"droom" auto, of "verstandige" auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15180
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:01

Uh auto's zijn ook écht leuke dingen hoor :Y)

Daantjuh88

Berichten: 1735
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:04

1x een tucson, nooit meer. Auto was van 2007 en 2 ton op de teller. Zo'n beetje alles wat stuk kon gaan ging achter elkaar kapot. Elke x denk je, voor 500,- geen nieuwe auto. Toch maar weer maken. Half jaar later weer hetzelfde verhaal... vorig jaar de deur uit gedaan en een mazda cx5 gekocht. Rijd zuiniger en net wat luxer

En daarnaast, als je elke week moet tanken is die droom auto snel geen droom meer. Tank dan toch liever een klein zuinig autootje af.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:04

Grappig … :D
In 2007 stonden wij voor de keuze -> tucson of auris.
Wij hebben voor de tucson gekozen.
Op zich auto rijd fijn , goed comfort…
Maar het is niet eentje waar je mee op café wilt gaan met je bankkaart. Want zuipen kan hij wel…
Hij zit nu nog onder de 150.000 km maar wel al meerdere keren stukken aangeweest.

Dus als je mij nu nog eens zou laten kiezen zou ik eigenlijk voor de auris gaan.

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:06

Qimm schreef:
Uh auto's zijn ook écht leuke dingen hoor :Y)


Dat ja _O- enne… wat voor auris is het TS? Ik heb er eens eentje als huurauto gehad… geloof me, dat ding zoop, niet normaal. Hij reed fijn hoor, maar je kon van tankstation naar tankstation bijna. Mijn bmw-1 is een stuk zuiniger.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:23

bigone schreef:
Dat is ook een kwestie van het onderhoudsboekje bekijken en bij de garage eventueel de rapporten opvragen.

Die lap ik ook aan mijn laars. Mijn vriend zit in de schade auto’s en heeft zijn eigen auto toen weg moeten doen ivm een defecte turbo (vw) hij had geen boekje en toen de auto een jaar later weer te koop stond met onderhouds boekje erbij is hij gaan kijken. Was gewoon een officiële vw boekje met zogenaamde dealers waar hij geweest was ook in de tijd dat hij hem had en hij kon toch echt beamen dat hij nooit bij die dealer was geweest. Hoe vaak er ook niet wordt gesjoemeld met schade auto’s uit het buitenland en die hebben allemaal een nette onderhoudsboekje.

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:27

Auto van jouw tante is ook al 10 jaar oud. Dan gaat grote onderhoud nog wel komen als die er nog niet zijn geweest.

Zou sowieso adviseren om naar een nog jongere auto te kijken als je daar budget voor hebt.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:31

Ik zou geen van beide kopen, er is zoveel leukers te vinden dan de auto die je hier droomauto noemt...

Maar hé, wie ben ik met mijn Opel Tigra 1.8 :+
Oftewel: ga voor de leuke en fijne auto!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:42

Qimm schreef:
Uh auto's zijn ook écht leuke dingen hoor :Y)


Zeker, leuk om te zien, leuk om in te rijden, maar niet leuk aan de pomp.

Qimm

Berichten: 15180
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:43

Paarden zijn ook superkut voor je bankrekening :+

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:46

Qimm schreef:
Paarden zijn ook superkut voor je bankrekening :+


Pure oplichterij, heb je eindelijk een paard, heb je ook een grote auto nodig om hem te vervoeren :+

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:48

En dan die trailer nog ... je loopt er op leeg.

Onze fijne trekauto die ons al handenvol geld heeft gekost wordt liefkozend J... J... Hoera genoemd of Slurpie. Hoe dan ook, wij zijn nog steeds blij met 'm.

Hevonen

Berichten: 5631
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:01

Ik heb een Toyota Auris, hybride uit 2013. Heb hem nu 3 jaar. Het was ook niet mijn droomauto, maar wat ben ik blij met dat ding. Hij doet het altijd, is superzuinig en is in alle opzichten fijn. Rijdt heerlijk en is tamelijk stil. Enige minpuntje is het navigatiesysteem, dat werkt gewoon niet intuïtief en is rommelig.

Ik heb eenmaal een lege accu gehad toen ik in de winter 3 weken niet had gereden (het was koud en glad en ik loop slecht). Toen de (gratis) servicedienst kwam vroeg ik wat nu de meest voorkomende problemen met Toyota waren. Die mannen keken elkaar aan en haalden hun schouders op, niks, nooit, alleen af en toe een lege accu of een versleten ruitenwisser. Ze deden allerlei merken, maar met Toyota's nooit problemen.
Dat vind ik zelf wel erg fijn, ben niet rijk en kan mijn geld wel beter besteden. Overigens met de huidige benzineprijzen word je toch wel arm.

Ik had altijd diesels, maar omdat je steeds meer steden niet in mag met een diesel, ben ik op hybride (benzine-elektrisch) overgestapt.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:06

Mijn Tucson uit 2005, kocht ik paar jaar terug, wat een fijne auto. Nog nooit zo weinig kosten bij de APK gehad (wel mijn eerste auto die ik echt volgens het boekje onderhoud, voorheen deed ik maar wat, want reed altijd nog oudere auto's en deed enkel reparaties en wat echt nodig was). Tja zuinig is hij niet, maar slurpen vind ik wel meevallen. Ik kocht 'em omdat vrienden van mij er ook enorm tevreden over waren. Ik ben dus fan, maar denk in jouw situatie zou ik toch voor die van je tante gaan. Als ik het goed gelezen heb ga je geen trailer trekken, en dan zou ik niet zo'n grote auto rijden (ofwel geld moet je echt niet uitmaken :-) ).

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:14

Badeendje schreef:
De verstandige auto. Echt, een auto is maar een auto, hij brengt je van A naar B, en een Auris is echt niet het minste. Bespaar je geld voor écht leuke dingen.


Misschien is dit voor TS wel écht een leuk ding!

Ik zou voor de droomauto gaan, maar alleen als je dan ook een betrouwbare auto hebt. Dus bv bij een dealer of goede Bovag garage en niet bij een of andere halve sloop boer. Dat is vragen om problemen.
Dat had ik met mijn droomauto. Bleek een barrel…

Heb nu mijn nieuwe droomauto een Caddy. Rib uit mijn lijf maar zo’n fijne auto! Ik ben zelf meer van de pick ups, maar dat is gewoon echt niet handig in Nederland met mijn werk, dus dan second best, de caddy waar ik op mijn vorige week stiekem verliefd op was. En die is voor mijn werk als paardendierenarts gewoon handiger dan een rav4 of een Dodge. Moet gewoon spullen kwijt kunnen.

Maar ik wilde beslist geen Peugeot partner of een kangoo. Het moest en zou een caddy worden, met bepaalde features. En sie staat nu lekker voor de deur. Voel me top in die auto. Straks mooie stickers erop en niemand die me wat doet. En af en toe zie ik een Dodge rijden, en dan denk ik: ach, die komt er misschien ooit wel, maar de caddy is ook een toppertje.

Maar hiervoor had ik een Opel Astra. Prima tussen auto, maar nooit echt dat hemelse gevoel gehad achter het stuur. Afscheid nemen was dan ook niet zo moeilijk.
Bij mijn Renaultje 5 heb ik wel een traantje gelaten. Die komt er ooit weer, als boodschappen auto :')

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:33

Lindor92 schreef:
Auto van jouw tante is ook al 10 jaar oud. Dan gaat grote onderhoud nog wel komen als die er nog niet zijn geweest.

Zou sowieso adviseren om naar een nog jongere auto te kijken als je daar budget voor hebt.

Waar baseer je dat op?

Hier enkele jaren geleden een 28 jaar oude Saab gekocht want die was goedkoper dan een losse versnellingsbak en net interieur _O-
Ik dacht het wrak van de eeuw te kopen (met geldige APK) maar hij bleek beter dan de auto waar ik 'm als donor-auto voor had gekocht!

Pluisje1998
Berichten: 1236
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:57

Is het een gewone benzine Auris of een hybride? Ik heb vorig jaar 2 maanden mijn oma's hybride Auris gereden, daarna wilde ze hem weer terug, en wat vond ik dat jammer.

Ding reed heerlijk, fijne, stabiele wegligging, en lekker zuinig (want ja, hybride). Die auto is nu 11 jaar oud en heeft 1 keer een kapotte accu gehad, omdat hij veel te lang stil gestaan had (daarom mocht ik erin gaan rijden). Op het moment dat ze hem weg doet neem ik hem van haar over, denk ik. Kortom, hier een goede ervaring met die generatie Auris.

Sowieso zou ik altijd Toyota aanraden. Wij rijden al jaren Toyota en hebben op de normale onderhouds kosten en/of slijtage, nooit gekke dingen gehad. Dat kan ik niet zeggen van de auto's die we hiervoor hadden.

Laurora

Berichten: 2650
Geregistreerd: 19-07-14

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 02:36

Al mijn hobbies zijn rampzalig voor mijn bankrekening :')
Auto's zijn niet meteen mijn hobby, maar ik kan onwijs genieten van een stukje rijden, en vind het dan ook belangrijk dat ik blij word van de auto.

Indien ik voor een tucson ga probeer ik uiteraard een goed onderhouden exemplaar te vinden.

@pluisje het is een gewone benzine, een hybride (met niet te veel km's) valt momenteel helaas niet binnen mijn budget.

@lindor92
Momenteel rijd ik een auto van 21 jaar oud, en als ie niet echt af was zou ik m niet weg doen.
Een nog jongere auto (die aan mijn eisen voldoet) kan ik helaas niet betalen.

@stefje
Bedankt voor het delen van je ervaring!

@candalisa
Ik wist niet dat daar mee gesjoemeld word, goed om te weten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 04:29

Tja, wat vind je echt belangrijk?

Toen wij jong waren wilden we ook mooie, liefst snelle auto's. Dat kon, omdat we jong waren, beiden werkten en ik ging met mn moeder elke dag op en neer met kleine, altijd nieuwe, zuinige autootjes.

Mijn man zit al zijn hele leven in de auto's, dus onderhoud en alles is voor ons eigenlijk nooit iets wat we meetellen.

In 2008 heb ik een nieuwe Hyundai i10 gekocht. In van alles proef gereden, maar vond het een heerlijk autootje, terwijl ik daarvoor nooit Hyundai had gekozen. Ik had al proef gereden, nam mn man mee en die was ook verbaasd en om.

De bedoeling was na 2jr inruilen, maar hij is er nu nog en er staat ruim 2 ton op de teller en we hebben er nooit iets mee, buiten normaal onderhoud en logische slijtage.
Ik heb moeite met weg doen, dus hij blijft.

Maar we hebben een tijd naar een nieuwe trek auto gezocht en hadden ook echt alles wat een 2 prds kon trekken op het lijstje. Ook de Tucson, Kia, Landrover, Nissan etc. Viel ons 2e hands enorm tegen. Alleen de Rav bleef voor ons overeind, maar we liepen tegen een USA Ford aan, dus gekocht.

Hele, fijne comfortabele auto, maar heeft echt een mega drank probleem. Hij staat voor de deur en veel stil, omdat ik echt niet die auto voor alles pak, zeker niet met de benzine prijzen van nu. Kan het nog steeds betalen, maar verdom het gewoon echt.

De auto's die je noemt vind ik beiden niet aantrekkelijk. Maar je kan een nette Tucson tegenkomen. En de Auris kan je jaren plezier geven. Uiteindelijk moet je van A naar B.

Bij sommige mensen blijft het, maar wij zijn ondanks dat het ook werk is, niet meer zo bezig met auto's en uiterlijk. Ik vind wel dat een auto fijn moet rijden. De i10 doet dat in verhouding in die klasse voor ons.

Maar we hebben ook in veel mooiere auto's, de nieuwste auto's gereden etc. Dat is even leuk, maar trekt niet meer zo.

De 4x4 gaat alleen weg als we er een pick up voor terug kopen. De i10 blijft en daarna zien we wel.

Maar.........Mijn moeder had een Partner voor rolstoel vervoer en daar is een Panda voor teruggekomen. Ik vind het echt vreselijk rijden, maar je komt van A naar B en het is zoooooooooooo onwijs zuinig, dat ik het toch zou overwegen en eerlijk gezegd mn man ook.

Maar wij pakken voor lange afstanden en een vakantie in de ardennen bijv, dus wel de 4x4.

Als je van je tante/familie koopt, laat hem dan samen nalopen en sluit de koop. Daarna is het klaar en als er wat is, is het verder jouw probleem. Dan kan zoiets wel.

Yavanna

Berichten: 2652
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 06:28

Qimm schreef:
Ik ben nog steeds intens gelukkig met mijn onpraktische, benzine slobberende karretje. Zit elke dag met een lach achter het stuur <3



Precies dat.. En het grappige is dat mijn paardje de zuinigste van de 3 is, ondanks zijn 4.6 V8 motor :') :j Daarom gaat hij over 2 weken mee op Grand Tour naar Spanje..

Dus nogmaals.. YOLO…. :D
Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 06:43

De verstandige auto. Ik ken meerdere mensen die wel voor hun droomauto zijn gegaan en die hebben er na een tijd toch afstand van gedaan omdat het zonde geld is om je blauw te betalen aan wegenbelasting en brandstof. En uiteindelijk went ook je droomauto en neemt dat gelukzalige gevoel af

Yavanna

Berichten: 2652
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 07:37

capopjekop schreef:
En uiteindelijk went ook je droomauto en neemt dat gelukzalige gevoel af


Totally disagree.. echt... Ik kan niet gelukkiger zijn, iedere dag als ik hem zie en hem rij..

Maar nogmaals TS, het is JOUW keuze, JOUW geld, JOUW auto, JOUW droom..
En al moet je hem weg doen na verloop van tijd vanwege de kosten, kun je wel zeggen dat je wel je droomauto hebt gehad..

Dit staat overigens los van het feit dat ik Toyota boven Hyundai zal kiezen, maar than again.. jij moet doen waar je je goed bij voelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41694
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:17

ikke schreef:
Lindor92 schreef:
Auto van jouw tante is ook al 10 jaar oud. Dan gaat grote onderhoud nog wel komen als die er nog niet zijn geweest.

Zou sowieso adviseren om naar een nog jongere auto te kijken als je daar budget voor hebt.

Waar baseer je dat op?

Hier enkele jaren geleden een 28 jaar oude Saab gekocht want die was goedkoper dan een losse versnellingsbak en net interieur _O-
Ik dacht het wrak van de eeuw te kopen (met geldige APK) maar hij bleek beter dan de auto waar ik 'm als donor-auto voor had gekocht!

Oh een Saab, dat is mijn droomauto <3.

'Helaas' mankeert mijn Mercedes nooit wat, dus heb geen andere auto nodig :)).

Fitzroy

Berichten: 25141
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:23

Laurora schreef:
Al mijn hobbies zijn rampzalig voor mijn bankrekening :')
Auto's zijn niet meteen mijn hobby, maar ik kan onwijs genieten van een stukje rijden, en vind het dan ook belangrijk dat ik blij word van de auto.
.


Dan gewoon je droomauto kopen !
Ik heb exact hetzelfde en iedere keer als ik instap denk ik wat is het toch een fijne auto :j Daar wordt een mens ook blij van. Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat een auto je alleen van A naar B moet brengen. Bij mij en zo te lezen ook bij jou, komt er toch een stuk gevoel bij kijken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:29

TS wat je ook kan doen is echt eens goed berekenen wat de auto je nu per maand gaat kosten. Dus aantal km x benzine (niet uitgaan van fabrieksgebruik maar zoeken wat hij echt zuipt). Wegenbelasting etc. En als je dat goed kan missen zonder wat te moeten laten zou ik het doen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:31

hey je leeft maar 1 x he, ik rij ook in een auto wat ik zelf heel tof vindt, iedereen verklaart me voor gek maar ik vindt het fantastisch...je mag jezelf soms best effe kietelen hoor...