Planten en stekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:22

Ik had de stek buiten gezet omdat er zoveel vliegjes uit de grond kwamen. In de schaduw maar kennelijk ook nog eens wat teveel water gegeven. De wortel was weggerot en stek ging dood.

Vandaar de vraag welke grond wel goed is.

Binnen is veel licht maar geen directe zon dmv Luxaflex. Heb een gewone Monstera staan die in een half jaar tijd dubbel zo groot is geworden. Staat bij een deur maar kennelijk is dat toch een goede plek ondanks dat ik er de hele zomer langs naar buiten ging.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:07

Oeh ik volg!

Ik vind planten heel mooi, heb een leuk assortiment thuis staan. Ik ben nu aan het proberen nieuwe stekjes te creeëren en mijn Monstera oplappen...

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:21

In al mijn boeken over bonsaibomen wordt 1 of 2 delen potgrond met 1 deel scherp zand of lavakorrels aangeraden als zaai en stekgrond. Het zand moet holtes creëren zodat water kan wegvloeien en de wortels gemakkelijk kunnen doordringen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik meestal gewoon potgrond neem.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:28

Ik meng mijn eigen potgrond. Gewone potgrond van de Jumbo of tuincentrum met perliet en boomschors

Ik meng het een beetje naar gevoel. Het is maar net hoe goed je wilt dat de aarde draineert. Voor planten die wat natter willen blijven doe ik wat minder perliet bijvoorbeeld en voor vetplanten meer

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:28

Heb buiten een prachtige Rozemarijn in een pot staan. Kun je die nu nog van buiten naar binnen verplaatsen? Of is dat een echte buitenplant?

Edit...lees net dat ze wel naar binnen kunnen

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 10:54

Even balen, Ik had mijn string of turtles gekocht via 2dehands. Bpost 24h, natuurlijk heeft de verkoper het pakket te laat binnen gebracht waardoor het geen 24h levering is. Hopelijk overleven de 4 stekjes het! Fingers crossed!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:41

Ik wilde nog een foto delen van mijn stekjes

Dit is de vensterbank Afbeelding

Links naar rechts:
Siernetels, tradescantie zebrina, monstera minima, (naam vergeten), mother of thousands (roze en groen), siernetels, n'joy.
Op het rek staan: tradescantie zebrina, maranta, biefstuk plantje, pannenkoek, en twee onbekende plantjes

De roze mother of thousand
Afbeelding

De mojito stekjes
Afbeelding

Ook nog veel stekjes van de vetplanten maar die zitten nog in de pot

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:20

Super leuk, ik had dit jaar ook veel stekjes. Bleek er een planten bibliotheek te zijn in mijn buurt. Ik stekjes erheen gebracht en andere mee genomen. Leuk! Dacht ik....

Plantenziekte mee terug gekregen en al mijn planten gingen eraan. Ik heb eerst nog geprobeerd van alles te redden door de uiterlijk onaangetaste planten op zolder te zetten, maar helaas alles werd bruin en verschrompelde. Planten die ik al jaren had. Nu is mijn hele huis leeg. Ik baal er als een stek(ker) van .

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:01

Oh, dat is zonde, Babybeertjes!

Mooie stekjes, Amber_anne.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:04

Pfoe dat is echt heel rot

Ik zet ook eerst mijn nieuwe planten twee weken in quarantaine want ben veel te bang om iets mee te nemen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:37

Ik heb net eens met een schaartje door het huis gelopen. De eerste keer dat ik zelf stekjes geknipt heb. Ben benieuwd of er iets qan gaat slaan dit is een nieuw experiment _O-

De mother of thousands waren al geworteld, die dingen had ik bij iemand in mijn broek gestoken en in een pot erbij geduwd. Brilliante planten, snap niet echt hoe die persoon de moederplant dood kreeg maar goed die kreeg ook zowel de varens als de aloe kapot := Afbeelding

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:22

Doen jullie nu ook nog stekjes?
Of kan dat alleen in het voorjaar/zomer als de planten goed groeien?

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:25

Als je planten binnen staan kun je eigenlijk het hele jaar stekken

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:31

Ik heb een kasje staan met een warmtemat, dat gaat het hele jaar door eigenlijk prima :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:51

Stekjes doen het hier erg goed, sommige zijn inmiddels vervangen, de teller staat nu op 35+ in de woonkamer :)

Afbeelding

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 00:05

Ohh een topic naar m'n hart. Op dit moment heb ik alleen marantha stekjes en een beetje standaard tradescantia en rhipsslis enzo. Mocht iemand mojito of variageta plantjes willen ruilen zou dat heel leuk zijn. Kan veel ongeworteld stekken ik zou het ook leuk vinden om epiphylum stekjes te ontvangen of philodendron. Ik heb echt 70+ verschillende planten in huis. Beetje uit de hand gelopen corona hobby

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:37

Amber_anne schreef:
Pfoe dat is echt heel rot

Ik zet ook eerst mijn nieuwe planten twee weken in quarantaine want ben veel te bang om iets mee te nemen


Goede tip, dat ga ik ook doen. Mijn moeder heeft gelukkig een huis vol en heeft al nieuwe plantjes gestekt voor me :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:07

stoer schreef:
Ohh een topic naar m'n hart. Op dit moment heb ik alleen marantha stekjes en een beetje standaard tradescantia en rhipsslis enzo. Mocht iemand mojito of variageta plantjes willen ruilen zou dat heel leuk zijn. Kan veel ongeworteld stekken ik zou het ook leuk vinden om epiphylum stekjes te ontvangen of philodendron. Ik heb echt 70+ verschillende planten in huis. Beetje uit de hand gelopen corona hobby



Ik denk dat iedereen variegata wel wil hebben. Die dingen zijn alleen onbetaalbaar helaas.

Natasja22
Berichten: 705
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:53

Ik ook van de stekjes, maar nu even op een lager pitje
Ik heb eventueel Citroengeraniums voor de liefhebber omgeving Noord-Holland (Rijsenhout)
Mijn stekjeskast (met wat andere grote planten erbij naast de stekjes)
Afbeelding
Afbeelding

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:10

Oh leuk topic, ik ben nog niet goed in stekken maar wat niet is kan nog komen :Y)

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:24

Mooie collectie, Natasja22!

Wat heb je toch een mooie plek, Ailill.

Mooi bakje met stekjes, Azmay. Hopelijk slaan ze aan.

Gewoon eerst met wat makkelijke soorten beginnen, Goldie. Meestal kom je er gaandeweg ook wel achter welke planten je wel en niet liggen, en welke stekmethodes.

Ik heb een grote voorliefde voor Hoya's. Ook wel stekjes gekocht die in mos geworteld waren. Inmiddels ben ik erachter dat mos het voor mij niet is, dus dat peuter ik dan van de wortels af. Ook al geleerd wat wortelrot is. := Bijna m'n curtissii om zeep geholpen. Stekken op water lukt me bij deze niet. Nu eentje op potgrond in een 'kasje' (lees: verpakking van snoeptomaatjes) en dat lijkt te slagen.

Ik heb het idee dat stekjes bij mij het in de zomer beter doen. Zal vooral temperatuur zijn, bij mij. Maar ik heb ook nog een kasje staan, dus kan wel eens kijken of ik in het kasje kan stekken, in een raam op het zuiden.
Nieuwe planten in quarantaine zou ik eigenlijk ook moeten doen maar meestal ben ik veel te blij met mijn nieuwe aanwinst, dus die wil ik dan ook meteen erbij zetten.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:42

Ailill, wat een geweldig gezellige kamer heb je! Echt mooi!

Amber_anne wat leuk al die stekjes zo bij mekaar gezet. Zijn er heel wat.

Ik zie hier dat veel stekjes op water staan. Hoe vaak verversen jullie water en wanneer gaan ze de grond in?
Ik heb van de zebragrasplantjes al vaker stekjes op water gehad maar op de een of andere manier lukt het gewoon niet.... komen wortels aan maar daarna gaat het mis. Ik verving het water als het wat troebel werd door vers kraanwater. Ben overigens een leek in stekken.

Hier de Monstera die in een half jaar tijd de helft groter is gegroeid. Als hij tot aan het plafond zit zal ik uit ellende wel moeten stekken.

Afbeelding

En de duur :o aangekochte puppy's, waarvan die in het plastic bekertje de nieuwe aanwinst is.
Die waar het blad nu uit komt is echt mijn trots, heeft maanden geduurd voor er wat gebeurde.

Afbeelding


Wil eerdaags eens kijken of het me lukt wat Rozemarijn te stekken.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 05-11-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:46

Mooie planten, Bravura!

Ik ververs het water als ik het te troebel of te groen vind worden. Ik heb niet echt een vast moment waarop een stek de grond in gaat. Ik hou het zijdelings wat in de gaten of een stek goed wortelt. Soms vergeet ik er ook wel naar te kijken en dan zitten er genoeg wortels aan en gaat ie in de grond.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:52

Ah ok, dank je wel. Dan ga ik het zebragras ook weer proberen als daar weer stekken aan komen.

Babybeertjes....nog nooit bij stilgestaan dat je zomaar een plantenziekte in huis kon halen. Wat erg....alles weg. Moet er niet aan denken.

2a54z6e45r6r, je stekjes al ontvangen? Per post lijkt mij erg spannend. Als ze er iets zwaars bovenop gooien of het ligt meerdere dagen in het donker en de kou zonder water....heb er geen ervaring mee maar zou er voor vrezen.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 14:01

Ailill schreef:
Stekjes doen het hier erg goed, sommige zijn inmiddels vervangen, de teller staat nu op 35+ in de woonkamer :)

[ [url=m/juV3ZL.jpg]Afbeelding[/url] ]

wauw, kom jij snel mn huis ook inrichten?!!
Lijkt echt super gezellig!!

Dit is mijn collectie!


Afbeelding
dit is de string of turtles die ik gisteren ontvangen heb. Ik hoop echt dat hij het zal halen!


Afbeelding
deze had ik in ikea gekocht maar dan op zolder in de hobby kamer gezet. Natuurlijk was te zolder te ver dus heb ik deze een goed half jaar verwaarloosd :brr:


Afbeelding
Mijn moeder had een cactus gekocht die ik zo leuk vond maar vond ze te duur, dus ik heb in 2013 een stukje afgebroken (4tal cm groot) en geplant _/-\o_
Later is haar cactus gestorven doordat ze teveel water gaf. Zelf hebben mn ouders nooit gemerkt dat ik een stukje genomen had , haha.
Deze is nu sinds de verhuis ENORM gegroeid omdat hij veel licht heeft!

Ik deel straks nog wat foto's , ik wil niet dat deze post te groot wordt voor mensen op mobiel :+