Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:27

Hier ook thermo kraan, maar niks aan veranderd :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:35

Als ik mijn douchekraan op dezelfde stand laat staan als in de winter dan doet dat gewoon pijn van de hitte := Ik moet em echt een flink stuk terug draaien voordat het comfortabel wordt.

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:36

8nnemiek schreef:
Als ik mijn douchekraan op dezelfde stand laat staan als in de winter dan doet dat gewoon pijn van de hitte := Ik moet em echt een flink stuk terug draaien voordat het comfortabel wordt.

Hier ook. En ik douche toch wel een beetje koud nu.

Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:38

Precies wat de rest ook zegt. In de zomer douche je ook vaak al kouder.
Vorig jaar trouwens een waterbesparende douchekop in de douche geplaatst. En die helpt mee tegen waterverspilling. En helpt dus ook automatisch om minder gas te verbruiken. Vorig jaar zomer zat ik op dagverbruik van 0,5kuub. Nu op 0,3.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:57

Hier ook een waterbesparende douchekop, dat scheelt flink :j
In de zomer zitten we zo rond de 3 tot 4 kuub gas per maand.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:00

hier blijft mijn dagverbruik deze maand structureel hoog. Vorige jaren rond de 0.3-0.5kuub en nu 1-1.5kuub. En ik snap niet waar dat door komt. Er wordt niet meer gedouchet, de verwarming staat (uiteraard) niet aan... Hij is ook dagelijks hoger, dus geen hoge uitschieters bijvoorbeeld. Snap er niks van.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de kraan in de keuken soms teveel op warm wordt open gedraaid (dus hendeltje teveel naar het midden ipv opzij) waardoor de ketel aanslaat dus daar ga ik eens op letten.
Iemand die nog andere redenen kan bedenken?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:08

Dat scheelde hier ook wel behoorlijk. Ook bij kort koud water pakken ging het wel verwarmen doordat de hendel in het midden of zelfs warm stond. Ik zet hem heel bewust continu op koud, tenzij ik echt warm water nodig heb.

Maar wel apart idd, ik had het ook. Hier zie je op dagen dat ik gedouched heb wel hoog verbruik maar op de andere dus heel laag. Ik weet niet meer zeker of die kraan het enige is wat ik veranderd had. Die 1 tot 1,5 is hier met douchen, de 0.3 oid zonder.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:15

Secricible, als je een dag helemaal geen warm water gebruikt, blijft de gasmeter dan wel op 0 staan? Of kan er ergens een lek zitten? Of is de CV misschien een keer gereset waardoor de comfort stand weer aan staat ofzo?
Of misschien heb je een nieuwe douchekop die veel water door laat?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:50

8nnemiek schreef:
Secricible, als je een dag helemaal geen warm water gebruikt, blijft de gasmeter dan wel op 0 staan? Of kan er ergens een lek zitten? Of is de CV misschien een keer gereset waardoor de comfort stand weer aan staat ofzo?
Of misschien heb je een nieuwe douchekop die veel water door laat?


Die eerste ga ik eens uitproberen zaterdag, dan ben ik een dag niet thuis. Volgens mij is er niks gereset en ook geen nieuwe douchekop. Een lek, zover ik weet niet maar who knows.
Wel 2 jonge kinderen waarvan de oudste nu zelfstandig water kan pakken, dus grote kans dat hij de kraan dan niet netjes opzij houdt. Dus goed om even idd te checken wat er gebeurt als ik een dag geen warm water gebruik.

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:06

Nou dat zou het kunnen zijn,maar ik vind een warmere douche altijd wel fijner,ook in de zomer.

Dank voor jullie reacties

lukka63
Berichten: 1409
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:03

Heeft hier iemand Coolblue als leverancier.
Via ver. eigenhuis kan je meedoen aan een collectief,coolblue is de leverancier mooi laag tarief voor stroom,maar de vaste leveringskosten van 119,- tov oxio waar diezelfde kosten 71,- zijn,maken het dus lang niet de goedkoopste.
Zijn die vaste leveringskosten altijd zo hoog bij Coolblue?

Steenbok12
Berichten: 7844
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:29

Winged schreef:
Steenbok12 schreef:
Ik las hier iets met verwarmen. Vorig jaar dit voor het eerst gedaan. We hebben zonnepanelen. Cv staat op 15 graden. Beneden komt die daar niet onder dus de CV slaat nooit ingewild aan. Boven was ik bang voor vocht dus wilde het boven die 15 graden houden. Maar zover m'n metrr boven aan gaf heb ik maar 1 x preventief even gestookt. Inderdaad even verwarming boven de temperatuur zetten van wat je woonkamer is. Wij hadden hem vaak op 20 graden en zette hem dan even op 20.5. Maar slaap prima met kou. Lekker extra dekbed erbij. Maar dit was alleen als het echt langer koud was. Airco leek wel veel stroom te gebruiken door de dure prijzen toen maar mijn gas verbruik viel helemaal stil daardoor voor verwarmen. Plus m'n contract liep in de winter af dus had niks opgebouwd vanuit de zonnepanelen. Nu zie je al dat de teruglevering flink is en mn verbruik al mooi compenseert. Ik gebruik nog steeds zo'n 45m3 voor gas en puur voor douchen enzo. In de winter zaten we op 189m3 dus besparing van 144m3. Zeker zonder prijsplafond met zo'n 3 euro per uur die 3 maanden was dat dus al echt enorm rendabel. Heeft ons al zo'n 1250 euro in die tijd uitgespaard. Ook met lage prijzen nu scheelt het veel met prijsplafond. Was dan slechts 1.50. Maar 1.50 x 144 m3 is toch echt veel geld. Onze airco is 3000 euro geweest (mitsubishi heavy groot model) dus hebben hem er wel al ruim over de helft eruit al. Plus i.c.m. zonnepanelen scheelt het veel natuurlijk.



Dan klopt mijn gedachtetheorie in ieder geval :) Hier ook toevallig een heavy, 3,5. (met wifi en buitenombouw) incl montage 2000 euro. Hij wordt as we speak gemonteerd. Dus ben heel benieuwd.

Oeh ben benieuwd! Heb er geen spijt van. De buren hebben ook een airco sinds kort. Scheelt echt de helft qua volume. Ben benieuwd hoe die het gaan ervaren. Schijnbaar is vooral verwarmen echt een grotere ervoor nodig.
We hadden met ons volume woon/keuken echt geen kleinere moeten hebben in de winter. Nu koelen is ook perfect maar gaat een stuk vlotter dan verwarmen.
Veel plezier ermee..Ben benieuwd hoe die gaat bevallen. WiFi heeft wel zn gebruiksaanwijzing haha. Maargoed het functioneert enigzins.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:05

Ik heb nu aanbieding voor Essent kan 1 of 3 jaar verlengen. We hebben zonnepanelen en vraag mij af wat verstandig is…

zonnebloem18

Berichten: 24840
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:09

Na een hoop wikken en wegen hebben wij gisteren voor 1 jaar verlengd. Wij zijn geen overstappers en we vermoeden dat de tarieven vanaf oktober weer zullen stijgen.

Ania

Berichten: 6104
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:10

Ik zit inderdaad ook te twijfelen wat ik moet doen, nadeel is dat niet alle bedrijven even transparant zijn in de kosten. Ik kan niet alle aanbiedingen naast elkaar leggen omdat de ene gewoon zoveel cent per m3 neerzet en een andere het opsplitst in 3 of 4 dingen waardoor ik niet meer weet hoe ik moet tellen.
Daarnaast vind ik voor een jaar verlengen iets te kort maar 3 jaar weer veel te lang :')

Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:15

Ania schreef:
Ik zit inderdaad ook te twijfelen wat ik moet doen, nadeel is dat niet alle bedrijven even transparant zijn in de kosten. Ik kan niet alle aanbiedingen naast elkaar leggen omdat de ene gewoon zoveel cent per m3 neerzet en een andere het opsplitst in 3 of 4 dingen waardoor ik niet meer weet hoe ik moet tellen.
Daarnaast vind ik voor een jaar verlengen iets te kort maar 3 jaar weer veel te lang :')

Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer



Ja lastig hè.. zie hij Essent dat we kunnen verlengen voor 1 of 3 jaar maar staan geen duidelijke verschillen of prijzen bij..

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:19

Ik ga straks de jaarrekening bij moeders ophalen en volgende week eens kijken hoe een 1 jarig of 3 jarig contract voor haar uitpakt...

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:48


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:49

Nja ik had het vorige week kunnen doen, maar ik moest wachten op de jaarrekening, om een beetje het geschatte verbruik te kunnen opgeven

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:40

Ik blijf ook nog even in de ankers. Maandrapport van Essent wilde van 175,- naar 20,-. Ik durf dat niet aan. Inmiddels is wel de airco geinstalleerd om te koelen en verwarmen.

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:02

Ik zou een vast contract nemen. Je weet maar nooit met de ontwikkelingen

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:16

purny schreef:
Ik zou een vast contract nemen. Je weet maar nooit met de ontwikkelingen


Ik las net het gedeelde NOS artikel. Ik word er gelijk onrustig van -O-

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:35

Mijn NAH hersens kunnen het even niet meer ontcijferen. Wij hebben een variabel contract bij Essent, met zonnepanelen en verbruiken alleen nog gas voor water en twee kleine kamers verwarmen in de winter. De woonkamer wordt in de winter verwarmd door airco.

Op dit moment verbruikt: 1057kwh en opgewekt: 1249kwh.

Ik heb een maand opzegtermijn.

Ik kan nu een of drie jaar bij Essent afsluiten voor 0,38 euro per kwh en 1,33 euro per m3.
Bij Eneco alleen drie jaar voor 0,38/0,34 euro per kwh en 1,30 euro per m3.

Het overschot wat ik nu opbouw is bedoelt voor de airco, dus dan loop ik nu twee maanden mis als ik nu opzeg omdat dit gesaldeerd wordt. Of zie ik dat verkeerd?

Kan ik het beste nu overstappen of langer wachten tot betere (of slechtere) tarieven?
Ga ik met gas naar dynamisch en stroom ergens anders? Lastig.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:06

Zo lang je kan salderen, en meer opbrengst van de panelen hebt dan dat je stroom gebruikt heeft overstappen voor de stroom geen zin lijkt me.
Bij ons is het redelijk vergelijkbaar. Ik gebruik een elektrische kachel voor die kleine kamer zodat de CV helemaal niet meer aan hoeft, en zo komen we aan het eind van het jaar ongeveer op 0 uit en betaal ik alleen nog wat gas voor het douchen. Met een paar cent verschil tussen variabel en een vast contract heeft overstappen voor het gas ook geen zin.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:21

Met de airco weet ik niet 100% zeker hoe we uit gaan komen. Die is net geplaatst en weet ik het exacte verbruik nog niet van.

Ik omschreef het denk ik niet duidelijk.
Huidig variabel contract per 1 juli bij Essent is:
Gas 1,41
Stroom 0,39

Van variabel naar vast bij Essent:
Gas 1,33
Stroom 0,39
Terugleveren: 0,07

Bij Eneco vast:
Gas 1,30
Stroom 0,38
Terugleveren: 0,08

Mijn zus zit dynamisch bij Frank en betaalde aan gas:
Eergister 1,12 m3
Gister 1,15 m3 en 0,31 kwh (gemiddeld)
Vandaag 1,07 en 0,3 kwh (gemiddeld)