrijke reden daarvan is dat deze generatie gewoon nooit tegenslag heeft gehad. En als er dan iets tegen zit, ze er niet mee kunnen dealen.


Grappig dat je dat zegt.

Iemand die nu 35 is was 19 toen de bankencrisis begon in 2007. Die ging geruisloos over in de Eurocrisis. Het enige wat ik me kan herinneren van die tijd is dat niet het werk kon vinden waar ik voor opgeleid was en alleen maar laagbetaalde rotbaantjes kon krijgen. Werd alles weer een keer normaal en was je net een beetje bezig met het aflossen van je studieschuld (als je die hebt) dan komt Corona om de hoek kijken. Het voornaamste wat mijn generatie meekrijgt is dat overal op bezuinigd wordt. Dat er crisis is qua geld, klimaat en oorlog. En dat zeikende boomers ons verwend vinden.

Ik zal je wat zeggen. Mijn pa kon van zijn ongeschoolde werk waarvoor hij ver beneden modaal zat een allerjezusgroot nieuwbouwhuis met een enorme tuin financieren. En een eigen auto. En veel meer vreten dan hij op kon. En vrouw en kids bekostigen. Hij kwam thuis en toen stond er te vreten op tafel, omdat z'n vrouw de hele godsganse dag niks anders hoefde te doen dan het huis op orde maken en boodschappen doen. 's Avonds als hij thuiskwam deed hij z'n benen omhoog, pakte hij een biertje en hoefde hij niks meer te doen behalve alleen maar dingen die hij leuk vond.

Het is al ff geleden dat de gemiddelde persoon zo comfortabel kon leven van één vrij laag inkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41625
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:17

Tango1979 schreef:
Ik werk als verzekeringsadviseur. Veel met AOV en verzuimverzekering. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar de redenen van verzuim.

Meer dan 50% tegenwoordig is psychisch verzuim
https://www.sazas.nl/werkgever/verzuimt ... ch-verzuim

Mentale weerbaarheid is een onderdeel daarvan. Natuurlijk zijn er ook andere factoren: sociale media, verharding maatschappij, meer druk, sneller leven.

Ik zeg dus niet dat alles komt door mentale weerbaarheid kweken. Maar een deel zeker wel. En mentale weerbaarheid opbouwen is lastig als je geen tegenslagen tijdens het opgroeien hebt.

https://www.gezondheid.be/artikel/opvoe ... reld-29448

https://www.mamaliefde.nl/curling-ouder ... -wat-zijn/

Ah ja, dan is psychisch in de put omdat je vast zit in een uitzichtloze woonsituatie veel beter. Dan ken je iig tegenslagen.

:?.

Tango1979

Berichten: 2528
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:28

De levensstandaard is juist enorm gestegen de laatste jaren

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-ne ... epage=true

En financieel ondersteunen van je kind KAN (ik zeg niet dat dat in dit geval zo is) invloed hebben op de mentale weerbaarheid. Daarom snap ik ook de reacties die minder positief zijn mbt financiële ondersteuning.

Ja tot je 26ste thuiswonen is misschien niet zo leuk, maar het is niet zo dat ie dakloos is toch ;)

Maar het verschilt gewoon per situatie. Er zijn ouders die alles voor hun kind uit handen nemen. Kids die nooit een baantje hoeven te nemen en alles aangereikt krijgen.

Ik heb niet het idee dat dat bij het kind van TS het geval is. Maar ik.vind dit een interessant onderwerp vanuit mijn vakgebied. Vandaar dat ik erop inhaakte.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:39

Mensen die zijn gaan studeren tot 23/24 jaar (en dat is de gewone master, niets speciaals) hebben op 26 amper kapitaal of loon opgebouwd en zonder hulp over het algemeen geen mogelijkheid tot huren of kopen.
Ik was gedoctoreerd ingenieur toen ik begon en had net aan 1900 euro netto bij mijn eerste job als consultant. Na 9 jaar studies en grootste onderscheiding. Tot nu toe kon niemand van mijn vrienden voor zijn/haar 29ste iets kopen zonder hulp of partner.

Overigens gaat je artikel over curling ouders over fouten in de opvoeding bij (jongere) kinderen, niet over hulp bij grote stappen in het leven. Verpruts ik mijn gift is er alsnog niemand om dat te redden.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 09-08-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:41

Tot je 26e is best optimistisch hoor.
In veel gemeenten moet je je op je 16e inschrijven als je op je 26e een huis wil hebben.
In de Randstad op je 11e :+

Suzanne F.

Berichten: 49246
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:03

verootjoo schreef:
Tot je 26e is best optimistisch hoor.
In veel gemeenten moet je je op je 16e inschrijven als je op je 26e een huis wil hebben.
In de Randstad op je 11e :+


Je mag je toch pas met 18 inschrijven?

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:06

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:
Tot je 26e is best optimistisch hoor.
In veel gemeenten moet je je op je 16e inschrijven als je op je 26e een huis wil hebben.
In de Randstad op je 11e :+


Je mag je toch pas met 18 inschrijven?


Daarom vond ik met 26 je eerste huurwoning dus wat optimistisch :+