Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:19

Ik kijk niet meer, ben voorzien in het buitenland van een huis maar zie huizen te koop staan hier voor idiote bedragen. Rand veluwe ongeveer het gebied waar jij zoekt. Ik heb hiervoor in Barchem gewoond. Daar zijn de huizen iets goedkoper, maar wat er te koop komt (heel weinig) is nu ook heel duur geworden sinds pakweg covid.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:03

Biks2 schreef:
@moska Wow, 100m2 voor 2,5 ton en in de stad is wel mooi! voor mij is kleiner ook goed.

@achterom, zouden grote of kleine steden nog verschil uitmaken? ik zit zelf te kijken naar Arnhem en als buitengebied kijk ik dan naar Zutphen, Doetinchem, Lochem ect. zijn natuurlijk ook nog steden :+

@karuna, welke regio kijk jij? dat is wel erg duur


Duur? In de hele randstad kun je voor 250k echt geen huis meer kopen. En in de gemeente waar ik woon mag je blij zijn met 40m2 appartement voor dat bedrag... :')
Je ziet op Funda wel wat er beschikbaar is voor jouw bedrag :)

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:38

x_spekkie_x schreef:
Duur? In de hele randstad kun je voor 250k echt geen huis meer kopen. En in de gemeente waar ik woon mag je blij zijn met 40m2 appartement voor dat bedrag... :')
Je ziet op Funda wel wat er beschikbaar is voor jouw bedrag :)


Schiedam is toch echt randstad. Er staan daar momenteel 73 huizen op Funda voor een bedrag van maximaal 250.000.

Kennis heeft pas nog een vrij groot appartement in die prijsklasse gekocht :)

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:14

Biks2 schreef:
@achterom, zouden grote of kleine steden nog verschil uitmaken? ik zit zelf te kijken naar Arnhem en als buitengebied kijk ik dan naar Zutphen, Doetinchem, Lochem ect. zijn natuurlijk ook nog steden :+

Groot of klein niet perse, maar trek vanuit het westen wel. Zutphen en Lochem hebben dat zeker. Doetinchem heeft dat minder, bereikbaarheid is ook minder (en gewoon geen leuke stad).
Ikzelf woon in Berkelland, dat is echt platteland. Ik had het idee dat je dat daarmee bedoelde.
In de steden die jij noemt wordt nog wel bijgebouwd, maar Lochem is echt wel klein vergeleken met de anderen.

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 01:32

Het probleem is vaak dat er wel huizen zijn tot 250.000 maar dat er nog flink overboden wordt.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:36

prompter schreef:
x_spekkie_x schreef:
Duur? In de hele randstad kun je voor 250k echt geen huis meer kopen. En in de gemeente waar ik woon mag je blij zijn met 40m2 appartement voor dat bedrag... :')
Je ziet op Funda wel wat er beschikbaar is voor jouw bedrag :)


Schiedam is toch echt randstad. Er staan daar momenteel 73 huizen op Funda voor een bedrag van maximaal 250.000.

Kennis heeft pas nog een vrij groot appartement in die prijsklasse gekocht :)

Huizen of appartementen zijn verschillende dingen. 3 huizen, geen 73.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:44

Als je Vlaardingen en Delft aan je zoekplaatje toevoegd kom je al op 7 woningen en 181 appartementen <250k. Dan heb je nog lang niet de hele Randstad in je zoektocht betrokken ;)

Je moet natuurlijk ook niet verwachten dat je in een dure regio voor een 'dubbeltje op de eerste rang' kan zitten. Je kan bij de bakker ook geen slagroomtaart kopen voor de prijs van een half brood.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:52

Hier gaan nieuwbouw appartementen met een oppervlakte van 50-55 m2 weg voor minimaal 275 en dan ex keuken en badkamer. Dit is in een middegrote stad.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:57

Ik denk dat 250.000 heel moeilijk wordt. Daarvoor heb je een 1 kamer appartementje 4 hoog achter.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:04

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat 250.000 heel moeilijk wordt. Daarvoor heb je een 1 kamer appartementje 4 hoog achter.

Idd hier in t dorp - randstad bollenstreek /haarlem een appartement 45 m2 vanaf 345000 nieuwbouw 8)7 startersapp noemen ze dat

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:18

In het Westland e.o. worden wel goedkopere appartementen gebouwd. Vanaf €233.000 v.o.n. voor 49 m² bij een nieuwbouwproject in Naaldwijk bijvoorbeeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:34

Het is in dit topic wat stil, maar ik las dit net op nu.nl en is misschien ook wel relevant voor in dit topic:
https://www.nu.nl/economie/6303838/pas- ... kopen.html
Citaat:
Pas als je minstens 95.000 euro per jaar verdient kun je een gemiddeld geprijsd huis kopen.


Een gemiddelde woning in Nederland is pas te betalen met een inkomen van bijna 100.000 euro. Dat maakt eigen geld buitengewoon belangrijk als je een huis wil kopen, stelt dataverzamelaar Calcasa.

Een huis kostte eind vorig jaar gemiddeld 452.000 euro. Om de aankoop van zo'n woning te kunnen financieren, heb je een bruto jaarinkomen van minstens 95.000 euro nodig. Maar het modale inkomen in Nederland is minder dan de helft daarvan: 44.000 euro.

Bij de berekeningen gaat Calcasa uit van tweeverdieners zonder studieschuld, een hypotheekrente van 3,25 procent (met NHG), een gebrek aan eigen geld en een huis met een energielabel E of lager. Dat laatste is van belang, omdat je een wat hogere hypotheek kunt krijgen als je in het huis wil investeren om hem energiezuiniger te maken.

Op een aantal plekken zijn huizen nog enigszins betaalbaar. Zo kun je in het Groningse Pekela of de Limburgse gemeenten Heerlen en Kerkrade met een inkomen van 60.000 euro een gemiddelde woning kopen. In onder meer Arnhem, Groningen en Enschede hebben huizenkopers daar minder dan 75.000 euro voor nodig.

Gemiddeld huis in Amsterdam kost 600.000 euro
In Amsterdam, Utrecht en Haarlem is de situatie voor veel potentiële kopers haast uitzichtloos. Daar moet je minimaal 100.000 euro verdienen om een gemiddelde woning te kopen. Met een gemiddelde huizenprijs van maar liefst 600.000 euro is het in de hoofdstad zeer moeilijk om er nog tussen te komen.

Ook zijn er uiteraard flinke verschillen tussen de typen woningen. Wie genoegen neemt met een tussenwoning of een appartement is het goedkoopst uit, al moet je dan nog altijd zo'n 80.000 euro per jaar verdienen. Bij een hoekwoning loopt dit op naar 86.000 euro en bij een twee-onder-een-kapwoning is een jaarinkomen van 95.000 euro vereist.

Een vrijstaand huis is het duurst. Wie zonder eigen geld zo'n woning wil kopen, moet over een jaarinkomen van minstens 124.000 euro beschikken. Dan moet je overigens niet in Blaricum, Laren of Bloemendaal gaan zoeken. Dat heeft pas zin als je meer dan 200.000 euro per jaar verdient.[/size]

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:37

Een aanvulling daarop. Ik las dat alles gebaseerd is op een salaris, twee verdieners die samen dat bedrag verdienen krijgen die hypotheek dan alsnog niet ivm de regels die nu gelden. Twee keer een modaal salaris is dan niet genoeg. Bizar gewoon

Kortom bijna onmogelijk ok nog ergens woonruimte te vinden koop of huur. Gv kan niet eens zijn eigen huis terugkopen :n waar hij dat eerder met een lager salaris moeiteloos kon kopen zou hij nu met lege handen blijven staan 8)7

https://www.ad.nl/wonen/alleenstaanden- ... ~aefc26d2/

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:44

Nou in Apeldoorn koop je tussen de 3 en 4 ton een prima eengezinswoning hoor, buiten de randstad maar best centraal. Dat het in Amsterdam of Utrecht niet te doen is, dat vind ik niet zo gek.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:48

Maar voor dat aankoop bedrag moet je een best fors salaris meenemen. Met modaal koop je nog geen 250000 euro :n

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:02

Cayenne schreef:
Het is in dit topic wat stil, maar ik las dit net op nu.nl en is misschien ook wel relevant voor in dit topic:
https://www.nu.nl/economie/6303838/pas- ... kopen.html
Citaat:
Pas als je minstens 95.000 euro per jaar verdient kun je een gemiddeld geprijsd huis kopen.


Een gemiddelde woning in Nederland is pas te betalen met een inkomen van bijna 100.000 euro. Dat maakt eigen geld buitengewoon belangrijk als je een huis wil kopen, stelt dataverzamelaar Calcasa.

Een huis kostte eind vorig jaar gemiddeld 452.000 euro. Om de aankoop van zo'n woning te kunnen financieren, heb je een bruto jaarinkomen van minstens 95.000 euro nodig. Maar het modale inkomen in Nederland is minder dan de helft daarvan: 44.000 euro.

Bij de berekeningen gaat Calcasa uit van tweeverdieners zonder studieschuld, een hypotheekrente van 3,25 procent (met NHG), een gebrek aan eigen geld en een huis met een energielabel E of lager. Dat laatste is van belang, omdat je een wat hogere hypotheek kunt krijgen als je in het huis wil investeren om hem energiezuiniger te maken.

Op een aantal plekken zijn huizen nog enigszins betaalbaar. Zo kun je in het Groningse Pekela of de Limburgse gemeenten Heerlen en Kerkrade met een inkomen van 60.000 euro een gemiddelde woning kopen. In onder meer Arnhem, Groningen en Enschede hebben huizenkopers daar minder dan 75.000 euro voor nodig.

Gemiddeld huis in Amsterdam kost 600.000 euro
In Amsterdam, Utrecht en Haarlem is de situatie voor veel potentiële kopers haast uitzichtloos. Daar moet je minimaal 100.000 euro verdienen om een gemiddelde woning te kopen. Met een gemiddelde huizenprijs van maar liefst 600.000 euro is het in de hoofdstad zeer moeilijk om er nog tussen te komen.

Ook zijn er uiteraard flinke verschillen tussen de typen woningen. Wie genoegen neemt met een tussenwoning of een appartement is het goedkoopst uit, al moet je dan nog altijd zo'n 80.000 euro per jaar verdienen. Bij een hoekwoning loopt dit op naar 86.000 euro en bij een twee-onder-een-kapwoning is een jaarinkomen van 95.000 euro vereist.

Een vrijstaand huis is het duurst. Wie zonder eigen geld zo'n woning wil kopen, moet over een jaarinkomen van minstens 124.000 euro beschikken. Dan moet je overigens niet in Blaricum, Laren of Bloemendaal gaan zoeken. Dat heeft pas zin als je meer dan 200.000 euro per jaar verdient.[/size]

Maar 95k per jaar met z'n tweeën? Dus twee personen die ieder 1x modaal verdienen, of één persoon met twee keer modaal? Dat is toch niet raar als gemiddelde prijs dan? Of lees ik het nu verkeerd?

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:18

Ik denk dat je dan toch wel onderschat hoeveel mensen daadwerkelijk modaal verdienen.

Al mijn collega’s die nu een huis hebben hadden dit nu niet meer kunnen betalen als ze als starter op de markt zouden komen…

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:23

Ik bedoelde 'maar' niet in de zin van 'slechts', maar als in; 'maar begrijp ik dit goed' :).

En modaal is nu juist het meest verdiende inkomen in NL, daarom heet het 'modaal' :). Dus modaal is nodig om een gemiddeld geprijst huis te kopen, lijkt dan wel logisch, toch? Tenzij ik het dus verkeerd lees en het twee keer modaal per persoon is, maar daarom dat ik me afvroeg hoe ze het artikel nu precies bedoelen.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:25

95.000 euro totaal. Dus of je moet het alleen verdienen, of samen. Anders kan je nooit genoeg lenen. Of je moet eigen geld meebrengen.

Hutcherson

Berichten: 7430
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 01:00

Modaal is 44.000 bruto per jaar. Dat is 3700€ bruto per maand. Als je dat beide verdiend kan je een hypotheek krijgen van 4 ton. Dan moet je nog ongeveer 22.000 euro eigen geld aftikken voor de koop.
Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen modaal verdienen en dus daadwerkelijk 3700€ binnenbrengen elke maand.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 01:08

Modaal betekent het inkomen dat het meeste voorkomt, dus ik denk best veel mensen. Ik kan niet helemaal uit je post opmaken of je denkt dat veel mensen minder verdienen?
Zonder vakantiegeld is dat zo'n €3400 bruto per maand, op fulltime basis kan ik me dat best voorstellen. En op heel veel plekken in Nederland heb je voor 3-4 ton echt wel een tussenwoning, als starter meer dan prima lijkt me.

Ik denk ook oprecht dat veel mensen ook wel erg veel willen :o We kunnen nou eenmaal niet allemaal vrijstaand wonen, of 100m2 hebben Amsterdam of Utrecht.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 01:34

Ik heb 10 jaar geleden mijn eerste huis gekocht. Alleen. Dat zou me nu met dat salaris van toen echt niet meer lukken. Enige reden dat het me nu alleen zou lukken is omdat ik 10 jaar geleden mijn eerste huis heb gekocht en dus eigen geld heb door overwaarde.

Als starter ben je gewoon best wel genaaid nu. Zeker gezien de meeste starters van nu die gestudeerd hebben ook nog best wel een stevige studieschuld hebben doordat die geen prestatiebeurs hebben gehad.

Vind de situatie best wel absurd nu. Dat is echt niet een kwestie van “teveel willen”

Nederland is er niet alleen in though. In heel veel landen is het op het moment bijna niet te doen.

Ter vergelijking. Als tiener 20 jaar geleden woonde ik in een hoekhuis in een nieuwbouw wijk. Echt een groot huis met 4 slaapkamers en een behoorlijke tuin. Dat huis hadden mijn ouders op alleen het iets boven modaal salaris van alleen mijn vader. Dat huis kost nu iets van 550k. Dat koop je nog niet eens met 2x modaal.

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 07:36

Voor de pech-generatie met enorme studieschuld is het inderdaad vreselijk ingewikkeld. Mijn zoon is echter een generatie jonger en studeert nu. Ik ben vaak verbaasd over hoe ongelooflijk veel geld hij heeft als ‘arme student’. De studiekosten zijn prima te dragen tegenwoordig en goed betaalde bijbanen in overvloed. Vanaf zijn 15e spaart hij netjes en die lijn voortzettende lukt het hem prima om op zijn 25e een enorm bedrag bij elkaar gespaard te hebben om zelf voldoende bij te dragen aan het kopen van een starterswoning.
Wat dat betreft ben ik blij met de bewustwording die is ontstaan dat je je moet voorbereiden op je toekomst.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:22

Eulogy schreef:
Modaal betekent het inkomen dat het meeste voorkomt, dus ik denk best veel mensen.

En op heel veel plekken in Nederland heb je voor 3-4 ton echt wel een tussenwoning, als starter meer dan prima lijkt me.

Ik denk ook oprecht dat veel mensen ook wel erg veel willen :o We kunnen nou eenmaal niet allemaal vrijstaand wonen, of 100m2 hebben Amsterdam of Utrecht.


Er zit een rare kronkel in je bericht. Ja, modaal salaris is het meest verdiende salaris. Maar dan maak je ineens een sprong naar starters die een woning van 3-4 ton kunnen kopen. Hoeveel starters verdienen modaal denk je?

En je laatste alinea, ik zeg het ff rechttoe rechtaan aan: als je echt nog steeds gelooft dat dit het onderliggende probleem is, dan heb je een behoorlijk bord voor je kop. Volg je het nieuws? Iets meegekregen over de huizencrisis?

Concreet voorbeeld helpt je misschien. Ik woon in een dorp in NB. Geen populaire plek.
Aantal woningen tot €300.000 te koop: 0
Tot €350.000: 0
Tot €400.000: 3
Maar, dat is de vraagprijs, dus dan moet je nog wel overbieden (en ook genoeg, want gezien het geringe aanbod zijn er wel veel geïnteresseerden).

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:36

Starters hoeven geen gemiddeld huis te kopen, maar een startershuis. Ik heb net even gekeken, mijn 'starterswoning' van 16 jaar geleden voor 165k, die woningen staan nu voor 200-250k. En dat is voor die stad niet eens per se 'starter'.