Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 21:38

Zoveel mensen zitten met dit probleem… er zijn te weinig huizen voor teveel mensen. Maar misschien heeft bokt nog briljante ideeen, of misschien weet iemand wel een adresje?

Sinds april woon ik weer in Zwolle, bij mijn moeder, want ik kan geen huis vinden. Ik ben 33, heb een hartstikke goeie baan met prima inkomen, maar dat is precies het probleem.

Ik sta ingeschreven bij de woningbouwvereniging, maar na een paar jaar ben je nog steeds nummer tig op de lijst. En ik ben wel een partij kieskeurig! Ik wil niet in de stad of drukke wijk wonen. Een leuk stukje van een boerderij, ik hoef geen luxe, maar ik wil ruimte om me heen. Ik heb geen kinderen, ook geen kinderwens momenteel geen partner. Op 50m2 was ik in Lunteren hartstikke gelukkig! Helaas was dat echt te ver naar stal, dus ik heb die woning opgezegd toen ik weer in Zwolle ging werken. Maar dat huisje was verder echt perfect!

Ik zoek bij particuliere woningen, op marktplaats, heb oproepjes op Facebook gedaan, maar 0,0 resultaat.

Er is een mega woning tekort, maar er moet toch ergens iets zijn?
Het hoeft niet groot, en maar ook niet perse goedkoop. Woongenot is zo belangrijk! Dat zijn mijn eisen: niet in flat, rijtjeshuis of drukke wijk en binnen een straal van een half uur rijden van Hattemerbroek. Daar woont mijn paard en die blijft daar ook wonen.
Liefst een huurwoning.

Iemand de gouden tip?
Als ik via hier aan een huis kom krijgt de tipgevende bokker een beloning :D :')

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:40

Wij zijn pas verhuisd en hadden onverwacht een particuliere huurwoning. Wij hebben ons ingeschreven bij diverse makelaars op een premailing en daar hebben we dit huis gevonden. Tegen de tijd dat het op Funda kwam of op een website, was het al onder voorbehoud aan ons verhuurd. Als je daar op wacht ben je te laat.
Voor koop zou ik een aankoopmakelaar aanraden. Je kunt niet meer zonder in de huidige markt :n

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:42

Hoi, Anouk hier. Ja het is echt extreem op het moment. Ik woon bij mn ouders in Berkum en onze studio is bezet. Maar zodra ik iets hoor dan zal ik aan je denken! :)

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:42

De gouden tip? Flink overbieden! Zelfs om voor huren in aanmerking te komen :D

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 21:57

noukie12 schreef:
Hoi, Anouk hier. Ja het is echt extreem op het moment. Ik woon bij mn ouders in Berkum en onze studio is bezet. Maar zodra ik iets hoor dan zal ik aan je denken! :)

Ik woon nu ook in Berkum. Dat is een wijk waar ik me wel redden kan, maar weinig/geen huurwoningen en de prijzen van koopwoningen gaan tegenwoordig nergens meer over.

Bij de sluis bij de dijk staat een leuk huis te huur, maar die is dan weer veel te groot voor mij alleen. En dan wordt je huurprijs wel heel belachelijk voor ruimte die ik niet gebruik en ook niet schoon wil hoeven te maken, haha!

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:36

Volgens mij is dit inderdaad een enorm oververhit gebied. Ik kom oorspronkelijk uit Hattem en mijn ouders wonen hier nog.
Er staat eigenlijk niks te koop, zeker in het buitengebied niet.

Ik heb heel fijn Parc de Zwijger gewoond voor 2 jaar, de oude kazerne in Wezep die omgebouwd is. Ik had een hoek beneden met ook een behoorlijke tuin, was echt heel prima!
Verder weet ik dat op Tranendal uhhh sorry IJsselheide (zaten vroeger allerlei gescheiden mannen voor ze een huis gevonden hadden, inmiddels is het een stuk opgeknapt) geregeld chalets te huur/koop aangeboden worden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:39

Sodera schreef:
Volgens mij is dit inderdaad een enorm oververhit gebied. Ik kom oorspronkelijk uit Hattem en mijn ouders wonen hier nog.
Er staat eigenlijk niks te koop, zeker in het buitengebied niet.

Ik heb heel fijn Parc de Zwijger gewoond voor 2 jaar, de oude kazerne in Wezep die omgebouwd is. Ik had een hoek beneden met ook een behoorlijke tuin, was echt heel prima!
Verder weet ik dat op Tranendal uhhh sorry IJsselheide (zaten vroeger allerlei gescheiden mannen voor ze een huis gevonden hadden, inmiddels is het een stuk opgeknapt) geregeld chalets te huur/koop aangeboden worden.


Het probleem is dat je daar niet echt mag wonen. Vriendin van mij is onlangs van een camping gestuurd. En die boetes zijn niet mis. Dus dat durf ik niet zo goed. Wil niet over een paar maanden weer moeten verhuizen.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:57

Vlakbij ons staat een leuk huisje te koop met een leuk stukje grond:
https://www.funda.nl/koop/espel/huis-88 ... rweg-47-a/

De woningmarkt is in ons gebied prima te doen. De prijzen zijn wel verdubbeld (maar vergeleken bij de rest van Nederland nog niet) en er wordt bijna niet overboden.

Zwolle is vanaf hier prima te doen. Ik werk zelf in Apeldoorn en mijn man in Delft.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 21:01

Matheno schreef:
Vlakbij ons staat een leuk huisje te koop met een leuk stukje grond:
https://www.funda.nl/koop/espel/huis-88 ... rweg-47-a/

De woningmarkt is in ons gebied prima te doen. De prijzen zijn wel verdubbeld (maar vergeleken bij de rest van Nederland nog niet) en er wordt bijna niet overboden.

Zwolle is vanaf hier prima te doen. Ik werk zelf in Apeldoorn en mijn man in Delft.



Leuk huis, alleen de locatie is een ding (en prijs ook nog wel ergens). Maar werken in Zwolle met diensten en paard daar hebben wonen… ik vind het niet perse erg om niet naar huis te kunnen tijdens mijn diensten, maar een uur reistijd naar werk en naar stal is wel erg veel helaas.
Wel een leuk huis!

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:15

eilleen333 schreef:
Matheno schreef:
Vlakbij ons staat een leuk huisje te koop met een leuk stukje grond:
https://www.funda.nl/koop/espel/huis-88 ... rweg-47-a/

De woningmarkt is in ons gebied prima te doen. De prijzen zijn wel verdubbeld (maar vergeleken bij de rest van Nederland nog niet) en er wordt bijna niet overboden.

Zwolle is vanaf hier prima te doen. Ik werk zelf in Apeldoorn en mijn man in Delft.



Leuk huis, alleen de locatie is een ding (en prijs ook nog wel ergens). Maar werken in Zwolle met diensten en paard daar hebben wonen… ik vind het niet perse erg om niet naar huis te kunnen tijdens mijn diensten, maar een uur reistijd naar werk en naar stal is wel erg veel helaas.
Wel een leuk huis!


We hebben hier uiteraard ook hartstikke fijne pensionstallen in de buurt ;-)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 17:32

Matheno schreef:
We hebben hier uiteraard ook hartstikke fijne pensionstallen in de buurt ;-)


Alleen waar ik nu sta is mijn zus de manager, dus dat is wel heel fijn met een paard die veel niet mag eten ivm allergie. Ook wil ik haar niet scheiden van haar vriendje waarmee ze al 15 jaar samen is. Lekker altijd samen buiten en uitrijden over de Veluwe.
Daarvoor ben ik teruggekomen naar Zwolle. Ze is nu 21, dus daar zit ik nog een jaar of 10 (hopelijk meer!!) aan “vast”.
Klinkt stom, maar dat is echt prio 1 voor een woning.

Ga binnenkort kijken bij een boerderij. Wel wat boven budget, maar er zijn mogelijkheden voor de perfecte plaats. Zou een goeie optie kunnen zijn, heel dicht bij stal.

_Knofje

Berichten: 2706
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 03:27

En wellicht wat verder rondom dalfsen kijken? Dalfsen,heino of kampen of iets dergelijks?

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 03:57

Hey weer in Zwolle, als je nog tijd hebt voor een les hou ik me graag aanbevolen :D

Wij hebben ook via makelaren gezocht naar een huurhuis. Was wel voor de huizenmarkt zo ontzettend oververhit was trouwens. Zijn er helemaal geen campings waar je je in mag schrijven?

Anoniem

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 04:04

Wij hebben onder andere jaap en vesteda in de gaten gehouden. Uiteindelijk bij vesteda geselecteerd :D heerlijk ruim huis met tuin en je loopt zo het bosje en park in hier

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 23:01

Ik vind het ook lastig om mijn maximale huurbudget te bepalen, ivm bijkomende kosten. Ik heb altijd inclusief gehuurd. Hoe bereken je dat het beste? Als persoon alleen valt het niet mee zeg maar, de prijzen zijn echt belachelijk op het moment.
Als ik zo rondkijk, valt zo ongeveer alles buiten budget, maar voor sociale huur kom ik ook niet in aanmerking.
Dat boerderijtje was echt perfect, maar met gas, water licht etc erbij hou ik geen cent over in de maand.

Anoniem

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:08

Dat is ook lastig om voor het eerst te bepalen eileen. Helpt het nibud niet? En alleenstaanden in je omgeving vragen? Wij zijn met 2 personen rond de €100,- voor gas en licht kwijt per maand. Tenminste, voor ons contract afliep in december. Water ongeveer €45,00 per kwartaal dacht ik.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 02:23

Ik kom zelf uit Heerde, en het is inderdaad een drama hier in de omgeving...
Wij hebben het koophuis voorlopig maar even opgegeven .. -O-

Wij hebben nu een huis via Van Der Linden makelaars! Die verhuren ook regelmatig erg veel woningen in de buurt van Zwolle/Heerde! Een aanrader om in de gaten te houden.

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 06:27

De plaatsen in de buurt van Zwolle hebben ook een eigen woningbouwvereniging, bijvoorbeeld Hattem. Ze hebben meestal ook een stukje segment boven de sociale huurprijs.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 09:23

pimaude schreef:
Dat is ook lastig om voor het eerst te bepalen eileen. Helpt het nibud niet? En alleenstaanden in je omgeving vragen? Wij zijn met 2 personen rond de €100,- voor gas en licht kwijt per maand. Tenminste, voor ons contract afliep in december. Water ongeveer €45,00 per kwartaal dacht ik.



Het Nibud zegt dat het makkelijk kan, maar iedereen om me heen vond het belachelijk. Maar zo gek was de prijs niet als ik kijk naar andere woningen in deze regio…
Het ding is dat deze huur natuurlijk exclusief is, en ik de inclusief kosten niet goed berekend krijg en ik niet wil dat het misgaat… dus dat is even super lastig. Het is zo’n leuk huis… maar ja, de verhuurders wilden wel antwoord en dat snap ik, dus ik heb moeten zeggen dat het wrs te duur is.
Al vraag ik me dus af wat er dan overblijft als ik de overige huurprijzen zie…

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:42

Heel herkenbaar. Wij zijn inmiddels ook al zo’n 2 jaar opzoek.
Huur, omdat ivm beide zzp met jonge bedrijven we een te lage hypotheek kunnen krijgen om te kunnen kopen.

Maar het is echt vreselijk. Zitten nu daarom indd ook bij familie in huis.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:52

Gas, water, licht hangt heel erg van het huis af. Neem als schatting 75-150 euro per maand mee (klein appartementje-rijtjeshuis).
Gemeentelijke heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, waterschapsbelasting) verschillen per gemeente van zo'n 400-1000 euro op jaarbasis. Hou rekening met 50-75 euro per maand.
Internet en televisie. Afhankelijk van wat jij wil uitgeven. Goedkoopste denk ik 35/40 euro per maand.

Dat zijn denk ik de kosten die verschil maken tussen exclusief en inclusief.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 09:53

kiwiwitje schreef:
Heel herkenbaar. Wij zijn inmiddels ook al zo’n 2 jaar opzoek.
Huur, omdat ivm beide zzp met jonge bedrijven we een te lage hypotheek kunnen krijgen om te kunnen kopen.

Maar het is echt vreselijk. Zitten nu daarom indd ook bij familie in huis.

Kopen is op het moment geen optie, de markt is zo overstuur, je betaald belachelijke prijzen.

Ik merk alleen dat het bij familie inwonen een beetje zijn tol aan het eisen is, want het lijkt ze uitzichtloos. Ik zit nu al vanaf april “vast geroest”, en dat frustreert me mateloos… hiervoor heb ik een jaar in een bijgebouw van een boerderij gewoond, maar daar kon ik dus niet inschrijven, dus dat kon niet zo blijven.
Maar het is op het moment niet anders vrees ik.

Het is toch belachelijk dat je met een goeie (universitaire) opleiding niet eens een huis kan vinden in nederland?! Ik zoek inmiddels al ruim 2 jaar…
Het probleem is vooral dar mijn inkomen voor veel woningen ook weer te hoog is.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:05

Beetje woning buiten de woningstichting kost gemiddeld zo'n 900-1000 euro per maand aan huur.

Hier moet je dan je gas/water/licht, verzekeringen, gemeentebelasting, tv/internet enz nog bij tellen.

Als je dan ook nog een paard te onderhouden hebt en boodschappen moet halen, dan snap ik dat dit in je eentje niet te doen is.

Heb je geen fijne vriendin in dezelfde situatie?
Zo heeft mijn zus jaren lang een woning gehuurd, nee niet ideaal, maar alles beter dan bij familie moeten wonen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 10:29

MarliesV schreef:
Beetje woning buiten de woningstichting kost gemiddeld zo'n 900-1000 euro per maand aan huur.

Hier moet je dan je gas/water/licht, verzekeringen, gemeentebelasting, tv/internet enz nog bij tellen.

Als je dan ook nog een paard te onderhouden hebt en boodschappen moet halen, dan snap ik dat dit in je eentje niet te doen is.

Heb je geen fijne vriendin in dezelfde situatie?
Zo heeft mijn zus jaren lang een woning gehuurd, nee niet ideaal, maar alles beter dan bij familie moeten wonen.



Precies dat ja. 1000 euro exclusief ben je gewoon kwijt….
Het kan net, maar dan hou ik weinig ruimte over om te sparen op dit moment… en dat maakt de keus zo lastig. Hoe lang duurt het nog voordat het beter wordt zeg maar? Of wordt het nooit beter en moet ik het gewoon doen?
Het kan nu net, maar dan heb ik mijn inkomen als zzp-er niet meegenomen, omdat ik nog niet lang genoeg bezig ben om een goeie prognose te maken. Dus dat is te risicovol om als inkomen mee te tellen (en op papier mag het niet).

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoe komen mensen aan een huis?! (Zwolle, Hattem, Wezep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:40

Ja, het is duur maar dan heb je wel een huis en wellicht dat je dan weer makkelijk aan woningruil kan doen voor een beter stekje. Dat zie je hier nu veel gebeuren gezien mensen hun huis niet zomaar meer op willen zeggen voordat ze iets anders hebben gevonden.

Overigens is 1000 euro kale huur echt peanuts in deze tijd. Snap dat je het veel geld vindt, is het ook maar als je een plek voor jezelf wil is het toch keuzes maken. Daarbij heb je ook een aardig wensenlijstje waar ik toch eens grondig naar zou kijken.