Kan het zwembad al op?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:27

Dag zwembadkenners!

Hier lichte wanhoop over ons verwaarloosde zwembad. Huis paar maanden geleden gekocht met ingegraven groot zwembad, maar de vorige eigenaar heeft het niet onderhouden. Ik heb een zandfilter.

De ph is goed, chloor nu ook na stootkuur. Het water blijft echter groenig, het chloor schuimt en als je langs de wanden voelt zit er een dikke korst wit gruis (kalk?).
Help, hoe krijg ik dit schoon?!

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:02

Ik heb gister een opzetzwembad van 3x2 gekocht, katten molesteren altijd de opblaasbare. Maar als ik zo wat lees kun je er wel een cursus bijnemen over pompen, chloor etc....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:34

Nou, dat lijkt me ook best wel een gedoe.
Als je een kleiner zwembad hebt (bijv. zo eentje van 3x2 mtr. en dan iets van 50 cm. diep ofzo?), zou je dan niet beter af zijn met af en toe een keer verversen?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:38

Pinacolada schreef:
Ik heb gister een opzetzwembad van 3x2 gekocht, katten molesteren altijd de opblaasbare. Maar als ik zo wat lees kun je er wel een cursus bijnemen over pompen, chloor etc....


Een cursus?! Tjonge gewoon goed inlezen lijkt mij voldoende

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:38

Oscar schreef:
Nou, dat lijkt me ook best wel een gedoe.
Als je een kleiner zwembad hebt (bijv. zo eentje van 3x2 mtr. en dan iets van 50 cm. diep ofzo?), zou je dan niet beter af zijn met af en toe een keer verversen?


Nee joh, dat testen heb je zo onder de knie, dan is het een werkje van een paar minuten.
En je hebt er veel plezier van. Het lijkt echt erger dan het is (weet ik uit ervaring)

Zorgen dat je de juiste spullen in huis hebt.

Zelfs in een bad van 2 x 3 gaat heel wat water. Zo jammer om dat steeds te moeten verversen. En best veel werk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:40

Ik zie mensen op fb die nu na de winter het dek eraf halen en een groen bad in een week weer schoon en helder hebben.
Ze zullen wel de juiste spullen en pomp hebben.


Wipher schreef:
door Oscar » 3 min geleden

Nou, dat lijkt me ook best wel een gedoe.
Als je een kleiner zwembad hebt (bijv. zo eentje van 3x2 mtr. en dan iets van 50 cm. diep ofzo?), zou je dan niet beter af zijn met af en toe een keer verversen?


Zal je niet de wanden ook schoon moeten maken? Misschien toch eenmalig een bedrijf laten komen, zodat je weet wat je moet doen, wanneer en de juiste spullen ervoor in huis hebt. Zwembad is misschien niet winterklaar gemaakt.


Oscar schreef:
Nou, dat lijkt me ook best wel een gedoe.
Als je een kleiner zwembad hebt (bijv. zo eentje van 3x2 mtr. en dan iets van 50 cm. diep ofzo?), zou je dan niet beter af zijn met af en toe een keer verversen?


Maar ook nieuw water is binnen no time niet goed meer van waardes. Wij hebben 7000L dat kan je niet zomaar even weg laten lopen en nieuw duurt 2 dagen en dan is het ook weer koud. Als je niks doet, is dat water ook weer vies.

Maar de pomp die bij ons zwembad kwam is gewoon niet geschikt. Een goede pomp scheelt wel alles.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:42

Oh, dat valt dan inderdaad wel weer mee.

Heel vroeger (maar dan heb ik het over 35 jaar geleden ofzo) hadden wij thuis ook zo'n zwembad. Ik weet niet of het aan ons lag of 'aan de tijd', maar wij hadden er nooit van gehoord om dat met een pomp en chloor enzo te doen.
Wel hadden we een grote siertuin en moestuin en als het dan ververstijd was, dan gebruikten we dat water weer voor de tuin en dan ging er weer vers water in.
Maar ik merk wel dat ik heeeeeeeeeel erg achter loop :))

x_Jeanine_x

Berichten: 9096
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:47

Vroeger.... 20 jaar geleden vulden zowel m'n ouders en schoonouders de zwembaden gewoon met grondwater... :D

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:48

Pinacolada schreef:
Ik heb gister een opzetzwembad van 3x2 gekocht, katten molesteren altijd de opblaasbare. Maar als ik zo wat lees kun je er wel een cursus bijnemen over pompen, chloor etc....


Misschien heb je hier iets aan:

https://www.youtube.com/watch?v=DjkGiuekVOc

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:48

Nou, daar zat ik dus ook aan te denken, maar toen had ik een 'het zal toch niet?'-moment :))

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:55

Haha, vroeger deden onze ouders er wel bijna elke dag schoon water in. En warm maken deden ze met keteltjes erbij gooien :)

En ik bedenk me nu. Voor mn zoon en gehandicapte broer had ik een wat kleiner bad. Maar ik hing de tuinslang als sproeier erboven in een boom. Meeste water liep eruit, dus vulde elke dag bij.

Onze buren en wat vrienden van mij hadden echte vaste zwembaden en die waren altijd wel mooi schoon en helder.
Maar de steeds grotere opzet baden ken ik eigenlijk niet van heel vroeger.

Vorig jaar had een groep jongeren samen een jacuzzi gekocht, maar wisten ook niks van water onderhoud en die zaten er steeds samen in. Hele dag ding in warmte, 's avonds de jets aan, feitelijk niet heel gezond.

Maar je moet het in de grote zwembaden ook niet weten. Er wordt gecontroleerd, maar ik vind het idee dat alles met chemicaliën wordt opgelost soms ook een vies idee.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:57

Ja joh, als je er over nadenkt dan word je er echt niet blij van.
Ik ben trouwens deze week nog even naar een 'echt' zwembad geweest en daar precies hetzelfde. Kinderen van een leeftijd waarvan je weet dat ze nog nooit zindelijk kunnen zijn, en de rest..... nou ja, niet teveel over nadenken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:02

Oscar schreef:
Ja joh, als je er over nadenkt dan word je er echt niet blij van.
Ik ben trouwens deze week nog even naar een 'echt' zwembad geweest en daar precies hetzelfde. Kinderen van een leeftijd waarvan je weet dat ze nog nooit zindelijk kunnen zijn, en de rest..... nou ja, niet teveel over nadenken.


Ik zwom in het aangepaste bad met mijn broer. 32 graden, bodem kon ik naar wens op diepte laten zakken en niemand om ons heen, heerlijk. Mijn broer was wel zindelijk. ( en ik ook }> )

Toen door bezuinigingen werd dat gesloten en moesten we naar het grotere bad waar vrije uurtjes waren en dus meerdere tegelijk kwamen zwemmen. Wel met hun begeleiding en dus iemand langs de kant. Bad was dan 30gr.
Daar gebeurde dus ongelukjes, terwijl je erin lag en moesten we eruit. Ik heb echt geprobeerd me daar overheen te zetten, maar ik kon dat niet zo goed.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:18

Oscar schreef:
Ja joh, als je er over nadenkt dan word je er echt niet blij van.
Ik ben trouwens deze week nog even naar een 'echt' zwembad geweest en daar precies hetzelfde. Kinderen van een leeftijd waarvan je weet dat ze nog nooit zindelijk kunnen zijn, en de rest..... nou ja, niet teveel over nadenken.


Zolang ik maar niets zie drijven :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:29

Boras schreef:
Oscar schreef:
Ja joh, als je er over nadenkt dan word je er echt niet blij van.
Ik ben trouwens deze week nog even naar een 'echt' zwembad geweest en daar precies hetzelfde. Kinderen van een leeftijd waarvan je weet dat ze nog nooit zindelijk kunnen zijn, en de rest..... nou ja, niet teveel over nadenken.


Zolang ik maar niets zie drijven :D


Dat gebeurde in ons aangepaste bad dus wel. Moet iedereen eruit en de pomp doet er dan x tijd over voor al het water weer schoon is. In theorie dan, want je weet wat erin lag en ik vind dat chemisch oplossen toch nog steeds wat moeilijk.

Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 18:22

Ook een foto van mijn badje met de kinderen erin :)
Heb er een partytent boven gezet omdat mijn tuin op het zuiden ligt.

Afbeelding

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:54

Nou, het zwembad staat, alles gecontroleerd, lekje van vorig jaar gerepareerd en vullen maar. En nu zien we verdorie toch nog ergens water uitkomen. Komt van onder het zwembad vandaan en dat is inmiddels al te zwaar om te kunnen optillen. En vanuit de binnenkant (man, wat kkkkoud) kan ik het ook niet vinden. Balen... -O-

xSCWx
Berichten: 7074
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:02

Dat is zeker balen, wat ga je nu doen?

Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 23:42

Oh jee, wat balen zeg. Duikbril op en zoeken maar?

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:03

Tja, we hebben het bad zo maar even laten staan, we wisten het ook even niet. Er zat een klein laagje water in (niveau pootjebaden). Maar als ik het lek niet kan vinden met water erin (dan zou je toch bubbeltjes moeten zien, net zoals wanneer je een lek in je fietsband probeert te vinden?), dan vinden we het ook niet als het droog is. En zowaar, vanmorgen was het plasje water opgedroogd. Dus is de kraan weer aangegaan en hopen op het beste dan maar. Het is een goed zwembad en waarschijnlijk een ieniminie lekje, helemaal doorscheuren zal het dus niet. Hoop ik :=

cinniz123

Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:21

Als ik jullie zo lees met lekjes en gaatjes geloof ik nooit dat de mijne lang gaat leven met die wildebrassen erin #)

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:56

Leuk om al die zwembad verhalen te lezen.
Ik heb een Exit zwembad met koepel van 3.60 m.

Staat nu voor het derde jaar zet hem al op eind April (dit jaar pas vorige week :o ).
binnen 2 dagen was het water al 26 graden. Nu op 28 graden.
Wij hebben de pomp continue draaien en houden het Chloor en PH goed in de gaten maar moet zeggen dat wij er weinig problemen mee hebben om het goed te houden *D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:35

JoT schreef:
Tja, we hebben het bad zo maar even laten staan, we wisten het ook even niet. Er zat een klein laagje water in (niveau pootjebaden). Maar als ik het lek niet kan vinden met water erin (dan zou je toch bubbeltjes moeten zien, net zoals wanneer je een lek in je fietsband probeert te vinden?), dan vinden we het ook niet als het droog is. En zowaar, vanmorgen was het plasje water opgedroogd. Dus is de kraan weer aangegaan en hopen op het beste dan maar. Het is een goed zwembad en waarschijnlijk een ieniminie lekje, helemaal doorscheuren zal het dus niet. Hoop ik :=


Wij hadden nu een stuk kunstgras gekocht voor eronder. Tijdens het vullen dag 2 vond ik het kunstgras ook glimmen en vochtig, dus dacht dat ons bad ook lekte, maar zie ook nergens bubbeltjes en zo zie ik ook nergens een gat of scheur.

Mijn man zei dat het condens is. Het is vrij warm en bad is gevuld met koud water, dus als het opgewarmd is, zal dat weg zijn.

Volgens de thermometer blijft het bad onder de 20gr, maar kan haast niet. Voelt warmer en staat vol in de zon.........
Maar het is vooral boven warm en onderin kouder als ik de pomp nog niet aan heb staan.

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:52

Loody schreef:
Leuk om al die zwembad verhalen te lezen.
Ik heb een Exit zwembad met koepel van 3.60 m.

Staat nu voor het derde jaar zet hem al op eind April (dit jaar pas vorige week :o ).
binnen 2 dagen was het water al 26 graden. Nu op 28 graden.
Wij hebben de pomp continue draaien en houden het Chloor en PH goed in de gaten maar moet zeggen dat wij er weinig problemen mee hebben om het goed te houden *D


Ideaal zeg zo snel warm! Die koepel werkt dus wel goed

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:54

superpony schreef:
JoT schreef:
Tja, we hebben het bad zo maar even laten staan, we wisten het ook even niet. Er zat een klein laagje water in (niveau pootjebaden). Maar als ik het lek niet kan vinden met water erin (dan zou je toch bubbeltjes moeten zien, net zoals wanneer je een lek in je fietsband probeert te vinden?), dan vinden we het ook niet als het droog is. En zowaar, vanmorgen was het plasje water opgedroogd. Dus is de kraan weer aangegaan en hopen op het beste dan maar. Het is een goed zwembad en waarschijnlijk een ieniminie lekje, helemaal doorscheuren zal het dus niet. Hoop ik :=


Wij hadden nu een stuk kunstgras gekocht voor eronder. Tijdens het vullen dag 2 vond ik het kunstgras ook glimmen en vochtig, dus dacht dat ons bad ook lekte, maar zie ook nergens bubbeltjes en zo zie ik ook nergens een gat of scheur.

Mijn man zei dat het condens is. Het is vrij warm en bad is gevuld met koud water, dus als het opgewarmd is, zal dat weg zijn.

Volgens de thermometer blijft het bad onder de 20gr, maar kan haast niet. Voelt warmer en staat vol in de zon.........
Maar het is vooral boven warm en onderin kouder als ik de pomp nog niet aan heb staan.



Hmmmm, op zich een logische verklaring, maar waarom dan maar op één plek? Wij hebben er overigens schuimrubberen tegels onderliggen.