Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:26

Nou... dat afkopen gaat je tegenvallen. Zoek de uitleg van Tros Radar hierover maar even op.
Afkopen gaat niet meer tegen een standaard-bedrag, ze gaan afrekenen op het prijsverschil van je nog niet afgenomen reservering.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:17

Volgens mij als je voor 1 juni een nieuw contract afsluit is dat nog onder de ouder voorwaarden. Dus 50 euro voor gas en 50 euro voor electriciteit als je over wil stappen/ contract wil beeindigen.

Wat is de prijs voor gas bij een 3 jarig contract bij greenchoice ( als ik vragen mag ) ?

Telpeva

Berichten: 14731
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:51

@Cer ah ja maar natuurlijk, ik keek dus ook met mijn neus, je had het over m3 inhoud van de woonkamer, ik las met mijn duffe hoofd m2. Dan is de situatie al heel anders ja!
Ik had dus niet goed gelezen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:54

Menino schreef:
Winged schreef:
Greenchoice kan ik alleen vast doen tot september zag ik... Misschien hebben ze ergens nog goed verborgen een jaarcontract staan :))


Hu, ik heb net een 3-jarig contract afgesloten :+

https://www.greenchoice.nl/


Ik zit er ook over te denken. Mochten de prijzen mega zakken dan is met contract voor 1 juni afgesloten nog vrij gemakkelijk het 3 jarige contract op te zeggen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:09

Maris heeft gelijk hoor, voor de contracten die afgesloten zijn VOOR 1 juni.

Een contract openbreken dat is afgesloten NA 1 juni is een stuk duurder geworden.
Zie voor uitleg over hoe ze het berekenen de volgende link (vanaf ongeveer 2,5 minuten):
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -je-weten/

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:31

robert45 schreef:
.

Het is niet goedkoper/zuiniger om te stoken met elektrische cv. Om 10kwh warmte te krijgen heb je 10kwh nodig a 0,40 cent of 1m3 a 1.36.


Dit heb ik vaker gelezen maar het is echt niet zo zwart wit als dat wordt beweerd. Een goede electrische kachel blijft namelijk niet voluit loeien maar.slaat af wanneer de temperatuur bereikt is. Bij opwarmen vol vermogen en daarna op laag vermogen bijverwarmen.
Ik heb met een electrische kachel verwarmd en was op de energie rekening veel minder kwijt dan wanneer ik met gas zou verwarmen!
Electrisch verwarmen kostte me ruim de HELFT minder geld dan met gas.
Meerdere dagen uitgeprobeerd. Alleen met gas en alleen met de kachel.
Zelfs nog met een p1 meter gemeten.

De cv deed er erg lang over om de woonkamer op temperatuur te krijgen. De electrische kachel had het binnen 30-45 min op vol vermogen 5 graden warmer.
Daarna sloeg hij af. Af en toe sloeg hij weer aan op laag vermogen. 400-600 watt om weer af te slaan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:36

Dees schreef:
Maris heeft gelijk hoor, voor de contracten die afgesloten zijn VOOR 1 juni.

Een contract openbreken dat is afgesloten NA 1 juni is een stuk duurder geworden.
Zie voor uitleg over hoe ze het berekenen de volgende link (vanaf ongeveer 2,5 minuten):
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -je-weten/


Weet jij ook hoe het zit als je nu een bv 3 jarig contract afsluit dat dan pas 1 juli ingaat ? Is dan de afsluitdatum ( dan oude regeling) of datum ingang van het contract ( 1 juli en dan dus nieuwe regeling) bepalend ?

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:53

Ingangsdatum contract toch? Je hebt immers ook 14 dagen bedenktijd

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:10

Nou mijn man wil pas van het najaar een vast contract afsluiten..... die denkt dat we daar het beste aan doen. Ik help het hem hopen.... :=

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:14

Het is nu gewoon ook extra ingewikkeld met die oude en nieuwe regeling.

Geen idee bv hoeveel de gasprijs per m3 daalt in een contract door die nieuwe regeling ( dus meer zekerheid voor de energieleverancier dat je niet overstapt )

Greenchoice bied nu 2 jarig vast contract aan voor 1,31 per m3. 3 jaar voor 1,38 of 1,39 per m3
Laatst bijgewerkt door Maris op 23-05-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:16

Hij denkt vooral dat de prijzen nog gunstiger worden. Elektra hebben we als het goed is straks in overvloed met extra panelen die als het goed is half juni op het dak liggen. Maar gas hebben we nog wel nodig. Ik zou wel wat meer vloerverwarming aan willen dan afgelopen winter namelijk. Ik :+: vloerverwarming.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:18

Ik denk ook dat de gasprijs volgende maand daalt. Maar dan is het tegelijk amper meer mogelijk om tijdens contract over te stappen.dus dan is een 3 jarig contract niet meer zo aantrekkelijk

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:53

Ik weet niet of de gasprijs veel gaat dalen. De gas voorraden moeten, zeker gezien het koude voorjaar, in de komende periode weer aangevuld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:14

Dees schreef:
Nou... dat afkopen gaat je tegenvallen. Zoek de uitleg van Tros Radar hierover maar even op.
Afkopen gaat niet meer tegen een standaard-bedrag, ze gaan afrekenen op het prijsverschil van je nog niet afgenomen reservering.


Dat is juist het mooie/goede. Als je het nu afsluit val je nog onder de oude regeling.

Dat één van de redenen dat ik het risico wel durf te nemen.

Hoewel mijn maandbedrag met dergelijk contract dusdanig laag is, dat het om tientjes gaat als er ergens anders iets goedkopers aankomt, terwijl het wel heel veel zou kunnen gaan kosten als 2022 zich zou herhalen. Dus wat dat betreft vind ik het ook wel vergelijkbaar met een huisdieren verzekering ofzo :') . In het ergste geval betaal je wat extra's, maar je komt simpelweg niet voor onverwachts voor megakosten te staan. Dynamisch spreekt me onwijs aan, maar durf het risico gewoon niet meer te nemen.

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:34

Essent stuurde mij vandaag een mail dat de tarieven per 1 juli dalen naar 1.41 de kuub en 0.39 per kwh. Dat is onder het prijsplafond. Ze bieden deze prijzen nu ook voor 1 jaar vast aan, in juni komen ze met een aanbieding voor 3 jaar.
Ik heb inmiddels een heel seizoen op de pelletkachel gedraaid en in totaal 300 m3 verbruikt tov 1800 m3 zonder pelletkachel. Dat kan wel uit dus :D

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:00

Ik zit bij budget energie en ga per 1 juni naar 1.24 per m3. Ik zou ook een jaarcontract kunnen doen voor 1.34 oid, maar ik wacht nog even.

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 06:19

Wildgirl schreef:
Essent stuurde mij vandaag een mail dat de tarieven per 1 juli dalen naar 1.41 de kuub en 0.39 per kwh. Dat is onder het prijsplafond. Ze bieden deze prijzen nu ook voor 1 jaar vast aan, in juni komen ze met een aanbieding voor 3 jaar.
Ik heb inmiddels een heel seizoen op de pelletkachel gedraaid en in totaal 300 m3 verbruikt tov 1800 m3 zonder pelletkachel. Dat kan wel uit dus :D


Wij hebben vorige maand een jaar contract af gesloten bij Essent voor 1.31 de kuub en 0.36 per kwh, maar door de opbrengst van onze zonnepanelen kunnen wij die kosten wegstrepen.
Je kunt ook met Essent in onderhandeling hoor, wij wonen nu 30 jaar samen en zijn al vanaf het begin bij Essent(volgens mij ergens begin deze eeuw samen gegaan met verschillende bedrijven).

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:34

Kreeg zojuist mail van Essent die de tarieven oer 1 juli verlaagd.

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:17

Hier een kleine tegenvaller. Onze zonnepanelen liggen al sinds begin van deze maand, omvormer zou halverwege mei komen… maar we kregen vandaag mail, wordt waarschijnlijk pas in juli…. Super stom!

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:36

Sanet schreef:
Hier een kleine tegenvaller. Onze zonnepanelen liggen al sinds begin van deze maand, omvormer zou halverwege mei komen… maar we kregen vandaag mail, wordt waarschijnlijk pas in juli…. Super stom!

Dat is idd enorm zuur! Ik sta hier te kijken van de opbrengst; inmiddels bijna 1200 kwh met 8 panelen waarvan er maar 3 echt optimaal liggen, 1 middelmatig en 4 die ongeveer de helft pakken van de eerste 3.
Gerekend vanaf november '22.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:05

Slmt9 schreef:
Kreeg zojuist mail van Essent die de tarieven oer 1 juli verlaagd.

[ [url=m/1s4XYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou even verder kijken....

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:04

Slmt9 schreef:
Kreeg zojuist mail van Essent die de tarieven oer 1 juli verlaagd.

[ [url=m/1s4XYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik betaal alleen al voor gas 51 cent minder bij Essent, met een vast contract voor 1 jaar (tot 1 mei 2024)
Voor dit bedrag zou ik ook verder kijken.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:04

karrij schreef:
Slmt9 schreef:
Kreeg zojuist mail van Essent die de tarieven oer 1 juli verlaagd.

[ [url=m/1s4XYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik betaal alleen al voor gas 51 cent minder bij Essent, met een vast contract voor 1 jaar (tot 1 mei 2024)
Voor dit bedrag zou ik ook verder kijken.


0,51 eurocent minder dan 1,41 ( nieuwe aangeboden prijs ) ? Of bedoel je 51 eurcent minder dan de oude prijs ?

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:14

Slmt9 schreef:
Kreeg zojuist mail van Essent die de tarieven oer 1 juli verlaagd.

[ [url=m/1s4XYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ter verduidelijking. Dit is een variabel contract. De nieuwe prijzen per 1 juli:
Gas: 1,41
Stroom: 0,39

Was dus meer ter info de foto. Ik haal al mn stroom (en meer) uit de zonnepanelen. Gas en terugleververgoeding zijn voor mij interessanter.

Of het zinvol is om (voor meerdere jaren) een vast contract te nemen of voor gas dynamisch te gaan (en wanneer) wacht ik een beetje af met wat anderen in dit topic doen.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:31

Ik sluit aan op bovenstaande, wij komen in dezelfde situatie van alleen gas nodig hebben en een goede teruglevergoeding willen :)