prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:44

Momenteel studeer ik nog en woon ik thuis. Mijn vriend werkt al en verdient een hele nette cent voor zijn leeftijd en woont ook nog thuis. Sociale huur kan voor ons niet want mijn vriend verdient te veel. Ik heb in mijn propedeuse jaar op kamers gewoont waarbij mijn vriend dan ook vaak daar was. Toch als je op een samenwoon punt in je relatie zit dan zijn 3 andere huisgenoten echt niet wenselijk. Vooral niet als het altijd zo'n bende is. Daarbij klikte het echt niet, het studentenleven is niet echt voor mij uitgestippeld.

Nu doen we het zo dat we altijd bij elkaar slapen, maar dan wisselen van huis. Zelfde regeling alsof je ouders gescheiden zijn en je in twee huizen woont. Het is lastig met de hele tijd inpakken en je eigen spullen slecht kwijt kunnen maar beter dan in de vrije sector huren terwijl een persoon nog geen inkomen heeft. Ik studeer over 1,5 jaar af en hoop dan zo snel mogelijk een baan te kunnen krijgen waarna we op zoek kunnen gaan naar een woning. Mijn vriend heeft een prima loon in z'n eentje maar niemand vind het leuk om dan maar 1.200 euro aan huur te betalen, overigens is het dan ook net niet genoeg om aan de minimale eisen te voldoen van een huurder. Het voelt echt weggegooid geld. Nu sparen we flink door alleen kriebelt het wel heel erg om je eigen stekkie te kunnen hebben. We mogen heel erg veel geluk hebben dat we het bij beide ouders nog goed kunnen vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:46

wouterpaard schreef:
Ik vraag mij af of de hele particiaptiewet/ wmo iets te maken heeft met tekort sociale huur. (Wellicht een klein aandeel maar toch)

Ik werk met jongeren (licht verstandelijk beperkt) met wmo indicatie. Loopt deze indicatie af stromen ze via woonurgentie door. Ik werk in de stad Groningen waar anderen dus 10 jaar ingeschreven staan gaan deze jongeren allemaal voor.

Aangezien de indicaties lastig te krijgen zijn andere woonvoorzieningen er nauwelijks zijn moeten ze wel doorstromen met woonurgentie.

Ik snap ook dat mensen doorstroom tegenhouden nu. Ik woon alleen op 160m2 zou best kleiner willen en heb forse overwaarde maar zelfs daarmee is een andere woonruimte duurder dus blijf ik zitten.

Ik denk alles bij elkaar met een regering die heeft zitten slapen. Want met hun loon blijken ze niet te snappen hoe het er "onderaan" aan toe gaat.

Beetje knappe kop kan toch uitrekenen.
Zoveel mensen zijn er met woonurgentie gemiddeld gezien in 10 jaar tijd. Of dat nu komt wat jij benoemd, of dat het statushouders zijn, of iemand die met spoed weg moet uit huis.
Dus hoeveel huizen zijn dat.

Dan kan die knappe kop ook zien, zoveel mensen boven de 18 hebben we, zoveel mensen boven de 22.
Dat is een groep die een woonruimte nodig gaat hebben. X procent gaat samenwonen, de rest alleen.


Dus hoeveel huizen hebben we dan nodig.
Kleine koop, kleine huur, want dat lijkt de groepen die het hardste staan te springen.

En dan vervolgens op die hectare bouwgrond geen 10 dikke huizen bouwen, maar zet daar eens betaalbare huizen. Met verplichting 5 jaar wonen bij koop.

Zoiets moet toch uit te voeren zijn?

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:47

Ik word er ook verdrietig van. Mijn vriend en ik worden beiden dit jaar 30. We werken beiden fulltime en hebben een goed salaris (WO-niveau), geen gekke uitgaven en een mooie spaarrekening. We hebben al gesprekken bij de bank gehad en we kunnen een nette hypotheek krijgen, maar met de huidige huizenprijzen is er niks voor ons. Binnenkort komt een nieuwbouwproject te koop waarin we geïnteresseerd zijn, maar met zoveel geïnteresseerden is de kans groot dat we uitgeloot worden.

Hierdoor heb ik momenteel een reistijd naar mijn werk van 2-3 uur per dag waarvoor ik bijna geen kilometervergoeding krijg. Ik moet namelijk maar dichter bij mijn werk gaan wonen. Wel lastig als je niks kunt kopen...

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:03

Vind het zo typerend dat er velen tot begin jaren '80 zijn 'dan had je maar moeten sparen'. Kom ik aan, bouwjaar '88. Jongste van 3 zussen. Beide zussen beiden een relatie, voor crisissen afgestudeerd en beide een goede baan. Ik, afgestudeerd in 2011. Midden in een crisis. Kon vanuit Drenthe na 3 maanden werk zoeken uiteindelijk werk vinden in Doetinchem. Met beide handen aangegrepen want werk. Wel met doelstelling om terug te gaan naar het noorden. Relatie ging kapot, inschrijven voor sociale huur in 't noorden ging hem niet worden want ik zat in de Achterhoek.
Na 2 jaar eindelijk werk kunnen krijgen in het noorden. Dus terugverhuizen, ingeschreven voor huur, na een paar maanden een particulier huurappartementje kunnen krijgen. Zussen ondertussen beiden een ruime woonboerderij verder. Mijn geld was inmiddels wat verdampt door het particuliere huren en blijven verhuizen :Y).
Maargoed, 5 jaar geleden eindelijk sociale huur in, wat baanwissels want werk in de journalistiek is ook niet alles. Wel door de lagere huur lekker kunnen doorsparen. Maar ja, toen was ik ook al 27/28.
Inmiddels net afgelopen oktober mét een hoop spaargeld kunnen kopen.

Ondertussen zagen mijn zussen eindelijk dat ik er echt heel hard voor heb moeten werken in mijn eentje. Zij gaven ook al aan dat zij beiden echt heel veel geluk hebben gehad. En dan schelen we maar een paar jaar. Situatie voor hen en voor mij is niet met elkaar te vergelijken. Het 'ach, dan had je maar moeten gaan sparen toen je 18 was': Ik werkte vanaf mijn 14de. Tijdens mijn studie werkte ik 15 uur per week. Dat gespaarde geld is voor een groot deel opgegaan aan wonen. -O-

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:07

Winged schreef:
Vind het zo typerend dat er velen tot begin jaren '80 zijn 'dan had je maar moeten sparen'. Kom ik aan, bouwjaar '88. Jongste van 3 zussen. Beide zussen beiden een relatie, voor crisissen afgestudeerd en beide een goede baan. Ik, afgestudeerd in 2011. Midden in een crisis. Kon vanuit Drenthe na 3 maanden werk zoeken uiteindelijk werk vinden in Doetinchem. Met beide handen aangegrepen want werk. Wel met doelstelling om terug te gaan naar het noorden. Relatie ging kapot, inschrijven voor sociale huur in 't noorden ging hem niet worden want ik zat in de Achterhoek.
Na 2 jaar eindelijk werk kunnen krijgen in het noorden. Dus terugverhuizen, ingeschreven voor huur, na een paar maanden een particulier huurappartementje kunnen krijgen. Zussen ondertussen beiden een ruime woonboerderij verder. Mijn geld was inmiddels wat verdampt door het particuliere huren en blijven verhuizen :Y).
Maargoed, 5 jaar geleden eindelijk sociale huur in, wat baanwissels want werk in de journalistiek is ook niet alles. Wel door de lagere huur lekker kunnen doorsparen. Maar ja, toen was ik ook al 27/28.
Inmiddels net afgelopen oktober mét een hoop spaargeld kunnen kopen.

Ondertussen zagen mijn zussen eindelijk dat ik er echt heel hard voor heb moeten werken in mijn eentje. Zij gaven ook al aan dat zij beiden echt heel veel geluk hebben gehad. En dan schelen we maar een paar jaar. Situatie voor hen en voor mij is niet met elkaar te vergelijken. Het 'ach, dan had je maar moeten gaan sparen toen je 18 was': Ik werkte vanaf mijn 14de. Tijdens mijn studie werkte ik 15 uur per week. Dat gespaarde geld is voor een groot deel opgegaan aan wonen. -O-


Zo zei mijn collega dat ook eens tegen mij. Ik had maar meer moeten sparen toen ik jonger was...
Mijn leven was in die tijd ook echt heel anders. Iets met verkeerde keuzes

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 15:19

dat vind ik zo makkelijk gedacht had je maar moeten sparen. Sommige mensen zitten in situaties of hebben een salaris waar sparen gewoon lastig is bijv kost moeten betalen bij ouders en dan nog een studieschuld hebben enz,

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:23

plutolover schreef:
dat vind ik zo makkelijk gedacht had je maar moeten sparen. Sommige mensen zitten in situaties of hebben een salaris waar sparen gewoon lastig is bijv kost moeten betalen bij ouders en dan nog een studieschuld hebben enz,

De variant op 'had je maar moeten sparen' is trouwens 'had je maar 5 jaar geleden moeten kopen'.

Ja, als de meesten toen die optie hadden gehad hadden ze het vast gedaan denk ik. }:0

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:24

[/quote]

Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.[/quote]

Dit is kort door de bocht!
Mijn kleinzoon is 18 en zit nog op school net zoals zovelen dus gaat die vlieger al niet op!
Daarbij moeten ze al een hoop aanbetalen op een huis en dan nog hetgeen wat er overboden wordt, kortom bijna onmogelijk.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:30

chanicha schreef:
Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.


Dit is kort door de bocht!
Mijn kleinzoon is 18 en zit nog op school net zoals zovelen dus gaat die vlieger al niet op!
Daarbij moeten ze al een hoop aanbetalen op een huis en dan nog hetgeen wat er overboden wordt, kortom bijna onmogelijk.


Ja, en het neemt dan dat:
- je thuis kan blijven wonen
- je werk vindt in de regio waar je staat ingeschreven

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:31

Prairy schreef:
Vroeger was het normaal dat je trouwde, samen een huis kocht en de rest van je leven bij elkaar bleef.

Nu gaan veel mensen alleen wonen, uit elkaar en in totaal zijn er gewoon veel meer mensen, met heel veel wensen (eisen?). Dan is het toch niet zo raar dat er te weinig woningen zijn? Dan kun je investeerders wel de schuld gaan geven of de overheid, maar wat heb je daar aan? Nog steeds geen huis.

Je zou ook kunnen gaan denken om je krachten te bundelen en samen met iemand de woonlasten delen voor een bepaalde periode, antikraakwonen, tijdelijke huur, of je uitgaven eens goed onder de loep nemen, zoeken naar manieren om je inkomsten te verhogen, of andere mogelijkheden om te wonen onderzoeken. Of minder hoge eisen stellen (bijvoorbeeld niet een huis dat al helemaal af is, of maximaal 10 minuten van een grote stad af of of of). Of gut, eens in het buitenland of een andere provincie gaan kijken. Wie weet wat je ontdekt. Eerst dus kijken wat je zelf zou kunnen doen ipv de schuld en oplossing bij een ander te leggen.

En dit is een algemeen bericht, niet gericht op TS, maar gewoon iets wat me al langer stoort aan Nederland(ers), de slachtoffer houding :)

Kom maar op met de oplossing, want wij hebben hem niet :

dochter 25 docent in het bassisonderwijs , fulltime -> Amsterdam
Meer werken : hoe dan, ze werkt al ruim fulltime met best een redelijk starterssalaris

samen met iemand anders huren : top idee , maar ook dan vind je geen huis met meer dan 1 slaapkamer voor onder de 1500 Euro per maand ( en dan moet je samen 6x de huur verdienen in je eentje 4x )
Wij willen haar dure huurhuis best (deels ) betalen. helaas borg staan mag niet
Met geld van je ouders samen kopen , staan we ook voor open : Nog steeds geen huis ( onder de 3 ton )
Er is een voorrangsregeling voor onderwijzers in Amsterdam : dan krijg je als ze iets hebben 1x een huis aangeboden ( ergens in een periode van jaren )

We hebben tot nu toe 1 oplossing bedacht : Mijn man en ik gaan officieel uitelkaar, ik ga op mijn naam een huis van 1500 per maand huren. Daar mag dochter ( dan in wonen , en ik woon stiekem gewoon bij mijn man en jongere kinderen )
Of een Garagebox kopen ( rond de 2 ton ) en daar in gaan wonen.

afin ze woont na haar studie ( in Arnhem ) maar weer bij ons, maar dat is best sneu als je bijna 26 bent en wat privacy wil.
En dan hebben wij dus gewoon best genoeg geld. Moet je nagaan hoe dat is als je dat niet hebt.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:43

Eleeke schreef:
Prairy schreef:
Vroeger was het normaal dat je trouwde, samen een huis kocht en de rest van je leven bij elkaar bleef.

Nu gaan veel mensen alleen wonen, uit elkaar en in totaal zijn er gewoon veel meer mensen, met heel veel wensen (eisen?). Dan is het toch niet zo raar dat er te weinig woningen zijn? Dan kun je investeerders wel de schuld gaan geven of de overheid, maar wat heb je daar aan? Nog steeds geen huis.

Je zou ook kunnen gaan denken om je krachten te bundelen en samen met iemand de woonlasten delen voor een bepaalde periode, antikraakwonen, tijdelijke huur, of je uitgaven eens goed onder de loep nemen, zoeken naar manieren om je inkomsten te verhogen, of andere mogelijkheden om te wonen onderzoeken. Of minder hoge eisen stellen (bijvoorbeeld niet een huis dat al helemaal af is, of maximaal 10 minuten van een grote stad af of of of). Of gut, eens in het buitenland of een andere provincie gaan kijken. Wie weet wat je ontdekt. Eerst dus kijken wat je zelf zou kunnen doen ipv de schuld en oplossing bij een ander te leggen.

En dit is een algemeen bericht, niet gericht op TS, maar gewoon iets wat me al langer stoort aan Nederland(ers), de slachtoffer houding :)

Kom maar op met de oplossing, want wij hebben hem niet :

dochter 25 docent in het bassisonderwijs , fulltime -> Amsterdam
Meer werken : hoe dan, ze werkt al ruim fulltime met best een redelijk starterssalaris

samen met iemand anders huren : top idee , maar ook dan vind je geen huis met meer dan 1 slaapkamer voor onder de 1500 Euro per maand ( en dan moet je samen 6x de huur verdienen in je eentje 4x )
Wij willen haar dure huurhuis best (deels ) betalen. helaas borg staan mag niet
Met geld van je ouders samen kopen , staan we ook voor open : Nog steeds geen huis ( onder de 3 ton )
Er is een voorrangsregeling voor onderwijzers in Amsterdam : dan krijg je als ze iets hebben 1x een huis aangeboden ( ergens in een periode van jaren )

We hebben tot nu toe 1 oplossing bedacht : Mijn man en ik gaan officieel uitelkaar, ik ga op mijn naam een huis van 1500 per maand huren. Daar mag dochter ( dan in wonen , en ik woon stiekem gewoon bij mijn man en jongere kinderen )
Of een Garagebox kopen ( rond de 2 ton ) en daar in gaan wonen.

afin ze woont na haar studie ( in Arnhem ) maar weer bij ons, maar dat is best sneu als je bijna 26 bent en wat privacy wil.
En dan hebben wij dus gewoon best genoeg geld. Moet je nagaan hoe dat is als je dat niet hebt.


Mijn zus heeft als juf tot haar 30e thuis moeten wonen. Uiteindelijk na 12 jaar op de lijst kon ze een huis krijgen. Buiten haar regio, tegen de hoofdprijs op een gribus plek. Maar ze heeft een huis en binnen enkele weken daar een baan kunnen vinden.

De mensen die zeggen 'had je maar moeten sparen'. Toen ik op mijn 23e ging samen wonen had ik ruim 20000 gespaard. Maar toen ging mijn oude auto steeds stuk dus voor het eerst een nieuwe kleine auto gekocht. En inrichting voor ons nieuwe huis. En een keer pech met het paard,ging best snel zeg maar.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:46

@Eleeke: hier ook onderwijs in de Randstad en tot mijn 32e op kamers. Meer dan 8x verhuisd. En daarna alsnog alleen viavia ergens aan kunnen komen.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:52

Ik verdien net teveel voor sociale huur. Maar voor particulier weer te weinig.

Het is een rare wereld nu. En er zijn genoeg mensen die er gebruik/misbruik van maken.

Vriend van me huurt al jaren sociaal en woont met subsidie in een wijk waar ik op dit moment met twee keer mijn salaris nog geen huis zou kunnen kopen. Heeft expres langere tijd 20-24 uur in de week gewerkt om sociaal te kunnen huren en huursubsidie te krijgen.

Vriend van hem maakt het nog bonter. Die zit al een tijd in een huurwoning (5 slaapkamers) in de randstad. Mooi salaris, kan lekker sparen en heeft in een andere stad een appartement (3 slaapkamers) gekocht om te verhuren. En ik ken er zoveel die op zoek zijn naar én van beiden.

Ergens snap ik ze wel, maar een eerlijke keuze vind ik het niet.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:02

Toen ik afstudeerde telde mijn studieschuld niet mee en had ik zonder problemen een hypotheek kunnen krijgen en betalen. Maar nu, als alleenstaande, is dat niet meer mogelijk. Want ook al betaal ik braaf mijn studieschuld af en kan ik een flinke huur betalen, de overheid is van mening dat ik vrijwel geen hypotheek meer kan krijgen.
Anders had ik paar jaar terug een huis kunnen kopen, maar nu met de geflipte huizenmarkt is dat niet meer mogelijk.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:20

Mdrf schreef:
Toen ik afstudeerde telde mijn studieschuld niet mee en had ik zonder problemen een hypotheek kunnen krijgen en betalen. Maar nu, als alleenstaande, is dat niet meer mogelijk. Want ook al betaal ik braaf mijn studieschuld af en kan ik een flinke huur betalen, de overheid is van mening dat ik vrijwel geen hypotheek meer kan krijgen.
Anders had ik paar jaar terug een huis kunnen kopen, maar nu met de geflipte huizenmarkt is dat niet meer mogelijk.

Ik ging afgelopen weekend even voor de grap uitrekenen wat ik kan lenen in mijn situatie.
Met studieschuld: €100.000
Zonder studieschuld: €175.000
Zelfs als ik mijn studieschuld verzwijg kan ik er nog geen garagebox van kopen haast. En dan werk ik fulltime in een goed verdienende sector :=

Ik ben heel blij dat ik een partner met een koophuis heb, maar daarnaast heb ik ook 9 jaar inschrijftijd bij verschillende woningcorporaties. Als ik dat niet had dan was mijn uitkijk op het leven momenteel nog somberder geweest.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:56

Hier het geluk gehad dat ik via mijn baas voor een hele schappelijke prijs kan huren. Maar anders had ik de komende jaren nog thuis gewoond vrees ik ik verdien niet verkeerd maar daarmee kan ik de huurprijzen in de private huursector echt niet betalen. Huis is niet ideaal maar wel ruim, goedkoop en huisdieren zijn toegestaan. Dus nu de komende jaren sparen om hopelijk uiteindelijk te kunnen kopen.

Als ik dan kijk naar wat mijn zus en haar vriend huren voor 1200 euro dan zie ik gelijk weer hoe gestoord de woning markt is. Hun appartementje van +/- 70m2 is oud, ongeïsoleerd, voornamelijk enkel glas en de kozijnen zijn zo rot dat er gaten inzitten. eerste week ookal lekkage van een kapote wasbak. Word uiteindelijk wel gerepareerd maar daar betaal je dan 1200 euro voor :n

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:59

Hier nog iemand die noodgedwongen nog bij haar ouders woont.

26 jaar. HBO afgerond. Al weer 4,5 jaar fulltime tegen een bovenmodaal salaris aan het werk.
Tijdens m'n studie al veel aan het werk. Minimaal 20 uur, waarvan 8/9 uur op een zondag (200% betaald)
In m'n 4de jaar fulltime gaan werken (in m'n studierichting), naast de voltijd studie.
Uitgaan heb ik nooit leuk gevonden en alchol lust ik niet.
Geluk gehad met ouders die m'n studie en hobby's betaalde (op 50 euro voor m'n verzorgpaard na). Thuis blijven wonen en geen interesse in de nieuwste telefoon.
M'n salaris ging tijdens m'n studie bijna voor 100% naar m'n spaarrekening. Nu spaar ik minimaal 1500 per maand.

4 jaar geleden kon ik een €125.000 minder lenen dan ik nu kan. Helaas zijn de huizen met nog meer gestegen.
Sociale huur heb ik vanaf m'n 18de verjaardag ingeschreven gestaan. Laatste jaar dat ik daar inmocht eindigde ik op plek 1100 van de 1250...

2 maanden geleden al weer uitgeloot bij een nieuwbouw project. 30m2 voor €300.000 met ramen en mini balkon op het noorden op een druk verkeerspunt.
Als ik verder van de stad af zou willen wonen krijg ik natte voeten, dat zou in de zee zijn. Dus heel veel kanten kan ik niet op.
Voor nu denk ik dat m'n ouders eerder in een senioren woning zitten dan ik uit huis kan. Dan ga ik dit huis van hun huren, of mocht het dan lukken overkopen. Of ik moet de loterij winnen of een man met huis aan de haak slaan.

Eigenlijk hoop ik op een economische crisis, zodat de prijzen allemaal dalen.


Oja misschien handig om er bij te zetten. Ik zit vast aan deze omgeving, omdat ik geen banen kans heb buiten deze omgeving.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 24-01-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:01

_O- wat moet ik lachen om mensen die zeggen had je maar moeten sparen ect... Die snappen echt niks van de huidige markt.

Vanmorgen was het nog op het nieuws dat de gemiddelde huizen prijs 4 ton is.
de wachtlijst van de gemiddelde sociale huurwoning is 10 jaar
Kopen met garantie van ouders ( kan maar max 10% extra lenen van de hypotheek die jij kan krijgen)
Kopen met starters lening kan alleen NHG garantie( dan is je hypotheek al lager) die kan niet samen met een andere hypotheek vorm ( denk aan ouder garantie, familie hypotheek enz...)

Zowat alle huizen worden overboden op het moment en 9 van de 10 huizen onder de 3 ton is een gekke huis dat makelaars plat gebeld worden.


Aangezien ik geen huis kan kopen heb ik toen maar al mijn spaargeld in eens weg gedaan om daar mijn studieschuld van te betalen, een huis kopen is uitzichtloos
Laatst bijgewerkt door Ashleytjuhh op 24-01-22 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:02

Eleeke schreef:
Prairy schreef:
Vroeger was het normaal dat je trouwde, samen een huis kocht en de rest van je leven bij elkaar bleef.

Nu gaan veel mensen alleen wonen, uit elkaar en in totaal zijn er gewoon veel meer mensen, met heel veel wensen (eisen?). Dan is het toch niet zo raar dat er te weinig woningen zijn? Dan kun je investeerders wel de schuld gaan geven of de overheid, maar wat heb je daar aan? Nog steeds geen huis.

Je zou ook kunnen gaan denken om je krachten te bundelen en samen met iemand de woonlasten delen voor een bepaalde periode, antikraakwonen, tijdelijke huur, of je uitgaven eens goed onder de loep nemen, zoeken naar manieren om je inkomsten te verhogen, of andere mogelijkheden om te wonen onderzoeken. Of minder hoge eisen stellen (bijvoorbeeld niet een huis dat al helemaal af is, of maximaal 10 minuten van een grote stad af of of of). Of gut, eens in het buitenland of een andere provincie gaan kijken. Wie weet wat je ontdekt. Eerst dus kijken wat je zelf zou kunnen doen ipv de schuld en oplossing bij een ander te leggen.

En dit is een algemeen bericht, niet gericht op TS, maar gewoon iets wat me al langer stoort aan Nederland(ers), de slachtoffer houding :)

Kom maar op met de oplossing, want wij hebben hem niet :

dochter 25 docent in het bassisonderwijs , fulltime -> Amsterdam
Meer werken : hoe dan, ze werkt al ruim fulltime met best een redelijk starterssalaris

samen met iemand anders huren : top idee , maar ook dan vind je geen huis met meer dan 1 slaapkamer voor onder de 1500 Euro per maand ( en dan moet je samen 6x de huur verdienen in je eentje 4x )
Wij willen haar dure huurhuis best (deels ) betalen. helaas borg staan mag niet
Met geld van je ouders samen kopen , staan we ook voor open : Nog steeds geen huis ( onder de 3 ton )
Er is een voorrangsregeling voor onderwijzers in Amsterdam : dan krijg je als ze iets hebben 1x een huis aangeboden ( ergens in een periode van jaren )

We hebben tot nu toe 1 oplossing bedacht : Mijn man en ik gaan officieel uitelkaar, ik ga op mijn naam een huis van 1500 per maand huren. Daar mag dochter ( dan in wonen , en ik woon stiekem gewoon bij mijn man en jongere kinderen )
Of een Garagebox kopen ( rond de 2 ton ) en daar in gaan wonen.

afin ze woont na haar studie ( in Arnhem ) maar weer bij ons, maar dat is best sneu als je bijna 26 bent en wat privacy wil.
En dan hebben wij dus gewoon best genoeg geld. Moet je nagaan hoe dat is als je dat niet hebt.


Oplossing? Buiten Amsterdam (Randstad) gaan zoeken. Ik kom uit die regio, 10 minuten van Amsterdam af. Dus ik weet hoe het daar zit, familie woont daar nog steeds.

Waarom perse daar? Waarom niet in een andere provincie? Of in het midden? Ik heb in Limburg gewoond, nu in Brabant. Jaar lang keihard bezig geweest met een project in Eindhoven op Strijp S en omdat ik me daar veel voor ingezet had, zijn we toen ingeloot. Dat bleek uiteindelijk niks voor ons te zijn, dus weer verhuisd.

Zoek naar alternatieven, staar niet zo blind op een bepaalde omgeving, als het daar niet lukt, waarom dan niet ergens anders. Doe mee aan een Tiny House project, zoek andere woonvormen, recreatie woning en bij jullie ingeschreven blijven staan, volgens mij zijn dit al een aantal oplossingen. Maar je moet het wel durven bedenken.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:04

Ik woon samen in een sociale huurwoning van 45m2. We willen graag groter wonen en gaan kopen, maar de prijzen in mijn regio zijn absurd! Andere regio wordt lastig vanwege werk, al denken we daar wel over na, of we het zien zitten om naar een andere provincie te verhuizen.

Nu houden we een sociale huurwoning bezet waar ik me best schuldig over voel. Maar of ik nu €400 per maand betaal voor 45m2 of minstens €1200 als ik particulier moet huren is wel een verschil!

Wegens omstandigheden kan ik niet meer werken dan ik nu doe en met het salaris van mijn man erbij kunnen we een hypotheek van max 3 ton krijgen. Beetje jammer alleen dat de huizen in mijn regio een stuk duurder zijn, als je tenminste in een beetje redelijke wijk wilt wonen. Als je als enige blanke in een gekleurde wijk wilt wonen red je het net met 3 ton. Of drie hoog achter op een flatje, maar daar woon ik nu al, en ik wil toch wel een verbetering dan waar ik nu zit, anders kan ik net zo goed blijven zitten. (Wat ik nu dus ook doe.)

Sparen zoals iemand zei, klinkt leuk, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om te sparen. Mijzelf als voorbeeld: ik heb tot mijn 21e in een gezinsvervangend tehuis gewoond en geloof me, daar wil je echt niet langer blijven! Ik heb me bij de woningbouwvereniging ingeschreven op de dag dat ik 18 was en heb enorm mazzel gehad dat ik op mijn 21e al een huurwoning kreeg. Ik stond ook niet bovenaan de lijst, maar niemand wilde in deze buurt wonen, of vonden het te klein. Sparen kon ik niet, van welk geld? Mijn salarisje ging op aan vaste lasten. Ik was al blij als ik elke dag eten op mijn bord had, want dat was ook geen vanzelfsprekendheid. Gelukkig had ik in die periode een kennis die ook krap bij kas zat en aten we regelmatig bij de ander als het geld weer eens op was. Dus nee, niet iedereen heeft de kans om te sparen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:04

Misschien its met werkgelegenheid in die regio Prairy?


Wat wordt hier makkelijk gezegd ga maar meer geld verdienen.
Ga jij met mijn baas praten, of beter nog de regering die weigert zorgpersoneel meer te betalen.


Echt heel bizar, hoe ver van de echte wereld sta je dan als je zulke dingen zegt.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:08

fohadie schreef:
Nu houden we een sociale huurwoning bezet waar ik me best schuldig over voel. Maar of ik nu €400 per maand betaal voor 45m2 of minstens €1200 als ik particulier moet huren is wel een verschil!

Snap ik hoor, ik heb zo ook ruime tijd gezeten. Totdat ik eindelijk wel kon kopen. Op mijn miniappartementje zijn over de 350 reacties geweest. Dus zoveel mensen die in ieder geval actief zoeken binnen de sociale huur. En dan heb ik het nog niet over de groepen die groter zoeken dan een appartement.. Aparte wereld.

(Voor oplevering krijg je zo'n belletje. Dus ik zei "Ja, ik heb nog ruim 3 maanden dat ik er uit moet, maar dan is de boel met overnemen van spullen tenminste geregeld.' Man begon te lachen 'nou, je hoeft er niet bang voor te zijn dat er niemand op die appartementen reageert. Dat komt vast goed. Meer teveel reacties.'

Dat bleek := )

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:11

Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:
Laatst bijgewerkt door Prairy op 24-01-22 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:12

Tiny house projecten zijn hier niet, ik heb het geprobeerd maar helaas ik mocht er geen neerzetten. Het moest percee groot en duur zijn vanwege de welstandscommissie. Er is in de regio een projectje nu waar een paar mogen staan voor maximaal 5 jaar. Wachtlijsten voor sociale huur enorm lang (na 6 jaar sta ik nog op plek 45 of zo). Anti kraak nagenoeg niet aanwezig en kom je ook niet tussen zomaar. Ik heb 5 jaar zo ongeveer elke optie in een heel grote regio gezocht naar iets.

Een woning kon ik krijgen en die heb ik ook geweigerd. Vrije sector maar een schimmelbende met een plafond vol zwarte schimmel, een verstopte lekkende douche afvoer en een bijna instortende muur bij de achterdeur. O ja had ik de lekke gasleiding en de lekkende cv ketel al genoemd. Voor 850 euro per maand. 8)7

Verder keuze uit illegaal op een camping tijdelijk voor 700 euro ruime plus. Het is dat ik wonder boven wonder iets heb gevonden in heel goedkope koop. Anders had ik nog in het huis van mijn ex gezeten.

"Even" wat vinden is er gewoon niet bij. :n de ruime regio hier een een drama wat betreft woningen. Heeft de naam simpel en goedkoop en snel wat vinden maar de praktijk is heel wat anders. Op sommige sociale huurhuizen reageren soms 500+ mensen -O-

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:15

Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

Nederland is dusdanig dichtbevolkt dat in de meeste sectoren werk is door het hele land. Of op drie kwartier reisafstand.
Als je havenarbeider bent snap ik dat wonen in de Achterhoek niet kan hoor.
Maar verder is er een OV netwerk, kom je ook ver mee als je geen auto hebt. Al is wonen waar je werkt natuurlijk wel veruit het fijnste.

Werkgevers uit de randstad die graag personeel willen moeten misschien de reistijd doorbetalen of van de werkuren aftrekken.