Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:47

Doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik vind het fijn om een beetje zekerheid te hebben en ander gaat daar losser mee om,ook prima!

Niemand weet wat de prijzen volgende maand of over een half jaar zullen zijn.

Achteraf kijk je de koe in de kont, zeggen ze hier ;-)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102025
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:55

Stomme vraag misschien hoor maar ik ga verhuizen naar een andere woning. Die heeft zonnepanelen op het dak en is gasloos. Wel vloerverwarming geloof ik. Kan ik mijn huidige contract meenemen naar mijn nieuwe adres? :+

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:14

Bellatrix schreef:
Stomme vraag misschien hoor maar ik ga verhuizen naar een andere woning. Die heeft zonnepanelen op het dak en is gasloos. Wel vloerverwarming geloof ik. Kan ik mijn huidige contract meenemen naar mijn nieuwe adres? :+


Yes. Ik ging toen gewoon automatisch over op een gasloos contract.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102025
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:15

Oh ok super, dan hoef ik ze alleen maar het nieuwe adres te laten weten?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:22

Dees schreef:
@secredible: Er zijn inmiddels wel meerdere leveranciers die jaarcontracten aanbieden.
Zoals Vattenfall en BudgetEnergie. Die andere groten doen dat vast ook.


Budgetenergie heeft het vandaag ook aangeboden. Maar de eerste 6 vergelijkingen met andere bedrijven, viel BE voor mij met de trouweklantvoordeel nog het goedkoopste uit.

Dus ik twijfel nog of ik hem nu toch vast zet of volgende maand nog even afwacht. €0,39639 voor dal en normaal en €1,36256 voor gas.

Nielojram

Berichten: 7837
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:37

Wat ik zo lees hier in dit topic is ANWB wel een hele goede keuze, toch?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:51

Nielojram schreef:
Wat ik zo lees hier in dit topic is ANWB wel een hele goede keuze, toch?


Die heeft geen vaste contracten toch of heb ik daar overheen gelezen?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:22

Ik lees hier veel over wanneer er ook zonnepanelen zijn. Die heb ik niet, dus terugleveren enzo is niet aan de orde..
Eneco scheelde voor mij niet zoveel met andere aanbieders, als ik het goed zag..

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:39

Goof schreef:
Ik kom even binnenvallen, ben benieuwd of mensen dezelfde ervaring hebben (met Vattenfall).

Mijn jaarafrekening klopt voor geen meter.
Ik ben net een uur bezig geweest om alles per maand uit te rekenen (inclusief de laatste maanden wel of niet prijsplafond en verschillen in tarieven) en ik behoor 700 euro meer terug te krijgen op mijn eindafrekening. Ik heb totaal geen idee hoe zij aan deze bedragen komen, ze lijken vooral de laatste 3 maanden overal de volle tarieven te hebben gerekend.
Ze zijn vandaag verder niet bereikbaar, dus ik ga er morgen even telefonisch achteraan.
Iemand die dit herkent?


Wat was het antwoord van Vattenfall?

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:01

De verbruiksgegevens van afgelopen maand bij ANWB Energie geven de volgende prijzen voor ons huishouden:
Gas per M3 € 1,09 all in
Elektra per kWh € 0,27 all in (nb: wij hebben wel zonnepanelen, die drukken de prijs mogelijk wat).

Er zijn inmiddels meerdere leveranciers die weer vaste jaarcontracten bieden.
Zitten gemiddeld rond de € 0,39 per kWh en rond de € 1,36 tot € 1,45 per M3.

Heb je zonnepanelen, dan is het ook bij die aanbieders oppassen geblazen. De aanbieders met de hoogste terugleververgoedingen, hebben doorgaans ook de hoogste prijs per M3 gas. Ben je dan nog niet helemaal van gas af, dan ben je snel duurder uit.

Er zijn klanten die in de zomerperiode hun dynamische contract uitsluitend voor Elektra openbreken en de elektriciteit tijdelijk onderbrengen bij een 'vaste' leverancier. Dat kan slim zijn als je meer kHw wint via de zonnepanelen dan je verbruikt.
Dat is in ons geval niet zo (teruglevering = kleiner dan verbruik), dus overstappen voor alleen elektra zal hier waarschijnlijk geen verschil maken.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:23

Thanks for sharing. Ik heb nog geen idee of we alleen met gas naar dynamisch gaan. Daar neig ik wel naar.
We zitten met de zonnepanelen op dit moment al bijna op nul, dus ik denk dat wij overschot hebben aan kwh.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:37

Slmt9 schreef:
Thanks for sharing. Ik heb nog geen idee of we alleen met gas naar dynamisch gaan. Daar neig ik wel naar.
We zitten met de zonnepanelen op dit moment al bijna op nul, dus ik denk dat wij overschot hebben aan kwh.


Wanneer je met zonnepalen op jaarbasis rond de 0 zit of mogelijk zelfs meer opwekt zou ik niet naar dynamisch gaan. Met salderen ben je dan vaak beter uit.

Je gascontract staat los van je stroomcontract en kan je rustig overzetten naar dynamisch.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:51

Ja, denk ook dat dat hem gaat worden. Wist nooit dat je ook alleen met 1 product kan overstappen. Gelukkig wel dankzij dit topic!

Steenbok12
Berichten: 7853
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:50

Tieme schreef:
Steenbok12 schreef:
M'n nieuwe tarieven van juni (variabel). Oxxio.Als ik deze prijzen zie i.v.g. de vaste jaar contracten is dit voor variabel al best een prima aanbod. Stroom wordt vooralsnog weggestreept door zonnepanelen. M3 zitten we nu rond 45m3 het hele jaar rond door verwarmen met airco. Krijgen dus idd nog steeds naar verwachting terug. Stond op 190. Heb hem naar 68 euro gezet 3 maanden terug en het verschil apart nu op de bank in een potje tot en met oktober en zelfs met de jaar schatting zeggen ze nu nog 400-450 terug te storten komende opgave. Zou daarmee ook op ongeveer 1200 euro terug krijgen komen. Dan zouden we op zo'n 90 euro per maand hebben gezeten. Ik teken ervoor :)

[ [url=m/QXPHdd.jpg]Afbeelding[/url] ]

€90 per maand voor 45 m3 gas en de vaste kosten? Dat vind ik aardig aan de prijs. Ik zit 200kwh boven opwekking van zonnepanelen en rond de 500 m3 gas per jaar en sta op €67 per maand met verwachting dat ik nog terug krijg...


Nougoed de prijs voor gas was echt enorm. In 't najaar zat ik richting de 3 euro toe prijs plafond er nog niet was. Dus dan gaat het al hard natuurlijk. Plus 45 x 1.50 per m3 met prijsplafond zit je al op 67.5 euro vanaf januari. Ben wel benieuwd. Zal er ook aan liggen hoe mooi de zomer gaat worden. Maar al met al ben ik blij met maar 90 euro voor een huis in deze tijden.

Tieme
Berichten: 4968
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:29

Dees schreef:
De verbruiksgegevens van afgelopen maand bij ANWB Energie geven de volgende prijzen voor ons huishouden:
Gas per M3 € 1,09 all in
Elektra per kWh € 0,27 all in (nb: wij hebben wel zonnepanelen, die drukken de prijs mogelijk wat).
.


Bij ons bij anwb volgens app all in:

- Gemiddeld 18 cent per kwh all in
- gas gemiddeld €2,58 per m3
- teruglevering 26.5 cent per kwh

Mijn totale maandkosten april -0,39 cent.

EllyC

Berichten: 8140
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:40

Gas 2,58 kan toch niet kloppen?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:45

Ik zag in een Eneco brief een gasprijs onder de 1€ … vraag of dat wel klopt.. maar goed t staat er echt in. T is niet met een vast contract trouwens

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:51

Tieme schreef:
Dees schreef:
De verbruiksgegevens van afgelopen maand bij ANWB Energie geven de volgende prijzen voor ons huishouden:
Gas per M3 € 1,09 all in
Elektra per kWh € 0,27 all in (nb: wij hebben wel zonnepanelen, die drukken de prijs mogelijk wat).
.


Bij ons bij anwb volgens app all in:

- Gemiddeld 18 cent per kwh all in
- gas gemiddeld €2,58 per m3
- teruglevering 26.5 cent per kwh

Mijn totale maandkosten april -0,39 cent.


Het bestaat niet dat jij een andere gasprijs hebt dan ik. Tenzij je verbruik wel heel ver boven het prijsplafond zit, maar dat is in april onlogisch.
Heb je de vaste lasten wel uit je betekening gehouden?

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:54

Ik kom op 1.17 voor gas in april bij de anwb.
Die 2,58 kan haast niet kloppen.

Gem. Gasprijsprijs is 1.18 volgens hum grafiek.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:55

manonutjuh schreef:
Ik kom op 1.17 voor gas in april bij de anwb.
Die 2,58 kan haast niet kloppen.


Heb jij de vaste dagprijzen wel buiten je berekening gehouden?

(Die kun je zien door bij het gas per maand overzicht het dropdown pijltje te gebruiken)

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:57

Dees schreef:
manonutjuh schreef:
Ik kom op 1.17 voor gas in april bij de anwb.
Die 2,58 kan haast niet kloppen.


Heb jij de vaste dagprijzen wel buiten je berekening gehouden?

(Die kun je zien door bij het gas per maand overzicht het dropdown pijltje te gebruiken)


Gaskosten + variabele kosten,dan kom ik op 1.17

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:07

Dat kan natuurlijk wel. Waarschijnlijk heb je wat meer gas verbruikt bij ee hoger dagtarief dan wij.

Die 2,58 van hierboven kan echter helemaal niet kloppen. Daar moeten de vaste kosten per dag bij zijn inbegrepen. Op geen enkele dag in april kwam het dagtarief per m3 boven de 60 cent (dus 1,27 all in).

Tieme
Berichten: 4968
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:42

Dees schreef:
Dat kan natuurlijk wel. Waarschijnlijk heb je wat meer gas verbruikt bij ee hoger dagtarief dan wij.

Die 2,58 van hierboven kan echter helemaal niet kloppen. Daar moeten de vaste kosten per dag bij zijn inbegrepen. Op geen enkele dag in april kwam het dagtarief per m3 boven de 60 cent (dus 1,27 all in).


2,58 klopte inderdaad niet. Moest €1,18 per m3 zijn

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:54

Cer schreef:
Ik zag in een Eneco brief een gasprijs onder de 1€ … vraag of dat wel klopt.. maar goed t staat er echt in. T is niet met een vast contract trouwens


Die heeft mijn schoonmoeder ook gekregen, maar dat was zonder alle kosten al stond het er wel bij dat het met alle kosten was. Ze heeft later een nieuwe brief gekregen met de juiste prijzen.

Goof

Berichten: 28919
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:58

insun schreef:
Goof schreef:
Ik kom even binnenvallen, ben benieuwd of mensen dezelfde ervaring hebben (met Vattenfall).

Mijn jaarafrekening klopt voor geen meter.
Ik ben net een uur bezig geweest om alles per maand uit te rekenen (inclusief de laatste maanden wel of niet prijsplafond en verschillen in tarieven) en ik behoor 700 euro meer terug te krijgen op mijn eindafrekening. Ik heb totaal geen idee hoe zij aan deze bedragen komen, ze lijken vooral de laatste 3 maanden overal de volle tarieven te hebben gerekend.
Ze zijn vandaag verder niet bereikbaar, dus ik ga er morgen even telefonisch achteraan.
Iemand die dit herkent?


Wat was het antwoord van Vattenfall?


Ik zou gisteren gebeld worden, maar heb helaas niets gehoord.