Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:43

Door alle cleantok filmpjes ben ik enorm fan geworden van schoonmaken. Ik heb mijn huis onlangs verkocht en 1 van de kijkers maakte de opmerking dat mijn huis klinisch schoon is haha.

Nou is dat echt overdreven hoor. Ik heb gewoon een hond die haar verliest en er blijft nog wel eens wat stro aan mijn sokken hangen dus het is niet altijd schoon.

Het enige wat ik ECHT niet kan of Naja totaal geen zin in heb is de was opvouwen. Dus als iemand daar nog inspirerende tips voor heeft dan hoor ik het graag. :+

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:44

_Lorette_ schreef:
Voor de mensen die fulltime (of meer) werken... Als het financieel uit kan, dan zou ik echt een interieurverzorgster overwegen. Ik zou dan ook écht geen zin hebben om de schaarse tijd naast werk en slapen te besteden aan schoonmaken.


Alleen een fatsoenlijke vinden is zo moeilijk -O- .
Wij hebben er een gehad, maar daar waren we niet tevreden over. Nu weer op zoek maar ik vind het enorm lastig.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:54

Liselot schreef:
Mijn nummer 1 tip; een schoonmaakster :D
Die van ons komt elke vrijdag, ene week beneden + toilet en wastafel boven en nog een grotere klus (heb een lijstje van 10 van die klussen en die gaat ze dus elke 10 weken opnieuw af), andere week boven + beneden stofzuigen, dweilen en dus een grotere klus.

Het enige wat ik nog moet doen is het bijhouden. Ik heb een dyson steelstofzuiger, die pak je heel snel en hij doet het geweldig. Even 10 minuten de kamer door.
Verder hebben mijn man en ik de afspraak dat als de ene kookt de ander afruimt en de keuken weer netjes maakt


Wat zijn die grotere klussen?

Ik heb een schoonmaker, maar dan vanwege mijn gezondheid omdat ik het zelf niet kan. Is een student, dus ziet zelf minder wat er moet gebeuren en ik vergeet het snel. Wil dus ook lijstjes maken, lijst met standaard dingen en dan lijst met grotere klussen. (De badkamer wordt bijvoorbeeld elke week gedaan, maar de tegels worden dan niet meegenomen en douchescherm ook niet.)

Vanny_

Berichten: 1459
Geregistreerd: 18-08-06
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:44

Handige tips hier!

Waar ik benieuwd naar ben, voor bokkers met jonge kinderen/peuters, hoe houden jullie de boel netjes? Ligt het aan mij of is dat bijna een onmogelijke missie en moet je het maar voor lief nemen? :')
Een schoonmaakster wil mijn vriend liever niet (niet graag vreemde in huis). Wij proberen iedere dag wel te stofzuigen (soms vraag ik me af waarom want iedere dag is het zo stoffig in huis, de stofvlokken vliegen je soms om de oren. Iemand daar nog tips voor? Stofzuigen bijna iedere dag met Dyson stofzuiger, geen huisdieren, af en toe nog extra met de Swiffer erdoor). Keuken en tafel/kinderstoel opruimen 3x per dag waar het lijkt alsof er een bom is ontploft is ook geen pretje. Vooral ‘s avonds na werk en koken.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:54

Ik heb 2 kleine kinderen, 3 katten en een (modde)hond, ongelijke strijd geloof me :D

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:35

Sinds een aantal jaar 1x in de 2 weken een poetshulp en tussendoor houden we het zelf aardig goed bij.
Zij doet vooral de badkamer/wc's, overal stofzuigen en dweilen en enkele grote klussen zoals ramen wassen aan binnenzijde (voor buitenzijde komt er 2x per jaar een glazenwasser). Bevalt erg goed.
Ik doe de was en die ophangen/droger stoppen, opvouwen en mijn partner strijkt (zijn overhemden mag ie zelf doen, want ik heb niks dat gestreken moet (goed de was ophangen is ook een kunst). Als hij kookt dan ruimt hij zijn oorlogszone op en als ik kook dan is het tegen de tijd dat het eten klaar is het aanrecht schoon en de vaatwasser ingeladen ;-).
Stofzuigen doe ik soms elke dag of om de paar dagen. Geen kinderen, maar wel 2 katten en lang een altijd harende korharige hond gehad en ik heb geen zin in overal haar (ook niet mijn eigen lange haren).
Paardenspullen blijven grotendeel in de schuur en en modderschoenen op de mat of meteen even opvegen als het toch op de vloer ligt. We hebben niet een giga groot huis en ik vond het prettig als het gewoon schoon is.
Omdat wij allebei geen groene vingers hebben en wel graag in de tuin zitten hebbn we ook 2x per jaar een "tuinman". Klinkt inddrukwekkend, maar met een halve dag werken is onze voor-en achtertuin weer op orde en zijn de bomen gesnoeid en hoeven we dat ook maar bij te houden (onkruid eruit, water geven etc.).

Ben inderdaad lid van Luxplus, iemand vroeg dat hier. Scheelt veel voor sommige items, dus ik vergelijk altijd even.

Ro0sje
Berichten: 539
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:29

Met drie kinderen, twee katten en een hond moet ik echt wel 1 of 2 keer per dag stofzuigen. Gelukkig heb ik er geen hekel aan. Tel daarbij op dat ik heel onrustig word van een rommelig huis. Beneden moet het gewoon glad zijn.

Elke avond zet ik een wasmachine klaar voor de volgende dag. Iedere dag vouw ik de was weg, die ik de dag daarvoor gewassen heb.

Dweilen doe ik drie keer per week. Ik heb zo’n dweil met een reservoir erin, ideaal en lekker snel. Je hoeft niet met een emmer sop te sjouwen.

Toilet iedere dag soppen. Vaatwasser staat ook wel 1/2 keer per dag aan en ik maak iedere dag de keuken volledig schoon na het koken.

De boven verdieping en de badkamer 1x per week. Beddengoed van ons en de kinderen ook 1x per week.

Ik houd gewoon van opgeruimd, netjes en schoon.

Of ik altijd al zo geweest ben? Nee absoluut niet. Ik was een enorme sloddervos toen ik nog thuis bij mijn ouders woonde. Ik ruimde niets op, zette nog geen glas in de vaatwasser en kleren lagen standaard overal; behalve in de kast.

Het enige waar ik echt een hekel aan heb is ramen zemen! Dat doe ik dan ook maar 2x per jaar.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:39

MyWishMax schreef:
Liselot schreef:
Mijn nummer 1 tip; een schoonmaakster :D
Die van ons komt elke vrijdag, ene week beneden + toilet en wastafel boven en nog een grotere klus (heb een lijstje van 10 van die klussen en die gaat ze dus elke 10 weken opnieuw af), andere week boven + beneden stofzuigen, dweilen en dus een grotere klus.

Het enige wat ik nog moet doen is het bijhouden. Ik heb een dyson steelstofzuiger, die pak je heel snel en hij doet het geweldig. Even 10 minuten de kamer door.
Verder hebben mijn man en ik de afspraak dat als de ene kookt de ander afruimt en de keuken weer netjes maakt


Wat zijn die grotere klussen?

Ik heb een schoonmaker, maar dan vanwege mijn gezondheid omdat ik het zelf niet kan. Is een student, dus ziet zelf minder wat er moet gebeuren en ik vergeet het snel. Wil dus ook lijstjes maken, lijst met standaard dingen en dan lijst met grotere klussen. (De badkamer wordt bijvoorbeeld elke week gedaan, maar de tegels worden dan niet meegenomen en douchescherm ook niet.)


Dit is mijn lijstje

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:31

Bij mij werkt bijhouden het beste. Ik heb een kruimeldief op tafel staan die ik meteen pak als ik kruimels of haren op de grond zie. Dat scheelt al enorm. Verder ga ik op zaterdag schoonmaken en dat wil in ieder zeggen: stofzuigen hele huis, wc’s schoonmaken en de wastafel schoonmaken. En daar komen dan elke week wat extra taken bij, dat wisselt. Soms de keuken schoonmaken, soms de badkamer, soms de vloeren met nat. Dat hoeft niet elke week allemaal. Bedden verschonen doe ik om de week. Ramen eens in het half jaar ofzo, als ik het nodig vind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41647
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:36

Schoon genoeg... Denk ik.

Sinds ik een steelstofzuiger heb, is t hier wel minder stoffig/harig. Ik deed met t sleetje al dagelijks, maar de steelstofzuiger pak ik ook als de honden wat zooi mee naar binnen hebben genomen, of er kruimels op de vloer liggen. Het is dan zo gepiept.

Dus dat zou mijn tip zijn, een steelstofzuiger :D. Hoewel ik t sleetje soms wel mis, die zijn toch wat krachtiger.

Oh en er zit een kruimeldief in met verschillende zuigmonden, ideaal om onze ruwe eikenhouten planken van stof te ontdoen :j.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:45

Liselot,dat lijstje is dat wat de hulp elke week moet doen?

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:53

Britta31 schreef:
Liselot,dat lijstje is dat wat de hulp elke week moet doen?


Nee ze doet elke week de “normale” dingen en dan 1 punt van deze lijst er bij

DeEenhoorn
Berichten: 2937
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:56

Ik woon met 2 andere fulltime werkende huisgenoten, en elk weekend doen we allemaal een taak, dat rouleert gewoon, en het afval buiten zetten of de vaatwasser in- en uitruimen gebeurt gewoon tussendoor door wie er zin in/tijd voor heeft. Nu doe ik wel bijvoorbeeld altijd het washok/voorraadruimte stofzuigen wat mn huisgenoten altijd overslaan, en ik leeg ook altijd het doucheputje. Ohja en het wasmachinefilter en vaatwasfilter hou ik bij :') is weinig moeite maar ik krijg het echt niet voor elkaar om hun dat te laten doen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:23

Liselot schreef:
Britta31 schreef:
Liselot,dat lijstje is dat wat de hulp elke week moet doen?


Nee ze doet elke week de “normale” dingen en dan 1 punt van deze lijst er bij


Dank je wel! Zijn wel wat dingen die op mijn lijstje erbij kunnen

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:44

1. Iedere week een poetshulp, behalve in de schoolvakanties.
2. Iedere maand ramenwasser (zomer, winter om de maand) voor buitenom.

Zelf dagelijks
- stofzuigen.
- wc afdoen.
- vaatwasser / keuken netjes houden.
- opruimen.

Het huis is eigenlijk altijd netjes aan kant ondanks twee fulltime banen, bestuursfuncties, paarden etc.
Kan ook echt niet tegen rommel.

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:07

Hier thuis is het naar mijn zin vaak te rommelig. Vandaag bezig geweest met een lijstje met dingen die er gedaan moeten worden en hoevaak. Alleen zelfs daar kom ik al niet uit..
Hoe ziet dat er bij jullie uit?

Ook wil ik gaan kijken voor een steelstofzuiger, lijkt me echt meer dan ideaal !

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:14

Jessica_1998 schreef:
Hier thuis is het naar mijn zin vaak te rommelig. Vandaag bezig geweest met een lijstje met dingen die er gedaan moeten worden en hoevaak. Alleen zelfs daar kom ik al niet uit..
Hoe ziet dat er bij jullie uit?

Ook wil ik gaan kijken voor een steelstofzuiger, lijkt me echt meer dan ideaal !


Het niet teveel en te moeilijk maken.

Een keer goed opruimen en daarna bijhouden. Dan is het iedere dag met een kwartiertje gedaan.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:20

Aanraders voor goede/betaalbare steelstofzuigers?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:48

Laurievc schreef:
Aanraders voor goede/betaalbare steelstofzuigers?

En die geen mega herrie maken O:)

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:58

Ik probeer mezelf aan te leren gelijk af te wassen als ik naar mijn werk ga smorgens. Mijn koffiekopje dus. Dan kom je al in een schoon huis terug. Daarnaast swiffer ik elke dag kattenhaar en doe ik de kattenbak schoonmaken. Om de dag haal ik een stofzuiger erdoorheen. Dat scheelt.

Daarnaast heb ik nog een luchtverfrisser (ik ben dol op die dingen :+ ) en doe ik standaard een druppel eterische olie in mijn prullenbakzak. :D Tijdens het koken maak ik gelijk de keuken een beetje schoon en zo hou ik mijn huisje toch wel redelijk aan kant. Ik merk wel dat als ik toetsweek heb dat het gelijk een soort slagveld wordt :+

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:03

Ik volg, met twee honden waarvan 1 sint bernard kan ik wel tips gebruiken, helemaal tips over hoe je hondenlucht uit je huis kunt krijgen, stofzuigen en dweilen iedere dag, ook de muren en alles op hond hoogte wordt meestal iedere dag afgenomen. Maar de film Beethoven is niet gelogen, schat van een hond maar wat een zooi haha

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:06

Laurievc schreef:
Aanraders voor goede/betaalbare steelstofzuigers?


Tja, wat vind je betaalbaar… Wij hadden een Dirt Devil van €200. Nu een Dyson van €450. De Dyson is echt 100 keer fijner, krachtiger, stiller en lichter. Echt de beste uitgave die we het afgelopen jaar hebben gedaan. Het vloerkleed hadden we de dag voor we de Dyson kregen nog met de DD gedaan. Met de Dyson kwam er nog een volle bak buik uit…

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:21

Hier ook een draadloze Dyson.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:40

Mijn tip is eigenlijk gewoon kleiner wonen. Als ik vrienden en familie hoor, met bv 2 pers. In een woning met drie slaapkamers en een zolder: ja, dan ben je wel ff bezig.

Ik woon op 45 vierkante meter en als ik me heel erg kwaad maak heb ik in een uur bed verschoont, badkamer vlugge ronde, oppervlakten afgestoft en gezogen. Dan ziet het er weer redelihk uit. Als ik meer tijd heb doe ik extra.

Ik moet er toch niet aan denken allemaal extra kamers te moeten doen!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:55

Ik durf hier geen antwoord op te geven :+