Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 07:31

Zover ik nu begrijp is er voor huurtoeslag een max van 30.000 eigen vermogen begreep ik Ik verwacht max zo'n 40k. Plus moet ook nog een huis inrichten, vloer, gordijnen e.d. en onze spaar rekening nu zal ook wel geplunderd worden want er moet een auto bij plus alle trajecten moeten betaald worden.

Goed wel om na te vragen wat de vermogend grens is maar die wordt niet gesteld in de app. Wil hem wel navragen nog dus goede tip. In het ergste geval overleef ik ook wel zonder toeslagen in het begin maar wordt dan heel krap voor de lante termijn. We moeten afzonderlijk ook even om de tafel en een to do lijst maken. Deze zet ik erop :j

Zie trouwens nu dit:
Vandaag werd bekendgemaakt dat wie vanaf 2024 aanspraak wil maken op een sociale woning, eerst het vermogen op zijn bankrekeningen moet aantonen. Een alleenstaande zonder personen ten laste mag vanaf dan maximaal 25.850 euro bezitten. Voor een alleenstaande met één kind of een koppel zonder kinderen is dat 40.940 euro.

Booooo
Berichten: 6513
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 07:42

Ik ben vooral een stille meelezer maar wil toch even reageren. Ik ben 2 jaar geleden gescheiden, en dacht ook dat ik het huis niet kon houden. Mijn adviseur heeft gezorgd dat een deel van de hypotheek is omgezet naar aflossing vrij waardoor mijn maandlast veel minder is geworden. En waardoor ik er kon blijven wonen. Uitkopen was in mijn situatie niet het geval, want in ruil daarvoor kreeg mijn ex ons vastgoed in het buitenland. Maar de opties zijn er dus wel.. Ik werk zelf ook maar 24 uur.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:36

Sterkte Steenbok12 en hopelijk heb je snel een oplossing..

Weet iemand hier of je een hypotheek kunt krijgen met een jaarcontract + werkgeversverklaring? Of is dit echt veel minder kansrijk dan een vast contract.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:50

Ja hoor, dat kan.

fohadie
Berichten: 4308
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:07

Mag ik mij ook melden in dit topic? Ik had het al in een ander topic gezet kaar hier een situatieschets:

Mijn man en ik wonen scheef in een sociale huurwoning in Haarlem. Wij kunnen met ons salaris amper een huis kopen in Haarlem, alleen in een buurt waar ik absoluut niet wil wonen. Mijn man komt oorsponkelijk uit Tilburg en daar ligt de gemiddelde prijs voor wat wij zoeken een stuk lager. Dus plan is nu om naar huizen in Tilburg te gaan kijken. Zover zijn we nog lang niet, we hebben pas net een gesprek met een financieel adviseur gevoerd en weten ongeveer wat we willen qua hypotheek ed. Ik gok dat we pas over een jaar echt gaan kijken en bieden en dan trek ik er nog wel een jaar of meer voor uit eer we eindelijk echt een huis hebben.

Probleem is dat we dus uit een huur huis komen, beide niet meer de leeftijd hebben om voor een startersvoordeel in aanmerking te komen en toch wel binnen 20 jaar de hypotheek afgelost willen hebben vanwege pensioen die er dan aankomt.

Ik hoop in dit topic wat wijzer te worden qua bieden en dergelijke. Mocht ik in het verkeerde topic zitten, dan bij deze mijn excuses, ik ben echt nog een newbe op hypotheek gebied en ben wat topics aan het doorlezen. (Oa het wat betaal jij aan hypotheek en het Fundatopic.)

Succes iedereen met bieden en kijken van woningen!

fohadie
Berichten: 4308
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:17

Paar vraagjes, misschien al voorbijgekomen jn het topic, maar ik heb nog niet alles gelezen.

Hoeveel eigen geld nemen jullie mee voor de hypotheek? En dan bedoel ik degene die nu nog geen koophuis hebben, dus ik bedoel geen overwaarde.

Hoeveel bieden jullie gemiddeld over in euros? En is dat door heel Nederland of zijn er nog delen in Nederland waar je minder of zelfs niet over hoeft te bieden?

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:30

fohadie schreef:
Paar vraagjes, misschien al voorbijgekomen jn het topic, maar ik heb nog niet alles gelezen.

Hoeveel eigen geld nemen jullie mee voor de hypotheek? En dan bedoel ik degene die nu nog geen koophuis hebben, dus ik bedoel geen overwaarde.

Hoeveel bieden jullie gemiddeld over in euros? En is dat door heel Nederland of zijn er nog delen in Nederland waar je minder of zelfs niet over hoeft te bieden?


Dit is echt niet te beantwoorden. Het hangt enorm af van de prijs van de woning. Kk zijn ongeveer 10% van onze adviseur, da's dan incl. notariskosten, overdrachtsbelasting etc. Maar als je een huis van 8 ton koopt, zijn de notariskosten niet hoger dan bij een huis van 2 ton. Dus dat loopt nooit gelijk.

En wat betreft overbieden: dat verschilt enorm per regio, per prijscategorie en zelfs per huis. Hier in het dorp is er onlangs een huis verkocht voor 15.000 onder de vraagprijs en een paar weken later eentje 31.000 boven dezelfde vraagprijs. Er is echt niks eenduidigs over te zeggen.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:45

Iemand ervaring met een tuin op het noorden?
Vanochtend heel mooi huis bezichtigd. Voor mij voor de eerste keer dat ik een vrij nieuw huis heb bekeken. En dat blijkt helemaal mijn ding te zijn, heb echt een heel goed gevoel bij dit huis en de wijk. Maar tuin op het noorden. Volgens buurman achterin de tuin hele jaar door voldoende zon, wil zelf niet meer anders (of het was een door de makelaar ingehuurde figurant met het perfecte antwoord :P ). Maar het lijkt me zo gek als je in huis nooit zon hebt (of heel summier wel aan de voorkant).
In ieder geval, ik ga m'n hoofd weer breken over een bod.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:56

Opletten waar je slaapkamer ligt.
Wij hebben een tuin op het noorden/oosten gehad, en onze slaapkamer ook aan die kant. In de zomer wakker worden in een broeikas om 07.00 is niet aangenaam :+ Maar dat geld natuurlijk ook bij tuin op zuiden en aan de noord/oost kant je slaapkamer.
Ik vond ook dat daardoor heel weinig natuurlijk licht in de woning was.. maar ik hou van hele lichte woonkamers. Nu daarom ook tuin op zuiden (nadeel daarvan is dat je in de zomer wegsmelt in de tuin, maar dat is te verhelpen met parasol etc).

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:01

wij hebben tuin op het noorden. Zou inderdaad niet meer anders willen. Onze slaapkamer bevindt zich op het noorden dus daar is het relatief koel. Afhankelijk van hoe hoog de gebouwen naast je zijn en hoe diep je tuin heb je gewoon zon. Wij hebben in de zomer een parasol opstaan omdat het te warm wordt. Wij hebben toen gekeken op google maps, en daarin zag je de schaduwen om het huis staan en dus ook waar je gewoon zon hebt

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:04

Ik wil ook liefst tuin op het noorden. Iig niet op het zuiden, veel te warm!

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:51

Ik ben recent verhuisd van een huis met een tuin op het noorden, naar een huis met een tuin op het zuiden. Die ligging was voor mij een belangrijke reden om te verhuizen. Vreselijk, zo'n donkere woning en een tuin met zo weinig zon. Voor die 2 warme weken per jaar is het warm ja, maar dan zet ik een parasol op en heb ik alsnog schaduw. Ik heb liever meer licht en de mogelijkheid om in de zon te kunnen zitten wanneer ik dat wil, dan dat ik moet zoeken naar een bankje in het park om toch in het zonnetje een kopje koffie te kunnen drinken.

gr_roos
Berichten: 7576
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:59

Volgens mij heb je ook iets van een zonnewijzer, ik zie dat wel eens voorbij komen, dan kan je precies zien hoe de zon in je tuin staat.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:05

Ik smelt hier juist weg op het zuiden. De woning is prachtig licht met meerdere (grote) ramen op de zuidkant, maar wat een ellendige hitte de hele zomer. De woning waar we naartoe verhuizen heeft een tuin op het noorden. Eén ding weet ik zeker; de ramen aan de zuidkant (woonkamer + 2 slaapkamers) krijgen hele goede zonwering en de baby krijgt lekker een slaapkamer aan de noordkant.

kosseh

Berichten: 2606
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:05

Een thuis op het noorden zou niet mij voorkeur hebben. Bij m'n ouders een tuin op het noorden en de ander op het zuiden.
De grote ramen naar de woonkamer zitten op het noorden, gelukkig ook nog een keuken raam wat het toch minder donker binnen maakt.
Tuin op het noorden is de achtertuin, die gebruiken we nooit. Te donker.


fohadie schreef:
Paar vraagjes, misschien al voorbijgekomen jn het topic, maar ik heb nog niet alles gelezen.

Hoeveel eigen geld nemen jullie mee voor de hypotheek? En dan bedoel ik degene die nu nog geen koophuis hebben, dus ik bedoel geen overwaarde.

Hoeveel bieden jullie gemiddeld over in euros? En is dat door heel Nederland of zijn er nog delen in Nederland waar je minder of zelfs niet over hoeft te bieden?


Net een eigenwoning

Ik heb 18,5% zelf in gelegd van de koopprijs, de rest met hypotheek.
Verder natuurlijk de andere kosten die er nog bij komen, zoals notaris, taxatie en kosten aanvraag hypotheek.
Desktop taxatie gedaan, wat veel kan besparen. Hypotheek execution only gedaan, dus zonder adviseur. Ik had geen overdrachtsbelasting als starter.

Overbieden heb ik niet gedaan. Ik heb onder geboden. 11,5% onder de oorspronkelijke vraagprijs.
Terwijl soort gelijke appartementen voor boven de vraagprijs zijn verkocht, waar van eentje ook in de zelfde week. Het is dus echt een beetje aanvoelen, markt in de gaten houden en geluk hebben.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:29

Bedankt voor jullie reacties. Verschillende meningen. Ik ben ook heel bang voor een donker huis en geen zon in de tuin. Vandaag was natuurlijk een grauwe dag en ik vond het heel licht binnen. Als ik op de satelliet kijk van Google maps zie ik wel veel zon in de tuin. Maar vind het lastig te achterhalen hoe de zon op het moment van de foto staat/in welke maand de opnames zijn gemaakt.
Ik verhuis bijna als belangrijkste reden voor überhaupt een tuin haha dus blijf enorm twijfelen.
Maar als dit echt de situatie is teken ik ervoor:

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78535
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:14

Wij hebben een tuin op het noordwesten, maar aan de westelijke kant van het perceel een bos, en eigenlijk is dat de reden waarom wij weinig zonlicht hebben. Huis blokkeert maar korte tijd zon op de dag, maar zeker een uur of 8 staat het bos in de weg voor de zon.

Ladyson

Berichten: 3226
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:57

Wij hebben gebruik gemaakt van zonnewijzer.nl. Alleen geen rekening gehouden met de boom van de buurman die 'savonds voor de zon staat :+ In de woonkamer hebben we twee zitplekken en we zitten veel liever aan de zuidkant.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:15

Ik zou dat juist een voordeel vinden met de steeds warmer wordende zomers :)

Wie heeft er ervaring met (zeer) oude huizen? Bouwjaar 1800. Ik heb wel voldoende budget voor een verbouwing van 30k in bouwdepot maar geen idee of dat genoeg is? Bezichtiging is gepland maar moet nog plaatsvinden. Ik kan op internet alleen tips over oude huizen vinden maar dan wordt er gesproken van 1910/1920.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:18

Aight schreef:
wij hebben tuin op het noorden. Zou inderdaad niet meer anders willen. Onze slaapkamer bevindt zich op het noorden dus daar is het relatief koel. Afhankelijk van hoe hoog de gebouwen naast je zijn en hoe diep je tuin heb je gewoon zon. Wij hebben in de zomer een parasol opstaan omdat het te warm wordt. Wij hebben toen gekeken op google maps, en daarin zag je de schaduwen om het huis staan en dus ook waar je gewoon zon hebt


Ik ook. Ik wil juist alleen maar een huis met de tuin op het noorden. Heerlijk. Mijn huis blijft heerlijk koel, de zon brandt er nooit vol op. Ja voorbuiten, maar daar heb ik een zonnescherm in de keuken. De tuin heeft achterin altijd zon, dus je kan gewoon in de zon als je wilt. Maar hij brandt nooit op je achtergevel. Ik vind het top.

Edit: en totaal geen donker huis. Ik heb juist een heel licht huis met grote ramen en deur over de hele achtergevel.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-03-24 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:32

Biks2 schreef:
Ik zou dat juist een voordeel vinden met de steeds warmer wordende zomers :)

Wie heeft er ervaring met (zeer) oude huizen? Bouwjaar 1800. Ik heb wel voldoende budget voor een verbouwing van 30k in bouwdepot maar geen idee of dat genoeg is? Bezichtiging is gepland maar moet nog plaatsvinden. Ik kan op internet alleen tips over oude huizen vinden maar dan wordt er gesproken van 1910/1920.


Wij hebben een kluswoning uit 1840 gekocht in 2022 en volledig verbouwd (helemaal gestript en opnieuw ingedeeld, o.a. badkamer verplaatst). Het ligt er geheel aan wat je wilt/moet doen en hoe de woning eruit ziet. Op basis van het bouwjaar kan je niet zeggen hoeveel je moet doen.

Je kan me altijd even een PB sturen. Wil best met je meekijken.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:46

Helderder schreef:
Iemand ervaring met een tuin op het noorden?
Vanochtend heel mooi huis bezichtigd. Voor mij voor de eerste keer dat ik een vrij nieuw huis heb bekeken. En dat blijkt helemaal mijn ding te zijn, heb echt een heel goed gevoel bij dit huis en de wijk. Maar tuin op het noorden. Volgens buurman achterin de tuin hele jaar door voldoende zon, wil zelf niet meer anders (of het was een door de makelaar ingehuurde figurant met het perfecte antwoord :P ). Maar het lijkt me zo gek als je in huis nooit zon hebt (of heel summier wel aan de voorkant).
In ieder geval, ik ga m'n hoofd weer breken over een bod.


Hier ook een tuin op het noorden. Zolang je tuin diep genoeg is heb je geen probleem. Vind het achteraf ontzettend fijn een tuin op het noorden. Onze vorige woning hadden we de tuin op het zuiden en dat was echt niet te harden zo heet.

Dit is begin september:.

Afbeelding

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:52

Hier ook een tuin op het noorden en heel blij ermee. Grote raampartijen naar de tuin toe waardoor het binnen licht is, maar nooit de zon vlak erop waardoor het binnen nooit een serre wordt. En dan nog moeten wij in de zomer vaak de parasol open zetten als we buiten willen zitten. Dus aan zon geen gebrek. Maar je tuin moet inderdaad wel iets van omvang hebben

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:06

Ik heb tuinen op het noorden gehad en op het zuiden. En noord tot Noord west heeft mijn grootste voorkeur zolang het meer is dan het maatje terras. Een tuin op het zuiden is al snel bloedheet. En voor planten een veel lastigere plek om vol te houden. Een noord tuin heeft vaker ochtend en avond zon. De momenten dat het niet zo bloedje heet is. Een tuin op het oosten is vaak een veel ongunstigere ligging. Met alleen zon in de ochtend -O-

En wat betreft dat oude huis. Ik ben nu in renovatie van een 1846 woning waar een beetje wat gedaan is en deels nooit iets aan gewijzigd. Daar hangt wel veel van af. Een voordeel van dergelijke woningen vind ik wel. Als ze al zolang staan zijn grote problemen vaak wel al lang zichtbaar. Waar je op moet letten is fundering, dikte van de muur en beestjes in hout. Is de stroom ooit al aangepast, hoe zit ht met isolatie. Dat is per huis anders. Het hangt af van het soort huis, is er al eerder iets vernieuwd of niet? Wil je oude details bewaren of moeten/mogen ze weg?

Ik heb een heel beperkt budget en heb echt keuzes moeten maken. De focus nu beneden op orde genoeg kwa stroom (was aangepakt maar verkeerd) , isolatie (niet gepland maar een erg belabberde niet geplande woonkamervloer vervanging heeft dat in gang gezet. Waardoor helaas ook wat oude details verdwenen zijn achter een dikke laag isolatie -O- ), riolering, verwarming en dak op orde. De keuken aanpakken en voorzien van enige bruikbare werkruimte. Waar verrassend genoeg juist oude details verschenen na het slopen van een levensgevaarlijke houten wand achter een houtkachel.

De bivenverdiepingsvloer en stroom zal even moeten wachten tot ik weer gespaard heb. Budget is op daarvoor :+

Wel ook kun je het zelf of moet je mensen inhuren? Zorg dan voor mensen die ervaring hebben met oude huizen. Niet elke proffesional is even bedreven in oude huizen aanpakken.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:29

Onze tuin staat op het noordwesten, maar wij hebben geen standaard vierkante tuin. Onze achtertuin is ruim 15 meter diep met allerlei hoeken. We hebben hierdoor achterin de tuin een terras waar in de zomer altijd zon staat.

Ik zou dus niet alleen kijken naar de ligging zelf, maar ook de vorm van de tuin en de bomen/gebouwen eromheen en vergeet ook zeker niet wanneer je zelf buiten in het zonnetje zou willen zitten. Wij vonden het belangrijker om in de middag/avond zon te hebben in de tuin dan in de ochtend. Daarnaast zijn we gesteld op onze privacy. Ik zou nooit in echt nooit volledig ontspannen in een zonnige voortuin gaan zitten bijvoorbeeld, terwijl anderen dan prima vinden.