Planten en stekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 01:13

Yukka's stekken prima. Ik heb er één staan die ik 25 jaar geleden uit een eindstuk heb gekweekt , die heeft 2x het plafond bereikt, beide keren radicaal ingekort, kreeg de eerste keer twee uitlopers, en nu de tweede keer drie stuks.
De laatste keer heb ik 4 stukken stam op water laten wortelen, alle prima aangeslagen en weggegeven.
Die stam wordt vanzelf dik hoor.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:26

Kuggur schreef:
Yukka's stekken prima. Ik heb er één staan die ik 25 jaar geleden uit een eindstuk heb gekweekt , die heeft 2x het plafond bereikt, beide keren radicaal ingekort, kreeg de eerste keer twee uitlopers, en nu de tweede keer drie stuks.
De laatste keer heb ik 4 stukken stam op water laten wortelen, alle prima aangeslagen en weggegeven.
Die stam wordt vanzelf dik hoor.


Ik ga het eens proberen. Op zich hoeft ie niet zo hoog/dik te worden als z'n moeder. Eens kijken of m'n schoonvader het aankan als ik er een zijtak van neem...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:20

Hier ook eens een foto van mijn kleinste plantjes. De eerste is een Syngonium Lance Leaf. Ik hoop echt dat hij het red. Ik had hem geruild met iemand, stuur je zelf hele degelijke stekken op en vervolgens krijg je dit. }:0 Nouwja maakt ook niet uit, er zit leven in dus de rest komt wel.
Afbeelding

En dit is de Hoya Bella Inner Variegata. Ik zocht hem al erg lang maar tevens waren de prijzen ook erg lang super hoog. Nu leuk kunnen ruilen. :+:
Afbeelding

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 23:56

Wat een mooi plantje hierboven!
Ik heb intussen al wat potten geshopt. Een caladium gered uit een tuincentrum en enkele plantjes gestekt (mijn string of hearts die ik kocht probeer ik te stekken zodat ik meteen een vollere bos krijg).

Intussen heb ik ook mijn agloanema pictum tricolor ontvangen, deze was heel lang onderweg. Ik ben benieuwd wanneer de wetstick groeit!
Verder nog een Syngonium Panda gekocht.
Net een tweede kneusjesbox besteld en 2 palmen. Het gaat hier vlot, haha

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:07

Mijn stekjes zijn opgegeten tijdens de verhuizing. De honden vonden het spagnum blijkbaar lekker :')

Snel zorgen dat mijn planten een zonniger plekje krijgen. Er zijn er een paar die het niet overleefd hebben. Te veel klappen achter elkaar -O-

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:40

Net een paar planten op mogen halen via de weggeefhoek. *\o/*
Had in eerste instantie alleen de groene planten gereserveerd (een dracaena en ik denk nog een dracaena maar dan een andere soort) maar er stonden nog 2 anthuriums die nog niet gereserveerd waren en die mocht ik ook meenemen. :D
Alle planten waren zo kurkdroog dat degene met een binnenpot omvielen als je er bij wijze van spreken maar naar wijst dus bij thuiskomst gelijk wat water gegeven.
Van de week even potgrond halen zodat ze verse aarde hebben en meer ruimte voor hun wortels. :)

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:58

Hoe komen jullie toch aan die leuke stekjes? Hier in de omgeving zie ik ze nooit voorbij komen..
Een aantal pannenkoeken en graslelie’s als stekje van m’n broer gehad, die doen het super. Dus dat smaakt naar meer. En ook na jaren oefenen krijg ik nu eindelijk de orchideeen weer in de knoppen als ze overleden lijken.
Wat zijn verder nog leuke, niet te moeilijke, (groene!) planten om mee verder te gaan? Mag van mij wel een slagje groter worden dan wat ik nu heb staan.
Edit; wij hebben ook een grote lepelplant. Die is volgens Google makkelijk door midden te maken dus dat ga ik eerst eens doen. :+

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 23:46

Monstera is heel gemakkelijk vind ik! Maar dat is meteen een gigantische plant natuurlijk.
Verder epipremnum scandens bijvoorbeeld. Syngoniums zijn ook best makkelijk. Wolfsmelk (als je graag een cactus hebt (ja knowalls, het is een vetplant, geen cactus haha)
Wat ik afraad (is misschien gemakkelijker): Palm (lukt bij mij nooit); calathea (die moeten veel vochtigheid in de lucht hebben).

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 01:15

Azmay schreef:
Mijn stekjes zijn opgegeten tijdens de verhuizing. De honden vonden het spagnum blijkbaar lekker :')

Snel zorgen dat mijn planten een zonniger plekje krijgen. Er zijn er een paar die het niet overleefd hebben. Te veel klappen achter elkaar -O-

O no :')

Ik ga het voorjaar weer verpotten, en waar mogelijk, stekken. Ik zit nog in twijfel of ik mijn rubberboom-stek in het water laat zitten tot +/- maart, of dat ik hem binnenkort in de grond ga zetten.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:07

absque_dubio schreef:
Hoe komen jullie toch aan die leuke stekjes? Hier in de omgeving zie ik ze nooit voorbij komen..
Een aantal pannenkoeken en graslelie’s als stekje van m’n broer gehad, die doen het super. Dus dat smaakt naar meer. En ook na jaren oefenen krijg ik nu eindelijk de orchideeen weer in de knoppen als ze overleden lijken.
Wat zijn verder nog leuke, niet te moeilijke, (groene!) planten om mee verder te gaan? Mag van mij wel een slagje groter worden dan wat ik nu heb staan.
Edit; wij hebben ook een grote lepelplant. Die is volgens Google makkelijk door midden te maken dus dat ga ik eerst eens doen. :+



De meeste Aracea zijn gemakkelijk denk hierbij aan de Monstera Deliciosa, Monstera Siltepecana en Monstera Adansonii. Syngonium heb ik zelf erg veel en de standaard soorten zoals Podophyllum White Butterfly, Podophyllum Golden Allusion en Podophyllum Pixie zijn ook makkelijk. De Syngonium Angustatum Auritum en Trileaf zijn ook leukerts.

Epipremnum zijn ook aan te raden, de Aureum kent veel ondersoorten zoals groen met geel, groen met wit, spitse en rondere blaadjes.

Als je verzenden ook leuk vind kan ik wel eens een stekjes pakket maken (na de vorst verzenden dan). Daar kunnen de Syngonium Angustatum Auritum, Trileaf, Syngonium White Butterfly, Epipremnum Aureum Aureum, Philodendron Hederaceum var Oxycardium (verschillende soorten heb ik er van) in.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:35

Voor kerst heb ik een aglaonema pink star gekregen. Supermooi is die.

Orchideeën snap ik niet zo goed. Die is wederom in de vuilnisbak beland.

Maranta's zijn echt mijn lievelings. Die vind ik ook heel makkelijk (en mooi).

Ik heb al een tijdje last van rouwvliegjes. Heel irritant. Al 2 x aaltjes toegevoegd en die vangplaatjes neergezet. Die vangen er wel heel veel, maar ze zijn nog steeds niet weg.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:43

Ik heb op tip van mensen hier even alles droog laten worden. T lijkt erop dat dat hier geholpen heeft. Moest nu wel echt weer water geven, maar er vloog niks meer rond.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:57

Muga schreef:
Ik heb op tip van mensen hier even alles droog laten worden. T lijkt erop dat dat hier geholpen heeft. Moest nu wel echt weer water geven, maar er vloog niks meer rond.



Bij mij werkte dit ook goed afgelopen winter, helemaal geen rouwvliegjes meer.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:03

Van onderen water geven schijnt ook te helpen. En inderdaad wat zuiniger met water.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:52

Ik heb ze zo lang droog laten staan als ik aandurfde. Maar nu die aaltjes er in zitten moet ik ze voorlopig juist even wat natter houden.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:39

Kan ik iemand blij maken met 1 van mijn mother of thousands? Ze mogen allebei weg, ze groeien echt mijn huis uit.

Afbeelding

Afbeelding

Ophalen omgeving Rotterdam.

Anoniem

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 02:26

Waarom knip je hem niet af, laat je de top wortelen en geef je die weg, dan kun je weer door met de onderkant?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:11

Weten jullie of ik hier iets voor kan doen?
Ik heb deze meegenomen uit onze zaak nadat we 7 maanden dicht waren door lockdown. Toen hij kwam was het een dood stompje met 2 ‘takken’ en de rest hebben we uit moeten trekken want die waren kapot gegaan. Heb hem in een andere pot gezet en mee naar huis genomen en hij is al ontzettend gegroeid maar heb het idee dat hij stil staat. Of gaat deze nooit meer extra bladeren/takken krijgen?

Moet hij misschien een grotere pot of andere aarde? Heb destijds universele potgrond gepakt omdat ik dat in huis had

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:43

Is dat geen Dracaena/Sansevieria?
Meestal zijn die onverwoestbaar. (Op kantoren leven ze doorgaans van koude koffie.)
Ik denk dat die gewoon stil staat voor de winter.
Veel licht geven en niet verzuipen. Dan zal het wel goed komen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:45

Heeft iemand tips?
Ik had een ewrtenplant, super leuk, maar helaas dood gegaan (had nog zo goed opgelet maar helaas!)
Ik heb hem nu gestekt, maar er komen geen wortels aan, wie weet hoe lang dit kan duren?

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:47

Granoek schreef:
Weten jullie of ik hier iets voor kan doen?
Ik heb deze meegenomen uit onze zaak nadat we 7 maanden dicht waren door lockdown. Toen hij kwam was het een dood stompje met 2 ‘takken’ en de rest hebben we uit moeten trekken want die waren kapot gegaan. Heb hem in een andere pot gezet en mee naar huis genomen en hij is al ontzettend gegroeid maar heb het idee dat hij stil staat. Of gaat deze nooit meer extra bladeren/takken krijgen?

Moet hij misschien een grotere pot of andere aarde? Heb destijds universele potgrond gepakt omdat ik dat in huis had

[ [url=m/cmMw3Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is idd een Sanseveria, welke weet ik niet, van wat ik weet heb hebben die graag juist een krappe pot en weinig water nodig en zijn trage groeiers, maar dat zijn de meeste planten in de winter.

Biks2 schreef:
Heeft iemand tips?
Ik had een ewrtenplant, super leuk, maar helaas dood gegaan (had nog zo goed opgelet maar helaas!)
Ik heb hem nu gestekt, maar er komen geen wortels aan, wie weet hoe lang dit kan duren?

Hoe heb je hem gestekt?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:10

Afbeelding

Ik waag er ook maar eens een vraag aan.
Ik heb vier jaar geleden uit een zakje sphagnum voor kerststukjes allemaal veenmosstekjes gehaald en in een terrariumbak laten groeien. Er zitten ook allerlei andere moerasplantjes tussen. Vorig jaar was het veenmos nog helder frisgroen. In de lente raast er af en toe veenmosgrauwkop (paddenstoel) doorheen die bijna al het mos wit bleekt. Dan gaat er meer zonnedauw groeien. En later groeit het veenmos weer terug. Maar dit jaar groeit het mos langzaam en een soort van bleek-bruin-groenig terug in plaats van fris groen.
Dus loopt er hier ergens een ecoloog of terrarium-fanaat rond die weet waarom het mos bruin kleurt en of ik iets aan die paddenstoel kan doen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:02

Oh oké zorgen om niks dus, bedankt! Weinig water las ik ook al eens inderdaad! Heeft 7 maanden droog gestaan en teruggekomen van de dood dus ik had al een vermoeden _O-