Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:41

De inkomenseisen van verhuurmakelaars zijn ook bizar, wat het alleen maar moeilijk maakt. Wij moesten al 4.5x de huur verdienen als eis...

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:42

Tja, als je zonder dit (extra) zzp inkomen het redt, dan zou ik de stap wagen als het lukt van je gewone loon.

Sparen van je zzp loon dan.

Lastig hoor, kijk die huur gaat niet naar beneden en de vaste lasten ook niet (veel) de komende tijd. Hooguit iets aan gas/electra. Dus hoe lang blijf je in deze situatie, dat kan niemand beantwoorden.

Ligt er ook aan of je zicht hebt op meer inkomen in de komende jaren.

Winged

Berichten: 33087
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:45

De tip? Eisenlijstje bijstellen. Je zoekt namelijk iets dat je onder de 1000 euro niet gaat krijgen. Waarschijnlijk niet eens onder de 1400. En eigenlijk wil je vrijstaand, maar vrijstaand en lage huur is waarschijnlijk inleveren om comfort en een mega energierekening.

Dus, welke van deze ga je wegstrepen?: Niet in flat, rijtjeshuis of drukke wijk en binnen een straal van een half uur rijden van Hattemerbroek.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:48

eilleen333 schreef:
kiwiwitje schreef:
Heel herkenbaar. Wij zijn inmiddels ook al zo’n 2 jaar opzoek.
Huur, omdat ivm beide zzp met jonge bedrijven we een te lage hypotheek kunnen krijgen om te kunnen kopen.

Maar het is echt vreselijk. Zitten nu daarom indd ook bij familie in huis.

Kopen is op het moment geen optie, de markt is zo overstuur, je betaald belachelijke prijzen.

Ik merk alleen dat het bij familie inwonen een beetje zijn tol aan het eisen is, want het lijkt ze uitzichtloos. Ik zit nu al vanaf april “vast geroest”, en dat frustreert me mateloos… hiervoor heb ik een jaar in een bijgebouw van een boerderij gewoond, maar daar kon ik dus niet inschrijven, dus dat kon niet zo blijven.
Maar het is op het moment niet anders vrees ik.

Het is toch belachelijk dat je met een goeie (universitaire) opleiding niet eens een huis kan vinden in nederland?! Ik zoek inmiddels al ruim 2 jaar…
Het probleem is vooral dar mijn inkomen voor veel woningen ook weer te hoog is.

Dat t zn tol eist is hier ook absoluut. Dit huis stond leeg omdat familie een nieuwe partner kreeg dus konden we tijdelijk in dit huis. Maar inmiddels willen hun ook echt stappen maken en dit huis is meer passend dan t huis van de nieuwe partner dus ze willen hier ook graag terug naar toe. Dat word nu steeds uitgesteld maar na bijna 2 jaar zit hier inmiddels ook echt een eind tijd aan. Logisch. Maar geeft ontzettend veel stress..

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:48

Niet. Ik ben al 5 jaar op zoek rondom Zwolle. Ik ben alleenstaand met 2 pubers en betaal 1000 euro huur :-(
Er is gewoon niets te vinden (ik kan eigenlijk max 800 euro betalen. Huidige huur is in die paar jaar dus naar 1000 euro gegaan ;-(
Ik verdien ook niet genoeg voor een hypotheek waar ik een huisje van kan kopen.
Ellende is het.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:55

Winged schreef:
De tip? Eisenlijstje bijstellen. Je zoekt namelijk iets dat je onder de 1000 euro niet gaat krijgen. Waarschijnlijk niet eens onder de 1400. En eigenlijk wil je vrijstaand, maar vrijstaand en lage huur is waarschijnlijk inleveren om comfort en een mega energierekening.

Dus, welke van deze ga je wegstrepen?: Niet in flat, rijtjeshuis of drukke wijk en binnen een straal van een half uur rijden van Hattemerbroek.

Dat dus.

Slimste financieel is rijtjeshuis of flat kopen, goedkoop wonen ivm lage maandelijkse kosten/lage hypotheekrente nu.
Dan kan je in ieder geval doorsparen en een eigen woning wordt niet minder waard eerder meer de komende jaren!

Duur huren, boven je budget is geld weggooien, je spaart niets en bouwt niet op.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:20

listiglistje schreef:
Winged schreef:
De tip? Eisenlijstje bijstellen. Je zoekt namelijk iets dat je onder de 1000 euro niet gaat krijgen. Waarschijnlijk niet eens onder de 1400. En eigenlijk wil je vrijstaand, maar vrijstaand en lage huur is waarschijnlijk inleveren om comfort en een mega energierekening.

Dus, welke van deze ga je wegstrepen?: Niet in flat, rijtjeshuis of drukke wijk en binnen een straal van een half uur rijden van Hattemerbroek.

Dat dus.

Slimste financieel is rijtjeshuis of flat kopen, goedkoop wonen ivm lage maandelijkse kosten/lage hypotheekrente nu.
Dan kan je in ieder geval doorsparen en een eigen woning wordt niet minder waard eerder meer de komende jaren!

Duur huren, boven je budget is geld weggooien, je spaart niets en bouwt niet op.


Hier ben ik het echt niet mee eens. Kijk eens hoeveel huizen er nu boven de vraagprijs verkocht worden. Mij ga je niet wijsmaken dat de huidige prijzen ook de daadwerkelijke waarde van de huizen weergeven.

Het is wel zo dat huren duurder is dan kopen, omdat je de huur eigenlijk kort gezegd 'weggooit' en bij een koopwoning los je af. Dat is geld wat je indirect wel weer terug gaat zien in de toekomst als je je huis verkoopt. Maar dan moet je dus niet belachelijk hoog boven de al veel te hoge vraagprijzen bieden, en dat is momenteel in NL eigenlijk geen optie.

Ik kan je helaas niet helpen Eilleen. Ik ken heel veel mensen die rond Zwolle wat zoeken, iets vinden is echt behoorlijk lastig, al dan niet onmogelijk als je niet de loterij hebt gewonnen.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:22

Winged schreef:
De tip? Eisenlijstje bijstellen. Je zoekt namelijk iets dat je onder de 1000 euro niet gaat krijgen. Waarschijnlijk niet eens onder de 1400. En eigenlijk wil je vrijstaand, maar vrijstaand en lage huur is waarschijnlijk inleveren om comfort en een mega energierekening.

Dus, welke van deze ga je wegstrepen?: Niet in flat, rijtjeshuis of drukke wijk en binnen een straal van een half uur rijden van Hattemerbroek.

Dit idd. Helaas is je eisenlijstje gewoon niet meer heel reëel in deze tijd voor dat bedrag.

Winged

Berichten: 33087
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:43

JudithO schreef:
Hier ben ik het echt niet mee eens. Kijk eens hoeveel huizen er nu boven de vraagprijs verkocht worden. Mij ga je niet wijsmaken dat de huidige prijzen ook de daadwerkelijke waarde van de huizen weergeven.

Mijn doel voor een huis was: een huis met eigen oprit, liefst 2-onder-1. Tuintje. Groene omgeving. Goede buurt. Instapklaar. Zoektocht begonnen in 2019.

Afgelopen jaar gekocht, 40.000 boven vraagprijs, taxatie was 30.000 boven vraagprijs. Maar ik heb een rijtjeswoning, auto kan voor de deur maar niet op eigen terrein. Wel groene omgeving. Buurt had slechte naam maar begint flink te verbeteren. Redelijk instapklaar, moeten nog een paar kleine dingen gebeuren. Heb ik ingeleverd op mijn eisen? Ja. Ben ik tevreden? Ja.
Laatst bijgewerkt door Winged op 28-09-23 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 13:45

Oke, eisenlijstje is misschien wat te overdreven, meer een wensenlijstje dan, haha! Maar ik ga gewoon echt niet in een flat zitten. Heb 6 jaar in een flat gewoond voor de studie, en daar word ik echt ongelukkig van, dan blijf ik wel zitten waar ik zit ;-)
Maar ik zal binnenkort ook eens makelaars gaan bellen. Alleen ingeschreven staan doet niet genoeg. En bij persoonlijk contact kom je toch wat meer onder de aandacht.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:02

JudithO schreef:
Hier ben ik het echt niet mee eens. Kijk eens hoeveel huizen er nu boven de vraagprijs verkocht worden. Mij ga je niet wijsmaken dat de huidige prijzen ook de daadwerkelijke waarde van de huizen weergeven.

Het is wel zo dat huren duurder is dan kopen, omdat je de huur eigenlijk kort gezegd 'weggooit' en bij een koopwoning los je af. Dat is geld wat je indirect wel weer terug gaat zien in de toekomst als je je huis verkoopt. Maar dan moet je dus niet belachelijk hoog boven de al veel te hoge vraagprijzen bieden, en dat is momenteel in NL eigenlijk geen optie.

Ik kan je helaas niet helpen Eilleen. Ik ken heel veel mensen die rond Zwolle wat zoeken, iets vinden is echt behoorlijk lastig, al dan niet onmogelijk als je niet de loterij hebt gewonnen.


Huizen worden in de toekomst echt niet minder waard en de schaarste/vraag blijft.
Is overigens al 20 jaar zo, ook komen er in de toekomst nog meer medelanders bij.
Dus waan je niet in de illusie dat de markt in zal storten.
integendeel.... dit jaar gaat de markt nog 11% stijgen volgens de banken.
Zeker in de randstad maar met het nieuwe werken trekt ook veel randstad naar het buitengebied en koopt daar alles op, dus daar stijgen de prijzen ook.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:36


Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:30

Op vraag en aanbod Zwolle Facebook staat een huis in Oldebroek.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 19:35

Anne_GTI schreef:
Op vraag en aanbod Zwolle Facebook staat een huis in Oldebroek.

Ik kan die niet vinden? Zou het boerderijtje kunnen zijn waarvan ik dacht dat ik hem niet kon betalen, tot ik tot de conclusie kwam dat er niets onder die prijs is. Maar zij hadden al andere huurders dacht ik.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:38

x_spekkie_x schreef:
Gas, water, licht hangt heel erg van het huis af. Neem als schatting 75-150 euro per maand mee (klein appartementje-rijtjeshuis).

Daar ga je het met de huidige prijzen niet mee redden helaas.
Mijn moeder (redelijk geïsoleerd appartement) ging van 110 nu naar 190 per maand.

Wij moeten vanaf deze maand 120E per maand meer gaan betalen 8)7

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:42

Mijn zoon zoekt ook wat (ook voor straks met zijn vriendin) maar ze eisen qua inkomen 21/2-3 x de (kale) huurprijs + 2 à 3 maanden borg.
Daar voldoet hij nu niet aan in zijn 1tje en zijn vriendin kan pas hier komen als hij een plekje heeft dus heeft zij nu geen (Nederlands) inkomen.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:20

Wijhe via Salland wonen tijdelijk tot 1 december zag ik iets voorbij komen.