Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:03

Netjes hoor, San.

Die fauteuilles zijn prachtig, Lautje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:11

Thanks :).

Het is al snel beter dan dat monster dat er stond, natuurlijk :=. Ik ben er iig blij mee, zo :D.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:15

Ik heb hulp nodig, want we komen er zelf niet meer uit. We hebben in onze woonkamer ramen die tot vrij laag komen en waar onze bank tegenaan staat. Onze hond is erg waaks, dus wil nog wel eens via de leuning van de bank tegen het raam aan springen (bij rammelende stepjes, schreeuwende mensen...). Ook heb je in de avond veel inkijk, maar vind ik volledig de vouwgordijnen naar beneden doen niet echt gezellig. We hebben nu hoge bloempotten daar staan, maar elke keer ligt een deel van de inhoud van de pot op de grond en langzaam gaan de planten stuk.

De dader in kwestie op het plaats delict voordat de bloempotten we stonden _O-
Afbeelding

Wat kan je hier nou neerzetten dat wel wat licht doorlaat, maar wel het zicht blokkeert. Bij voorkeur iets wat, wat hoger is (ramen lopen tot helemaal tot aan het plafond) zodat er ook minder inkijk is vanaf de straat. De stoep loopt namelijk direct langs deze ramen.

Eigenlijk een beetje het effect van een raamfolie, maar dat vinden we oerlelijk. Bij voorkeur iets dat wat zwaarder is, zodat het niet snel omvalt. Of wat in ieder geval tegen een klein stootje kan. Geen glas oid dus.

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 23:07

mavantos schreef:
Ik heb hulp nodig, want we komen er zelf niet meer uit. We hebben in onze woonkamer ramen die tot vrij laag komen en waar onze bank tegenaan staat. Onze hond is erg waaks, dus wil nog wel eens via de leuning van de bank tegen het raam aan springen (bij rammelende stepjes, schreeuwende mensen...). Ook heb je in de avond veel inkijk, maar vind ik volledig de vouwgordijnen naar beneden doen niet echt gezellig. We hebben nu hoge bloempotten daar staan, maar elke keer ligt een deel van de inhoud van de pot op de grond en langzaam gaan de planten stuk.

De dader in kwestie op het plaats delict voordat de bloempotten we stonden _O-
[ [url=m/TMzMAG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat kan je hier nou neerzetten dat wel wat licht doorlaat, maar wel het zicht blokkeert. Bij voorkeur iets wat, wat hoger is (ramen lopen tot helemaal tot aan het plafond) zodat er ook minder inkijk is vanaf de straat. De stoep loopt namelijk direct langs deze ramen.

Eigenlijk een beetje het effect van een raamfolie, maar dat vinden we oerlelijk. Bij voorkeur iets dat wat zwaarder is, zodat het niet snel omvalt. Of wat in ieder geval tegen een klein stootje kan. Geen glas oid dus.


Top down bottom up is misschien een idee?

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 07:11

Angelaa2 schreef:
mavantos schreef:
Ik heb hulp nodig, want we komen er zelf niet meer uit. We hebben in onze woonkamer ramen die tot vrij laag komen en waar onze bank tegenaan staat. Onze hond is erg waaks, dus wil nog wel eens via de leuning van de bank tegen het raam aan springen (bij rammelende stepjes, schreeuwende mensen...). Ook heb je in de avond veel inkijk, maar vind ik volledig de vouwgordijnen naar beneden doen niet echt gezellig. We hebben nu hoge bloempotten daar staan, maar elke keer ligt een deel van de inhoud van de pot op de grond en langzaam gaan de planten stuk.

De dader in kwestie op het plaats delict voordat de bloempotten we stonden _O-
[ [url=m/TMzMAG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat kan je hier nou neerzetten dat wel wat licht doorlaat, maar wel het zicht blokkeert. Bij voorkeur iets wat, wat hoger is (ramen lopen tot helemaal tot aan het plafond) zodat er ook minder inkijk is vanaf de straat. De stoep loopt namelijk direct langs deze ramen.

Eigenlijk een beetje het effect van een raamfolie, maar dat vinden we oerlelijk. Bij voorkeur iets dat wat zwaarder is, zodat het niet snel omvalt. Of wat in ieder geval tegen een klein stootje kan. Geen glas oid dus.


Top down bottom up is misschien een idee?


We zoeken echt iets van decoratie. Je ziet namelijk twee ramen op de foto, maar er zitten er totaal 8. Om eenheid te creëren zou dan alles vervangen moeten worden en wat er hangt is nieuw :+

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 07:34

Met de hond oefenen om dit gedrag te veranderen? :=

Je hebt ook in allerlei soorten en maten van die houtsnijwerken die je kunt neerzetten. Zoiets:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 07:56

Denk dat dat ook gaat vallen als de hond graag in de vensterbank zit. Ik zou het of accepteren, of toch iets van folie op het glas plakken, of een voorzetraam erin.

Je hebt tegenwoordig folie waardoor je wel naar buiten kunt kijken, maar mensen niet naar binnen. Misschien is dat een optie?

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:29

er bestaat ook een soort jute/linnen raamfolie. Heel mooi is dat, dat zou je ook gedeeltelijk als een baan over het raam kunnen plakken. Heb je het idee van top-down bottom up, maar dan dat je het niet kan aanpassen.

Anders vanaf buiten een grote plant/boom/haagje in pot? Of dit scherm van de ikea, maar weet niet of dat er gek uit gaat zien

https://www.ikea.com/nl/nl/p/nammaro-pr ... id_HERO-(1)&utm_id=google_ads_15696449215&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_e2wBhAEEiwAyFFFo3uJTqtySrPxFqsjwCCY_lvNBH4iPhQIHXhR9-EmplwRogxbMKOSjxoCsnYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:04

Als het voornamelijk om inkijk gaat had ik rechthoekige (zware) plantenbakken gezocht die precies passen en daar wat hogere planten in gezet. De kans dat daar een hond in springt is dan klein, kans op omvallen ook. Is er geen zware te vinden dan verzwaren met stenen onderin oid.

Gaat het voornamelijk om de hond dan had ik het afgeleerd door er tijdelijk iets van aluminiumfolie op te doen, en op de armleuning van de bank, of via de camera te corrigeren als er een praatfunctie op zit.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:55

Het is gewoon een waakse hond. Als we erbij zijn doet hij het niet. Is ook niet consequent dat hij het bij iedereen doet. Als mensen gewoon voorbij lopen is er niks aan de hand. Gaat een beetje mis dat mensen stoppen, voor het raam blijven staan en naar binnen kijken of op het raam tikken naar de hond... Tsja, dan snap ik best dat die ff opspringt en keft.

Een scherm neerzetten kan dus ook niet, want wij hebben geen voortuin :')

De grote plantenbak staat er nu. Gooit hij niet om, maar de hoge plant gaat langzaam stuk doordat die er tegenaan springt.

Zo'n houtwerk ding is inderdaad wel een goede! Zoiets is wel wat ik zoek idd.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:19

Google eens op raamscherm, misschien zit er iets voor je tussen.

paars

Berichten: 5574
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:26

Iemand hier ervaring met een doorzichtig plastic tafelkleed voor een houten tafel? Lijkt me mooi omdat je dan met eters bijvoorbeeld de tafel nog gewoon er doorheen ziet, maar lijkt me ook weer onhandig omdat je het niet kunt opvouwen…en het schijnt te stinken? Vandaar de vraag; heeft iemand dat en hoe berg je het op?

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 00:04

Ik heb op mijn kaptafel, en een vriendin op dr eettafel, een "tafelzeil" op maat laten maken. Stinkt niet, misschien de eerste dagen wat maar dat heb ik niet geregistreerd iig, en ligt er altijd op dus opbergen doen we niet :')
Het is wel op te rollen, nadeel is wel dat als je dat lang doet, het een tijdje duurt voor het weer helemaal plat ligt. Nieuw vloerkleed effect zeg maar _O-

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:57

Ik heb ook een op maat gemaakt plastic op de houten tafel. Vind het ideaal. Het stonk de eerste dagen wel een beetje. Ik haal het nooit weg, alleen om schoon te maken.

_lautje_

Berichten: 9259
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:21

Maar vermoeid aan een houten tafel is toch de structuur en uitdrukking van hout?
Als je plastic er op legt verlies je dat toch?

Althans ik heb zo zorgvuldig het soort hout, kleur en alles uitgezocht voor onze tafel dat ik die niet wil bedekken.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:22

Het overgebleven verf van Labpaint was nog over voor precies de andere muur.

Valt hier ook erg mooi uit. De muur van deze was eerst wit, was al toen ik hier kwam wonen, en de muur die eerder was gedaan was destijds gebroken wit geschilderd.


Afbeelding

Op de foto valt ie wel wat lichter uit vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:25

Ik heb ook geen plastic op de tafel. Hout is juist zo mooi.

Ik heb er wel over nagedacht, want plastic houdt het hout wel netjes. Maar een tafel is imo ern gebruiksvoorwerp en hout is makkelijk weer netjes te maken. Dus wij gebruiken placemats als we eten aan tafel :). Alleen als er veel mensen komen gooi ik er een tafelkleed over.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:04

Ik vind het echt een rotgevoel aan mijn handen en armen. Hout is juist zo mooi omdat het 'leeft' en het een 'warm' materiaal is. Als het echt niet mooi meer is schuur je het en gef je het de behandeling die je wil en is het weer goed. Dan moet je uiteraard wel massief hout hebben.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:08

Dat is dé reden dat ik mijn meubels afwerk met olie; bij goed drogen hard het goed uit en bij kleine beschadigingen of slijtage schuur je het heel lucht op en dan een verse laag/lagen olie er over en het is weer als nieuw.

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:35

Is een geoliede tafel makkelijk te schuren ja? Wij hebben een nieuwe tweedehands tafel gekocht omdat we ivm de ruimte graag een uitschuifbare wilden. Er zit door een tafelkleed wat erop gelegen heeft een patroontje in dus wij willen ook schuren en opnieuw oliën. Heb je nog tips? :)

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:49

DubbelFun schreef:
Dat is dé reden dat ik mijn meubels afwerk met olie; bij goed drogen hard het goed uit en bij kleine beschadigingen of slijtage schuur je het heel lucht op en dan een verse laag/lagen olie er over en het is weer als nieuw.


Ik wil een geoliede kast schilderen. Zou dat lukken na schuren? Laatste oliebeurt is minstens vijf jaar geleden.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:54

Bij zowel lak als olie kun je hem gewoon schuren; oude lak er af (kan met een schraper, verfverwijderaar of schuren), met iets natte doek goed afdoen en dan weer licht schuren. Niet hoger dan K120. Dan een goede olie (bijv. Osmo) en de droogtijd op de bus opvolgen, daarna weer heel licht schuren en een 2e laag. Geef het oppervlak vooral de tijd om goed op te drogen en uit te harden.
Een oude waslaag verwijderen met een doek met terpentijn.

Na het oliën de doeken buiten goed uithangen om te drogen voor je ze weggooit, deze kunnen opgevouwen nl gaan broeien en in brand vliegen.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:57

mysa schreef:
Ik wil een geoliede kast schilderen. Zou dat lukken na schuren? Laatste oliebeurt is minstens vijf jaar geleden.

Na licht schuren zou ik er eerst een primer op schellakbasis opzetten. Dit sluit alle eerdere lagen goed af.

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:39

Bedankt! Ga er binnenkort even mee aan de gang :D

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:58

DubbelFun schreef:
mysa schreef:
Ik wil een geoliede kast schilderen. Zou dat lukken na schuren? Laatste oliebeurt is minstens vijf jaar geleden.

Na licht schuren zou ik er eerst een primer op schellakbasis opzetten. Dit sluit alle eerdere lagen goed af.


Dank. Er moet een flexa op waterbasis op, kan dat daar overheen?