Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:39

OleJon schreef:
Ik had verwacht dat je in de app het kon zien betreft het prijsplafond, maar niet dus.

Dat is bijna niet te doen. Er is wel een plafond per dag berekend, maar voor de eindafrekening wordt alles op één hoop gegooid van 01-01-2023 t/m de laatste dag voor je eindafrekening. Pas op die laatste dag kunnen ze met zekerheid zeggen of je al dan niet onder je plafond bent gebleven. Een aangezien die laatste dag voor iedereen anders is wordt het een hele gecompliceerder formule om alles voor iedereen in de app juist toe te passen. Dat is gewoon niet realistisch.

Ik download met enige regelmaat mijn verbruik gegevens van Eneco en zet deze in een Excel bestand dat ik gemaakt heb. Rekening houdende met wanneer mijn contract ten einde is heb ik diverse variabelen in een formule gezet om mijn werkelijke kosten uit te rekenen. Daarbij negeer ik voor het gemak dat ik voor elektriciteit waarschijnlijk net boven het plafond uitkom evenals dat ik de kans waarschijnlijk acht dat ik in ieder geval voor de daluren net onder het plafond tarief uitkom. Het werd gewoon te ingewikkeld om dat fatsoenlijk in de formule te integreren. Mocht het zover komen dan zal ik dat alsnog op een of andere manier erin moeten zetten.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:43

Dorus schreef:
Eens, ik werk veel thuis en heb de kachel overdag op 18 en savonds op 19. Op kantoor staat ie op 22 en daar word ik gewoon beroerd van. Hoezo zo warm! Trek een trui aan ipv een t shirt.

Hier zijn er een paar slimmeriken die continue de thermostaat op kantoor op 25 zetten. En gaan zeuren dat ik het raam open zet, omdat ik anders van m’n stokje ga.
Zelfs in de kantine, die het merendeel van de dag verlaten is, staat hij geregeld op 25!
Beleid is volgens mij 20, maar communiceren kunnen ze niet. Is iets wat jaren geleden ooit ingesteld is, maar 90% van wat er nu zit was er toen nog niet.[/quote]
Dan kan je wel lekker in T-shirt en een kort rokje gaan werken.

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:10

Naskapower schreef:
[ [url=m/79MU1F.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gzHVHx.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ben nog steeds heel blij met de overstap naar de Anwb. Deze maand verwacht ik niet de de buurt van het prijsplavond te komen.
Ze betekenen bij de Anwb het prijsplavond per maand ipv voor en na de jaarrekening.
Kosten tot nu toe €32 (50 kwH en 9 kuub gas)


Maar hier komen nog andere kosten overheen toch ODE in ieder geval,dacht ik zo'n 50 of 55 cent zoiets.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:13

Yv_ schreef:
Hoe kan dit dan? Je verbruikt toch altijd wel iets, dus je hebt toch altijd wel kosten?


Door de hoge vermindering van de energiebelasting (toch min 700 euro), m'n zonnepanelen (vorige jaar rekening had ik na wegstrepen van mn verbruik nog 1200 kwh extra opgewekt), en m'n lage verbruik.

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:16

Hier ook ons nieuwe voorschot 2023 gekregen, klopt volgens mij voor geen meter! Wij blijven maar op ons voorschot van 200 euro zitten,dat betalen wij al jaaaaaaaren dus ook zo gewend. Ik snap er ook ondertussen geen reet meer van! Maken ze het nou expres zo ingewikkeld zodat mensen denken, nou schiet mij maar lek,het zal wel

Afbeelding

66 euro is wel heel weinig

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:39

Ik betaal nu € 318 en nieuw termijnbedrag is € 227. Nou ik laat die 300 wel staan.. geen verassingen achteraf.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:37

Wij moeten verhogen maar laten hem mooi staan op 180.

Ons contract verloopt 1 december dus we hebben maar 1 maand te maken met prijsplafond.

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:41

simongek schreef:
Ons contract verloopt 1 december dus we hebben maar 1 maand te maken met prijsplafond.

Sorry, maar die redenatie snap ik niet.
Het prijsplafond wordt naar rato in tweeën gehakt. Een deel voor de afrekening (t/m november in jullie geval) en één deel na de afrekening.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:54

Ik snapte het ook niet. Iedereen heeft heel 2023 te maken met het prijsplafond :?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:58

Tenzij je nog nog een vast contract hebt met tarieven die veel lager liggen dan het prijsplafond?

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:48

Maar met een vast contract zeggen ze ook niet dat je moet verhogen lijkt mij?

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:06

Winged schreef:
Maar met een vast contract zeggen ze ook niet dat je moet verhogen lijkt mij?


Ook voor vaste contracten gaat het omhoog omdat de korting van de btw eraf is. Is op jaarbasis toch al gauw een paar honderd euro.

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:20

Afbeelding

Afbeelding

Mijn verbruik is nog steeds een stuk lager dan gemiddeld. Ik woon in een portiekwoning (huur) en de kachel heb ik nooit hoger dan 18 graden.
Geen afwasmachine of droogtrommel, overal ledlampen. Leef vrij sober en sinds kort alleen (eerst met kind, ze is nu uit huis).
Dat maakt dan denk ik ook dat mijn huidige verbruik lager is dan vorig jaar, plus ga er nu natuurlijk ook bewuster mee om.
De prijzen begrijp ik niet meer zo goed, stroom deze maand -26 euro, gas deze maand 85 euro, maandbedrag staat vast op 87 euro per maand.
Contract loopt nog tot maart 2024 dus so far so good, maar wat er na 2024 gebeurt is me nog onduidelijk.

Eigenlijk valt me die 82 kuub gas nog steeds tegen, in zomermaanden redt ik het met 7 kuub. Toch proberen de kachel korter aan te zetten, zien of ik nog wat kan besparen. (Niet qua geld persé maar qua verbruik van fossiele brandstoffen).

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:08

Winged schreef:
Maar met een vast contract zeggen ze ook niet dat je moet verhogen lijkt mij?


Bij een vast contract zet je niet je maandbedrag vast. Het enige wat je vastzet is je prijs per kWH en per M3. De overige kosten blijven variabel. En dus zal je ook met een vast contract een stijging hebben per januari als gevolg van de BTW verhoging

CharleyT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:12

simongek schreef:
Wij moeten verhogen maar laten hem mooi staan op 180.

Ons contract verloopt 1 december dus we hebben maar 1 maand te maken met prijsplafond.


Je hebt heel 2023 te maken met het prijsplafond hoor.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:17

Ik gok dat simonegek een contract heeft tot december 2023 met prijzen onder het plafond, en dus alleen in december hogere prijzen verwacht.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:26

8nnemiek schreef:
Ik gok dat simonegek een contract heeft tot december 2023 met prijzen onder het plafond, en dus alleen in december hogere prijzen verwacht.


Zo begreep ik het ook dus de andere berichten snap ik niet.

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:57

Marigold schreef:
Eigenlijk valt me die 82 kuub gas nog steeds tegen, in zomermaanden redt ik het met 7 kuub. Toch proberen de kachel korter aan te zetten, zien of ik nog wat kan besparen. (Niet qua geld persé maar qua verbruik van fossiele brandstoffen).

Kachel verbruikt echt veel hoor, in de zomer zit ik ook op maximaal 8 of 9 kuub, maar met de verwarming aan schiet het omhoog. Ik denk dat je het echt nog niet zo verkeerd doet!

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 07:32

8nnemiek schreef:
Ik gok dat simonegek een contract heeft tot december 2023 met prijzen onder het plafond, en dus alleen in december hogere prijzen verwacht.



Inderdaad :j

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15470
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:02

Vanmiddag hele discussie gehad met ouders. Ze hebben een variabel tarief van Vattenfall. Moeten richting 350 per maand betalen. Wonen vrijstaand. Volgens mij is dat niet een raar bedrag voor een grote woning.
Maar de buren hoefden maar iets meer dan 100 te betalen. Ook vrijstaand wel iets minder groot.
Buren zaten bij budgetenergie en dat was veel goedkoper. Bij deze wie woont er in een vrijstaand huis en betaald nu iets meer dan 100 euro per maand ? Volgens mij niet mogelijk in deze tijd toch ? Beide huizen zijn geen nieuwbouw.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:12

Ligt helemaal aan je verbruik en hoe je stookt. Als die buren bijvoorbeeld een houtkachel hebben en weinig thuis zijn of weinig energieslurpende apparaten hebben dan kunnen ze best rond de 100 euro blijven. Of misschien hebben die nog een oud contract?
Verder denk ik dat 350 euro inderdaad een redelijk 'normaal' bedrag is voor een vrijstaande woning als je geen zonnepanelen hebt en op gas stookt.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:23

Ik zit met een variabel contract, vloerverwarming op 19, 2 personen op €300 met zonnepanelen. Huis is goed geïsoleerd, maar wel veel glas.

Ik denk dat de buren €100 een vast contract hebben.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:46

Zitten de buren op vast contract nog?
Mijn ouders betalen dat ook voor een groot vrijstaand huis met gaskachel en cv altijd op 21.
Als het afloopt gaan ze naar 300 bij budgetenergie.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:22

Mijn schoonouders zaten met een gemiddelde hoekwoning en redelijk zuinig verbruik al op 300 euro. Dus dat klinkt als een heel normaal maandbedrag.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15470
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:29

Dan denk ik inderdaad vast contract buren. Maar dank voor de antwoorden. Twijfelde al aan mezelf. Ik wil ze graag helpen met goedkoper maar zou niet weten hoe. Ze hebben al een houtkachel in de voorkamer maar dat is het dan.
Wij wonen ook vrijstaand en dan open veld. Ouders gelukkig meer beschut.
Kleiner huis overdag niet thuis en variabel contract van 270 per maand.