Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:59

120m2 klein? Dat is toch een redelijk groot oppervlak (normale eengezinswoning?) of ben ik nou gek? En er zijn vast meer slaapkamers te creëren indien nodig. Ons huis is 97m2 en telt er vier (variërend in grootte). Het hangt wat van de indeling af.

Maar de eisen die je stelt aan een woonruimte, bepalen voor een deel je mogelijkheden. Plus een hoop andere, externe factoren waar je niet altijd invloed op hebt.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:19

Persoonlijke situaties zeggen wat mij betreft niet zo veel. Ik bedoel mijn persoonlijke situatie schetst een ander beeld.

Met mijn financiële situatie van 10 jaar geleden zou ik de vandaag de dag hooguit een heel klein iniminie appartementje hebben kunnen kopen (toen een 84m2 tussenwoning die verouderd was). Mijn zus zou in de markt van nu echt niks meer kunnen terwijl ze dat 10 jaar geleden nog wel kon.

Dus dat het jullie nu wel lukt. Top. Blij voor jullie.

Feit blijft dat een huis kopen voor een veel grotere groep onbereikbaar is en dat daarnaast sparen vanuit de huur voor later kunnen kopen ook echt lastiger is geworden.

En dat gaat echt niet alleen over met een dubbeltje op de eerste rang willen zitten of geen consessies willen doen.

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:24

AbleToDream schreef:
Hier ook een starter, net sinds December een klein huisje van 120m² kunnen kopen met 1 slaapkamer en een tuintje.


Mijn huis waar ik nu al 45 jaar woon en mijn gezin dus is opgegroeid.
3 kinderen . Ïeder eigen slaapkamer.
Is 88 m2 .
Dus ik kan jou huis echt niet klein noemen

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:11

Ik denk dat de totale oppervlakte van het perceel wordt bedoeld met de 120 m2. Want voor alleen het huis is het een flink huis. Als je 1 slaapkamer en tuintje zegt dan is het denk ik de totale perceelsoppervlakte. Dat is wel klein.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:20

Ja of je hebt wel een hele grote slaapkamer :')

Verder helemaal met je bericht eens, dat is ook een beetje wat ik om me heen zie.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:38

Shiloh schreef:
Persoonlijke situaties zeggen wat mij betreft niet zo veel. Ik bedoel mijn persoonlijke situatie schetst een ander beeld.

Met mijn financiële situatie van 10 jaar geleden zou ik de vandaag de dag hooguit een heel klein iniminie appartementje hebben kunnen kopen (toen een 84m2 tussenwoning die verouderd was). Mijn zus zou in de markt van nu echt niks meer kunnen terwijl ze dat 10 jaar geleden nog wel kon.

Dus dat het jullie nu wel lukt. Top. Blij voor jullie.

Feit blijft dat een huis kopen voor een veel grotere groep onbereikbaar is en dat daarnaast sparen vanuit de huur voor later kunnen kopen ook echt lastiger is geworden.

En dat gaat echt niet alleen over met een dubbeltje op de eerste rang willen zitten of geen consessies willen doen.


Persoonlijke situaties zeggen niet veel? In de afgelopen twee jaar hebben ca. 14 startende vrienden/goede kennissen van ons (alleen of met partner) een eerste woning gekocht en dan hebben we onszelf niet meegeteld. Allemaal met verschillende thuissituaties, opleidingsniveaus en banen. Ook verschillende woningen. Van ruime eengezinswoningen tot kleine appartementjes. Allemaal hier in de dure regio gekocht.

Er zijn er overigens ook een aantal die een eerste woning zijn gaan huren, maar die tel ik niet mee uiteraard. Dat is een ander topic :+

Het is echt wel heel lastig hoor, maar het kán zeker wel. Er zijn weinig huizen te koop, maar toch komen er elke dag nieuwe woningen bij die te koop staan.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 06-03-24 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:39

Nee. Zegt niet veel. Het is gewoon geen representatieve dataset. En nogmaals. Gefeliciteerd dat het jullie wel gelukt is, maar “het kan wel” is gewoon niet waar vooreen grotere groep mensen, voor wie het gewoon echt niet meer haalbaar is. Dat is simpelweg een feit.

Doubtless

Berichten: 8502
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:12

Het is ook een beetje suf om te zeggen dat het wel kan, een woning kopen. Nogal wiedes natuurlijk. Er worden heus wel woningen gekocht en verkocht, dat is het hele punt niet. Het gaat erom dat er bijzonder veel mensen buiten de boot vallen. Als je geen mensen kent die het niet lukken, betekent dat niet dat ze er niet zijn… maar dat is wellicht moeilijk te geloven of te beseffen.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:33

Ik heb voor de leuk even gekeken wat er in mijn woonplaats te koop staat voor minder dan 3 ton. Da's één mini appartement dat al verkocht is onder voorbehoud. Tot 3,5 ton komen er dan 6 extra bij. Dat is een mengeling van appartementen, klushuizen en doorwaaiwoningen. :D

Een paar maanden geleden vertelde iemand me dat er in mijn woonplaats genoeg te koop staat voor minder dan 3 ton. Toen heb ik ook even gekeken en warempel, twee kluswoningen waar ik met m'n baby echt niet in kan gaan zitten zonder er nog een halve ton tegenaan te gooien óf zelf te gaan klussen. :D

Wij hebben dan de mazzel dat we meer kunnen lenen en dus niet aan die prijsrange vastzaten, dus voor ons niet zo van toepassing, maar meer dan genoeg mensen die dit niet kunnen opbrengen en wel teveel verdienen voor sociale huur.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:50

In mijn woonplaats onder de 225.000:

Bouwkavel 2
Parkeerplaats/garagebox 6
Tussenwoning 3
Appartement 4

Al verkocht/onder bod: 8

Gaat hier om een stad in het noorden met +65.000 inwoners. Zie er maar tussen te komen :=

edit: mijn tussenwoning kocht ik in 2021 in die prijsklasse.

Fitzroy

Berichten: 25142
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:56

En als ik dan uitga van de modaal verdienende alleenstaande, tot 2 ton dus, staat er hier alleen een garagebox te koop. En daar mag je niet wonen.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:11

Doubtless schreef:
Het is ook een beetje suf om te zeggen dat het wel kan, een woning kopen. Nogal wiedes natuurlijk. Er worden heus wel woningen gekocht en verkocht, dat is het hele punt niet. Het gaat erom dat er bijzonder veel mensen buiten de boot vallen. Als je geen mensen kent die het niet lukken, betekent dat niet dat ze er niet zijn… maar dat is wellicht moeilijk te geloven of te beseffen.


Ik zeg nergens dat iedereen een woning kan kopen. Ik bedoel met mijn bericht meer dat er OOK genoeg starters zijn die wel aan een woning komen, zonder dat ze zakken geld mee hebben gekregen van huis uit of in een garagebox in Sint Koeienpoep moeten gaan wonen.

Het is in ieder geval belangrijk jezelf goed te laten adviseren door een onafhankelijke hypotheekadviseur. Vaak is het eerste gesprek gratis en krijg je inzicht in wat je mogelijkheden zijn. Soms zijn er namelijk toch meer mogelijkheden dan je eigenlijk dacht.

En dan nog blijft er een grote groep mensen over die geen huis kunnen kopen.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:38

Maar dan beperk je wel het zoekgebied weer enorm. Er zijn genoeg plekken in Nederland waar je voor 2 ton wel een appartement of rijtjeswoning kunt kopen.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:35

Doubtless schreef:
Het is ook een beetje suf om te zeggen dat het wel kan, een woning kopen. Nogal wiedes natuurlijk. Er worden heus wel woningen gekocht en verkocht, dat is het hele punt niet. Het gaat erom dat er bijzonder veel mensen buiten de boot vallen. Als je geen mensen kent die het niet lukken, betekent dat niet dat ze er niet zijn… maar dat is wellicht moeilijk te geloven of te beseffen.


Nou exact dit. En als je dan wél buiten de boot valt wil je gewoon niet horen: “als je andere keuzes maakt kan het wel”,

Want dat is gewoon niet realistisch.

En ik word er hier zo moe van dat sommigen steeds maar doet alsof dat wel allemaal maar kan. Dat is gewoon niet zo. Voor sommige wel. Vast. Gefeliciteerd. Maar ook heel vaak gewoon echt niet.

Zoals nu Veerledec weer. Niet iedereen kán zomaar naar een andere regio. Niet omdat ze niet willen. Nee omdat ze niet kunnen!


Afbeelding

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:44

Maar het gaat hier niet om individuen, maar om het grote geheel/de grote massa. Op individueel niveau kan je dit niet beoordelen of oplossen. En het gros kan prima naar een andere regio (tenzij je bij ASML werkt, daar is het dus behoorlijk krap en duur :D. Of politiek Den Haag oid).

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:00

Maar dit topic is bedoeld voor mensen (/Bokkers/individuen) met uitdagingen om een koopwoning te vinden, als ik de OP goed begrijp.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:03

veerledec schreef:
Maar dan beperk je wel het zoekgebied weer enorm. Er zijn genoeg plekken in Nederland waar je voor 2 ton wel een appartement of rijtjeswoning kunt kopen.

Een hypotheekverstrekker kijkt naar waar je werkt. Er komen echt aanvullende vragen en ook daadwerkelijk afwijzingen op je hypotheekaanvraag als je werkt in Maastricht en een huis koopt in Groningen.

Dus zoeken in een andere regio is echt niet zomaar een oplossing.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:05

veerledec schreef:
En het gros kan prima naar een andere regio,


Oh echt? Ik vind dat nogal een aanname. Kun je dat onderbouwen met cijfers?

KSHancox schreef:
Maar dit topic is bedoeld voor mensen (/Bokkers/individuen) met uitdagingen om een koopwoning te vinden, als ik de OP goed begrijp.


Exact. Het gaat hier in dit topic wél om individuen. Die willen niet horen dat “het probleem wel mee valt/geen probleem is”. Aka gaslighting.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-03-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos
Berichten: 7576
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:06

Ik heb de hele tijd op mijn handen gezeten, maar ik vind de opmerkig van Veerledec te kort door de bocht. Met mijn salarisis het in de randstad lastig, ik werk in de Amsterdamse haven, ik woon al op 45 minuten reizen. Wat voor mij als alleenstaande betaalbaar zou zijn staat in groningen, maar daar ga ik nooit verdienen wat ik nu verdien en dat betekent dan weer te weinig om als alleenstaande een huis te koepn. ik zie het niet zitten om 5 keer per week vanuit Groningen naar Amsterdam te reizen. De arbeidsmarkt is groter dan ASML...... De haven van Rottedam of Amserdam ver[plaats je niet zomaar even

Flying_Angel

Berichten: 15724
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:11

Ik ben recent verhuisd naar een stad met 56.000 inwoners. Als ik kijk wat hier te koop staat tot 225.000. 10 huizen en 6 appartementen. Dus zelfs in de minst aantrekkelijke gemeente van Nederland is er gewoon niet heel veel op de markt.

We hebben zelf een huis gekocht, dat in de Randstad (komen we vandaan) nooit was gelukt. Hoekwoning, garage, grote tuin en kindvriendelijke wijk onder de 300.000€.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:31

Shiloh schreef:
veerledec schreef:
En het gros kan prima naar een andere regio,


Oh echt? Ik vind dat nogal een aanname. Kun je dat onderbouwen met cijfers?

KSHancox schreef:
Maar dit topic is bedoeld voor mensen (/Bokkers/individuen) met uitdagingen om een koopwoning te vinden, als ik de OP goed begrijp.


Exact. Het gaat hier in dit topic wél om individuen. Die willen niet horen dat “het probleem wel mee valt/geen probleem is”. Aka gaslighting.

Misschien moet je eens gaan denken in mogelijkheden (zoals jij volgens mij uitgerekend zelf ook hebt gedaan, als ik het me goed herinner woon je toch samen met je zus?), in plaats van te beschuldigen en met mensen meehuilen, want daar heeft helemaal niemand wat aan.
Helaas zijn de tijden veranderd, ja, dat klopt. Dus we zullen anders moeten gaan denken over wonen.

Ik zag iemand schrijven dat iedereen recht heeft op een dak boven zijn hoofd bijvoorbeeld.... ja, dat is waar, maar er staat nergens dat iedereen recht heeft op een eigen dak, of een woning alleen voor zichzelf. Dat idee begint helaas steeds verder af te staan van de realiteit en daar heb je gewoon mee te dealen.
Klink hard? Ja, dat is het ook.
Maar zachte dokters maken stinkende wonden.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:43

Het is de toon die de muziek maakt. :)

Dit is simpelweg een best gevoelig onderwerp en een aantal mensen komt hier binnendenderen met zo ongeveer de mededeling dat het allemaal wel meevalt als je maar slimme keuzes maakt en hard werkt. Het is ook een optie om het op een constructieve manier die echt helpend overkomt. Dan kan je er misschien achterkomen dat die persoon die persé in die dure regio zit te zoeken bijvoorbeeld afhankelijk is van of verantwoordelijk is voor mantelzorg, of vanwege medicatie niet mag autorijden en in Sint Koeienpoep met het beperkte OV moeten gaan, of vanuit de andere kant van het land helemaal niet zou kunnen bekostigen om regelmatig naar familie te reizen.

Natuurlijk zullen er mensen zijn voor wie de oplossing 'simpel' is, maar uit de OP maak ik op dat dit topic is bedoeld voor mensen waarbij het niet per se zo simpel lijkt en er best wel wat geworstel is om aan een woning te komen. Dus de 'uitzonderingen' kunnen zomaar in de meerderheid zijn. En mensen mogen het ook best zuur vinden dat er mensen zijn die in de juiste periode geboren zijn op één inkomen een half paleis konden kopen dat nu bijna een miljoen waard is. Namelijk best een goede manier om vermogen op te bouwen, waar je de rest van je leven weer profijt van hebt. :)

Respect trouwens voor mensen die met familie wonen. Ik ken ook een geval waarbij familie bij elkaar woont. Als ik met mijn zus in één huis ga wonen vechten we elkaar de tent uit denk ik, hoewel we heel veel van elkaar houden (zo lang we niet te dicht op elkaars lip zitten :') ).

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78534
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:51

veerledec schreef:
Maar het gaat hier niet om individuen, maar om het grote geheel/de grote massa. Op individueel niveau kan je dit niet beoordelen of oplossen. En het gros kan prima naar een andere regio (tenzij je bij ASML werkt, daar is het dus behoorlijk krap en duur :D. Of politiek Den Haag oid).


Daarom wonen er ook genoeg verder weg, zo heb ik bijvoorbeeld een collega die in Amsterdam woont. Dit voorbeeld alleen voor afstand want Amsterdam is natuurlijk zeker zo erg als de directe omgeving. :)) Maar genoeg collega's, met name de Nederlanders die niet direct in de omgeving wonen maar in de buurt blijven waar ze vandaan komen.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:13

Maar soms lijkt het ook lastiger dan je denkt als je alleen in problemen denkt. Ik doel eigenlijk vooral op het type stel (zijn volgens mij altijd stellen?) dat je bij Kopen zonder Kijken veel ziet. Budget genoeg maar per se een jaren 30 huis van 100m2 midden in Utrecht willen, of afhaken als de keuken ze niet aanstaat, of gewoon keuzestress en daardoor in deze markt steeds te laat zijn . En dat zijn dus ook gewoon mensen bij wie het niet lukt, die soms jaren op zoek zijn. Ik zie juist dat soort situaties heel veel in mijn omgeving en dan vind ik een deel van mijn generatie soms inderdaad erg verwend.

Natuurlijk zijn er mensen voor wie er echt vrijwel geen mogelijkheden zijn en dat lijkt me natuurlijk onwijs frustrerend, zeker als je dan ziet dat het 10 jaar geleden misschien nog wel was gelukt.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:20

Oh ja die mensen moeten ook niet mopperen. :))