Planten en stekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:49

xLeoniee schreef:
Vraagje!

Iemand die weet waarom mijn pannenkoek zulke vlekken heeft?

[ [url=m/5Pbrr7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/66Psvy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voedingsstoffen tekort. Even nieuwe aarde en/of plantenvoeding geven.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:09

S8903N schreef:
xLeoniee schreef:
Vraagje!

Iemand die weet waarom mijn pannenkoek zulke vlekken heeft?

[ [url=m/5Pbrr7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/66Psvy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voedingsstoffen tekort. Even nieuwe aarde en/of plantenvoeding geven.


Oh bedankt voor de tip, mijn pannenkoek heeft dat ook!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:30

Marcella schreef:
axel_1997 schreef:
Ik wil erg graag een cranberryplantje. Maar ik sta open voor alles wat interessant is. En als thuis-kok heb ik altijd interesse in bijzondere keukenkruiden.

Cranberry heb ik niet, maar wel citroenmelisse, gewone tijm en citroen tijm en verschillende munt soorten (chocolade, appel, aardbeien en annanas).

Blauwe bessen en roze bosbessen.


oh al die soorten munt vind ik wel interessant. Met welke zet je de lekkerste thee? Verder doe ik niet zo veel met munt. :9k

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:41

Cerilene_ schreef:
Ik wil ook nog graag zelf een mango, mandarijn en citroen proberen te kweken.
Alleen met die laatste 2 heb ik de frustratie dat de citroenen en mandarijnen die ik koop steeds geen pitjes blijken te hebben }:0 . Gister maar weer van beiden een aantal van beide meegenomen bij een andere groenteboer. Misschien nu meer geluk?!


Weet je hoe je een mangopit kan splijten? Je kan het beste de harde zaadhuid open maken en alleen de zaadlobben en kiem in de grond stoppen. Ze kiemen redelijk op die manier. En anders heb je al dat vruchtvlees aan die veel te grote pit hangen. Dat gaat maar stinken.
Ik kan je wel wat mandarijnenpitjes toesturen in een envelop. Maar als ik Arthur Conan Doyle mag geloven is dat een doodsbedreiging. }:)

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:08

axel_1997 schreef:
oh al die soorten munt vind ik wel interessant. Met welke zet je de lekkerste thee? Verder doe ik niet zo veel met munt. :9k

Gebruik het ook hoofdzakelijk voor de thee. Heb wel een keer zitten denken om muntsiroop te maken.

Vaakst gebruik ik de gewone simpele munt.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:35

axel_1997 schreef:
Cerilene_ schreef:
Ik wil ook nog graag zelf een mango, mandarijn en citroen proberen te kweken.
Alleen met die laatste 2 heb ik de frustratie dat de citroenen en mandarijnen die ik koop steeds geen pitjes blijken te hebben }:0 . Gister maar weer van beiden een aantal van beide meegenomen bij een andere groenteboer. Misschien nu meer geluk?!


Weet je hoe je een mangopit kan splijten? Je kan het beste de harde zaadhuid open maken en alleen de zaadlobben en kiem in de grond stoppen. Ze kiemen redelijk op die manier. En anders heb je al dat vruchtvlees aan die veel te grote pit hangen. Dat gaat maar stinken.
Ik kan je wel wat mandarijnenpitjes toesturen in een envelop. Maar als ik Arthur Conan Doyle mag geloven is dat een doodsbedreiging. }:)

Yes, ik heb zelfs een filmpje gekeken haha. De mango ligt al op de fruitschaal. Ik zal laten weten of mijn vingers het openwrikken overleeft hebben.
Gister zowaar een citroen met pitten te pakken gekregen toen ik bij mijn vader ging eten (helft van de pitten doormidden bij het doorsnijden van de citroen, maar dat mag de pret niet drukken)! Dus ik ben heel benieuwd of het gaat lukken!
Lief aanbod van de Holmesiaanse (is dat een woord) doodsbedreiging. Maar ik moet toch wel ergens mandarijnen met pit kunnen vinden... ik heb er trouwens inmiddels wel 1tje gevonden. We houden stug vol +:)+ .

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:39

Leuk topic!

Ik zit al een aantal weken in twijfel om eens een bestelling te plaatsen bij PlantRebelz. Heeft iemand hier ervaring met de website?

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:53

Zelf nog nooit iets besteld, maar het is wel een betrouwbare site. :j

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:09

@Martine Ik ken de site niet. Maar die terrariums die ze verkopen zien er goed uit. dat soort flessentuintjes waren in de jaren 70 populair geloof ik. Als je de juiste plant in het juiste glaswerk hebt kan zo'n flessentuin het decennia vol houden. Ik moet m'n weckpotten weer eens vullen. Goed excuus voor stekjes. :D

@ Marcella ik vind de annanasmunt wel interessant. Wat heb jij op je verlanglijstje?

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:20

Heb weer een oude weckpot die Glas container in mag na de zoveelste keer niet vacuüm. :=

Alleen wensen voor volgend jaar voor nieuwe moestuin seizoen. Maar misschien kijk ik wel om mee te bestellen op de zaden lijst.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:01

Toevallig heb ik daar vanmiddag besteld Martine! Ik had ze gister een berichtje op FB gestuurd met de vraag of afhalen ook een optie was, omdat ik er 3 km vandaan woon. Vandaag een heel net antwoord en een beetje zitten whatsappen ivm code en werkwijze voor afhalen. Vlak voordat ik de bestelling deed nog even nagevraagd of de monkey mask er echt niet was, maar helaas. Toen heb ik de bestelling gedaan en met de code zijn de verzendkosten eraf gehaald en kan ik het morgen ophalen. Toen kreeg ik even later nog een berichtje dat hij nog een paar monkey masks had staan en ze weer op voorraad had gezet. Als ik 'm nog wilde, kon ik 'm bestellen. Ik kreeg er meteen een code bij dat de verzendkosten vervielen en dat ze het dan samen met de andere bestelling zouden verpakken. Ik ga er dus morgen heen, ben benieuwd. Het app-contact was in elk geval héél positief!

Dus morgen heb ik als het goed is een paar nieuwe baby's: alocasia dragon scale <3, alocasia silver scale (als verrassing voor collega want die zat te kwijlen bij de foto haha), een monkey mask en een maranta leuconeura kerchoveana.

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 07:57

Dat klinkt positief!
Denk toch dat ik ook maar eens een bestelling ga plaatsen want ze hebben toch wel erg leuke stekjes :))

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:46

Yv_ schreef:
Toevallig heb ik daar vanmiddag besteld Martine! Ik had ze gister een berichtje op FB gestuurd met de vraag of afhalen ook een optie was, omdat ik er 3 km vandaan woon. Vandaag een heel net antwoord en een beetje zitten whatsappen ivm code en werkwijze voor afhalen. Vlak voordat ik de bestelling deed nog even nagevraagd of de monkey mask er echt niet was, maar helaas. Toen heb ik de bestelling gedaan en met de code zijn de verzendkosten eraf gehaald en kan ik het morgen ophalen. Toen kreeg ik even later nog een berichtje dat hij nog een paar monkey masks had staan en ze weer op voorraad had gezet. Als ik 'm nog wilde, kon ik 'm bestellen. Ik kreeg er meteen een code bij dat de verzendkosten vervielen en dat ze het dan samen met de andere bestelling zouden verpakken. Ik ga er dus morgen heen, ben benieuwd. Het app-contact was in elk geval héél positief!

Dus morgen heb ik als het goed is een paar nieuwe baby's: alocasia dragon scale <3, alocasia silver scale (als verrassing voor collega want die zat te kwijlen bij de foto haha), een monkey mask en een maranta leuconeura kerchoveana.


Zijn dat die monkey masks van 30 euro?

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:49

Bravura schreef:

Nee, deze is het helaas niet, de mijne was bijna zwart op het hele blad.
Maar ik kijk deze wel even na, want hij ziet er ook wel leuk uit. Dank je wel :D

Edit: Bij nader inzien zou hij het wel kunnen zijn, vooral dat stukje halfschaduw, want daar stond hij wel een deel van het jaar. Denk dat ik hem gewoon eens bestel, dank je wel :)

Axel, in de zomer maak ik vaak een nep-mojito met munt, limoen en bronwater :9

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 15:28

Ik was aan het kijken bij plant rebelz maar de verzendkosten naar Belgie waren me net iets te hoog.
Dus heb ik me laten gaan bij Plantje.nl. Een box met 12! kneusjes en nog een volwassen plant waarvan ik de naam al niet meer weet :o _/-\o_

Verder nog wat foto's van mijn plantjes hier
Afbeelding
deze van ikea, zou het goed doen in een relatief donkere ruimte maar is zo blij met veel indirect licht. Ik twijfel om hem elders te zetten...


Afbeelding
Mijn Begonia die ik hoop te stekken. Al heb ik wening geduld. Ze staat al een week op water. :(:)

Afbeelding
Deze vriend heb ik ook als stek bij mn ouders vandaan! Hij is erg gelukkig hier!


Afbeelding
Deze is een koraalcactus die ik probeer te stekken, maar hij ziet er best triest uit vind ik....
Potje komt van bij Colombian boho in Gent

Afbeelding
Banaantje die ik van mijn (nu jammergenoeg net, ex) schoonzusje gekregen heb


Afbeelding
Aloe vera die ik aan het opkweken ben, moet wel oppassen dat ze niet te veel water krijgt in deze gesloten pot.


Afbeelding
Deze komt ook uit Ikea :+
Hij begint stilaan op zijn mosstok te klauwteren


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en de laatste gangsters,
Mijn augurkenplantje vind ik echt te leuk, ik moet stoppen met hem te verzuipen :o

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:32

@Ribert45
Nee, dat is een volwassen plant volgens mij. Ik heb geseoon een stekje, die was geloof ik 6€.

Alles netjes opgehaald:
Afbeelding

En alle baby’s bij elkaar <3. De 2 rechter had ik dan van het voorjaar al.
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:43

Denk dat ik creatief gaat zijn met de weckpot die ik eigenlijk enkeltje glasbak wilde geven. Moet alleen kat veilig plantje zijn met de 3 monsters die ik heb.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 16:24

Yv_ schreef:
@Ribert45
Nee, dat is een volwassen plant volgens mij. Ik heb geseoon een stekje, die was geloof ik 6€.

Alles netjes opgehaald:
[ [url=m/XIMikV.jpg]Afbeelding[/url] ]

En alle baby’s bij elkaar <3. De 2 rechter had ik dan van het voorjaar al.
[ [url=m/k5aHdI.jpg]Afbeelding[/url] ]

super schattig <3

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:55

Is de monkey mask echt zo weinig verkrijgbaar?

Ik weet nog wel een adres in Amersfoort, sowieso met bizar lage prijzen :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:10

Monkey masks kan je in elk tuincentrum kopen, zijn hele gangbare planten

Ik show graag nog een grote plant uit de collectie Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:12

Die hadden mijn ouders vorig jaar ook nog, amber anne. Ze waren hen alleen zat en niemand die hem wilde hebben. Was nog een slag groter en voller :=

Ik zie wel heel veel mooie planten langs komen! Ik zoek nog iets wat uiteindelijk ook wat hoger wordt, maar wat ook niet giftig js voor dieren :+ heb sowieso een paar planten van verlanglijstje af moeten halen ivm giftig...

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:19

Nee, monkey mask is inderdaad niet erg bijzonder ofzo. Maar ik vind 'm zo leuk, alleen niet meer als ze groot zijn _O-. Daarom wilde ik graag een kleintje.

Oeh, die hierboven vind ik een beetje eng.. Hou niet zo van dat rood met witte stippen denk ik :D.

Mywishmax, misschien zie je hier iets tussen? Dit is gefilterd op huisdierproof: https://www.plantsome.nl/collections/all?filter[]=vul%20in...&filter=vul%20in...&sort=0&page=best-selling&
Edit: ik geloof dat het linkje het niet doet, maar bij plantsome.nl kun je heel gemakkelijk filteren.

Leuke pot bij dat pannenkoekje, TS!

Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar gelukkig loopt mijn kat met een boog om bijna alles (behalve mijn voeten/benen- vooral 's ochtends vroeg :') ) heen. Ik heb het konijn mijn 2 bananenplanten op laten eten, die waren veel te groot geworden en kon ze aan de straatstenen niet kwijt. Konijn vond het heerlijk :D. Die zijn dus sws niet giftig, want hij huppelt nog steeds :P :D.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:53

Ja, die filter ken ik idd! Helaas staat het er op andere sites langs niet altijd bij :+

Hier honden, maar toen ik er 3 had en een hele grote bak vol kruiden buiten plukten ze elke dag waar ze trek in hadden en gebeurde dat binnen met de planten ook wel eens. Zo maanden niet en dan ineens wel, dus ik durf iets giftige niet

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:54

Bananen plant is zelfs veilig voor katten.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:01

MyWishMax schreef:
Die hadden mijn ouders vorig jaar ook nog, amber anne. Ze waren hen alleen zat en niemand die hem wilde hebben. Was nog een slag groter en voller :=

Ik zie wel heel veel mooie planten langs komen! Ik zoek nog iets wat uiteindelijk ook wat hoger wordt, maar wat ook niet giftig js voor dieren :+ heb sowieso een paar planten van verlanglijstje af moeten halen ivm giftig...


Wat jammer, ze zijn zo leuk! Ik heb deze al een jaar of 5 en hij bloeit elk jaar flink en kost ontzettend weinig onderhoud