"droom" auto, of "verstandige" auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

"droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 18:35

Oke, ik zit met een luxeprobleempje :+
Ik mag voor het eerst zelf een auto gaan kopen. Mijn huidige auto (vw golf station) heb ik van mn vader "geërfd" maar is helaas helemaal op zn einde.
Ik ben altijd al verliefd geweest op SUV's, maar ik ging er eigenlijk altijd gewoon vanuit dat ik zoiets niet zou kunnen betalen.
Nu op eenmaal autojacht kom ik er achter dat een (kleinere) SUV wèl in mijn budget valt, en ben ik helemaal gevallen voor de Hyundai Tucson (model 2004-2010)
Maar nou heb ik een aanbieding gekregen van mijn tante. Ik kan haar auto voor +/- €1000,- meer (dan de tucson) overnemen.
Deze auto heeft weinig km's, is veel zuiniger, lichter, jonger èn luxer. (al geef ik niks om opties buiten airco om)
Dus:
Koop ik mijn droomauto, die voor mij gemáákt lijkt te zijn, die goedkoper is in aanschaf, maar duurder in onderhoud?
Of koop ik de auto van mijn tante, die ik niet per se mooi vind, die in aanschaf duurder is, maar me minder kost om in rond te rijden?

Wat zouden jullie doen?

Ps: mijn aim is om zo lang mogelijk in de betreffende auto rond te rijden (ik hecht me nogal aan dat soort dingen :o )
Laatst bijgewerkt door Laurora op 11-11-21 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:36

Ik zou gaan voor de droomauto.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:36

Van welke ga je spijt krijgen als je het niet doet?
Denk dat je al weet wat je gaat doen :Y)

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:38

Ik zou heel cliché zeggen: "volg je hart"

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:40

Ik zou verstandig kiezen en voor de auto van je tante gaan.
Je weet biet wat de toekomst brengt, wellicht sta je er over een aantal jaar anders voor en ga je toch nof voor je droomauto. Voor nu lekker zuinig en luxe rijden, het leven is duur genoeg.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:40

Die van je tante kopen en niet zo'n oude Tucson.

Vriendin van mij heeft net afstand gedaan van een Tucson van dat model. Die begon diverse technische mankementen te vertonen en de auto verbruikte 1:emmer (haar woorden).

Gezien de huidige brandstofprijzen en dat die de afgelopen 10 jaar alleen maar zijn gestegen zou ik kiezen voor een zo zuinige mogelijke auto als je de Tucson niet nodig hebt voor bijv. trailer en de auto van je tante dat niet zou kunnen/mogen trekken.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:43

Ik zou voor de verstandige auto gaan. Jonger, zuiniger, waarschijnlijk minder onderhoudskosten. Je kan het zomaar meemaken dat je compleet leegloopt op je droomauto. En beiden brengen ze je van A naar B.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:43

Als het beide benzineauto's zijn, worden ze allebei op termijn onbetaalbaar/onpraktisch :D
Klimaat en uitfaseren van fossiele brandstoffen, weet je wel :+
Met het klimaat in gedachten zou ik nooit voor de Tucson kiezen.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:46

Als je de kans hebt om je droomauto te kopen zeg ik DOEN!

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:59

Ik ga het broertje van de Tucson omruilen voor een kleiner scheurijzer _O-
Heb m 2 jaar terug gekocht omdat ik dan 2 paarden kon trekken, helaas door omstandigheden nooit gebeurd en nu ga ik maar naar de kleine om vervolgens te sparen voor een jongere auto.

Ik zou persoonlijk dus zeker met de prijzen nu voor die van je tante gaan!

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 19:00

Het is inderdaad een verschrikkelijke zuiperd de Tucson.
Ik zit er inderdaad een beetje mee dat zoeen met de jaren waarschijnlijk nog meer gaat kosten, en ik m dan toch uiteindelijk weg moet doen, dat zou jammer zijn.
Een derde optie is gewoon eerst de auto van mn tante kopen, en dan kan ik die altijd nog inruilen of weer verkopen mocht ik spijt krijgen en toch een tucson willen. Andersom word moeilijk, als mn tantes auto weg is, is ie weg, en vind ik een auto in dezelfde staat nooit meer voor die prijs.
Ik heb inderdaad niet per se een trek auto nodig.

Edit:
Overigens zijn ervaringen met de Tucson en de auto van mn tante (toyota auris) ook van harte welkom :+

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:03

Net als jij heb ik een liefde voor SUV's, maar als ik geen trekauto nodig zou hebben voor de trailer zou ik voor iets zuinigers gaan om je portemonnee een beetje te sparen.

Welke auto heeft je tante, en wat is eventueel je budget? Misschien kunnen we meedenken in leuke opties.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:04

Ik zal altijd toyota verkiezen boven een oude hyundia
Tucson is ook fijn maar met het jaartal wat je noemt zou ik er niet aan beginnen

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:06

Ik had met iets andere redenen (een trekauto zonder direct een gigantische auto of een gezinsbak te moeten) ook naar de Tucson gekeken. Mijn vader, automonteur, heeft me dit toen afgeraden. Mankementen en niet zo comfortabel. Ik heb hierdoor besloten om het niet te doen. Geen eigen ervaring dus en niet zelf in gereden, maar ik vond mijn vader duidelijk genoeg om het niet te doen :+
Inmiddels wel een (kleine) trekauto, maar als ik dat niet nodig zou hebben dan wist ik het wel: een zuinigere auto die ook maandelijks goedkoper is.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:07

De tucson hebben wij naar hele grote tevredenheid.
Ook gekocht omdat hij prachtig is. En niet veel kilometer hoeft te maken maar wel de trailer mag trekken.

We hebben ook nog een kleine Toyota yaris
Zo'n onverwoestbaar ding zonder kosten uit 2005, die is ook erg fijn.
Elk jaar zeggen we, als die kosten krijgt bij de APK gaat hij eruit...maar dat zeggen we al jaren :D

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:08

Eerlijk gezegd zou ik eerder juist nu voor een SUV gaan als je het voor nu kan betalen (niet te veel kilometers rijdt). Straks is het op benzine echt niet meer te betalen en elektrisch is anders en lijkt me met een suv echt minder leuk.

Wel zou ik bij de aanschaf er vanuit gaan dat hij dus maar een paar jaar mee gaat, in ieder geval als de primaire auto. Voor een auto langdurig in het bezit hebben zou ik hybride of volledig elektrisch gaan, dat wordt toch echt de toekomst.

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:08

De meest gunstige auto! Dus ik zou vooe de auto van je tante gaan.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:10

Never nooit zaken doen met familie. Ik zou nooit maar dan ook nooit van familie kopen en zeker geen auto. Met familie moet je wandelen en niet handelen.
Auto kan nu prima in orde zijn en dag later de geest geven. Krijgen zowel jij als je tante een ongelooflijk rotgevoel van.
Lekker voor andere auto kiezen. ;)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:10

Eretria schreef:
Never nooit zaken doen met familie. Ik zou nooit maar dan ook nooit van familie kopen en zeker geen auto. Met familie moet je wandelen en niet handelen.
Auto kan nu prima in orde zijn en dag later de geest geven. Krijgen zowel jij als je tante een ongelooflijk rotgevoel van.
Lekker voor andere auto kiezen. ;)

Dit vind ik overigens ook een erg goed advies :j

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:11

Je vraagt een keuze te maken tussen ratio en emotie.

Zelf ben ik voor emotie gegaan en ook voor een blik op wielen met een duur logo.

Wel met in mijn achterhoofd en financiële ruimte dat ik de auto A) op dit moment goed kan veroorloven en B) ik ook direct afscheid van de auto neem als ik het financiële redenen niet meer kan opbrengen en C) ik nog financiële ruimte heb om een goedkopere variant te kopen.

Deze escapes zijn verder de enige rationele achtervang, voor de rest ben ik erg blij met mijn fijne auto en in financiële zin “foute” maar ook zo leuke keuze.

Overigens staat het merk waar ik nu in rij ook bekend om zijn betrouwbaarheid. En dat klopt in de praktijk, ik heb er nagenoeg geen extra reparaties aan, behalve reguliere onderhoud.

Betrouwbaarheid zou dan wel een belangrijke factor zijn in de weging van mijn keuze.

Zaken doen met familie zoals net is genoemd: oei, ja…

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:11

Als je met de paardentrailer op stap wilt dan is die Tucson prima.
Maar voor normaal gebruik is dat no-go. Die Tucson zuipt, staat hoog op de poten, duur in onderhoud, en niet te vergeten een minder veilige auto dan die auris.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:15

Brandstofprijzen zijn erg hoog nu.
Wegenbelasting kost ook best wel wat.
Financieel is de auto van je tante handiger om te kopen.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 19:21

Chantalla schreef:
Ik had met iets andere redenen (een trekauto zonder direct een gigantische auto of een gezinsbak te moeten) ook naar de Tucson gekeken. Mijn vader, automonteur, heeft me dit toen afgeraden. Mankementen en niet zo comfortabel. Ik heb hierdoor besloten om het niet te doen. Geen eigen ervaring dus en niet zelf in gereden, maar ik vond mijn vader duidelijk genoeg om het niet te doen :+
Inmiddels wel een (kleine) trekauto, maar als ik dat niet nodig zou hebben dan wist ik het wel: een zuinigere auto die ook maandelijks goedkoper is.


Mankementen heb ik inderdaad gehoord, zegt mijn vaste garageman ook.
Ik vind m zelf wel erg comfortabel, heb laatst in twee aparte tucsons een proefrit gemaakt O:)

@Mizora
Dat is ook wel een goed punt.
Ik wil er sowieso vijf jaar in kunnen rijden.

@DP
Hoe oud is die van jullie? Kost ie veel aan extra reperaties?

@Eretria
We hebben al een aantal keer tussen famillieleden auto's gekocht en verkocht.
Ik zie daar niet per se een probleem, bij mijn tante weet ik iig de geschiedenis van de auto.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:29

Nouja dan moet je het zelf weten maar ik zou het echt nooit doen. Geschiedenis of niet elke auto kan opeens de geest geven.
Ik zou dan of doorsparen en een recentere suv kopen, gezien er tegenwoordig meer power in een lichtere motor gemaakt kan worden. Wat dus betekent zuiniger. Of een andere zuinige auto kopen. Maar niet die van familie.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:32

Onze is van augustus 2007.
Nee geen grote kosten aan gehad. Kanttekening we rijden niet veel.
Maar wij vinden hem erg fijn, ook betreft wegligging enz

Afbeelding
Afbeelding