Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:46

veerledec schreef:
Maar kopen is nooit voor iedereen geweest. 'Vroeger' kocht een alleenstaande met een minimum inkomen ook geen woning, die mensen zijn altijd aangewezen geweest op sociale huur. En als deze persoon een partner/huisgenoot vindt, is de situatie al heel anders.

Precies dit! Ik ben zelf ook opgevoed met het gedachtegoed ‘je kunt beter kopen, want met huren bouw je geen kapitaal op’ en eerlijk, zo voed ik mijn zoon ook op. Maar, het kopen van een huis is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd en het is al helemaal geen ‘recht’.
En persoonlijk heb ik wel het idee dat de groep starters die direct het kopen van een huis ambiëren verhoudingsgewijs sterk is toegenomen ten opzichte van 20 jaar geleden. Tel daarbij op dat de eisen aan dat koophuis zijn toegenomen. En tel vervolgens daarbij op dat de wil om te leren klussen sterk is afgenomen. Dat versterkt het gevoel van onrecht in mijn ogen sterk.

Wij hebben meerdere (extreme) klushuizen gehad (en hebben nog steeds een klushuis). Men denkt vaak dat mijn man bouwvakker is, maar hij heeft gewoon een kantoorbaan. Bij het eerste klushuis heeft hij voor ieder klusje heel veel You tube filmpjes gekeken, gegoogled en met vallen en opstaan geprobeerd. Zo heeft hij geleerd wat hij zelf kan (leren) en waar hij echt niet zelf aan moet beginnen, maar moet uitbesteden.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:51

Plukje schreef:
veerledec schreef:
Maar kopen is nooit voor iedereen geweest. 'Vroeger' kocht een alleenstaande met een minimum inkomen ook geen woning, die mensen zijn altijd aangewezen geweest op sociale huur. En als deze persoon een partner/huisgenoot vindt, is de situatie al heel anders.

Precies dit! Ik ben zelf ook opgevoed met het gedachtegoed ‘je kunt beter kopen, want met huren bouw je geen kapitaal op’ en eerlijk, zo voed ik mijn zoon ook op. Maar, het kopen van een huis is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd en het is al helemaal geen ‘recht’.
En persoonlijk heb ik wel het idee dat de groep starters die direct het kopen van een huis ambiëren verhoudingsgewijs sterk is toegenomen ten opzichte van 20 jaar geleden. Tel daarbij op dat de eisen aan dat koophuis zijn toegenomen. En tel vervolgens daarbij op dat de wil om te leren klussen sterk is afgenomen. Dat versterkt het gevoel van onrecht in mijn ogen sterk.

Wij hebben meerdere (extreme) klushuizen gehad (en hebben nog steeds een klushuis). Men denkt vaak dat mijn man bouwvakker is, maar hij heeft gewoon een kantoorbaan. Bij het eerste klushuis heeft hij voor ieder klusje heel veel You tube filmpjes gekeken, gegoogled en met vallen en opstaan geprobeerd. Zo heeft hij geleerd wat hij zelf kan (leren) en waar hij echt niet zelf aan moet beginnen, maar moet uitbesteden.
Nou, precies dit.

Daarnaast vind ik ook het hebben/krijgen van 2 kinderen (die dan vaak ook allemaal meteen een eigen kamer nodig hebben) geen recht.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:54

Ik vind dit echt net zoiets als het ontkennen van de klimaatcrisis -O- ga er verder geen woorden meer aan vuil maken, maar voel echt plaatsvervangende schaamte dat er mensen van mijn generatie zijn (ik ben maar een paar jaar ouder) die nog steeds dit soort niet-met-data onderbouwde meningen vanuit een geprivilegieerd uitgangspunt rondstrooien.

Moet je je eens indenken hoe het is voor Bokkers die al heel lang op zoek zijn en het maar niet lukt om een huis te vinden. Die lezen dan nota bene in dìt topic dat het niet aan de woningmarkt ligt, maar dat ze zelf de verkeerde keuzes maken. Moeten ze maar niet bij vrienden en familie en vrienden in de buurt willen wonen, of gezin en inboedel op 40m2 proppen. Niet bereid om die concessies te maken? Tja, eigen schuld dikke bult.

Eulogy schreef:
Daarnaast vind ik ook het hebben/krijgen van 2 kinderen (die dan vaak ook allemaal meteen een eigen kamer nodig hebben) geen recht.


Nee je hebt gelijk. Kinderen krijgen is meer een voorrecht voor de rijken.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 05-03-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:06

Feit is gewoon dat geen enkele situatie gelijk is en dat eigenlijk niemand een gelijke uitgangspositie heeft. Er zijn zoveel zaken die van elkaar afhangen. Opleiding gehad hebben staat niet gelijk aan een goed betaalbare baan en omgekeerd. En je hebt ook weinig tot geen invloed op ingrijpende levensveranderende gebeurtenissen en gezondheid.

Kortom, je hebt zelf tot bepaalde hoogte invloed en daarnaast heb je wat mazzel nodig en de tijd mee.

Neemt niet weg dat iedereen recht heeft op een betaalbaar dak boven zijn of haar hoofd. En dat dit een enorme scheve situatie oplevert die aandacht nodig heeft is wel duidelijk. Maar betaalbaar is ook weer verschillend voor iedereen en de concessies die iemand bereid is te doen ook. Kortom, retecomplex allemaal.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:12

ik kon toen ik jong was ook niet op mijn loon alleen een huis kopen. Eerste huis wat ik met m’n ex kocht was iets van 184k. Tussenwoning met 2 slaapkamers in een goedkoop dorp. Tja t was niet waar ik ben opgegroeid maar ja keuzes hè :+

Qua studieschuld, ik werkte zo 20 uur per week naast m’n studie en heb als enige van 40 de opleiding in 3 jaar gedaan (HBO) er waren er ook die er 6 jaar over deden, grote studieschuld en veel feestjes _O- . Ik kwam met 4K studieschuld van school, heb meer bier gedronken dan goed voor me is. Het was zwaar, leuk maar ook gewoon doorbijten. Het blijft in mijn ogen toch altijd keuzes maken.. en heb soms het idee dat de jeugd nú anders in het leven staat. Meer prestatiedruk, uiterlijk en daarmee ook soms onrealistische eisen. Denk dat het daarmee helemaal niet makkelijker is dan vroeger.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:54

Ik ontken geen wooncrisis, ik zie alleen meerdere oorzaken. En het startpunt van deze discussie was het artikel dat zei dat een voor een gemiddeld huis nu een gemiddeld salaris (x2) nodig is, en dat leek me minder dramatisch dan je zou denken gezien de ophef over huizenprijzen.

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:49

Het topic heet dan ook "Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd DEEL 2" en niet "Wie heeft er ook met gemak een huis gekocht".

Daarnaast denk ik dat de mensen die het privilege hebben gehad om geen studieschuld te hebben hoeven opbouwen, veel spaargeld hebben en 2x modaal verdienen zich waarschijnlijk ook te kort doen in deze markt. De huizen zijn gewoon veel duurder. Waar je 5 jaar geleden hier in de buurt nog ruim vrijstaand huis met veel grond voor had heb je nu net een twee onder een kapper klushuis voor dezelfde prijs. Als ik een ton inkomen per jaar binnen zou halen dan had mij ook maar dat ruime vrijstaande huis gedaan. :+

Iedereen die hier beweert dat het allemaal zo makkelijk is als je gewoon slim bent mag oprecht wel in onze schoenen komen staan hoor. :Y)

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:55

Het is ook zeker een andere tijd. Mijn starterswoning raakte ik aan de straatstenen niet kwijt in 2010 (gewone rijtjeswoning), die heb ik moeten verhuren onder de Leegstandswet om er niet failliet aan te gaan. Ik kan je vertellen dat ik pas de laatste paar jaar niet meer met medelijden aangekeken word als ik zeg dat ik nog steeds een tweede huis heb.

Het advies was toen toch ook wel om niet te vroeg te kopen, en als je een appartement kocht dan kwam je er al helemaal nooit meer vanaf, kreeg je toen als waarschuwing mee.

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:00

Plop1997 schreef:
Iedereen die hier beweert dat het allemaal zo makkelijk is als je gewoon slim bent mag oprecht wel in onze schoenen komen staan hoor. :Y)

Ik heb niemand zien schrijven dat “het allemaal zo makkelijk is als je gewoon slim bent”. Ik denk wel te lezen dat sommigen enige nuance proberen aan te brengen (waaronder ikzelf). Er zit een groot grijs gebied tussen ‘makkelijk’ en ‘onmogelijk’. Ook zie ik niet dat de woningcrisis wordt ontkend.
Ik ben zelf van de generatie die een hele andere woningcrisis heeft meegemaakt. De woningcrisis waarbij op financieringsgebied niets te gek was en mensen hun woning ver over-financierden omdat het makkelijk geld leek met als resultaat dat de huizen diep onder water stonden. Ik vind het interessant hoe in relatief korte tijd de boel zo kan keren, zonder daarbij over alle bijkomende emoties te willen stappen.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:31

Ik heb in 2021 kunnen komen en ben er blij om. Simpelweg gezegd: Als ik nu zou moeten komen ben ik veel meer kwijt aan woonlasten. ALS ik er al tussenkom. Zoektocht naar mijn huisje in 2021 was toen trouwens al 2 jaar gaande. Er staat vlakbij een vergelijkbare woning te koop als mijn huisje. Ik gok zo dat die flink overboden gaat worden. Stond er een paar uur op en de kijkdag zat al helemaal vol.

@Veerledec: Hier inderdaad jaren eerder ook 'koop geen appartement'. Achteraf gezien had ik gewoon moeten kopen ipv eerst te huren. Maar dat is achterafkijken.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:30

veerledec schreef:
Het is ook zeker een andere tijd. Mijn starterswoning raakte ik aan de straatstenen niet kwijt in 2010 (gewone rijtjeswoning), die heb ik moeten verhuren onder de Leegstandswet om er niet failliet aan te gaan. Ik kan je vertellen dat ik pas de laatste paar jaar niet meer met medelijden aangekeken word als ik zeg dat ik nog steeds een tweede huis heb.

Het advies was toen toch ook wel om niet te vroeg te kopen, en als je een appartement kocht dan kwam je er al helemaal nooit meer vanaf, kreeg je toen als waarschuwing mee.


We moeten ook niet vergeten dat vroeger echt niet alles beter was. De hypotheekrente lag toen vele malen hoger en de inkomens waren lager. Dan is het logisch dat huizen goedkoper waren.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:42

mavantos schreef:
veerledec schreef:
Het is ook zeker een andere tijd. Mijn starterswoning raakte ik aan de straatstenen niet kwijt in 2010 (gewone rijtjeswoning), die heb ik moeten verhuren onder de Leegstandswet om er niet failliet aan te gaan. Ik kan je vertellen dat ik pas de laatste paar jaar niet meer met medelijden aangekeken word als ik zeg dat ik nog steeds een tweede huis heb.

Het advies was toen toch ook wel om niet te vroeg te kopen, en als je een appartement kocht dan kwam je er al helemaal nooit meer vanaf, kreeg je toen als waarschuwing mee.


We moeten ook niet vergeten dat vroeger echt niet alles beter was. De hypotheekrente lag toen vele malen hoger en de inkomens waren lager. Dan is het logisch dat huizen goedkoper waren.


Er staan tig berekeningen en voorbeelden online die rekening houdend met inflatie, salaris stijgingen en gemiddelde woning prijzen, aantonen dat je tegenwoordig met hetzelfde geld gewoon echt heel veel minder kan.

En ja. Dat is logisch. Maar er is echt wel een crisis gaande. En het stoot mij dan ook wel voor de generatie na mij als er dan gezegd wordt dat je maar wat minder moet zuipen en minder in de kantine moet eten.

Echt iedereen die niet bij de huidige generatie starters hoort moet wat mij betreft echt zijn mond houden over wat die generatie allemaal wel niet “gewoon” zou moeten doen om het allemaal mogelijk te maken.

Het kopen van een huis is gewoon echt significant minder toegankelijk/onmogelijk geworden voor een veel grotere groep mensen en die mensen hebben helemaal geen behoefte aan relativatie.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:56

Maar er is toch niemand die beweert dat dat komt omdat starters te veel geld uitgeven aan andere zaken?

Prijs wordt bepaald door schaarste, en in het geval van onroerend goed ook door de hypotheekrente. De schaarste nu vind ik lastig verklaarbaar ten opzichte van een goede tien jaar geleden, toen er een overschot was (en ook een crisis, maar dan een andere). Het aantal huizen is in de afgelopen tien jaar minstens net zo hard gestegen als het aantal inwoners in Nederland.

Overigens dalen de prijzen nu wel weer, dus er zal wel een correctie komen op de koopkracht op de woningmarkt.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:57

Dan zou ik eens even terug lezen als ik jou was. Want die dingen zijn wel degelijk genoemd, net als een aantal andere dingen die je als keuzes had kunnen maken. Maar zo simpel is het gewoon niet.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:00

veerledec schreef:
Overigens dalen de prijzen nu wel weer, dus er zal wel een correctie komen op de koopkracht op de woningmarkt.


Nee hoor. Op de meeste plekken zijn de prijzen juist weer aan het stijgen omdat de hypotheek rente weer wat gezakt is. En de huurprijzen gaan voorlopig ook echt niet zakken. Er is gewoon een gigantisch woon te kort.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:01

De prijzen stijgen alleen maar verder door omhoog. Niks daling tenminste niet in de prijs tot pakweg 500000 euro

Los van het feit dat huren ook al zowat onmogelijk lijkt en peper peper duur als je al een woning kunt krijgen.

Het is toch idioot dat mijn partner zijn eigen huis niet eens meer kan kopen. Kwa huur vallen die onder de laagste categorie huren zo ongeveer. 18 jaar geleden moeiteloos gekocht voor 155000 euro en nu gaan ze voor 250000 plus weg en kan hij er niet eens een hypotheek voor krijgen terwijl hij niet echt slecht verdiend maar zeker geen top salaris. Een simpel nog net geen 70m2 arbeidershuis in een doodgewone arbeiderswijk.

"Even" iets kopen of sparen (dat laatste wordt ook steeds lastiger omdat alles zoveel duurder is geworden) alleen als je al flink werkt en verdiend, bij je ouders woont en niks aan woonkosten hoeft bij te dragen, dan kun je nog wel een beetje sparen. Zit je ergens gehuurd dan wordt sparen al een heel stuk lastiger met je modaal salaris

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:05

mavantos schreef:
We moeten ook niet vergeten dat vroeger echt niet alles beter was. De hypotheekrente lag toen vele malen hoger en de inkomens waren lager. Dan is het logisch dat huizen goedkoper waren.


“ Aanleiding voor het grootschalige dataonderzoek van BLG Wonen is de veelgehoorde kreet “dat het altijd al moeilijk is geweest om een eerste woning te kopen”. “Die mythe is nu doorgeprikt. Het is veel moeilijker dan vroeger”, zegt Soede.”

https://vastgoedactueel.nl/positie-koop ... ieptepunt/

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:24

Shiloh schreef:
Er staan tig berekeningen en voorbeelden online die rekening houdend met inflatie, salaris stijgingen en gemiddelde woning prijzen, aantonen dat je tegenwoordig met hetzelfde geld gewoon echt heel veel minder kan.

En ja. Dat is logisch. Maar er is echt wel een crisis gaande. En het stoot mij dan ook wel voor de generatie na mij als er dan gezegd wordt dat je maar wat minder moet zuipen en minder in de kantine moet eten.

Echt iedereen die niet bij de huidige generatie starters hoort moet wat mij betreft echt zijn mond houden over wat die generatie allemaal wel niet “gewoon” zou moeten doen om het allemaal mogelijk te maken.

Het kopen van een huis is gewoon echt significant minder toegankelijk/onmogelijk geworden voor een veel grotere groep mensen en die mensen hebben helemaal geen behoefte aan relativatie.


Je reageert op mij, maar ik hoor ook bij de huidige generatie starters hoor :') . Samen met een hoop vrienden die inmiddels ook allemaal eerste woningen aan het kopen zijn (met zn tweeën, maar ook alleen). Super lastig, maar langzaam komen ze een voor een aan een leuke (nieuwbouw)woning hier in de regio. En dat zijn echt niet allemaal starters die een zak geld van huis uit meekrijgen en waar alles mee zat.

Het is een super vervelende tijd als je wilt beginnen op de woningmarkt, maar met jezelf heel(!) goed laten informeren wat je kan en de mogelijkheden zijn, sparen, geduld, doorzettingsvermogen en een hoop mazzel zou het toch een keer moeten lukken.

Wij kochten een kluswoning uit 1840 voor de vraagprijs. Konden we klussen? Zeker niet, maar je wordt vanzelf handig :=

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:26

Of niet en dan eindig je in “Help mijn man is klusser” :))

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:34

Doubtless schreef:
Of niet en dan eindig je in “Help mijn man is klusser” :))


Linksom of rechtsom komt het uiteindelijk altijd goed _O-

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:50

Je hebt verwende starters die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar ook starters die er echt niet tussenkomen omdat de huizenprijzen en de hypotheekpercentages zo gestegen zijn.

Wij zijn nu een jaar aan het zoeken, maar 3 bezichtigingen. Waarbij we 2 keer net misgrepen bij het bieden (op voorwaarden die we stelden). Daarnaast ook al 3 keer een bezichtiging afgezegd van huizen die al langere tijd te koop stonden (en waarvan we in eerste instantie niet heel enthousiast waren door locatie of de prijs) die een dag van te voren werden afgezegd. Vandaag weer een afzegging van een huis dat al 5 maanden te koop stond.

We hebben budget, we willen juist graag klussen maar het voelt nu een beetje alsof er echt nooit wat op ons pad gaat komen. En als iemand nog zegt dat het niet meant to be was dan ontplof ik.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:04

Oké even over de situatie van starters. Ik lees een hoop dingen die wel en niet waar zijn. Ik zal mijn situatie even opsommen:
- starter
- geen studieschuld
- bovenmodaal salaris
- vindt 50m2 meer dan genoeg
- brede zoekregio (Deventer, Arnhem, Zutphen incl kleine dorpen)
- ik kan eigen geld inleggen

Mijn enige eis is eigenlijk:
- dat het bewoonbaar is
- dat het in een nette buurt ligt

Dat lijken me geen gekke eisen. Ik huur nu op een pracht locatie en ben daarin misschien ‘verwend’ maar je mag als starter ook wel iets willen toch, als je hard werkt?

Maar, mij lukt het dus ook niet!

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:29

Biks2, vanzelf kom je er ineens tussen!!

Hier ook een starter. Sinds een maand nu een appartement. Nu aan het opknappen, de keuken was oud en extra isoleren.

Mijn (eisen)lijstje zag het zelfde uit, op de locatie na (regio Haarlem). Ik heb 6 jaar gezocht. In die tijd stuk vooruit gegaan in salaris. Ik kon een ton meer lenen dan waar mee ik m'n zoektocht begon, alleen zijn de huizen net zo veel duurder geworden en dus nog steeds het zelfde lage aanbod.

In november onverwacht toch een appartement gevonden, waar m'n bod geaccepteerd is :D. Het kan dus ineens heel snel gaan.



Shiloh, ik ben zelf een starter van de generatie na jou. Het niet zuipen en niet naar de kantine gaan (naast het werken tijdens m'n studie) is de reden dat ik nu een huis heb. Na dus een zoektocht van 6 jaar, ik zeg dus ook niet dat je knipt met je vingers en een huis hebt.
Een studie staat 40 uur per week voor, dit is inclusief zelfstudie/leren.
En ja ik heb zelf ook een studie gedaan die als moeilijk aangeschreven staat, wat resulteerde in dat ik vaak leerde in de pauzes op werk en vrienden zien er vaak bij inschoot.
Zelf had ik het voordeel dat ik thuis kon blijven wonen, maar ook de vrienden die dat niet konden hebben op deze manier nu allemaal een huis kunnen vinden.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:51

Hier ook een starter, net sinds December een klein huisje van 120m² kunnen kopen met 1 slaapkamer en een tuintje.

Wat ik in mijn omgeving vaak opmerk bij vrienden of kennissen is dat ze meteen vanaf de 1e keer het perfecte huis willen, geen renovaties doen of klussen, moet meteen 4 slaapkamers hebben want als er in de toekomst kinderen komen + thuis werken.

Ik doe dit nu alleen dus mijn budget is niet zo groot hierdoor, en ben momenteel single dus 1 slaapkamer is genoeg, maar ik aanzie het huis dat ik nu heb kunnen aankopen als een opstap naar een toekomstig huis, wie weet woon ik hier 10 jaar en vind ik iets beter of ontmoet ik een partner en kopen we samen iets? Maar daar ga ik nu niet zo ver in vooruitdenken, ik heb de mogelijkheid om een eigen huis te hebben en dus een investering voor mijn geld in te steken en dat is voor mij het belangrijkste momenteel.

Maar ik merk dus wel dat de meerderheid van de jeugd hier vanaf het begin meteen alles wil juist hebben vanaf de 1e keer. En voor sommigen gaat dat idd, als je hulp krijgt van ouders of grootouders wat bij mij niet het geval is helaas, maar velen snappen dus niet waarom ik gesetteled heb voor een klein huisje met 1 slaapkamer en waar nog veel werk aan is ipv dan te gaan huren en als ik een relatie krijg, met die persoon samen iets te kopen. Het is een investering voor mij waar ik nu mijn geld in kan steken en geen geld weggooi meer aan iets huren.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:59

AbleToDream schreef:
Hier ook een starter, net sinds December een klein huisje van 120m² kunnen kopen met 1 slaapkamer en een tuintje.

Wat ik in mijn omgeving vaak opmerk bij vrienden of kennissen is dat ze meteen vanaf de 1e keer het perfecte huis willen, geen renovaties doen of klussen, moet meteen 4 slaapkamers hebben want als er in de toekomst kinderen komen + thuis werken.

Ik doe dit nu alleen dus mijn budget is niet zo groot hierdoor, en ben momenteel single dus 1 slaapkamer is genoeg, maar ik aanzie het huis dat ik nu heb kunnen aankopen als een opstap naar een toekomstig huis, wie weet woon ik hier 10 jaar en vind ik iets beter of ontmoet ik een partner en kopen we samen iets? Maar daar ga ik nu niet zo ver in vooruitdenken, ik heb de mogelijkheid om een eigen huis te hebben en dus een investering voor mijn geld in te steken en dat is voor mij het belangrijkste momenteel.

Maar ik merk dus wel dat de meerderheid van de jeugd hier vanaf het begin meteen alles wil juist hebben vanaf de 1e keer. En voor sommigen gaat dat idd, als je hulp krijgt van ouders of grootouders wat bij mij niet het geval is helaas, maar velen snappen dus niet waarom ik gesetteled heb voor een klein huisje met 1 slaapkamer en waar nog veel werk aan is ipv dan te gaan huren en als ik een relatie krijg, met die persoon samen iets te kopen. Het is een investering voor mij waar ik nu mijn geld in kan steken en geen geld weggooi meer aan iets huren.


120m2 is geen klein huisje :o gemiddeld hebben eenpersoonshuishoudens 88 m2, meerpersoonshuishoudens hebben doorgaans minder per persoon

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... daarbuiten.
Laatst bijgewerkt door Aight op 06-03-24 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt