Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 13:22

Na jaren lang sparen en dromen van een eigen mini campertje, is de knoop gister dan eindelijk echt doorgehakt.
Ik had deze droom al voor corona tijd, echter durfde ik het destijds niet aan, maar het onderbuik gevoel dat ik dit toch wel echt graag wou, ging niet weg.
Aangezien ik het project voornamelijk in mijn eentje ga doen, is het altijd leuk om mensen mee te kunnen laten kijken en denken in het proces. Want ik zal dit project absoluut starten met 2 linker handen en honderden youtube filmpjes. Maar voor alles moet een eerste keer zijn :Y)

Het word geen echte camper, daar is de auto immers niet geschikt voor, tevens word dit ook mijn woon-werkverkeer auto met de slecht weer dagen of voor langere afstanden (doe op dit moment alles met de scooter), hierdoor was het belangrijk dat die lekker compact zou blijven zodat ik hem ook kwijt kan in parkeergarages, steden etcetera.
Om deze reden icm de milieuzones ben ik ook voor een benzine uitvoering gegaan. Auto is een Opel combo L2H1 uit 2013. Hij blijft gewoon op grijs kenteken staan, maar word particulier gereden, hierdoor heb ik geen verplichtingen aan waar de inrichting aan moet voldoen.

Over 2 weken kan ik de auto ophalen, maar ik heb alvast wat foto's bijgevoegd van de auto in kwestie en wat inpiratie, maar hier kan nog volledig van afgeweken worden.
Dus als mensen leuke ideeën hebben, brand los.
de laadruimte op de vloer is +- 210-220cm lang,140-145cm breed en 130cm hoog. Oftewel, precies een klein bed :+ Er moeten 2 personen in kunnen slapen, maar geen zorgen, er gaan alleen mensen mee met wie ik redelijk close ben, het is immers knus. dit betekent ook dat er een constructie moet komen waardoor het bed relatief makkelijk opgeklapt kan worden tot bank met tafeltje, en ik zou graag ergens een porta potti onder verstoppen en wat opbergruimte.
keukentje, gas, stromend water e.d. hoeft allemaal niet, we zullen niet langere tijd off grid gaan, en een los gasbrandertje, wat flessen water en boodschappen zijn zo meegenomen.

Op dit moment ben ik ook nog aan het sparren over hoe ik het ga doen met ramen, evt een raam plaatsen in het tussenschot (want deze mag er volgens mij niet uit) of een dakraam, of aan de zijkant een schuifraam? Andere optie is natuurlijk een hefdak, maar dat is wel gelijk een ingrijpende en kostbare optie. Er moet hoe dan ook iets van ventilatie en licht in komen, en isolatie, en daarna kan ik los gaan op de inrichting. :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:35

Leuk! Ken je de fb group kleine campers? daar zijn veel voorbeelden te vinden van erg kleine campers , vanaf renault Kangoo en dergelijke.

Ik heb zelf een T5, dat is net een slag groter.

Hefdak is echt heel fijn, maar verhoogt de kosten wel aanzienlijk. Misschien in jouw geval eerder kiezen voor een bustentje ervoor, daar verhoog je de leefruimte aanzienlijk mee. Dan houd je binnen puur voor slapen en eventueel bij heel slecht weer binnen zitten. Ik heb een bustent van Obelink, die zijn nieuw 150,- maar ook volop op marktplaats te vinden. Past ook aan jouw busje.

Afbeelding


Schuifraam hoor ik slechte verhalen over kans op lekken.

wat ga je doen qua elektra / Huishoud accu? Verwarming?

Er zijn volgensmij ook best wat kant en klare inbouw units op de markt, is dat voor jou geen optie?

Ik zie soms busjes met hele betimmeringen, maar dat maakt het busje aanzienlijk zwaarder, dus minder zuinig en je houdt weinig laadvermorgen over.

Ik heb over mijn uittrekbank nog een topdekmatras die je heel klein kunt oprollen, qua comfort echt een aanrader.

Vliegengaas in je deur is wel echt een aanrader.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:35

Gaaf! Ik volg mee.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:39

Heel leuk project!
Laat je het busje ook op camper kenteken zetten of dat niet?
Want de RDW heeft wel bepaalde eisen hieraan verbonden, waaronder volgens mij de mogelijkheid om te koken en water. Maar daar ben ik niet zeker van.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:45

en stahoogte, maar volgensmij was het niet de bedoeling van TS om de auto op camperkenteken te zetten. Wel grijs kenteken, en dat heeft weer andere richtlijnen.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:46

Renee1991 schreef:
Heel leuk project!
Laat je het busje ook op camper kenteken zetten of dat niet?
Want de RDW heeft wel bepaalde eisen hieraan verbonden, waaronder volgens mij de mogelijkheid om te koken en water. Maar daar ben ik niet zeker van.


Best wel veel eisen, waaronder hoogte een punt kan zijn ;)


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Citaat:
Inrichtingseisen kampeerauto/ camper
De binnenruimte moet een (denkbeeldig) rechthoekig blok kunnen bevatten, met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan.

De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:

minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn. Maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
een vaste tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Let op!

U moet alle genoemde faciliteiten op een normale manier vanuit de binnenruimte kunnen bereiken en gebruiken.

Afwijkende hoogte
Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie. Door deze constructie kan de binnenruimte worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.

Zijn aan de binnenkant van de binnenruimte materialen aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond? Dan gaan we voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uit van de verkleinde ruimte. Dat geldt voor zowel het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.

tinkergirl89

Berichten: 1120
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:50

Renee1991 schreef:
Heel leuk project!
Laat je het busje ook op camper kenteken zetten of dat niet?
Want de RDW heeft wel bepaalde eisen hieraan verbonden, waaronder volgens mij de mogelijkheid om te koken en water. Maar daar ben ik niet zeker van.


dit schrijft TS zelf


Afbeelding

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:55

Wat leuk!! Dit is voor mij ook zo’n “later als ik groot ben” droom :')
Groter word ik niet, wel ouder…maar ooit….
Zou dan ook idd voor zoiets gaan ipv een hele grote kampeerbus.
Dus ik volg! Heel veel succes!

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:02

Oja, dan heb ik er overheen gelezen. Sorry!
Ik ga wel volgen want het idee vind ik super leuk.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:12


Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:43

Heel leuk, gaaf dat je het gaat doen!

Wij hebben zelf een bus ongebouwd (de 2e al), maar die is wat groter. Mijn schoonouders hebben dezelfde auto als dat jij hebt en maken er ook een mini campertje van. Zij hebben er een tent bij gekocht die je er voor (aan vast) kunt zetten. Dat is wel echt een aanrader.

Raam kun je misschien in de achterdeur laten zetten? Was bij ons toen niet zo duur.

Wij hebben de wanden en het dak beplakt met geluidsisolatie en daarover temperatuurisolatie. Dat scheelt wel enorm qua kabaal en kou/warmte (en neemt niet heel veel ruimte in). Denk er wel om dat je geen koude bruggen creëert. Die fout had ik bij het plafond gemaakt waardoor het vocht op de plafondplaat condenseerde, hihi. Aldoende leert men.

Op het dak hebben we een zonnepaneeltje, dat is ook ideaal (zeker als je ook wil wild kamperen).

Veel klus plezier!

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:27

Ik volg ook graag mee. Wij hebben sinds kort een Renault Traffic en kijken ook af en toe naar de mogelijkheden om er mee te kamperen. In dit topic ontdekte ik voor het eerst het bestaan van de bustent, wat een uitvinding!

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:14

Ik volg ook!
Hier kriebelt het héél hard om hetzelfde te doen, maar dan wel met een formaatje groter (l2h2), gezien we altijd met twee (grote) honden reizen.

Heel vervelend wel, ik wil heel graag eerst eens huren voordat we iets kopen en ombouwen - om te zien of het bevalt. Maar een praktisch ingerichte camper vinden voor twee honden, die dat dan ook nog eens toelaten, blijkt nog niet zo evident -O-

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:56

Ohh leuk, ben benieuwd

paddington

Berichten: 2470
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:08

Gaaf project!
Ik zit er ook over na te denken over (camper)busje aan te schaffen als ik mijn erfenis krijg.

We gaan graag de hort op en het lijkt mij ideaal.

Ik zie graag je vorderingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:22

Ik zou even nagaan wat de rest BPM is en dat kan echt niet veel zijn. Ik denk ver onder 1000 euro. Even bij de RDW het kenteken naar geel zetten, dan mag het tussenschot er uit en dan scheelt echt ruimte.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:37

Faelynn schreef:
Na jaren lang sparen en dromen van een eigen mini campertje, is de knoop gister dan eindelijk echt doorgehakt.
Ik had deze droom al voor corona tijd, echter durfde ik het destijds niet aan, maar het onderbuik gevoel dat ik dit toch wel echt graag wou, ging niet weg.
Aangezien ik het project voornamelijk in mijn eentje ga doen, is het altijd leuk om mensen mee te kunnen laten kijken en denken in het proces. Want ik zal dit project absoluut starten met 2 linker handen en honderden youtube filmpjes. Maar voor alles moet een eerste keer zijn :Y)

Het word geen echte camper, daar is de auto immers niet geschikt voor, tevens word dit ook mijn woon-werkverkeer auto met de slecht weer dagen of voor langere afstanden (doe op dit moment alles met de scooter), hierdoor was het belangrijk dat die lekker compact zou blijven zodat ik hem ook kwijt kan in parkeergarages, steden etcetera.
Om deze reden icm de milieuzones ben ik ook voor een benzine uitvoering gegaan. Auto is een Opel combo L2H1 uit 2013. Hij blijft gewoon op grijs kenteken staan, maar word particulier gereden, hierdoor heb ik geen verplichtingen aan waar de inrichting aan moet voldoen.

Over 2 weken kan ik de auto ophalen, maar ik heb alvast wat foto's bijgevoegd van de auto in kwestie en wat inpiratie, maar hier kan nog volledig van afgeweken worden.
Dus als mensen leuke ideeën hebben, brand los.
de laadruimte op de vloer is +- 210-220cm lang,140-145cm breed en 130cm hoog. Oftewel, precies een klein bed :+ Er moeten 2 personen in kunnen slapen, maar geen zorgen, er gaan alleen mensen mee met wie ik redelijk close ben, het is immers knus. dit betekent ook dat er een constructie moet komen waardoor het bed relatief makkelijk opgeklapt kan worden tot bank met tafeltje, en ik zou graag ergens een porta potti onder verstoppen en wat opbergruimte.
keukentje, gas, stromend water e.d. hoeft allemaal niet, we zullen niet langere tijd off grid gaan, en een los gasbrandertje, wat flessen water en boodschappen zijn zo meegenomen.

Op dit moment ben ik ook nog aan het sparren over hoe ik het ga doen met ramen, evt een raam plaatsen in het tussenschot (want deze mag er volgens mij niet uit) of een dakraam, of aan de zijkant een schuifraam? Andere optie is natuurlijk een hefdak, maar dat is wel gelijk een ingrijpende en kostbare optie. Er moet hoe dan ook iets van ventilatie en licht in komen, en isolatie, en daarna kan ik los gaan op de inrichting. :D


[ [url=m/ziJoZs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tjUcyj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TvT1fU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voordat je begint, zul je een paar cruciale keuzes moeten maken:
Wil je camper-kenteken? Dan is stahoogte je punt. Die daken worden voor ca 800 euro aangeboden op marktplaats. Beetje zoeken levert wel wat op.

Blijf je grijs kenteken (eigenlijk alleen interessant als je 'm op een bedrijf kunt zetten) let er dan op dat je niet zomaar ramen mag plaatsen!

Voor de rest goed kijken bij anderen; veel van die minicampers zien er tof uit maar zijn in de praktijk volstrekt onpraktisch en onbruikbaar!
welke eisen stel je echt? Hoe wil je dat erin hebben en moet de auto op meer manieren te gebruiken zijn?

Bedenk daarnaast dat alles wat je erin bouwt, van je laadvermogen af gaat en dat laadvermogen is eindig! Vergis je niet in wat spullen wegen.

jojoleinee

Berichten: 2663
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:43

Heel gaaf! Ooit zou ik ook wel een campertje willen. Voor nu gaan we komende zomer voor het eerst met een gehuurde VW T5 op vakantie! Kunnen we meteen inrichtingen testen :Y)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 08:16

gaucho schreef:
Leuk! Ken je de fb group kleine campers? daar zijn veel voorbeelden te vinden van erg kleine campers , vanaf renault Kangoo en dergelijke.

Ik heb zelf een T5, dat is net een slag groter.

Hefdak is echt heel fijn, maar verhoogt de kosten wel aanzienlijk. Misschien in jouw geval eerder kiezen voor een bustentje ervoor, daar verhoog je de leefruimte aanzienlijk mee. Dan houd je binnen puur voor slapen en eventueel bij heel slecht weer binnen zitten. Ik heb een bustent van Obelink, die zijn nieuw 150,- maar ook volop op marktplaats te vinden. Past ook aan jouw busje.

[ [url=m/sITjqj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Schuifraam hoor ik slechte verhalen over kans op lekken.

wat ga je doen qua elektra / Huishoud accu? Verwarming?

Er zijn volgensmij ook best wat kant en klare inbouw units op de markt, is dat voor jou geen optie?

Ik zie soms busjes met hele betimmeringen, maar dat maakt het busje aanzienlijk zwaarder, dus minder zuinig en je houdt weinig laadvermorgen over.

Ik heb over mijn uittrekbank nog een topdekmatras die je heel klein kunt oprollen, qua comfort echt een aanrader.

Vliegengaas in je deur is wel echt een aanrader.


Wat veel reacties al, heel leuk!
Ik heb niet super veel tijd nu, maar zal zo veel mogelijk proberen te beantwoorden.

Ik heb me gelijk toegevoegd in de facebookgroep.
Elektra overweeg ik een zonnepaneel en huishoud accu, echter moet ik nog even uitrekenen hoeveel ik daadwerkelijk aan elektra nodig ga hebben. Powerbank voor mn telefoon, paar ledlampjes voor in de bus als het donker is, maar misschien kan dat ook wel op een powerbank? En verder? Koelkast ed komt er niet in.
Misschien een dakraam met ventilatiesysteem, die moet wel continue op de stroom volgens mij, weet nog niet of dat handig is en voor die enkele momenten echt noodzakelijk. Uiteraard wel gewoon ventilatie dmv een raam die open kan.

kant en klaar kan, maar ik vind het juist zo leuk om zelf in te bouwen, de uitdaging ligt hem denk ik ook niet bij het inbouwen, ik heb mijn eigen huis ook voor een groot deel verbouwd, eettafel etc zelf gemaakt, we hebben super veel gereedschap voor het klussen, zagen en bewerken van hout. De grote uitdaging gaat hem liggen in de basis vd constructie zoals het isoleren en ramen plaatsen en eventuele elektra.

inderdaad een goede om het zo ligt mogelijk te houden, betimmering is mooi, maar er zitten platen aan de binnenkant, misschien dat ik deze er wel af haal, achter isoleer en de platen opknap/schilder.

Is zo'n bustentje ook nog praktisch als je elke dag verplaatst? Auto zal tussendoor ook gebruik worden voor boodschappen, of soms parkeren we op een plek in de buurt van de kust, maar als we gaan surfen moeten we nog wel een km of 10 rijden, ik blijf maar zelden een dag op dezelfde plek, denk niet dat het praktisch is zo iets 3 keer per dag op en af te bouwen of gaat dat heel makkelijk?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 08:21

Stinkmodder schreef:
Heel leuk, gaaf dat je het gaat doen!

Wij hebben zelf een bus ongebouwd (de 2e al), maar die is wat groter. Mijn schoonouders hebben dezelfde auto als dat jij hebt en maken er ook een mini campertje van. Zij hebben er een tent bij gekocht die je er voor (aan vast) kunt zetten. Dat is wel echt een aanrader.

Raam kun je misschien in de achterdeur laten zetten? Was bij ons toen niet zo duur.

Wij hebben de wanden en het dak beplakt met geluidsisolatie en daarover temperatuurisolatie. Dat scheelt wel enorm qua kabaal en kou/warmte (en neemt niet heel veel ruimte in). Denk er wel om dat je geen koude bruggen creëert. Die fout had ik bij het plafond gemaakt waardoor het vocht op de plafondplaat condenseerde, hihi. Aldoende leert men.

Op het dak hebben we een zonnepaneeltje, dat is ook ideaal (zeker als je ook wil wild kamperen).

Veel klus plezier!


Wat tof dat jullie dit al gedaan hebben!

Waarmee heb jij de geluid en temperatuur isolatie gedaan?
ja die koude bruggen ben ik een beetje bang voor, krijg je dat dan als je bijvoorbeeld een stukje overslaat?
Zou anders zelf denken van doe alleen de vloer en grote panelen/zijkanten, maar dat kan dus niet?

welk zonnepaneel hebben jullie? Vind het best moeilijk wat ik dan zou moeten kiezen en wat ook makkelijk is betreft aansluiting.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:24

Als je weinig stroom nodig hebt dan kun je ook een draagbaar power station kopen. Dat is een lithium batterij met laadpoorten (meestal usb en 12v) en een of twee stopcontacten voor 220V, en vaak ook een ingang voor draagbare zonnepanelen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 08:28

Ik zie een paar reacties betreft het camper kenteken, ik had het al toegelicht in mijn OP, maar hij blijft gewoon op grijs kenteken staan, ik hoef dus niet te voldoen aan de rdw/belastingdienst eisen voor het camper kenteken.
Grijs kenteken kan je gewoon rijden als particulier, voor mij heeft ook een particulier met deze bus gereden, waardoor de btw etc al afbetaald is.
Enige punt is inderdaad het tussenschot, vraag is of die er uit mag, daar is de regelgeving niet helemaal duidelijk over, althans, ze zeggen dat het mag bij grotere bestelbussen, en volgens mij hangt die van mij net op de grens daar voor betreft afmetingen.
Ramen plaatsen mag voor zover ik weet gewoon? Er rijden ook zat van deze bussen rond met ramen, heb nergens kunnen vinden dat dit niet zomaar mag in ieder geval.

Al overweeg ik er voor te kiezen om bijvoorbeeld te kijken of het niet handiger is er een nieuwe zijdeur of achterdeur in te zetten, die al over ramen beschikt. Als zo iets 2e hands te vinden is, is dat kostentechnisch waarschijnlijk even duur en heb je zeker weten geen problemen met lekken en hoef ik ook geen gat in de auto te zagen :+
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 05-07-23 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:30

Even een tip. Er zijn Facebook groepen over het zelf bouwen van een camper mee een Volkswagen Caddy, vergelijkbaar formaat. Mogelijk kan je daar meer informatie vinden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:07

Faelynn schreef:
Ik zie een paar reacties betreft het camper kenteken, ik had het al toegelicht in mijn OP, maar hij blijft gewoon op grijs kenteken staan, ik hoef dus niet te voldoen aan de rdw/belastingdienst eisen voor het camper kenteken.
Grijs kenteken kan je gewoon rijden als particulier, voor mij heeft ook een particulier met deze bus gereden, waardoor de btw etc al afbetaald is.
Enige punt is inderdaad het tussenschot, vraag is of die er uit mag, daar is de regelgeving niet helemaal duidelijk over, althans, ze zeggen dat het mag bij grotere bestelbussen, en volgens mij hangt die van mij net op de grens daar voor betreft afmetingen.
Ramen plaatsen mag voor zover ik weet gewoon? Er rijden ook zat van deze bussen rond met ramen, heb nergens kunnen vinden dat dit niet zomaar mag in ieder geval.

Al overweeg ik er voor te kiezen om bijvoorbeeld te kijken of het niet handiger is er een nieuwe zijdeur of achterdeur in te zetten, die al over ramen beschikt. Als zo iets 2e hands te vinden is, is dat kostentechnisch waarschijnlijk even duur en heb je zeker weten geen problemen met lekken en hoef ik ook geen gat in de auto te zagen :+

Ik zei het al eerder…Dat schot mag er niet uit. Maar die auto is 10 jaar oud en de BPM is al betaald. Heb je alleen nog een beetje rest BPM een paar honderd euro. Laat hem op geel zetten bij de RDW en betaal die BPM dan mag het tussenschot er uit.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 14:20

Vraag is of mijn auto hier aan voldoet. Laadruimte vloer is namelijk meer dan 200cm en de hoogte is 130cm, echter, er zitten spijlen over het dak, waardoor de 130cm waarschijnlijk net niet gaat. Als dat zo is mag het schot er niet uit, als dit denkbeeldige blok er wel in past, mag het schot er gewoon uit.
Maar ik wil t schot er niet persee uit, wil hem alleen wel graag vervangen voor een met raam.

Bpm-eisen voor grote bestelauto's
Onderdeel Eisen
Laadruimte (blok)
Ten minste 200 cm lang
Ten minste 20 cm breed
Ten minste 130 cm hoog
Zijruiten
In de laadruimte zijn 1 of meer zijruiten toegestaan, aan beide kanten
Tussenschot
Niet verplicht
Aanvullende eis
Voor het meten van de laadruimte moet:

de bestuurdersstoel in de achterste stand staan
de rugleuning rechtop staan waarlangs de loodlijn gaat