Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:10

Een ventilator gevruikt amper energie, daar hoef je het niet voor te laten :)

Even op een rijtje: ik had ook begrepen dat de salderingsregeling blijft bestaan, maar die zo genaamde boete, is dat voor kwh's die je overhoudt aan het einde van het jaar?
Dat zou voor mij ook goed nieuws wezen, want ik speel behoorlijk gelijk en anders ben ik in staat om in december de convectors volle bak aan te zetten om gelijk te spelen :+

Of bedoelen ze het anders?

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:21

Letizia schreef:
Een ventilator gevruikt amper energie, daar hoef je het niet voor te laten :)

Even op een rijtje: ik had ook begrepen dat de salderingsregeling blijft bestaan, maar die zo genaamde boete, is dat voor kwh's die je overhoudt aan het einde van het jaar?
Dat zou voor mij ook goed nieuws wezen, want ik speel behoorlijk gelijk en anders ben ik in staat om in december de convectors volle bak aan te zetten om gelijk te spelen :+

Of bedoelen ze het anders?


Nee, die boete is voor elke kWh die je teruglevert.

Dus lever jij in de zomer 1500kwh terug en verbruik je diezelfde 1500kwh weer in de winter, dan worden die kwh weleens waar officieel gesaldeerd op je eindrekening en betaal je dus €0,00 voor die kwh, maar je krijgt wél een boete voor het terugleveren van 1500kwh...

Dat is dus het gemene, je gaat over elke kWh teruglevering een boete betalen, tenzij je méér teruglevert dan je verbruikt, zeg maar 2000 kwh teruglevering, 1500 kwh verbruik, dan ga je over 1500kwh een boete betalen en krijg je voor de overige 500kwh een terugleververgoeding van €0,07 per kwh (bedragen verschillen per energiemaatschappij en contract) dus dan krijg je 500x€0,07=€35 terug.


Bij de meeste energiemaatschappijen is die terugleverboete per staffel van 1000kwh. Ik lever z'n 2000kwh per jaar terug en dat zou me z'n €20 per maand =€240 per jaar gaan kosten als boete.

Uiteindelijk betaal je dus of €240 boete als je alle kwh tegen elkaar kan wegstrepen= salderen of in de situatie met 500kwh méér teruglevering €240-35=€205 aan boete.

Kosten die je nu niet hebt. Nu is het gewoon 1500-1500=€0 of 2000-1500=500 teruglevering x€0,07=€35 en krijg je dus €35 terug op je energierekening. Ipv straks €205 betalen.

Slmt9

Berichten: 4834
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:36

Ik snap er niets van :o
Wij hebben nu 1000kwh over die we in de winter voor de airco gebruiken.
Zitten bij Essent. Geldt dan ook een boete?

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:54

Mvdende kan je dit soort uitspraken ook ondersteunen met websites waar dit staat.

Want nu lijkt het ongefundeerd onrust stoken en jezelf op de borst kloppen dat je het voor bent.

Is vast niet de bedoeling maar bronnen zouden erg veel duidelijk maken.

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:04

Laatst bijgewerkt door mvdende op 14-02-24 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:07


Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:10

Joh, ga dynamisch.
Daar is helemaal geen gezeur met boetes en heffingen :D

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:23

Dees schreef:
Joh, ga dynamisch.
Daar is helemaal geen gezeur met boetes en heffingen :D


Nee, maar mèt salderingsregeling én zonnepanelen totaal niet interessant!

In de zomer is de stroomprijs laag, dus je krijgt ook weinig tot niets voor je teruggeleverde stroom, of tegenwoordig zijn er zelfs momenten dat de stroomprijs negatief is, dan moet je dus betalen om terug te leveren.

In de winter is de stroomprijs duur en betaal je dus de hoofdprijs voor je stroom. En in de winter is het verbruik veel hoger dan in de zomer. Dus totaal oninteressant voor zonnepaneelhouders (zonder terugleverkosten)

Slmt9

Berichten: 4834
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:31

mvdende schreef:
Slmt9 schreef:
Ik snap er niets van :o
Wij hebben nu 1000kwh over die we in de winter voor de airco gebruiken.
Zitten bij Essent. Geldt dan ook een boete?


https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ook-grote-energieleveranciers-overwegen-terugleverkosten-zonnepanelen


Als je nu een variabel contract hebt is de kans aanzienlijk dat ook Essent die "terugleverboete" gaat invoeren. Heb je vast contract, dan lijk je (voorlopig) veilig tot je contract afloopt


Dank je wel voor het delen. Ik heb nog variabel, maar kan niet overstappen want mijn zonnepanelen moeten mn winterverbruik nog gaan terugleveren (jaarafrekeningcontract is net 5/12/23 geweest dus ik moet wachten tot de zomer).

Ik schrok ook wel even toen ik dit las:

Afbeelding

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... astarieven

Edit: ik zie in mijn contract dat ik nu al het hogere tarief betaal omdat ik zonnepanelen heb.
Als dit bij dynamisch niet het geval is wordt het toch interessanter.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:43

Hier is de gasmeter al een maand kapot. Ze hebben ons verteld dat een schatting altijd in ons voordeel zal uitvallen, dus dat hoop ik maar, maar ik baal wel een beetje want nu kunnen we niet vergelijken met vorig jaar :')

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:46

mvdende schreef:
Dees schreef:
Joh, ga dynamisch.
Daar is helemaal geen gezeur met boetes en heffingen :D


Nee, maar mèt salderingsregeling én zonnepanelen totaal niet interessant!

In de zomer is de stroomprijs laag, dus je krijgt ook weinig tot niets voor je teruggeleverde stroom, of tegenwoordig zijn er zelfs momenten dat de stroomprijs negatief is, dan moet je dus betalen om terug te leveren.

In de winter is de stroomprijs duur en betaal je dus de hoofdprijs voor je stroom. En in de winter is het verbruik veel hoger dan in de zomer. Dus totaal oninteressant voor zonnepaneelhouders (zonder terugleverkosten)


Je kon er niet verder naast zitten :D
De gemiddelde kwh prijs is op deze dure winterdag 26 cent en dat is goedkoper dan ieder ander variabel of vast contact. Gemiddeld kwh tarief hele maand januari was 27 cent.

Ook met zonnepanelen en saldering meest interessant.
Maar goed, dat weet je pas wanneer je echt weet waar je over praat èn kunt rekenen.
Ik wil iig niet anders meer. Ben zeer tevreden +:)+
En ga met gas ook zsm terug naar dynamisch.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:00

mvdende schreef:
Dees schreef:
Joh, ga dynamisch.
Daar is helemaal geen gezeur met boetes en heffingen :D


Nee, maar mèt salderingsregeling én zonnepanelen totaal niet interessant!

In de zomer is de stroomprijs laag, dus je krijgt ook weinig tot niets voor je teruggeleverde stroom, of tegenwoordig zijn er zelfs momenten dat de stroomprijs negatief is, dan moet je dus betalen om terug te leveren.

In de winter is de stroomprijs duur en betaal je dus de hoofdprijs voor je stroom. En in de winter is het verbruik veel hoger dan in de zomer. Dus totaal oninteressant voor zonnepaneelhouders (zonder terugleverkosten)


:')
Hoe kom je hierbij? Ik ben net dynamisch veel goedkoper uit, ook met m’n zonnepanelen.

De stroomprijs is niet duur in de winter, regelmatig gewoon gratis en de gasprijs is ook niet duur in de winter. Tot nu toe max €1.20 oid geweest.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 07:04

MarliesV schreef:
Mvdende kan je dit soort uitspraken ook ondersteunen met websites waar dit staat.

Want nu lijkt het ongefundeerd onrust stoken en jezelf op de borst kloppen dat je het voor bent.

Is vast niet de bedoeling maar bronnen zouden erg veel duidelijk maken.

Dat klopt wel degelijk, kijk maar eens in dit topic:
[NM] Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Niet alle energieleveranciers doen dit, kwestie van je goed informeren.

Btw, de hoogte van die "boete" word bepaald aan de hand van je opwekking, van alles wat langs de meter gaat, heeft niks te maken met salderen.
Als jij 3000 kwh per jaar opwekt en ook verbruikt (al dan niet dmv salderen), val je in de staffel van die 3000kwh.

De enige stroom die niet in de staffel valt, is dat wat meteen verbruikt word tijdens het opwekken, en dus niet geregistreerd is via je meter.

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:19

https://nos.nl/artikel/2508915-energier ... ro-s-lager
zo blij met mijn dynamisch contract

Zat ook eens naar de gasprijzen te kijken, voor energiecrisis was dit in de winter net iets meer dan 20 ct, nu zitten we op 30+.
En dan te bedenken dat we een periode op 2.50 hebben gezeten.

Roodvos

Berichten: 6693
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:05

Sansevieria schreef:
MarliesV schreef:
Mvdende kan je dit soort uitspraken ook ondersteunen met websites waar dit staat.

Want nu lijkt het ongefundeerd onrust stoken en jezelf op de borst kloppen dat je het voor bent.

Is vast niet de bedoeling maar bronnen zouden erg veel duidelijk maken.

Dat klopt wel degelijk, kijk maar eens in dit topic:
[NM] Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Niet alle energieleveranciers doen dit, kwestie van je goed informeren.

[knip]

Er zijn ook energieleveranciers die geen "boete" geven maar gewoon een hoger tarief rekenen als je zonnepanelen hebt. Ik kreeg in juli vorig jaar van Engie voor variabel (elektriciteit) een tarief van €0,40 p.kWh voor dal en €0,45 p.kWh voor gewoon. De gemiddelde prijzen lagen toen rond de €0,35 p.kWh.

Ik heb toen de gok genomen en ben overgestapt naar dynamisch en heb de 2e helft van 2023 gemiddeld circa €0,27 p.kWh betaald.

-------------------
Leuke bezigheid: ga eens naar zo'n energie vergelijkingssite en vul je verbruik in met en zonder het vakje "zonnepanelen" aan te vinken.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:07

Ik heb geen panelen.. geen idee wat dit allemaal inhoudt
Het is 'gelukkig' materie waar ik niet in hoef te duiken, want ik vind het best ingewikkeld klinken :)

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:16

Roodvos schreef:
-------------------
Leuke bezigheid: ga eens naar zo'n energie vergelijkingssite en vul je verbruik in met en zonder het vakje "zonnepanelen" aan te vinken.


Dat leek mij ook leuk... alleen werkt voor ons niet ivm teveel opbrengst/verbruik. Dat kan ik niet invullen

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:11

Wel mooi dat mensen (ook met zonnepanelen) nog steeds tevreden zijn over dynamisch +:)+

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:34

Heel leuk te lezen dat dynamisch zo goed bevalt inderdaad :j

Wij zitten nu ook te kijken naar dynamisch. Zeker omdat we inmiddels drie elektrische auto's op de oprit hebben staan; onze EV en de EV en PHEV van de huisbaas, en het zou wel fijn zijn om de auto's gewoon allemaal thuis te kunnen laden voor 20 tot 30 cent, in plaats van steeds naar de openbare laadpaal of op het werk voor 30 tot 34 cent.

Bij salderen icm dynamisch contract krijg je toch bij teruglevering de uurprijs incl btw en heffingen volledig gesaldeerd, toch?

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:42

8nnemiek, wij zitten bij Pure Energie, als jullie laden in de daluren, kan het gunstig zijn om eens bij hen te kijken. Zij geven ook nog steeds een terugleververgoeding en belasten je dus niet voor 'overtollig' stroom, zoals sommige anderen wel doen.

Tieme
Berichten: 4964
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:02

mvdende schreef:
Nee, maar mèt salderingsregeling én zonnepanelen totaal niet interessant!

In de zomer is de stroomprijs laag, dus je krijgt ook weinig tot niets voor je teruggeleverde stroom, of tegenwoordig zijn er zelfs momenten dat de stroomprijs negatief is, dan moet je dus betalen om terug te leveren.

In de winter is de stroomprijs duur en betaal je dus de hoofdprijs voor je stroom. En in de winter is het verbruik veel hoger dan in de zomer. Dus totaal oninteressant voor zonnepaneelhouders (zonder terugleverkosten)


Je hebt duidelijk geen benul van dynamisch. Stroomprijzen kunnen in de zomer rond teruglevertijden laag zijn ja. Maar bij dynamisch hoef je iig geen terugleverboete te betalen. + wat je evt "verliest" door lage terugleveringsprijs verdien je weer terug door goed gebruik te maken van de goedkopere uren stroom. Zoals vanmorgen en aankomende nacht gemiddeld 23 cent per kwh.

En in de winter de stroomprijs duur? Wat een gelul. Er zitten rond spitstijden soms duurdere momenten en vaak lager. Vandaag 1 uurtje voor ongeveer 28 cent per kwh. En verder een aantal uren 26 cent, paar uur 23 cent enz.
Bij veel wind zijn de prijzen vaak flink lager. Bijv 18 cent.

Ik zit nu een jaar bij de anwb dynamisch. Ik was voor 1829 kwh €397 kwijt en voor 1627 kwh teruglevering heb ik €418,11 gekregen. Hier komt nog 218 m3 gas bij. Totaal was ik dat jaar totaal €443,87 kwijt!
Ik was minder kwijt dan bij eneco.
Oh en heb trouwens de hele winter verwarmd met de airco dus veel elektriciteit verbruikt.

De momenten dat de stroomprijzen negatief zijn dat je terug zou moeten betalen bij terugleveren zijn op 1 hand te tellen. Gaat om een aantal uren en dan nog heb je verschillende opties. Apparaten aanzetten, zonnepanelen uitzetten of het lekker laten gaan. Het gaat om centenwerk. Echt de moeite niet.

maralyn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:25

Wij zijn er achter gekomen dat onze muren met de kozijnen gewoon echt slecht geïsoleerd zijn.

We hebben nu precies een maand nieuwe kozijnen van totaal 9 meter breed en 2 meter hoog met extra isolatie in de muren.
En het scheelt in één maand al meer dan de helft aan gas.
Nooit verwacht dat ons huis zo slecht geïsoleerd is.

Betreft zonnepanelen en terugleveren... Gaan we het wel zien. Dat klinkt stom, maar heel veel invloed heeft het niet als ik mij er druk om ga maken.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:05

Wij zijn vandaag overgestapt van variabel naar een dynamisch contract. Eens aan gerekend, en met het laden van de auto’s erbij besparen we zeker 800 euro per jaar, dus dat loont wel.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:21

Hebben jullie tips voor een dynamisch contract? Ik zit nu bij ANWB te kijken en kom daar al flink goedkoper uit dan ik nu zit. Ik heb zonnepanelen :j

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:22

Ik zit nu een jaar bij anwb en dat bevalt prima. Ze zijn met inkoopkosten dit jaar wel duurder geworden.