rioollucht badkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:49

Er hangt een soort rioollucht in de badkamer. De afvoer van de douche en wasbak zijn niet verstopt (aantal maanden gelden allemaal gereiningd). Ik maak het zelf schoon met schoonmaakazijn en allesreiniger.

Iemand een idee hoe van die geur af te komen. Ik heb geen raam in de badkamer alleen een afzuigsysteem.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:51

Bij ons oude huis hadden we dit in de berging. Als dat putje droog stond dan stonk ie juist. Laagje water er in en het was opgelost.
Maar weet niet of dat bij jou ook zo is.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:52

Hier ook geurhinder als het putje opdroogt.
Er is van HG ook een product tegen geuren in afvalputjes. Dat doe ik er ook maar in om de zoveel tijd en lijkt wel te helpen.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:56

In de douche heb ik een rooster als afvoer. Daar staat een laagje water in. Het systeem wat onder het rooster zit is goed schoon en stinkt niet.

Dat van HG had ik inderdaad ook op internet gezien.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:57

Heb je een toilet in de badkamer, is daarvan ook de afvoer in orde en die rand een beetje schoon?

Trek je afzuigsysteem eens open. Daar kan zich ook flink wat vuiligheid in ophopen - zeker als het is aangesloten op de afzuiging van de keuken (vet). Van boven naar beneden schoon (laten) spuiten met lucht doet wonderen :j

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:59

Bij ons was het afdekplaatje kapot, sinds we die vervangen hebben, is het bij ons opgelost.

Zat een scheur in, waardoor er lucht uit de afvoer kwam.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:00

De lucht kan alleen maar uit afvoeren komen dus wastafel of douche. Meestal is het de douche. De wc (als deze naast de douche zit) kan bij het doortrekken ervoor zorgen dat het waterpeil in het afvoerputje van de douche zakt. En dan gaat het meuren.
Douche aan en even doorspoelen. Ik doe dan vaak een beetje geurolie erop, dan blijft er een laagje op liggen. Dan ruikt het weer fris.
En ik weet niet precies wat voor afsluiter je hebt maar als ik hem niet goed aandruk dan gaat het ook stinken.

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:03

Sakura789 schreef:
Bij ons was het afdekplaatje kapot, sinds we die vervangen hebben, is het bij ons opgelost.

Zat een scheur in, waardoor er lucht uit de afvoer kwam.


Ja dit hadden wij ook!

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:05

Suzanne F. schreef:
De lucht kan alleen maar uit afvoeren komen dus wastafel of douche. <knip>


Dit inderdaad :) En als de wasmachine in de badkamer staat, kan het die ook nog zijn. Bij mij kwam de rioollucht door de manier waarop de wasmachine op de afvoer was aangesloten. Daar zat geen sifon tussen. Toen die geplaatst was, was de stank weg.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 12:07


furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 12:08

Ik heb alleen een douche en wasbak in de badkamer. Geen wc of wasmachine. Wel een droogrekwervarming.

marschwood
Berichten: 456
Geregistreerd: 25-08-08

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:57

Hier hetzelfde probleem.Door de vloerverwarming droogt het putje te snel uit.Voor ons de oplossing om een gebruikte handdoek op het rooster te leggen en daarop de wasmand.Werkt prima

Zebrastreep

Berichten: 9816
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:24

Hier gebeurd het ook regelmatig dat het putje van de wasbak stinkt. Nu hebben wij nog een hele oude badkamer dus daar zal het ook vast mee te maken hebben ( binnenkort krijgen we een nieuwe). Vaak helpt een beetje water laten stromen.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:29

Misschien trekt de afvoer van je douche de afvoer van je wasbak leeg. Dan is na het douchen een klein beetje water in de wasbak laten lopen voldoende om er vanaf te geraken.

Of het met douchen zo makkelijk gebeurt, weet ik eigenlijk niet, want wij hebben bewust ontluchters geplaatst. In het verleden vooral bij het laten weglopen van badwater hoorden we dat de sifons van de wastafel leegetrokken werden.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:37

Ik had dit ook .Er bleek een dopje te ontbreken in het afvoerputje wat voor de stankafsluiting moet zorgen.Nu dit geplaatst is,is de stank weg.

Morrie

Berichten: 22322
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:55

bij mij is het het bad, dat gebruik ik nooit, ik douche altijd. Dan giet ik een gietertje water in de afvoer van het bad en dan is het weer over voor een tijdje

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 14:00

Bedankt voor alle tips. Ik ga verder op onderzoek uit. Heb iig. de HG gekocht tegen geurtjes voor zo lang.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:01

Ik had dat ook. Ik heb em-1 (die ik voor de paarden had) in de afvoer gegoten en sindien is het weg.
Bij mij gaat het wel om een totaal gerenoveerde woning waar alle leidingen nieuw waren.

NinetyFour

Berichten: 258
Geregistreerd: 12-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 23:41

anjali schreef:
Ik had dit ook .Er bleek een dopje te ontbreken in het afvoerputje wat voor de stankafsluiting moet zorgen.Nu dit geplaatst is,is de stank weg.


Dat was bij ons ook het probleem idd!

Daantjuh88

Berichten: 1735
Geregistreerd: 13-08-07

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 23:49

Wij hebben een keer de ontstopper erbij gehad en die gaf als tip 1x per maand soda oplossen in kokend water en dat door de afvoer gooien. Blijven de luchtjes weg en de afvoer mooi schoon. Als het hier gaat stinken weet ik wat ik vergeten ben om te doen.

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 01:20

Heb je een deurrooster of iets anders waardoor er frisse lucht in je badkamer kan komen?
Ventileer je met de deur dicht of open?

Als je een inpandige badkamer hebt en een ventilatiesysteem of badkamerventilator kan het zijn dat je een soort onderdruk krijgt.
Hierdoor heb je kans dat hij lucht gaat trekken vanuit je sifon waardoor je een rioollucht krijgt.

Vaak kun je het al voelen als je de deur open wilt doen. Deze geeft wat weerstand als je hem open wilt doen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 09:33

furious schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/easy-drain- ... SkQAvD_BwE

Ik heb een Siphon die lijkt op de link. Als mist er aan de bovenkant wel een dekseltje. Misschien dat het daar dan aan ligt.


Als jij dat rubberen dekseltje mist, wat bovenop zit, ligt het 100% daaraan. Dan heb je een open verbinding met de afvoer.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 19:32

suffie schreef:
furious schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/easy-drain- ... SkQAvD_BwE

Ik heb een Siphon die lijkt op de link. Als mist er aan de bovenkant wel een dekseltje. Misschien dat het daar dan aan ligt.


Als jij dat rubberen dekseltje mist, wat bovenop zit, ligt het 100% daaraan. Dan heb je een open verbinding met de afvoer.


HEt was inderdaad het missende dekseltje. HEb een nieuwe gekocht en de geur is weg.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: rioollucht badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:23

Gelukkig was dat het maar!!