Jullie gasverbruik

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:04

Klimop is wel funest voor je gevels ben ik bang. Niet alleen je gevels ( incl. voegwerk), maar ook de dakbedekking als je de klimop niet regelmatig kort knipt. Bij ons is het gasverbruik nu ( 16,5 graden), hoekwoning 60er jaren, nu 5m3 per dag. Dankzij houtkachel en convectiekachel. Het verbruik van de convectiekachel is relatief duur als je geen zonnepanelen hebt. 10kwh/1m3 gas.

We willen de spouwmuur laten isoleren, maar ik weet niet of dat kan i.v.m. een aanwezig stookkanaal.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:16

Oké, omdat er gisteren visite kwam had ik de verwarming voor het eerst deze winter aan. Van half 4 ‘s middags tot 8 uur ‘s avonds. Temperatuur van 17 naar 19,5. Aantal m3 2,83 voor 4,5 uur verwarmen. Geen idee of dat veel is. Maar het kostte nu met prijsplafond € 4,50. Oftewel € 1 per uur.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:18

Ik zit nu voor deze maand op 15m3 gas en het is ondertussen nog maar 15 graden in mijn huis :+

En dan te bedenken dat sommige dit in 1 dag verbruiken :=

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:21

heel knap, ik zit idd rond de 15 m3 per dag als het koud is

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:26

Ik zit nu op de 14 eenheden vanaf dat het kouder is dus gok 2 weken ofzo zou het eigenlijk niet meer weten.

EllyC

Berichten: 8155
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:35

dat is heel netjes Horsepride, die hoeveelheid haal ik alleen in de zomermaanden :)
Deze maand zit ik nu richting de 60 m3 tot nu

Qua elektra ga ik helaas boven prijsplafond uitkomen doorrdat ik mijn eindafrekening de 17e kreeg en dus een 80 kwh kwijt ben door de knip voor de kou.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:43

Ik vertik het om met 15 graden in huis te zitten. Mijn maandverbruik deze maand zit tot nu toe op 81m3. Het is wel te zien dat afgelopen dagen kouder waren. Vorige maand zat ik in totaal op 134. De maand februari ben ik op reis, dus dan verwacht ik rond de 70m3 uit te komen om mijn woning warm te houden.

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:46

Hier is het gewoon 20 graden soms er net onder. En vorig jaar zo'n 12 kub gas voor koken gebruikt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33873
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:49

Wij hebben in december 108 kuub gebruikt door alles te verwarmen tot 17 graden. En we zijn zo'n 5 dagen per week thuis en dan staat overdag de verwarming wel aan. Ik heb slechte gewrichten en kan echt niet werken met 14/15 graden in huis. En mijn studie niet halen is duurder dan het stoken tot 17 graden. :P

Nu met het prijsplafond onszelf de luxe gegund van 17,5 graad. *D

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:16

MarlindeRooz schreef:
Wij hebben in december 108 kuub gebruikt door alles te verwarmen tot 17 graden. En we zijn zo'n 5 dagen per week thuis en dan staat overdag de verwarming wel aan. Ik heb slechte gewrichten en kan echt niet werken met 14/15 graden in huis. En mijn studie niet halen is duurder dan het stoken tot 17 graden. :P

Nu met het prijsplafond onszelf de luxe gegund van 17,5 graad. *D


Dankzij prijsplafond heerlijk 20,5 graden(woonkamer en badkamer). Best aangenaam zo, voel me bijna schuldig.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:20

Maar met het prijsplafond is het ja nog steeds niet goedkoop?

Ik zou hem nu ook wel op 19 kunnen zetten maar je betaald het toch echt zelf :=

Ja het is minder dan de prijzen van 3 euro de kuub absoluut. Maar het is niet zo dat ik nu ineens dan voor 100 euro in de maand klaar ben met prijsplafond als ik hem lekker de hele dag op 19 zet.

Het kunnen betalen is het probleem overigens niet. Maar ik vind het zonde van het geld :=

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:25

True... 100 M3 of 50 M3.. scheelt de helft.. toch 72.50 euro

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33873
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:32

Ik zou me met 20,5 graden ook schuldig voelen haha. Vind dat ook echt zonde van het gas en het geld. Wij hebben sowieso een hoog voorschot dus dat kunnen we ook opstoken. Maar we doen dat bewust niet om zo geld te (be)sparen. :D

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:44

Spenk schreef:
Maar met het prijsplafond is het ja nog steeds niet goedkoop?

Ik zou hem nu ook wel op 19 kunnen zetten maar je betaald het toch echt zelf :=

Ja het is minder dan de prijzen van 3 euro de kuub absoluut. Maar het is niet zo dat ik nu ineens dan voor 100 euro in de maand klaar ben met prijsplafond als ik hem lekker de hele dag op 19 zet.

Het kunnen betalen is het probleem overigens niet. Maar ik vind het zonde van het geld :=

Het is ook zonde van het geld. Daarom gaat de verwarming hier ook tot 19 graden. En ik verwarm niet alle ruimtes (tenzij het echt nodig is in de ruimte bijv wasruimte, kantoor of vanwege vocht). Ik had als doel om in de wintermaanden max 600 m3 te verbruiken en daar lijk ik vooralsnog onder te blijven. Daarmee lijk ik ook op de eindafrekening zo'n 400 euro terug te moeten krijgen. Dat zou helemaal mooi zijn :)

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:46

Ben trouwens benieuwd, maar geloof dat het de bedoeling is dat gas helemaal uit de woning gaat en de woningbouw ging zorgen voor andere aansluiting inclusief nieuwe spullen. Heb dit via via dus weet niet of het klopt.

Dorus

Berichten: 13245
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:47

Ik zit tot nu toe voor deze maand op 72 kuub. En Eneco geeft weer suggesties voor de tussenstand. Volgens mijn berekeningen t/m december zou ik het kunnen verlagen naar 125 euro en Eneco komt nu met het voorstel het te verlagen naar 113 euro.
Ik laat het nog maar even hoe het nu is, niet dat ik dadelijk weer voor verassingen kom te staan.

Wij zijn zuinig met energie, maar dat zijn we altijd al. We zullen niet extreem veel kunnen besparen door nog zuiniger te gaan zijn.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:07

Winged schreef:
Spenk schreef:
Maar met het prijsplafond is het ja nog steeds niet goedkoop?

Ik zou hem nu ook wel op 19 kunnen zetten maar je betaald het toch echt zelf :=

Ja het is minder dan de prijzen van 3 euro de kuub absoluut. Maar het is niet zo dat ik nu ineens dan voor 100 euro in de maand klaar ben met prijsplafond als ik hem lekker de hele dag op 19 zet.

Het kunnen betalen is het probleem overigens niet. Maar ik vind het zonde van het geld :=

Het is ook zonde van het geld. Daarom gaat de verwarming hier ook tot 19 graden. En ik verwarm niet alle ruimtes (tenzij het echt nodig is in de ruimte bijv wasruimte, kantoor of vanwege vocht). Ik had als doel om in de wintermaanden max 600 m3 te verbruiken en daar lijk ik vooralsnog onder te blijven. Daarmee lijk ik ook op de eindafrekening zo'n 400 euro terug te moeten krijgen. Dat zou helemaal mooi zijn :)


Om even in te gaan op 'zonde van het geld': dat is uiteraard een persoonlijke afweging en wij vinden dit dus geen zonde van het geld.
Mijn oude botten doen het prima in een aangename warmte.

lovelyfiefy

Berichten: 5124
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:12

Horsepride schreef:
Ik zit nu voor deze maand op 15m3 gas en het is ondertussen nog maar 15 graden in mijn huis :+

En dan te bedenken dat sommige dit in 1 dag verbruiken :=



Ik zit momenteel op 16m3

Ik ben bang dat het bij mij kouder is. aangezien de kachel op 11 staat en helaas nu aanspringt 's nachts met de sneeuw :+
stroom zit ik op 155kWh meeste gaat denk ik naar mijn elektrische kacheltje

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:20

Ik zit voor januari t/m de 22ste op 55 kuub. Echt het laagste verbruik ooit. Nu ben ik wel lange dagen van huis en als ik na het koken en stofzuigen op de bank zit is het al snel 20 uur en die 1,5 uur uur dat ik op de bank zit voordat ik ga douchen en het "avondritueel" uitvoer is het opwarmen van de hele cv niet waard. Weekenden staat-ie uiteraard wel gewoon aan als ik thuis ben, en als ik een keertje eerder thuis ben ook. Maar dan gaat-ie naar 18-18,5. Ik denk dat ik de moord zou stikken als ik 'm weer op 20,5 zou zetten, wat ik voorheen altijd had. Ik vind het gewoon bizar hoe gemakkelijk je eigenlijk went aan een kouder leefklimaat. Ik zit wel met een dekentje op de bank, maar dat vind ik gewoon lekker, doe ik eigenlijk in de zomer ook _O-.

manzano

Berichten: 24009
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:24

Hier staat hij gewoon op 20 graden. Hoog verbruik, maar dat is dan maar zo. Zit de hele dag stil achter de computer en zit dan nog ingepakt in truien, dikke sokken en deken. Dus kouder gaat ie echt niet.
Door vloerverwarming kan je ook tussentijds (s nachts ofzo) ook niet echt wisselen.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:37

lovelyfiefy schreef:
Ik zit momenteel op 16m3

Ik ben bang dat het bij mij kouder is. aangezien de kachel op 11 staat en helaas nu aanspringt 's nachts met de sneeuw :+
stroom zit ik op 155kWh meeste gaat denk ik naar mijn elektrische kacheltje


Dat is wel heel laag en vraag me af of dat nog gezond is qua vocht etc.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:38

102 m3 in januari tot nu toe. Vrijstaande woning van 175 m2 op (open) platteland met veel ramen. We verwarmen alleen de woonkamer. Thermostaat staat meestal op maximaal 17,5 graden met af en toe 18,5 als het te koud aanvoelt. We werken wel de hele dag thuis.

In het kalenderjaar 2022 slechts 860m3 verbruikt en dat vond ik best netjes voor dit huis!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15481
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:56

Esther_ schreef:
lovelyfiefy schreef:
Ik zit momenteel op 16m3

Ik ben bang dat het bij mij kouder is. aangezien de kachel op 11 staat en helaas nu aanspringt 's nachts met de sneeuw :+
stroom zit ik op 155kWh meeste gaat denk ik naar mijn elektrische kacheltje


Dat is wel heel laag en vraag me af of dat nog gezond is qua vocht etc.


De vorige bewoner stookte hoog hoog hoogst met gemak met oude prijzen meer dan 600 per maand. Kurkdroog en gezond huis. Nu is met lager stoken echt opletten dat het huis wel gezond blijft.
Flink luchten maar ook zeker warmstoken in de winter. Gaat dan wel om een huis van 1850.

lovelyfiefy

Berichten: 5124
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:17

Esther_ schreef:
lovelyfiefy schreef:
Ik zit momenteel op 16m3

Ik ben bang dat het bij mij kouder is. aangezien de kachel op 11 staat en helaas nu aanspringt 's nachts met de sneeuw :+
stroom zit ik op 155kWh meeste gaat denk ik naar mijn elektrische kacheltje


Dat is wel heel laag en vraag me af of dat nog gezond is qua vocht etc.


er staat ook onderaan dat ik een electrische kachel heb.
Die gaat dus niet via mij cv

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 06:58

Esther_ schreef:
lovelyfiefy schreef:
Ik zit momenteel op 16m3

Ik ben bang dat het bij mij kouder is. aangezien de kachel op 11 staat en helaas nu aanspringt 's nachts met de sneeuw :+
stroom zit ik op 155kWh meeste gaat denk ik naar mijn elektrische kacheltje


Dat is wel heel laag en vraag me af of dat nog gezond is qua vocht etc.

Hier ook geen last van, eerder van te droge lucht.
Als je last hebt van vocht dan is eerder je huis poreus of heb je ergens lekage of je ventileert te weinig.

Vaak zie je dat de vocht problemen Vaak voorkomen bij oudere huizen. Bij sommige woningen is het zelfs zo erg dat je zelfs buiten de vieze muffe lucht kunt ruiken