Smart verlichting, slimme schakelaars en energieverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Smart verlichting, slimme schakelaars en energieverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 11:08

Ik hoop dat dit hier goed staat…

Ik heb smart led-lampen geïnstalleerd. Deze werken goed en ik ben er tevreden van. Echter vraag ik me af hoe het zit met energieverbruik en of slimme schakelaars nodig zijn.
Mijn lampen werken met de gewone schakelaars, maar als ik de lampen smart wil gebruiken (dus met Google assistent of app), moeten de schakelaars natuurlijk aan blijven staan. Blijf je op die manier, als de lampen uit zijn maar de schakelaar aan, energie verbruiken?
Wat is het verschil met / voordeel van slimme schakelaars? Immers, zoals ik het begrijp moeten de gewone schakelaars aan blijven staan om de slimme schakelaars te kunnen gebruiken, maar zou je de schakelaars dan met de Google assistent of smartphone kunnen bedienen. Echter zie ik dan niet in wat het nut is van slimme schakelaars aangezien ik dat nu dus ook al kan met mijn slimme lampen….
Iemand die hier ervaring mee / kennis van heeft en me wat meer info kan geven?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:45

Qua verbruik is het minimaal, maar ze verbruiken wel wat extra inderdaad.
Ik heb automatische lampen van klik aan klik uit, en sinds kort ook het home station waarmee je de lampen kan programmeren en met de smartphone kan bedienen. Ik vind het vooral fijn dat alle verlichting nu tijdens zonsondergang vanzelf aan gaat, en dus ook elke dag een paar minuten later aan gaat in plaats van steeds handmatig de tijd te moeten verzetten. Dat bespaart dan juist weer wat stroom.
Maar dat zijn zo’n kleine beetjes dat je het nauwelijks terug ziet op de energierekening.

Ik vind het soms fijn om de lampen via mijn smartphone te kunnen bedienen als ik in bed lig en de lamp op de gang is nog aan, dan hoef ik niet mijn warme bedje uit :')