Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Renee1991 schreef:Heel leuk project!
Laat je het busje ook op camper kenteken zetten of dat niet?
Want de RDW heeft wel bepaalde eisen hieraan verbonden, waaronder volgens mij de mogelijkheid om te koken en water. Maar daar ben ik niet zeker van.
Citaat:Inrichtingseisen kampeerauto/ camper
De binnenruimte moet een (denkbeeldig) rechthoekig blok kunnen bevatten, met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan.
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn. Maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
een vaste tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Let op!
U moet alle genoemde faciliteiten op een normale manier vanuit de binnenruimte kunnen bereiken en gebruiken.
Afwijkende hoogte
Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie. Door deze constructie kan de binnenruimte worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.
Zijn aan de binnenkant van de binnenruimte materialen aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond? Dan gaan we voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uit van de verkleinde ruimte. Dat geldt voor zowel het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.
Faelynn schreef:Na jaren lang sparen en dromen van een eigen mini campertje, is de knoop gister dan eindelijk echt doorgehakt.
Ik had deze droom al voor corona tijd, echter durfde ik het destijds niet aan, maar het onderbuik gevoel dat ik dit toch wel echt graag wou, ging niet weg.
Aangezien ik het project voornamelijk in mijn eentje ga doen, is het altijd leuk om mensen mee te kunnen laten kijken en denken in het proces. Want ik zal dit project absoluut starten met 2 linker handen en honderden youtube filmpjes. Maar voor alles moet een eerste keer zijn
Het word geen echte camper, daar is de auto immers niet geschikt voor, tevens word dit ook mijn woon-werkverkeer auto met de slecht weer dagen of voor langere afstanden (doe op dit moment alles met de scooter), hierdoor was het belangrijk dat die lekker compact zou blijven zodat ik hem ook kwijt kan in parkeergarages, steden etcetera.
Om deze reden icm de milieuzones ben ik ook voor een benzine uitvoering gegaan. Auto is een Opel combo L2H1 uit 2013. Hij blijft gewoon op grijs kenteken staan, maar word particulier gereden, hierdoor heb ik geen verplichtingen aan waar de inrichting aan moet voldoen.
Over 2 weken kan ik de auto ophalen, maar ik heb alvast wat foto's bijgevoegd van de auto in kwestie en wat inpiratie, maar hier kan nog volledig van afgeweken worden.
Dus als mensen leuke ideeën hebben, brand los.
de laadruimte op de vloer is +- 210-220cm lang,140-145cm breed en 130cm hoog. Oftewel, precies een klein bed Er moeten 2 personen in kunnen slapen, maar geen zorgen, er gaan alleen mensen mee met wie ik redelijk close ben, het is immers knus. dit betekent ook dat er een constructie moet komen waardoor het bed relatief makkelijk opgeklapt kan worden tot bank met tafeltje, en ik zou graag ergens een porta potti onder verstoppen en wat opbergruimte.
keukentje, gas, stromend water e.d. hoeft allemaal niet, we zullen niet langere tijd off grid gaan, en een los gasbrandertje, wat flessen water en boodschappen zijn zo meegenomen.
Op dit moment ben ik ook nog aan het sparren over hoe ik het ga doen met ramen, evt een raam plaatsen in het tussenschot (want deze mag er volgens mij niet uit) of een dakraam, of aan de zijkant een schuifraam? Andere optie is natuurlijk een hefdak, maar dat is wel gelijk een ingrijpende en kostbare optie. Er moet hoe dan ook iets van ventilatie en licht in komen, en isolatie, en daarna kan ik los gaan op de inrichting.
[ [url=m/ziJoZs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tjUcyj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TvT1fU.jpg]Afbeelding[/url] ]
gaucho schreef:Leuk! Ken je de fb group kleine campers? daar zijn veel voorbeelden te vinden van erg kleine campers , vanaf renault Kangoo en dergelijke.
Ik heb zelf een T5, dat is net een slag groter.
Hefdak is echt heel fijn, maar verhoogt de kosten wel aanzienlijk. Misschien in jouw geval eerder kiezen voor een bustentje ervoor, daar verhoog je de leefruimte aanzienlijk mee. Dan houd je binnen puur voor slapen en eventueel bij heel slecht weer binnen zitten. Ik heb een bustent van Obelink, die zijn nieuw 150,- maar ook volop op marktplaats te vinden. Past ook aan jouw busje.
[ [url=m/sITjqj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Schuifraam hoor ik slechte verhalen over kans op lekken.
wat ga je doen qua elektra / Huishoud accu? Verwarming?
Er zijn volgensmij ook best wat kant en klare inbouw units op de markt, is dat voor jou geen optie?
Ik zie soms busjes met hele betimmeringen, maar dat maakt het busje aanzienlijk zwaarder, dus minder zuinig en je houdt weinig laadvermorgen over.
Ik heb over mijn uittrekbank nog een topdekmatras die je heel klein kunt oprollen, qua comfort echt een aanrader.
Vliegengaas in je deur is wel echt een aanrader.
Stinkmodder schreef:Heel leuk, gaaf dat je het gaat doen!
Wij hebben zelf een bus ongebouwd (de 2e al), maar die is wat groter. Mijn schoonouders hebben dezelfde auto als dat jij hebt en maken er ook een mini campertje van. Zij hebben er een tent bij gekocht die je er voor (aan vast) kunt zetten. Dat is wel echt een aanrader.
Raam kun je misschien in de achterdeur laten zetten? Was bij ons toen niet zo duur.
Wij hebben de wanden en het dak beplakt met geluidsisolatie en daarover temperatuurisolatie. Dat scheelt wel enorm qua kabaal en kou/warmte (en neemt niet heel veel ruimte in). Denk er wel om dat je geen koude bruggen creëert. Die fout had ik bij het plafond gemaakt waardoor het vocht op de plafondplaat condenseerde, hihi. Aldoende leert men.
Op het dak hebben we een zonnepaneeltje, dat is ook ideaal (zeker als je ook wil wild kamperen).
Veel klus plezier!
Faelynn schreef:Ik zie een paar reacties betreft het camper kenteken, ik had het al toegelicht in mijn OP, maar hij blijft gewoon op grijs kenteken staan, ik hoef dus niet te voldoen aan de rdw/belastingdienst eisen voor het camper kenteken.
Grijs kenteken kan je gewoon rijden als particulier, voor mij heeft ook een particulier met deze bus gereden, waardoor de btw etc al afbetaald is.
Enige punt is inderdaad het tussenschot, vraag is of die er uit mag, daar is de regelgeving niet helemaal duidelijk over, althans, ze zeggen dat het mag bij grotere bestelbussen, en volgens mij hangt die van mij net op de grens daar voor betreft afmetingen.
Ramen plaatsen mag voor zover ik weet gewoon? Er rijden ook zat van deze bussen rond met ramen, heb nergens kunnen vinden dat dit niet zomaar mag in ieder geval.
Al overweeg ik er voor te kiezen om bijvoorbeeld te kijken of het niet handiger is er een nieuwe zijdeur of achterdeur in te zetten, die al over ramen beschikt. Als zo iets 2e hands te vinden is, is dat kostentechnisch waarschijnlijk even duur en heb je zeker weten geen problemen met lekken en hoef ik ook geen gat in de auto te zagen