Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15334
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:16

Sodera schreef:
Niet zozeer hoe schoon is jouw huis maar meer hoe schoon is jouw was...

Ik heb herbruikbare wattenschijfjes, halen echt heel fijn mn make up er af met eigenlijk alleen maar warm water.
Ik was ze vrij snel en/of ze gaan eerst even in een badje kokend water en dan spuit ik ze in met Dr Beckmann.
Maar ze blijven smoezelig, met een waas foundation of eyeliner die je blijft zien. Ik heb ze al in de speciale, voor de witte was, poeder gezet die een beetje bleekt en daar mee even laten koken maar ik vind t toch mwoah...

Iemand nog tips?

Ik krijg ze ook niet schoon. Gebruik inmiddels deze doekjes, doen het verrassend goed en wassen goed schoon https://www.hema.nl/mooi-gezond/persoonlijke-verzorging/gezichtsverzorging/gezichtsreiniging/doekjes/gezichtsreinigingsdoekjes---3-stuks-17890006.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAs6-sBhBmEiwA1Nl8s2zfcOb3eUWlRn_MboMfy4RNCNIuhIENnedGJruvVi11sEHDZq74zxoCCSYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:58

Hoi! Ik heb al even gezocht in dit topic maar nog geen antwoord op mijn vragen kunnen vinden. Dus ik gooi mijn vragen, een beetje beschaamd door mijn eigen nalatigheid/achterstallig onderhoud :') , er maar even in.

Ik heb erg veel kalk op de muren in de badkamer. Geen cabine dus het oppervlak is groot en niet goed bijgehouden. Wel eens ingesprayd mer HG kalk weg maar daarmee ging de kalk niet echt weg maar mijn vloer beschadigde wel. Hoe maak ik dit nu goed schoon? Toch weer HG maar dan (na)schrobben met een spons? En wat voor spons? Vloer dek ik tegenwoordig maar af met vuilniszakken..

Dan mijn RVS spoelbak in de keuken. Bodem ziet er prima uit, maar de zijkanten.. :o Met cif krijg ik al die aanslag niet weg dus zodra de bak weer droog is ziet het er weer smoezelig uit. Is er een manier om de bak weer mooi te krijgen?

Ben benieuwd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41736
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:04

RVS kun je met bakpapier weer mooi krijgen (kalkaanslag gaat ermee weg), prop maken en schrobben maar. Kalk op de muren kun je met azijn indeppen en dat even in laten trekken en met een schuursponsje napoetsen.

Dit overigens niet doen met natuursteen.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:10

_San87_ schreef:
RVS kun je met bakpapier weer mooi krijgen (kalkaanslag gaat ermee weg), prop maken en schrobben maar. Kalk op de muren kun je met azijn indeppen en dat even in laten trekken en met een schuursponsje napoetsen.

Dit overigens niet doen met natuursteen.


Dankje, bedoel je dan gewoon droog bakpapier of er eerst een schoonmaakmiddel op spuiten? En moet de spoelbak droog zijn als je dat doet?

Vergeten erbij te zetten maar azijn al eens geprobeerd. Dat hielp niet en die lucht... Misschien kan ik wel nog eens HG proberen en dan met een schuurspons napoetsen. Hoewel ik mij afvraag of een schuurspons niet krast op muurtegels?

Ik ben geen schoonmaakwonder zegmaar. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41736
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:16

Sourire schreef:
_San87_ schreef:
RVS kun je met bakpapier weer mooi krijgen (kalkaanslag gaat ermee weg), prop maken en schrobben maar. Kalk op de muren kun je met azijn indeppen en dat even in laten trekken en met een schuursponsje napoetsen.

Dit overigens niet doen met natuursteen.


Dankje, bedoel je dan gewoon droog bakpapier of er eerst een schoonmaakmiddel op spuiten? En moet de spoelbak droog zijn als je dat doet?

Vergeten erbij te zetten maar azijn al eens geprobeerd. Dat hielp niet en die lucht... Misschien kan ik wel nog eens HG proberen en dan met een schuurspons napoetsen. Hoewel ik mij afvraag of een schuurspons niet krast op muurtegels?

Ik ben geen schoonmaakwonder zegmaar. :o

Gewoon droog bakpapier, de spoelbak kan ook gewoon droog zijn.

In HG zit ook azijn. Je moet de azijn wel even in laten werken, natuurlijk. Een schuursponsje zou niet moeten krassen op de standaard geglazuurde badkamertegels.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:50

Dankje. Bakpapier geprobeerd maar dat doet niks. Daarvoor zijn de vlekken wat te hardnekkig vrees ik. :')

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:08

Ik zie ook weleens dat ze een papje maken van Backing Soda met water en dat erop smeren, inspuiten met azijn en in laten trekken maar inderdaad uitkijken met natuursteen.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:35

Op een klein oppervlak zoals een kraan, of binnenkant toiletpot, kun je de wc-papier truc gebruiken:
Wc-papier (2 velletjes is genoeg) nat maken met azijn of antikalkmiddel en dan om de kraan of in de toiletpot (boven water) plakken. Dan extra azijn/antikalkmiddel op het wc-papier spuiten en uren laten intrekken. Zorg dat het papier nat blijft door er tussendoor (elke 8 uur ofzo) nog een keer azijn/antikalkmiddel op te spuiten. Het liefst 24 uur of nog langer laten zitten. Daarna met een sponsje de zacht geworden kalk eraf halen.

Zo heb ik een oude wc met dikke kalkstrepen weer helemaal wit gekregen. Toen had ik het wc-papier (2 velletjes maar) in de antikalk van Lidl gezet en een heel weekend in laten trekken (tussendoor een paar keer extra spul op het wc-paper gedaan zodat het goed nat bleef). Na het weekend de wc doorgeborsteld en warempel, wit!

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:51

Hebben jullie ook nog tips voor als het juist wel natuursteen is?

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:37

Ik weet niet of dit topic hier ook voor bedoeld is maar ik vind geen algemeen "op jezelf gaan wonen" of huishoudtipstopic dus ik waag het er op :=

Ik woon al enkele jaren alleen maar steeds in een ingericht appartement bij mijn zaak. Nu heb ik recent met mijn vriend een huis gekocht en we houden op ons gemakje al wat kortingen en acties in het oog voor bv. stofzuigers, wasmachines, drogers etc... Want die wat we nu hebben moeten blijven staan.
Beetje jammer om er dan na 10 jaar achter te komen dat je helemaal geen verstand hebt van die dingen.

Dus ik zoek een beetje tips :D
Op dit moment specifiek op zoek naar een droogkast.
We hebben waterafvoer aanwezig en zijn met 2 personen, dat is zowat het enige dat ik er over kan vertellen. Wel 2 met veel was (werkkleren die erg vuil worden elke dag).
Kan iemand hier me zeggen waarom sommige 1000€ kosten en anderen 400€? Waar ik op moet letten qua warmtepomp en al die dingen?
Voor zo weinig mogelijk geld natuurlijk haha en als we er nu geen vinden mag dat ook volgend jaar, we kunnen voorlopig toch nog niet verhuizen maar wat je hebt heb je hé

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41736
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:46

Sja, waarom kost een Passier Grand Gilbert 3k en een Wintec 500 800 euro :D.

Kwaliteit en inhoud van de machine, programma opties, maar ook naam spelen mee.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:50

Ja maar dat bedoel ik dus, welke opties zijn dat geld waard en hoe vaak worden die ook effectief gebruikt? Ik weet ongeveer welke merken goed aangeschreven staan maar zie bv. veel Beko langskomen en dat merk ken ik niet maar qua opties heb je daar veel meer keuze in verschillende prijsklassen.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:13

Je moet er gewoon geluk mee hebben vind ik.
Ik heb een AEG droger gehad die het nog geen vier jaar volhield en heb nu een onbekend merk, wel een met een slang, die ik tweedehands van mijn moeder heb gekregen want zij vond het niks.
Ik heb wel ruim 25 jaar een refurbished Miele wasmachine gehad die ik met de verhuizing ruim twee jaar geleden werkend heb weggegeven.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:17

Ja Miele zou top zijn, wist trouwens niet dat je ook wasmachines refurbished kon kopen :+
Wasmachine kan ik gratis krijgen dus ik hoop dat die toch een paar jaar dienst doet nog, alsook een diepvries.
Koelkast zit in de nieuwe keuken en oven konden we recupereren uit de oude keuken want dat was een standaardmaat.

Stofzuiger ben ik voor Rowenta gegaan, die wordt vandaag geleverd en droogkast vind ik dus echt moeilijk.

Ik denk niet dat ik per se een zware machine nodig heb voor meer dan 8kg. Ik heb geen idee wat een warmtepomp doet maar iedereen zegt dat ik dat moet kopen?

En dan kun je kiezen voor waterafvoer en condensatie en daar zou ik dan dus die met afvoer moeten hebben. Maar je kunt dan nog selecteren op hoeveel toeren? Pfrtttt geen idee hoor als hij maar rondjes draait

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:46

Warmtepomp schijnt zuiniger te zijn, gebruikt zijn eigen warmte en voor de rest is het voor mij al heul lang geleden dat ik een droger heb gekocht :')

prompter

Berichten: 11210
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:49

Kijk even bij de keuzehulp van Coolblue, daar staan de verschillen heel goed uitgelegd :j

Karin_deB

Berichten: 8270
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:01

Ik had een warmtepomp droger maar dat ding ging vaak kapot en droogde slecht (na 6 uur was een was nog klammig).
Nu een condensdroger. Minder energie zuinig en ze zeggen snellere slijtage aan je kleding maar tot nu toe alles droog in 5 kwartier. Heerlijk!
Ik stop praktisch alles in de droger en gezin van 4 met 2 jonge kinderen dus hij staat veel aan.
Wij hebben de nummer 1 van de consumentenbond dacht ik, een Bosch. 640,-

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:03

Ik heb een super fijne Siemens droger. Echt een top ding. Kwam bij de consumentenbond goed uit de test en was niet eens super duur. Kan wel even het type opzoeken als je wil. Was rond de 600 euro. Is een warmtepompdroger en je kan hem super vol stoppen en hij droogt alsnog toppie!

Edit: opgezocht en we hebben de: WQ33G2D0NL

Een maandje een abonnement nemen op de consumentenbond is echt je geld waard!

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:56

Ik heb ook slechte ervaring met een warmtepompdroger. Draait uren en de was is nooit echt droog. Voorheen 2 condensdrogers van Miele versleten. Gingen ieder 20 jaar mee. De was was altijd kurkdroog.
Laatst bijgewerkt door xingridx op 07-01-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punt uit naam verwijderd

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:10

ik heb toevallig van de week geleerd dat een warmtepompdroger om goed te functioneren eigenlijk in een (ver)warm(d)e ruimte moet staan, minimaal 18 graden, liever warmer. Nou staat zo'n ding vaak in de onverwarmde garage, zolder, schuur, bijkeuken of kelder en dat werkt dus niet goed, zeker in de winter niet.

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:25

Margreet schreef:
ik heb toevallig van de week geleerd dat een warmtepompdroger om goed te functioneren eigenlijk in een (ver)warm(d)e ruimte moet staan, minimaal 18 graden, liever warmer. Nou staat zo'n ding vaak in de onverwarmde garage, zolder, schuur, bijkeuken of kelder en dat werkt dus niet goed, zeker in de winter niet.

Ah zou dat het zijn. Mijn was komt na 3 uur nog nat uit dat ding. Ik verwarm die verdieping waar hij staat niet

Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:21

Hier gewoon een condensdroger. Ding droogt als een tiet. 20 minuutjes alles droog.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:25

Mijn warmtepompdroger is ook prima en heel zuinig.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:29

Margreet schreef:
ik heb toevallig van de week geleerd dat een warmtepompdroger om goed te functioneren eigenlijk in een (ver)warm(d)e ruimte moet staan, minimaal 18 graden, liever warmer. Nou staat zo'n ding vaak in de onverwarmde garage, zolder, schuur, bijkeuken of kelder en dat werkt dus niet goed, zeker in de winter niet.

Nou op zolder is het echt 13 graden ofzo en dat ding doet het bij ons prima.

Roodvos

Berichten: 6702
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:02

Een droger heb ik nog nooit gehad, dus daarover geen tips.

Qua merk, ik heb een (vrijstaande) vaatwasser van Beko. Die was toen als beste getest. Ik heb me laten vertellen dat Beko Turks is.

Als je een wasmachine gaat verhuizen, denk eraan dat je de trommel vast zet. Er horen speciale bouten, soort lange schroeven bij, die draai je aan de achterkant erin.