Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:12

Dan is er nog wel wat winst te behalen inderdaad.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:15

Ik ben mij ook aan t oriënteren op alternatieve verwarmingsopties. Eentje is verwarmen via m'n airco maar overweeg ook een infraroodpaneel bij m'n zithoek. Die zijn volkomen geluidsloos en dat heeft ook mijn voorkeur. Verder heb ik al een elektrische deken voor tijdens t bankhangen en das ook zeer fijn.

8nnemiek

Berichten: 43451
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:22

Wat stom dat die ramen onklaar zijn gemaakt := Ventileren is inderdaad de oplossing tegen schimmel. Je zou wellicht elke dag even alles tegen elkaar open kunnen zetten, en misschien een ventilator in de deuropening bij die ruimtes? Dan komt er in ieder geval iets van frisse lucht binnen. Als je de ramen/deuren een kwartier tegen elkaar open zet dan verlies je nauwelijks warmte, die zit namelijk in je muren en meubels, en doordat droge lucht van buiten makkelijker te verwarmen is, stook je de rest van de dag juist minder dan wanneer er vochtige lucht binnen hangt.

Xyris

Berichten: 9450
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 22:29

8nnemiek schreef:
Wat stom dat die ramen onklaar zijn gemaakt := Ventileren is inderdaad de oplossing tegen schimmel. Je zou wellicht elke dag even alles tegen elkaar open kunnen zetten, en misschien een ventilator in de deuropening bij die ruimtes? Dan komt er in ieder geval iets van frisse lucht binnen. Als je de ramen/deuren een kwartier tegen elkaar open zet dan verlies je nauwelijks warmte, die zit namelijk in je muren en meubels, en doordat droge lucht van buiten makkelijker te verwarmen is, stook je de rest van de dag juist minder dan wanneer er vochtige lucht binnen hangt.


Oh dank je wel, dat is een goeie tip. Ik heb inderdaad een aantal ventilatoren ~ Want zo koud als het is in de winter zo heet is het in de zomer.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:30

Oef, wat een bedrag TS. Vervelend dat ze je zo’n voorschot laten betalen.
Je weet het vast zelf al maar je fitnessabbo en je aquaria zijn best prijzig. Dus als je ergens financiële winst wilt behalen…

Hier staat de kachel swinters op 16 en hij heeft zelfs op 14 gestaan. Na een week of twee ben je daar wel aan gewend, dan wil je niet anders meer, indien je geen fysieke klachten hebt natuurlijk. Je kunt daarnaast ook kaarsjes aan doen, dat straalt best wat warmte af. Verder zit ik eraan te denken om een elektrische boiler aan te schaffen. Ik woon ook in een huurhuis, maar ik pas het dan op die manier aan zodat hij ook weer goed weg te halen is. Misschien is dit voor jou ook een optie? De kleine boilers kan je in ieder geval gebruiken voor het douchen.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:39

Ik weet niet wat voor aquaria het zijn, maar zo duur zijn die in het algemeen niet in onderhoud/draaikosten.

leeslampje

Berichten: 1126
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:40

Jeetje, wat een bedrag. Er zijn al veel tips gegeven. Eentje die ik nog miste: verhuizen? Ik snap dat dat in deze markt echt heel lastig is. Maar een beetje in de gaten houden of er een beter geïsoleerd (en goedkoper?) huisje voorbij komt is misschien ook een optie. Meer dan de helft van je salaris aan kale huur betalen is echt heel pittig.

Tieme
Berichten: 4968
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:42

Xyris schreef:
janderegelaa schreef:
De remedie tegen schimmel is niet stoken maar ventileren…


Dit huis is helaas niet te ventileren, alle ramen aan 1 kant zijn volledig afgesloten en onklaar gemaakt.


Kan er geen enkel raam open? 1 raam open is genoeg om te ventileren. En anders een ontvochtiger kopen.
Mechanische ventilatie op hoge stand.
Geen was in huis drogen
Zorgen dat badkamer na douchen droog is

Dit alles voorkomt al voor een groot deel dat het vochtig wordt en gaat schimmelen.

Xyris

Berichten: 9450
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 22:43

Het zijn 2 vrij kleine juwel aquaria, dus ik denk inderdaad dat dat het geld ook niet is... Ik moet er nog even over nadenken, heb vorig jaar de groter gekocht en ben er nog steeds heel erg blij mee, maarja :/...

En helaas de aankomende 2 jaar oid nog geen andere woning voor mij. Was aanvankelijk 1 a 1,5 jaar, maarja, met al die immigranten/vluchtelingen nu...

En ramen kunnen wel open ja, maar aan slechts 1 kant van het huis

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:48

Over een andere boeg: iets mindet gaan werken, zodat je minder verdiend maar wel net recht hebt op de toeslagen?

Roodvos

Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:50

Ik heb net mijn jaarafrekening gekregen dus heb even gekeken.
Ik heb ca. 1600 m3 gas en 1600 kWh gebruikt.
Nou heb ik sinds dit begin dit jaar zonnepanelen dus mijn maandbedrag is daarom niet helemaal te vergelijken. Maar als ik dat verreken en rekening hou met jouw hogere kWh dan nog kom ik ergens tussen 300-350 uit.
Dus ik vind die 500 echt belachelijk veel.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:50

Jee, wat een hoog verbruik voor deze ruimte! Gas bedoel ik dan. Weet je zeker dat dit klopt?

En idd kaarsjes aan is ook een goede tip, dat doe ik ook zodra het kouder wordt en thee drinken. Maar dat kost ook weer gas of electriciteit.

En doe je wel steeds het licht uit als je niet in de ruimte bent? En spaarlampen helpen ook.

Prairy
Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:51

Er zijn energie meetstekkers te koop waar je het verbruik van je apparaten mee meet, soms zijn ze ook te huur of te leen. Kan interessant zijn om te kijken of je een apparaat hebt dat veel verbruikt.

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar er schijnt ook nog wat te winnen te zijn met waterzijdig inregelen van je CV. Daar zul je op YouTube vast filmpjes over kunnen vinden.

Je kookt elektrisch, of is het inductie? Is misschien de moeite waard om te kijken of je een niet al te dure maar wel zuinige inductie kookplaat kunt vinden, bijvoorbeeld op marktplaats, of 2 losse of een dubbele als je nooit zoveel pannen gebruikt.

Als je snel koude voeten krijgt zou je kunnen kijken naar infrarood voeten warmers.

Tapijt op de vloer/vloerkleden helpen ook al heel veel, ook goedkoop of zelfs gratis op marktplaats te krijgen.

Lampen vervangen door led lampen. Sommige gemeentes hebben ook een gratis energie pakket waarbij je kunt kiezen uit een aantal energie besparende maatregelen (gratis of goedkoper), bijvoorbeeld LED lampen of radiator ventilatoren die je geloof ik eronder kunt hangen.

Verder sluit ik me aan bij de tips die al gegeven zijn. Hopelijk gaat het snel de goede kant op met je eigen bedrijf :)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 04-08-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:53

Je kunt ook in beroep gaan. Bij Vattenfall mag ik gewoon een lager bedrag betalen als ik dat wil. Je kunt heel mooi aanvoeren dat dit is gemeten in de Corona tijd.

fjordjes

Berichten: 12063
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:59

Je kan ook de cv ketel lager zetten, ik weet even niet meer hoe dat heet maar vaak staat ie op 80 graden standaard en je kunt 'm terugschroeven naar 55 graden. Maar dat werkt het beste als je huis goed is geïsoleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:23

Nielojram schreef:
Out of the box, ander werk?
Werkgevers doen nu heel gek met salarissen om mensen binnen te halen....
( Eigen ervaring!)


Dit :j

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:37

Je schrijft dat je twee verdiepingen hebt en dat je 1 verdieping komend jaar dan niet wil gebruiken. Of lees ik scheef?

Maar is het een idee om de huur te delen en dus een huisgenoot te zoeken?

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:48

Wat voor glas zit er in de woning? Als het nog enkel glas is, zou je kunnen kijken naar goedkope manieren om dat te verbeteren. Misschien kan de thermo cover van Tesa bvb uitkomst bieden? https://www.tesa.com/nl-nl/consument/te ... cover.html
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het is niet duur, dus wellicht het proberen waard.

Verder kun je ook kijken of je de CV anders in kunt stellen. Kan de temperatuur van het water lager of kun je de comfort-stand uitzetten? Dat kan ook al iets schelen.

Ik zag hier ook de tip om radiatoren dicht te draaien. Kijk daarmee uit, want als je dit doet in de ruimte waar je thermostaat hangt, blijf je juist stoken omdat hij denkt dat het nog niet warm is. Beter kun je je thermostaat laag instellen, dan slaat hij niet aan.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:51

xSwanHeart schreef:
Ik zag hier ook de tip om radiatoren dicht te draaien. Kijk daarmee uit, want als je dit doet in de ruimte waar je thermostaat hangt, blijf je juist stoken omdat hij denkt dat het nog niet warm is. Beter kun je je thermostaat laag instellen, dan slaat hij niet aan.


Thermostaat hangt meestal in de woonkamer. Ik heb boven alle radiatoren dicht, alleen in de badkamer heb ik hem open. En beneden dan.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:18

Faelynn schreef:
Nielojram schreef:
Out of the box, ander werk?
Werkgevers doen nu heel gek met salarissen om mensen binnen te halen....
( Eigen ervaring!)


Moet je wel de juiste diploma's hebben of in de juiste richting aan de slag kunnen en willen.
Ik heb een mbo4 paraveterinair, banen zat, maar geen banen die meer dan €12 bruto per uur bieden, .


ik hoor al verhalen over 18 jarigen die 15 euro bruto verdienen om af te wassen bij de ikea

Cchanny

Berichten: 8865
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:52

Toen wij hoorde dat de gasprijzen enorm om hoog zouden gaan hebben wij een elektrische kachel gekocht.
Die ook in de zomer kan blazen.

Mijn vriend heeft het toentertijd uitgerekend en dat ding kost ons grofweg 0,03 cent per uur terwijl de kachel rond de 3 euro per uur zou kosten.
Plus met dat ding kunnen we gericht verwarmen/blazen omdat het alleen op mijn kantoortje hoeft als ik daar zit ipv het huis en dergelijke.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:53

Voor degenen die infrarood-verwarming overwegen, heb ik nog wel een belangrijke tip (en ervaring genoeg). Wij wonen in Spanje in een huis zonder centrale verwarming. Het kan hier in de winter ´s nachts zo rond het vriespunt worden en het huis is gebouwd om de zon buiten te houden, want in de zomer geweldig is, maar in de winter dus echt koud. Isolatie naadje.

We hebben direct bij aanschaf van het huis twee infraroodradiatoren in de woonkamer opgehangen en zo langzamerhand uitgebreid naar de keuken (koudste kant van het huis in de winter) en badkamer. In de slaapkamer hangt er een die we op 16 graden houden in de winter om de kou eruit te houden. Alles is begane grond.

Ik bleef het koud hebben in de woonkamer, omdat de radiator gewoon te ver weg hing. We hebben nu drie jaar een infraroodplaat midden boven de zithoek aan het plafond hangen (gewoon waar de lamp hing stroompunt gebruikt) en dat werkt fantastisch! Echt zo comfortabel, die straling van bovenaf. Iedereen die hier binnenkomt, roept meteen dat het zo lekker is als het buiten echt koud is.

Dus neem je infrarood, hang het paneel op aan het plafond waar je het meeste zit. Voor badkamers ook een hele goede optie, je hebt ze ook met licht erin. Kies voor een paneel met thermostaat en laat het ´s nachts aanstaan op een wat lagere temperatuur, zodat het niet helemaal opnieuw hoeft te gaan verwarmen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik infrarood 10 x zo comfortabel vind als airco wat verwarming betreft. Dat geblaas in het huis en altijd de herrie van een motor vind ik een stuk minder. Wij gebruiken onze airco (centraal in het hele huis) hooguit in de winter om snel het huis op temperatuur te krijgen als we lang weg geweest zijn.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:54

Ik zou gaan kijken naar elektrische kachel. Daarnaast, warmte stijgt omhoog, nu weet ik niet hoe jouw woning ingedeeld is, maar als je boven zou kunnen leven zou ik dat doen en beneden juist alles uit gooien (of niet warmer dan 14 graden). Je hebt isolatiefolie wat je achter verwarmingen kunt plakken, de warmte weerkaatst dan terug wat dus minder stoken betekend. Korter douchen of in de sportschool douchen.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:43

Nog wat tips, die wellicht met deze gasprijzen toch gaan optellen:
- Als je water pakt uit de kraan, de kraan helemaal naar koud draaien, niet in het midden laten staan want grote kans dat je cv aanslaat.
- Gordijnen voor de deuren en ramen plaatsen waar t het meest tocht in de winter (vaak noordkant)

En nog wat skere tips die je waarschijnlijk helemaal niet wil toepassen :') vaak is er nog wel wat winst te behalen mbt gedrag, alleen zijn dat meestal niet de leukste aanpassingen
- Afwassen hoeft niet altijd met loeiheet water
- Douchen hoeft niet iedere dag en kouder douchen kan best lekker zijn
- Je haar wassen kan prima met koud water, is volgens mij ook nog goed voor je haar
- Heb je een elektrische oven, laat hem na gebruik openstaan om je keuken te verwarmen
- Als je het savonds koud hebt, ga een stukje buiten wandelen, als je terugkomt heb je het warm
- Als je het niet gebruikt, zet het uit. Dus ook TV kastjes etc.
- Wat genereert verder warmte in huis; sporten, stofzuigen, thee zetten, koken, kaarsjes, computers die aan staan, veel mensen in 1 kamer
- Hoe jij het warm kan krijgen; dekentjes over en genoeg kleding aan, vroeg op bed, pittig eten, thee drinken, soep eten, bewegen, kruik in bed (te maken met elektrische waterkoker)

Verder, krijg goed inzicht in je kosten als je dat nog niet hebt. Ik zit bij Vattenfall en betaal minder naarmate ik meer kwh verbruik. Ik heb geen zonnepanelen, dit ligt waarschijnlijk aan de opbouw van het contract of aan de vermindering energiebelasting. Er zal wel een plafond aan zitten, maar die heb ik nog niet bereikt. Misschien dat dit bij jou ook zo is. Dan zijn simpele elektrische kacheltjes dus heel handig :)

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:03

elnienjo schreef:
Ik ben mij ook aan t oriënteren op alternatieve verwarmingsopties. Eentje is verwarmen via m'n airco maar overweeg ook een infraroodpaneel bij m'n zithoek. Die zijn volkomen geluidsloos en dat heeft ook mijn voorkeur. Verder heb ik al een elektrische deken voor tijdens t bankhangen en das ook zeer fijn.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Ik vond voor infra rood er nogal wat nadelen aan hangen, zie link.