Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:33

Ik snap hier ook niet waarom het zo vochtig is.
Huis is van 2006 en de kachel staat al een hele tijd op 18-19 graden, maar toch veel vocht en schimmelvorming op de kunststof kozijnen :\

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:04

Gitana, heb je mechanische ventilatie? Wat is het luchtvochtigheidspercentage?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:23

Heb je wel je luikjes open staan ?
Andere oorzaak misschien ergens lekage in het huis waardoor constant vocht naar binnen komt.
Je ziet die vaak bij oude huizen waar men bijvoorbeeld last heeft van poreuze dakpannen. Al is jou huis daar nog niet oud genoeg voor.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:50

Kozijnen zijn soms een koudebrug. Kan foutje zijn in de constructie (hoort niet bij zo'n nieuw huis).

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:53

Gitana schreef:
Ik snap hier ook niet waarom het zo vochtig is.
Huis is van 2006 en de kachel staat al een hele tijd op 18-19 graden, maar toch veel vocht en schimmelvorming op de kunststof kozijnen :

Dat hebben wij nog niet in een heel oud huis, met de verwarming op 15 graden, we verwarmen alleen meer in de ruimtes waar we effectief zijn.

Lucht je wel genoeg, en hoe hoog is de luchtvochtigheid?

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 00:58

manzano schreef:
Hier staat hij gewoon op 20 graden. Hoog verbruik, maar dat is dan maar zo. Zit de hele dag stil achter de computer en zit dan nog ingepakt in truien, dikke sokken en deken. Dus kouder gaat ie echt niet.
Door vloerverwarming kan je ook tussentijds (s nachts ofzo) ook niet echt wisselen.


Hier hetzelfde hoor. Vorige maand bevallen en zit dus met een kleintje in huis. Dan gaat de kachel dus gewoon aan tot 20 graden. Ik heb nog oude tarieven dus ik voel er weinig van, dat scheelt.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:34

Thanx voor de reacties! Ik heb geen idee hoe hoog de luchtvochtigheid is, maar ik heb wel eens een raampje open ja.
Ik vind het idd ook raar dat de kozijnen zo vochtig worden. In mijn ouders oude huis had je dat slechts bij 1 kozijn, waarvan we wisten dat die stuk was..

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:52

Als je WTW/mechanische ventilatie hebt dan zou het ook nog kunnen zijn dat de brandkleppen (indien aanwezig) dichtgeklapt zijn.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:44

Ik had gebeld voor monteur voor cv. Maar blijkbaar is het gekkenhuis, half uur in de wacht en pas over anderhalve week de 1e plek.

Leidingen maken ineens zoveel herrie dat ik er meerdere keren wakker van wordt en zelfs s nachts al gezocht heb naar een lekkage. Niks aan de verwarming oid gedaan, echt van 0 geluid naar enorme herrie uit het niks. Ik hoop stiekem dat als hij gerepareerd is het verbruik ook omlaag gaat

Boheme

Berichten: 2114
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:05

MyWishMax schreef:
Ik had gebeld voor monteur voor cv. Maar blijkbaar is het gekkenhuis, half uur in de wacht en pas over anderhalve week de 1e plek.

Leidingen maken ineens zoveel herrie dat ik er meerdere keren wakker van wordt en zelfs s nachts al gezocht heb naar een lekkage. Niks aan de verwarming oid gedaan, echt van 0 geluid naar enorme herrie uit het niks. Ik hoop stiekem dat als hij gerepareerd is het verbruik ook omlaag gaat


Zijn je leidingen al eens onlucht en bijgevuld?

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:15

Yep, alleen moet dat hier sowieso via monteur dus dat controleren ze nog eens. Maar degene aan telefoon vond het ook enorm apart, die liet ik het horen en het is niet het normale geluid van lucht in leidingen. En vooral dat er niks gebeurd is en van 1 op de andere dag zo extreem is. Je hoort het buiten zelfs :=

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:26

Gitana schreef:
Ik snap hier ook niet waarom het zo vochtig is.
Huis is van 2006 en de kachel staat al een hele tijd op 18-19 graden, maar toch veel vocht en schimmelvorming op de kunststof kozijnen :


Ik merkte dat hier ook in een vrij nieuw huis soms vocht op de kozijnen had. Had vaak wel het ventilatierooster open staan, maar had vaak ook de was beneden op een rek. Nu let ook erop dat als de was er staat, de droger aanstaat of er gekookt wordt, de roosters open staan en dat scheelt veel vocht.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:27

MyWishMax schreef:
Ik had gebeld voor monteur voor cv. Maar blijkbaar is het gekkenhuis, half uur in de wacht en pas over anderhalve week de 1e plek.

Leidingen maken ineens zoveel herrie dat ik er meerdere keren wakker van wordt en zelfs s nachts al gezocht heb naar een lekkage. Niks aan de verwarming oid gedaan, echt van 0 geluid naar enorme herrie uit het niks. Ik hoop stiekem dat als hij gerepareerd is het verbruik ook omlaag gaat


Heeft de cv voldoende waterdruk? En heb je de radiotoren als een ontlucht?

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:20

Gitana schreef:
Ik snap hier ook niet waarom het zo vochtig is.
Huis is van 2006 en de kachel staat al een hele tijd op 18-19 graden, maar toch veel vocht en schimmelvorming op de kunststof kozijnen :


Wij hebben een ouder huis maar goed geisoleerd en zelfde probleem.

Kozijnen staan vol met water en kit is beschimmeld. Roosters staan open en kachel staat 24 uur per dag op 20 graden.

Heel vervelend. Dit is boven en beneden.

Ik droog in de ochtend boven de kozijnen af en dan heb ik een natte handdoek en alle roosters staan open. Overdag alle deuren boven ook open om door te luchten.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:29

Dan komt er toch ergens allemaal vocht in het huis, is niet door het dak dan is het door de muren of de vloer/kruipruimte.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:33

[quote="Horsepride"]Dan komt er toch ergens allemaal vocht in het huis, is niet door het dak dan is het door de muren of de vloer/kruipruimte.[/quote

zijn beide geisoleerd. Vloer 2 jaar geleden omdat alle warmte vd vloerverwarming daar bleef hangen en we konde stoken wat we wouden maar bleef koud :')

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:50

Maar dat vocht komt ergens vandaan toch? Hier totaal geen last van.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:20

Suzanne F. schreef:
Maar dat vocht komt ergens vandaan toch? Hier totaal geen last van.


Ja geen idee. Is vooral als er veel verschil is met buiten (temperatuur)

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:41

simongek schreef:
Gitana schreef:
Ik snap hier ook niet waarom het zo vochtig is.
Huis is van 2006 en de kachel staat al een hele tijd op 18-19 graden, maar toch veel vocht en schimmelvorming op de kunststof kozijnen :


Wij hebben een ouder huis maar goed geisoleerd en zelfde probleem.

Kozijnen staan vol met water en kit is beschimmeld. Roosters staan open en kachel staat 24 uur per dag op 20 graden.

Heel vervelend. Dit is boven en beneden.

Ik droog in de ochtend boven de kozijnen af en dan heb ik een natte handdoek en alle roosters staan open. Overdag alle deuren boven ook open om door te luchten.


Al eens een (electrische) luchtontvochtiger geprobeerd?

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:59

simongek schreef:
Gitana schreef:
Ik snap hier ook niet waarom het zo vochtig is.
Huis is van 2006 en de kachel staat al een hele tijd op 18-19 graden, maar toch veel vocht en schimmelvorming op de kunststof kozijnen :


Wij hebben een ouder huis maar goed geisoleerd en zelfde probleem.

Kozijnen staan vol met water en kit is beschimmeld. Roosters staan open en kachel staat 24 uur per dag op 20 graden.

Heel vervelend. Dit is boven en beneden.

Ik droog in de ochtend boven de kozijnen af en dan heb ik een natte handdoek en alle roosters staan open. Overdag alle deuren boven ook open om door te luchten.


Al eens een (electrische) luchtontvochtiger geprobeerd?[/quote]

Nee dat nog niet inderdaad

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:36

simongek schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar dat vocht komt ergens vandaan toch? Hier totaal geen last van.


Ja geen idee. Is vooral als er veel verschil is met buiten (temperatuur)


Ja precies dit merk ik ook

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:36

Ik heb hier roosters dicht trouwens kostte teveel warmte verlies. Maar slaap 's avonds wel met balkondeur op het haakje. Schuifdeur naar de woonkamer dan dicht om de kittens daar te houden inclusief warmte.

Af en toe wat last van vocht, maar dat is vaak volgende ochtend weg.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:07

Google eens op "koudebrug kozijnen". Dan vind je wel meer info. Is een constructie ding...

Dorus

Berichten: 13233
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:13

Wij hebben niet eens roosters in de ramen. Geen idee wie bedacht heeft dat dat handig is. Wij hebben wel dag en nacht een of meerder ramen op een kier staan. In de slaapkamer gaat hij eigenlijk alleen 's nachts dicht als de (koude) wind erop staat.

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:22

Als je geen WTW hebt en wel een goed geisoleerd huis dan moet je wel ergens lucht vandaan kunnen halen, vandaar de roosters in de ramen.
De luchtvochtigheid buiten is momenteel erg hoog, dit icm met weinig stoken kan binnen voor problemen zorgen.
Maar het kan ook zo zijn dat het dauwpunt verkeerd zit door onjuiste isolatie of koudebruggen. Daar slaat de warme lucht dan op een koud put waardoor het vocht condenseert en voor schimmel kan zorgen.
Met warmtescan is dit evt. te onderzoeken of er lekkages in je gevel zitten.

Condens op de ramen was vroeger altijd een teken dat het geisoleerde glas niet meer goed was. Met de nieuwere glassoorten (weet even niet meer of dit nu HR+++ was) dan krijg je bij temperatuurverschillen altijd even condens. Hier wordt bij nieuwbouwwoningen altijd op gewezen.