Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:24

Nou mijn man wil wachten met het afsluiten van een nieuw contract tot het gas weer rond een euro kost :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:37

Ik erger me aan die berichten. Het gas is flink in prijs gedaald maar de contract prijzen niet echt zo veel, want gekocht in de dure tijd, nu het stijgt zijn ze er als de kippen bij om te verhogen want tjsa zo duur om te kopen nu -:(- de beperkte vaste contracten daarvan zijn de prijzen nou niet echt top te noemen -O-

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:26

Simt9 - ga voor het contract met de laagste gasprijs. In jouw situatie straks, zal je voor elektra nagenoeg niets meer betalen (ivm salderen), dus jouw jaarrekening zal zo goed als 100% bestaan uit de kosten voor gas.


Pmarena, denk dat je man erg lang op die lage gasprijs kan wachten. Op 28 mei was de kale gasprijs even laag (28 cent), met belastingen was het 95 cent bij Anwb dynamisch. Traditionele aanbieders zitten minimaal 20 cent boven dit tarief. Je man kan dus het beste maar toepassen bij 1,15-1,20 per m3.

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:36

Ja ik denk ook dat het niet realistisch is. Ik zat na het plaatsen van vorige post weer eens naar ANWB te kijken. Man vroeg of je daar ook voor alleen gas naartoe over kan stappen en dat kan zie ik.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:32

Dees schreef:
Simt9 - ga voor het contract met de laagste gasprijs. In jouw situatie straks, zal je voor elektra nagenoeg niets meer betalen (ivm salderen), dus jouw jaarrekening zal zo goed als 100% bestaan uit de kosten voor gas.


Ik weet dus nog niet zeker of ik kan salderen vanwege verbruik airco of dat we op nul uitkomen, ik ga er vanuit dat we er niet boven uitkomen. Maar dat is nog een beetje koffiedik kijken. Wat we nu aan overschot hebben, wil ik dus liever verbruiken dan in geld terug krijgen.
Dus met stroom dan gewoon nu bij Essent blijven?

Je advies gas met de laagste gasprijs: ga ik dan voor dynamisch? Of wacht ik af of de vaste contracten dit jaar misschien nog gaan dalen?
Of zet ik nu al vast voor 1-3 jaar? }:0

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:10

Slmt9, volgens mij maak je het jezelf wel een beetje moeilijk. In praktijk zal elektra echt maar een heel klein deel van je energierekening zijn. De grote kosten zitten echt in het gas. Dat is bij ons ook zo, ook terwijl wij minder opwekken dan we verbruiken.

Of je voor dynamisch wilt gaan, of juist voor vast gaat kiezen, dat is zo persoonlijk. Met dynamisch loop je het risico op een hogere gasprijs dan wanneer je nu vastklikt voor 1 of 3 jaar. Maar je loopt met vast het risico dat je hebt vastgeklikt op een te hoge prijs.
Raak je snel van slag door prijsfluctuaties, of kun je financieel niet wat pech aan, ga dan beter niet voor dynamisch.

Mijn gevoel zegt dat we niet moeten rekenen op een nog veel lagere gasprijs. Vanuit oude marktwerkingsprincipes zal de gasprijs in de nazomermaanden weer gaan stijgen. Als je gaat vastzetten is het deze maand waarschijnlijk wel de juiste periode om dat te doen.
Maar hee, niemand heeft een glazen bol, het kan met de gasprijs echt alle kanten op. Weet dat er bijna 67 cent belasting op een m3 zit, dus echt veel lager dan 1 euro, 1,10 euro gaat het niet worden.

(nb: ik help verschillende huishoudens met hun privéadministratie en als men mij vraagt wat te doen met het energiecontract, adviseer ik doorgaans om vast te zetten voor 1 jaar. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt en het was 2-3 jaar geleden echt goedkoper dan nu. Daarnaast is het met de nieuwe regels best duur om van een langlopend contract af te komen als je per ongeluk toch te hoog hebt vastgeklikt. Ik verwacht niet dat het volgend jaar in de zomer echt veel duurder zal zijn dan nu maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Het blijft een keuze van de mensen zelf. )

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:18

Dees schreef:
Slmt9, volgens mij maak je het jezelf wel een beetje moeilijk. In praktijk zal elektra echt maar een heel klein deel van je energierekening zijn. De grote kosten zitten echt in het gas. Dat is bij ons ook zo, ook terwijl wij minder opwekken dan we verbruiken.

Of je voor dynamisch wilt gaan, of juist voor vast gaat kiezen, dat is zo persoonlijk. Met dynamisch loop je het risico op een hogere gasprijs dan wanneer je nu vastklikt voor 1 of 3 jaar. Maar je loopt met vast het risico dat je hebt vastgeklikt op een te hoge prijs.
Raak je snel van slag door prijsfluctuaties, of kun je financieel niet wat pech aan, ga dan beter niet voor dynamisch.

Mijn gevoel zegt dat we niet moeten rekenen op een nog veel lagere gasprijs. Vanuit oude marktwerkingsprincipes zal de gasprijs in de nazomermaanden weer gaan stijgen. Als je gaat vastzetten is het deze maand waarschijnlijk wel de juiste periode om dat te doen.
Maar hee, niemand heeft een glazen bol, het kan met de gasprijs echt alle kanten op. Weet dat er bijna 67 cent belasting op een m3 zit, dus echt veel lager dan 1 euro, 1,10 euro gaat het niet worden.

(nb: ik :D help verschillende huishoudens met hun privéadministratie en als men mij vraagt wat te doen met het energiecontract, adviseer ik doorgaans om vast te zetten voor 1 jaar. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt en het was 2-3 jaar geleden echt goedkoper dan nu. Daarnaast is het met de nieuwe regels best duur om van een langlopend contract af te komen als je per ongeluk toch te hoog hebt vastgeklikt. Ik verwacht niet dat het volgend jaar in de zomer echt veel duurder zal zijn dan nu maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Het blijft een keuze van de mensen zelf. )


Klopt :D ik heb hersenletsel, Jip en Janneke uitleg is voor mij al hogere wiskunde, laat staan dit :+

Ik ga je berichtje nog even een paar keer lezen. Dank je wel!

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:40

Slmt9 schreef:
Dees schreef:
Simt9 - ga voor het contract met de laagste gasprijs. In jouw situatie straks, zal je voor elektra nagenoeg niets meer betalen (ivm salderen), dus jouw jaarrekening zal zo goed als 100% bestaan uit de kosten voor gas.


Ik weet dus nog niet zeker of ik kan salderen vanwege verbruik airco of dat we op nul uitkomen, ik ga er vanuit dat we er niet boven uitkomen. Maar dat is nog een beetje koffiedik kijken. Wat we nu aan overschot hebben, wil ik dus liever verbruiken dan in geld terug krijgen.
Dus met stroom dan gewoon nu bij Essent blijven?

Je advies gas met de laagste gasprijs: ga ik dan voor dynamisch? Of wacht ik af of de vaste contracten dit jaar misschien nog gaan dalen?
Of zet ik nu al vast voor 1-3 jaar? }:0

Nu is de gasprijs redelijk laag (al is het alweer stijgende), maar verbruik is in de zomer voor een huishouden ook laag. Vraag is eigenlijk : wil je komende winter een dure gasprijs juist in de periode dat je veel verbruikt? Voor mij met tot voor kort variabel en nu ook tussendoor prijswijzingingen (tot per maand zelfs in de winter) dus niet meer. Kreeg begin deze maand een voorstel voor een 1 jarig contract met 1,22 gas en 0,39 stroom en die heb ik genomen. Kijk ik nu, dan is mijn aanbod al 1,28 gas. Had ik een slimme meter gehad dan had ik misschien andere keuzes gemaakt, maar met een nog gewoon werkende draaischijf moet ik zelf meterstanden doorgeven.

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:11

Ik vind het lastig. De nieuwe tarieven voor gas per 1 juli voor de variabele kosten zijn €1,33 per m3.
Vast contract 1 jaar 1,44 en voor 3 jaar vast 1,45.
Dit jaar met de afrekening in april kreeg ik nog een paar honderd euro terug maar dat was ook dankzij het prijsplafond vanaf januari.
En je ziet inderdaad de prijzen voor vast al weer aardig omhoog gaan. In ieder geval wil ik niet op basis van deze prijzen voor 3 jaar vast zetten. Dynamisch weet ik ook niet. Ik huur en heb geen mogelijkheid voor zonnepanelen. Kortom ik ga nog even verder twijfelen.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:48

tamary schreef:
Nu is de gasprijs redelijk laag (al is het alweer stijgende), maar verbruik is in de zomer voor een huishouden ook laag. Vraag is eigenlijk : wil je komende winter een dure gasprijs juist in de periode dat je veel verbruikt? Voor mij met tot voor kort variabel en nu ook tussendoor prijswijzingingen (tot per maand zelfs in de winter) dus niet meer. Kreeg begin deze maand een voorstel voor een 1 jarig contract met 1,22 gas en 0,39 stroom en die heb ik genomen. Kijk ik nu, dan is mijn aanbod al 1,28 gas. Had ik een slimme meter gehad dan had ik misschien andere keuzes gemaakt, maar met een nog gewoon werkende draaischijf moet ik zelf meterstanden doorgeven.


Even kijken of ik je goed begrijp: “wil je in de winter een dure gasprijs?” Bedoel je daarmee dynamisch? Ik dacht hier juist te lezen dat je ook met dynamisch onder de bedragen van vast/variabel zat.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:53

Ook met dynamisch betaal je meer als de vraag groter is. Dus wil je zekerheid of ga je gokken dat je beter af bent? Hangt af van je situatie en hoeveel zekerheid/onzekerheid je ook qua inkomen kan hebben.
Ik heb mijn vaste lasten graag zo laag mogelijk, maar wil ook een stuk voorspelbaarheid.
Wat de prijzen gaan doen deze winter nu de situatie onzeker is en nog wel even zal blijven, is nu gewoon niet te zeggen. Gasmarkt is/was aardig vast verdeeld, zoveel nieuw is er niet bij gekomen, infrastructuur loopt ook achter en de zorgen zijn er meer voor komende 2-3 jaar dan de afgelopen winter.

Samantha89

Berichten: 1118
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:05

Momenteel kunnen er ook geen contracten bij eneco en oxxio via internet afgesloten worden. Die waren lager dan bij energiedirect.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:26

Samantha89 schreef:
Momenteel kunnen er ook geen contracten bij eneco en oxxio via internet afgesloten worden. Die waren lager dan bij energiedirect.


Och vanmorgen kon dat bij beide nog wel.

Ik ben op dit moment geneigd om alleen stroom bij Essent vast te zetten voor 1 jaar en gas variabel te houden. Hebben even nagevraagd of dat kan. Als ik het goed heb gelezen neem ik mijn opgewekte energie dan gewoon mee. Heb ik met gas de flexibiliteit om naar dynamisch te gaan als dat variabel toch duur wordt.
Zie ik volgend jaar mei wel weer verder.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:11

Geen contracten via internet voor Eneco? Nou ik ga t maandag toch proberen.. heb net pas de jaarrekening .. zou mooi worden

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:16

ogidni schreef:
Ik vind het lastig. De nieuwe tarieven voor gas per 1 juli voor de variabele kosten zijn €1,33 per m3.
Vast contract 1 jaar 1,44 en voor 3 jaar vast 1,45.
Dit jaar met de afrekening in april kreeg ik nog een paar honderd euro terug maar dat was ook dankzij het prijsplafond vanaf januari.
En je ziet inderdaad de prijzen voor vast al weer aardig omhoog gaan. In ieder geval wil ik niet op basis van deze prijzen voor 3 jaar vast zetten. Dynamisch weet ik ook niet. Ik huur en heb geen mogelijkheid voor zonnepanelen. Kortom ik ga nog even verder twijfelen.


Met die genoemde prijzen loont het om iig ook te kijken bij andere leveranciers.
Afgelopen week waren de prijzen echt lager dan wat jij hier noemt.

Overigens, paniek om stijgende gasprijzen: vrijdag 16 juni piekte de prijs voor het eerst sinds weken even naar 47 cent, daarna daalde hij weer naar deze donderdag 45 cent, gisteren 42 cent en vandaag/morgen 40 cent. In de maand mei was het in de eerste helft ook boven de 40 cent en toevallig tegen het eind van de maand even lager. Begin juni was ook even zo laag.
Dat men nu roeptoetert over "sterkte prijsstijging" kan ook gewoon media-gebrul zijn. Per saldo is de 40 cent van vandaag nog altijd goedkoper dan de 50 cent van april en de 53 cent van maart.
Ik ben iig niet in paniek.

Samantha89

Berichten: 1118
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:26

Ja er komt te staan dat je op dit moment geen contract online kan afsluiten en dat je telefonisch moet bellen. Wat een geneuzel zeg, wordt er moedeloos van. Maar ja 8)7

Telpeva

Berichten: 14787
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 00:29

Dees schreef:
ogidni schreef:
Ik vind het lastig. De nieuwe tarieven voor gas per 1 juli voor de variabele kosten zijn €1,33 per m3.
Vast contract 1 jaar 1,44 en voor 3 jaar vast 1,45.
Dit jaar met de afrekening in april kreeg ik nog een paar honderd euro terug maar dat was ook dankzij het prijsplafond vanaf januari.
En je ziet inderdaad de prijzen voor vast al weer aardig omhoog gaan. In ieder geval wil ik niet op basis van deze prijzen voor 3 jaar vast zetten. Dynamisch weet ik ook niet. Ik huur en heb geen mogelijkheid voor zonnepanelen. Kortom ik ga nog even verder twijfelen.


Met die genoemde prijzen loont het om iig ook te kijken bij andere leveranciers.
Afgelopen week waren de prijzen echt lager dan wat jij hier noemt.

Overigens, paniek om stijgende gasprijzen: vrijdag 16 juni piekte de prijs voor het eerst sinds weken even naar 47 cent, daarna daalde hij weer naar deze donderdag 45 cent, gisteren 42 cent en vandaag/morgen 40 cent. In de maand mei was het in de eerste helft ook boven de 40 cent en toevallig tegen het eind van de maand even lager. Begin juni was ook even zo laag.
Dat men nu roeptoetert over "sterkte prijsstijging" kan ook gewoon media-gebrul zijn. Per saldo is de 40 cent van vandaag nog altijd goedkoper dan de 50 cent van april en de 53 cent van maart.
Ik ben iig niet in paniek.

Ik wacht ook nog even af, dat de prijzen nu zijn gestegen kan in mijn beleving ook komen door o.a. airco's die nu door het hele land spontaan keihard draaien.

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:08

Airco's hebben helemaal niks te maken met de gestegen gasprijzen.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:35

ogidni schreef:
Ik vind het lastig. De nieuwe tarieven voor gas per 1 juli voor de variabele kosten zijn €1,33 per m3.
Vast contract 1 jaar 1,44 en voor 3 jaar vast 1,45.
Dit jaar met de afrekening in april kreeg ik nog een paar honderd euro terug maar dat was ook dankzij het prijsplafond vanaf januari.
En je ziet inderdaad de prijzen voor vast al weer aardig omhoog gaan. In ieder geval wil ik niet op basis van deze prijzen voor 3 jaar vast zetten. Dynamisch weet ik ook niet. Ik huur en heb geen mogelijkheid voor zonnepanelen. Kortom ik ga nog even verder twijfelen.


Gisteren waren er nog jaarcontracten voor rond de 1,20 M3 gas hoor ( easyswitch)

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:19

Mijn contract loopt deze winter af, ws liggen de prijzen dan een stuk hoger. Hoe zit dit precies, kan je ook eerder een nieuw contract afsluiten?
Of als je contract in de winter afloopt heb je altijd pech?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:02

Letizia schreef:
Mijn contract loopt deze winter af, ws liggen de prijzen dan een stuk hoger. Hoe zit dit precies, kan je ook eerder een nieuw contract afsluiten?
Of als je contract in de winter afloopt heb je altijd pech?


Ik dacht dat je 3 maanden van te voren een ander contract mag af sluiten. Maar ik weet het niet zeker en misschien is dat veranderd.
Heb je nu een heel goed contract ( goede prijzen ) ? Anders misschien te overwegen om de boete van 2 maal 50 euro te betalen en nu een nieuw contract af te sluiten ?

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:00

Ik heb nu nog een oud contract met de oude prijzen, dus heel voordelig :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:51

Ik heb vandaag de jaarrekening / eindafrekening ontvangen..
het nieuw geschatte maandbedrag is 82 euro vind Eneco.. ik vind dat wat laag..
Ik ga deze wel even kijken wat een vast contract gaat doen..
Als het met variabel nu 82 euro is en van de winter 300 is het ook weer zo wat :+

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:02

Mijn advies is 59 euro per maand

Samantha89

Berichten: 1118
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:03

Via internet bij Eneco en oxxio kunnen er weer contracten afgesloten worden, helaas weer 20 euro duurder per maand dan vorige week, toen kwam ik op 185 euro uit.