Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:32

Cookies schreef:
Hoe zit het met de sloten op je huis? Heeft iemand daar al wat "smarts" voor?

Ja die kun je bedienen met je mobiel, dat is wel handig hoor, je kunt er altijd in. Wij hebben het alleen achter dus je kan sowieso voor met de sleutel maar mijn mobiel neem ik altijd mee als ik met de hond ga en dan hoef ik geen sleutels mee.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:39

MirandaMalik schreef:
Cookies schreef:
Hoe zit het met de sloten op je huis? Heeft iemand daar al wat "smarts" voor?

Ja die kun je bedienen met je mobiel, dat is wel handig hoor, je kunt er altijd in. Wij hebben het alleen achter dus je kan sowieso voor met de sleutel maar mijn mobiel neem ik altijd mee als ik met de hond ga en dan hoef ik geen sleutels mee.


Wij hebben op het smartslot de app, google, een vingerprint ding... En er is ook gewoon een sleutel just in case :j

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:48

Wij hebben best veel gadgets in huis, super handig totdat de WiFi eruit ligt :+ daarom hebben we nog een paar lampen die we met knoppen kunnen bedienen. De meest handige vind ik wel de Nest deurbel welke bij aanbellen direct wordt gestreamd naar onze Google hub (klein schermpje welke normaal als fotolijst dienst of Google home), zodat je direct ziet wie er voor de deur staat. En de slimme thermostaat, gaat sowieso elke avond standaard uit (we vergaten hem altijd uit te zetten als we naar boven gingen). En de slimme nest rookmelders laten bij rook en/of vuur direct de camera van bijbehorende kamer zien zodat we gelijk zien wat er aan de hand is. Soms reageert hij ook gewoon op aangebrand eten oid.
We hebben gekeken naar een elektrisch deurslot maar dat vind ik voor nu nog te hack gevoelig. Stroomstoot erop en het slot vliegt open.
Mijn paard is ook smart, die heeft een warmte sensor onder zijn deken :Y)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:53

rayoow schreef:
Wij hebben op het smartslot de app, google, een vingerprint ding... En er is ook gewoon een sleutel just in case :j

Ja is bij ons ook maar we gebruiken eigenlijk alleen de app.
Ik vind het wel een lelijk ding, op de voordeur zou ik 'm niet willen, ik heb een mooie oude deur, geen gezicht dan. :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:53

Een warmtesensor onder de deken? Waar koop je dat dan?

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 01:23

MirandaMalik schreef:
rayoow schreef:
Wij hebben op het smartslot de app, google, een vingerprint ding... En er is ook gewoon een sleutel just in case :j

Ja is bij ons ook maar we gebruiken eigenlijk alleen de app.
Ik vind het wel een lelijk ding, op de voordeur zou ik 'm niet willen, ik heb een mooie oude deur, geen gezicht dan. :')


Mooi is het inderdaad niet
Maar handig als er een pakketje komt, deur open op afstand. Postbode legt pakketje neer en sluit de deur :D is een klein dorp en bekende postbode, dat dan weer wel
Gebruiken normaal ook alleen de app.
Kan alleen nooit vriendlief verassen met eerder thuis zijn want die krijgt direct een melding :')

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 01:23

Hoewel aan mij totaal niet besteed vind ik het wel heel interessant allemaal om te lezen wat er mogelijk is.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 01:41

ingvdh schreef:
Ik heb een tado thermostaat, deze bedient de verwarming en ik heb een uitbreiding voor de airco.

Ring staat op het verlanglijstje evenals een smart deurslot, maar daar moet ik nog uitvinden wat de meest veilige is.

Verder ook de hue, nog niet alle lampen, in de wc zie ik het nut er bijvoorbeeld nog niet van in.


WC juist! Net als de hal. Ben van plan daar een simpele lamp in te zetten; maar wel eentje die ‘s nachts bijv. automatisch maar niet al te fel aangaat. Maar overdag wel gewoon fel.
Wel eentje die je nog kan aanpassen dmv schakelaar idd (mocht er een keer een uitzondering zijn of een gast die ze dan natuurlijk niet kan bedienen).

Dus handmatig kunnen bedienen vind ik bij een aantal apparaten wel een belangrijke :j.

Sloten vind ik idd nog een beetje te iffy voor mijn gevoel :))

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 02:48

Wc zie ik nog wel nut :)*
En dan een bewegingssensor in de ruimte. Hoef je de knop niet te zoeken.

roekes

Berichten: 756
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 07:01


ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:38

Ik heb wel hue bij de trap, met sensor en tijden waarin deze aan/uit gaat, vind ik super handig.
Het heeft me denk ik wel een jaar gekost om niet meer automatisch de lamp aan en uit te doen met als gevolg een ontregeld systeem. Ik heb geen hue schakelaars, als ik alles in één keer om moet zetten ben ik een vermogen kwijt dus ik doe stukje bij beetje.

Ik vrees dat het bij de wc nog langer duurt want die schakelaar zit op een plek waar je automatisch met je hand langskomt. Als ik nieuw in een huis zou komen is het waarschijnlijk anders.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:50

Hoe gaan de smart liefhebbers om met privacy risico's? Google, amazon en Apple zijn nu niet direct netjes als het daarom gaat

_Tarzan

Berichten: 11189
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:56

Waar ik echt mega blij mee ben is onze 'smart' prullenbak :Y)
Jaja, die werkt op een sensor dus je hoeft nooit met handen en voeten aan je prullenbak om 'm open te krijgen :D

Verder hebben we veel klikaanklikuit, ook ideaal!

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:57

IMANDRA schreef:
ingvdh schreef:
Ik heb een tado thermostaat, deze bedient de verwarming en ik heb een uitbreiding voor de airco.

Ring staat op het verlanglijstje evenals een smart deurslot, maar daar moet ik nog uitvinden wat de meest veilige is.

Verder ook de hue, nog niet alle lampen, in de wc zie ik het nut er bijvoorbeeld nog niet van in.


WC juist! Net als de hal. Ben van plan daar een simpele lamp in te zetten; maar wel eentje die ‘s nachts bijv. automatisch maar niet al te fel aangaat. Maar overdag wel gewoon fel.
Wel eentje die je nog kan aanpassen dmv schakelaar idd (mocht er een keer een uitzondering zijn of een gast die ze dan natuurlijk niet kan bedienen).

Dus handmatig kunnen bedienen vind ik bij een aantal apparaten wel een belangrijke :j.

Sloten vind ik idd nog een beetje te iffy voor mijn gevoel :))



Kijk je ook naar de veiligheid van al die gadgets? Van de huidige IoT generatie is bekend dat ze zeker niet allemaal veilig zijn. Zou toch banketstaaf zijn als je bankrekening gehackt en geplunderd wordt door je lampen of voordeur.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:05

_Mir schreef:
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.


Nee hoor, je bent geen wappie.

In mijn werk zie ik dat geen enkel slim product ook veilig is tegen hackers. Wij certificeren producten op IoT veiligheid en er is er tot nu toe nog nooit eentje geweest die niet direct te hacken viel.

Als je daar bij optelt dat bijna alle bedrijven met slimme producten vinden dat ze "alles keurig voor elkaar hebben", kan je dus stellen dat smart producten op dit moment nog uitermate onveilig zijn.

We hebben een gesimuleerde DDos aanval uit kunnen voeren via een slimme gloeilamp. En eentje via een slimme tandenborstel. En mogelijk kennen we allemaal het verhaal van het kind met de GPS tracker waar een kwaadwillende op kan hacken. Of de babyfoon die een kind de meest rare dingen vertelt.

Ik heb zelf ook als enige in het blok geen slimme meters op laten hangen een paar jaar terug. Zo lang dat niet is gecontroleerd, pas ik nog even.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:25

Als het je lukt om een Apple product te hacken dan krijg je daar een flinke beloning voor, daar zijn ze een tijd bewust op zoek geweest naar hackers om hun producten hack-veilig te maken.

Thuis hebben we alleen klik-aan spul tot nu toe. Ideaal! Bijna alle lampen gaan ‘s avonds automatisch aan. De slimme thermostaat heb ik uit gezet. Onding..
Maar er zijn zat apparaten die ik graag in huis zou willen!

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:39


SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:52


Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:58

Wordt nog wat met jullie als er een flinke(internet)stroomstoring komt of hebben jullie allemaal een aggregaat staan voor noodgevallen. }>

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:08

Bij een stroomstoring doen de normale lampen het ook niet. ;)

Voor de rest allemaal dingen die je ook nog met de hand kan bedienen, dus bij internetstoring gewoon bedienbaar.
De thermostaat heb ik ingesteld op mijn dagelijkse ritme en als er internet storing is loopt het schema gewoon door en ik kan het indien nodig met de hand bedienen.

Sommigen hebben overigens geen internet van buiten nodig, als de wifi in je huis het maar doet. Ik heb laatst 4 dagen zonder internet gezeten en alles deed het nog.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:20

Ik heb ook de HUE lampen, harstikke handig. Heb van alles geautomatiseerd. Verder heb ik ook de Nefit thermostaat voor de verwarming. Erg handig te bedienen.
Zo'n smartlock lijkt mij ook wel voor op de deur. Ik was benieuwd naar de ervaringen daarmee.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:24

troi schreef:
Hoe gaan de smart liefhebbers om met privacy risico's? Google, amazon en Apple zijn nu niet direct netjes als het daarom gaat


Hier interesseert met dat echt weinig tbh, ik kan me voorstellen dat mensen zich voelen alsof ze worden bekeken of afgeluisterd maar dat heb ik totaal niet. En zo wel hoop ik dat het vermakelijk is :')

Ontopic, je kan ook kijken naar een Google Home hub wellicht? Zag dat die nu met BF in de aanbieding zijn. Wij hebben geen Hue lampen maar Yeelights, zijn van Xiaomi, aanzienlijk voordeliger en werken net zo prima.

Verder zijn wij nog erg 'dumb' op de verlichting en Google hub na. We gaan volgend jaar verhuizen en smartness is zeker iets wat we langzaam gaan integreren in het nieuwe huis! Dus ook benieuwd naar alle ideeën hier

Roulette_
Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:34

De fijnste 'smart' oplossingen in ons huis vind ik vooral de dingen die ik niet meer zelf hoef te bedienen. De ventilatie op de badkamer werkt bij ons bijvoorbeeld op de luchtvochtigheid van de ruimte, de buitenlampen op de zonsondergang en zonsopgang, het lampje van de gangkast gaat aan/uit als de deur open of dicht gaat en van de studeerkamer wil ik niet eens weten wat er allemaal smart is (de studeerkamer is de enige ruimte waar mijn man zich zonder overleg op uit mag leven). Het is echt mijn man zijn hobby, alles draait ook op hetzelfde systeem waardoor hij dingen kan koppelen.

De meeste lampen en lichtknoppen zitten bij ons ook op de wifi, maar dat is meer omdat de vorige bewoner elektrotechnisch gezien wat onhandige keuzes heeft gemaakt. Door de slimme/wifi knoppen te gebruiken kunnen de lichtknoppen zitten op de plek waar je logischerwijs zou willen, ipv op de plek waar het elektriciteitsdraadje loopt. Ze zijn allemaal ook via een telefoon te bedienen, maar ik gebruik liever het lichtknopje waar ik toch al langs loop.

We hebben ook nog twee googles en drie hue lampen, die zijn juist weer eerder van mij. Ik vind het super fijn om in de keuken tijdens koken of bakken op stemcommando de muziek aan te kunnen zetten, mijn man vind ze irritant omdat ze lastiger samenwerken met zijn systeem.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 22-11-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:38

Wij hebben beneden ook hue lampen en een app voor de auto waarmee je hem kan voorverwarmen en sluiten etc.
Wil nog wel een Ring deurbel en misschien inderdaad zo'n thermostaat die je met je telefoon kunt bedienen. Maar dit is wellicht minder zinvol met vloerverwarming.

Maar we hebben ook nog wel gewone lichtknoppen etc.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:06

Josien_ schreef:
Wij hebben beneden ook hue lampen en een app voor de auto waarmee je hem kan voorverwarmen en sluiten etc.
Wil nog wel een Ring deurbel en misschien inderdaad zo'n thermostaat die je met je telefoon kunt bedienen. Maar dit is wellicht minder zinvol met vloerverwarming.

Maar we hebben ook nog wel gewone lichtknoppen etc.


Ik gebruik de app voor de vloerverwarming ook maar minimaal. Eigenlijk alleen om het programma sporadisch aan te passen en twee keer per jaar om het programma op winter of zomerstand te zetten.